Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellaan lapsellanne kaveria, jolla vanhat vanhemmat? Esim. isa tai aiti 50 v. kun lapsi aloittaa koulun? Kiustataanko heita sen vuoksi?

Vierailija
09.01.2007 |

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 16:54"]

Ap, kerro, mistä kumpuaa tämä luova innovatiivisuus, josta syntyy tällainen ajatus ja vielä ahkeruus tuoda se meidän kaikkien tietoomme!

[/quote]

Minä sain käsityksen,että hän on varmaan ns vanha äiti ja haluaa ns lohduketta. Hyvä on kuulla, ettei ole kiusattu.

Itse kärsin vanhoista vanhemmista, koska he olivat jo niin toista sukupolvea, että minua kiusattiin niistä asioista, mitä en saanut, kun muut sai. Eli en saanut korviksia ennen rippikoulua yms. tyyliin. 

Vierailija
22/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän iltatähden luokalla (25 lasta) varmaan 2/3 vanhemmista oli reilusti yli 40v kun lapset aloittivat koulun. 30v tai alle ei ketään. Osa lapsista on perheen ainokaisia, osa näitä iltatähtiä, osalla vielä pienempikin sisarus:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:37"]

Voi on. Lapseni käyvät yksityiskoulua - siellä ei ole teinivanhempien lapsia.

[/quote]

Minunkin lapseni käy yksityiskoulua, ja olin 20v kun lapseni syntyi :)

Ja alkuperäiseen kysymykseen: lapseni koulussa on muutamalla selvästi vanhat vanhemmat, ikää en tiedä. Harmaantuneet hiukset, mummomainen tyyli yms. Ja tiedän olevan äiti ja isä, eikä esim. että mummo olisi huoltaja. On kuulema ollut kuittailua.

Riippuu varmaan aika paljon vanhempien tyylistä minkä ikäiseltä näyttävät lasten silmissä :)

Vierailija
24/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli 57v, kun synnyin. Äitini puolestaan 35v. Ikinä minua ei kiusattu iäkkäästä isästä koulussa, tosin äitini hoiti kaikki vanhempainillat tms. kouluasiat. Ennemminkin asia oli niin päin, että minä häpesin iäkästä isääni. Vältelin tilanteita, joissa meidät olisi nähty perheenä. Isäni oli samaa ikäluokkaa kun kavereiden isoisät. Hän ei ollut mitenkään nuorekas vaan näytti ikäiseltään.

Kun tulin aikuiseksi niin asia ei ollut enää merkityksellinen. Ainoastaan se suretti, etteivät omat lapseni ehtineet viettää aikaa tai tutustua isoisäänsä. Osa lapsistani onkin syntynyt vasta isäni kuoleman jälkeen. Muutoinkin joskus vaikeissa elämäntilanteissa kaipaisin isällisiä neuvoja. Mutta voivathan nuoretkin isät kuolla.

Nykyisin enää törmään isäni ikään siinä, jos sota-ajat tulevat puheeksi. Kun kerrron, että isäni on ollut sodassa, saa se ihmetyksiä aikaan. Monesti mietin Lipposen uuden perheen lapsia. Heillä on aikalailla samantapainen tilanne kuin minulla oli. Isäni oli myös samanoloinen vanha herrasmies.

Vierailija
25/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 20:43"]

Meidän iltatähden luokalla (25 lasta) varmaan 2/3 vanhemmista oli reilusti yli 40v kun lapset aloittivat koulun. 30v tai alle ei ketään. Osa lapsista on perheen ainokaisia, osa näitä iltatähtiä, osalla vielä pienempikin sisarus:)

[/quote]

No tuo kai nyt on ihan normaalia.

Mummoäitejä minusta on nämä, jotka tekee penskan viimeisessä hormoonihöyryssä ja kuolemanpelossa jossain 43-47v

Vierailija
26/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikas omituinen kysymys. MIeheni oli 49 v. kun kuopus aloitti koulun. Ei ole tullut mieleenkään että siitä kukaan mitään numeroa tekisi. Mistä ne lapset edes tietää minkä ikäisiä kenenkin vanhemmat on. Lapset vain ajattelee että vanhemmat on "vanhoja".  Mies kieltämättä aika nuorekas ja hyväkroppainen, mutta en usko että lapset sitäkään noteeraa

Vierailija
27/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 20:43"]

[/quote]

No tuo kai nyt on ihan normaalia.

Mummoäitejä minusta on nämä, jotka tekee penskan viimeisessä hormoonihöyryssä ja kuolemanpelossa jossain 43-47v

[/quote]

En ole vieläkään mummo mutta olin 49v kun lapsi meni kouluun.

Vierailija
28/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 37v, ekaluokkalaisen äiti, ja musta tuntuu, että mä olen tosi nuori ekaluokkalaisen äidiksi. Esikoinen kyseessä. Vanhempainillassa olin ainut alle 45v (arviolta tietty, en kaikkien vanhempien ikiä tiedä). Osa isistä reilusti yli 50v Ja pari äitiäkin. Ehkä jollain toisella asuinalueella olis ikäjakauma toiste päin. 

En tiedä, että ketään kiusataan vanhempien ikien takia. Kaikki yli 25v on jalka haudassa.

Vierailija
29/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan ekaluokallani oli yksi tyttö, jonka vanhemmat oli yli 50-v. Kukaan ei kiusannut. Tämä tyttö oli fiksuin meistä kaikista ja kiltein. Heillä ei ollut kotona telkkaria ja soitti pianoa tosi lahjakkaasti. Nimenä oli sama nimi, mitä isoäideillä oli. Mut siltikään ei kiusattu.
Sen sijaan alkoholisoituneita vanhempia katsottiin karsaasti ja heidän lapset häpesi. Ja jos jonkun vanhempi poltti tupakkaa. Myös luokkatoverin vanhempien avioero 90-luvulla (oltiin jo viidesluokkalaisia) oli kova juttu. Näistä ei puhuttu ääneen, mutta teki kastijaossa vääjämättä b-luokan porukkaan lukeutuvaksi. Varmasti omien vanhempien asenteet näissä taustalla.

Nykyisin tuskin kukaan hätkähtää mitään tai ketään.

Vierailija
30/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 21:10"]

Mä olen 37v, ekaluokkalaisen äiti, ja musta tuntuu, että mä olen tosi nuori ekaluokkalaisen äidiksi. Esikoinen kyseessä. Vanhempainillassa olin ainut alle 45v (arviolta tietty, en kaikkien vanhempien ikiä tiedä). Osa isistä reilusti yli 50v Ja pari äitiäkin. Ehkä jollain toisella asuinalueella olis ikäjakauma toiste päin. 

En tiedä, että ketään kiusataan vanhempien ikien takia. Kaikki yli 25v on jalka haudassa.

[/quote]

Missähän päin asut. Itse sain esikoisen 31v ja olin ihan normi-ikäinen kun lapseni aloitti ekaluokan. Osalla kavereista oli jopa muutamaa vuotta nuorempia lapsia ja eräällä tutulla kuopus oli syntynyt samana vuonna.

Ja ihan suurehkossa kaupungissa asun ja omakotitaloalueella.

Mielenkiintoinen asia tosiaan, että jossain koulussa sinun ikäinen ekaluokkalaisen äiti on nuori.

Olisikohan vähän liioittelun makua tai keksitty juttu.

Vierailija
31/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäön perusteella on vaikea sanoa ihmisistä minkä ikäisiä ovat. On 30-v, jotka näyttävät lähes viiskymppisiltä ja 40-vee, jotka arvioin tietämättä kolmekymppisiksi.. En ole koskaan pitänyt ikätiedustelua luokassa.

Vierailija
32/55 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli 47v. kun aloitin koulun. Ei kiusattu mutta muistan joskus itsekseni ihmetelleeni, kun muiden vanhemmat oli aina nuormepia.

Nykyään pidän oikeastaan rikkautena, että äiti oli vanhempaa polvea. Hän tiesi sellaisia asioita ja kertoi sen ajan Suomesta, josta nuorempi väki ei tiennyt. Minulla on näin pitempi aikakäsitys kuin muilla ikäisilläni, omakohtainen tuntuma Suomen historiaan on laajempi.

Vierailija
33/55 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman joilla oli viiskymppiset vanhemmat kun aloittivat koulunsa, toisen lapsen isä oli vielä tosi vanhan näköinen. Nämä vanhemmat oli ihan eri maailmasta kuin muiden ja kyllä se huomattiin ja supistiinkin ja ikävä sanoa me muut vanhemmat asiaa myös pohdittiin ja ihmeteltiin miten niin vanhana ovat lapsia hankkineet. Kun me muut äidit kahviteltiin toisiamme niin jostain syystä näitä "mummoäitejä" ei pyydetty mukaan. Eivät he oikein lastensa kanssa jaksaneetkaan ja se näkyi lapsissa.

Vierailija
34/55 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ikää 52v ja nuorin lapsi 12v. Lapsen kaverit kehuu aina kuinka "cool" olen.

En nipota turhasta ja silti olen melko tiukka :)

Osaan vanhempana olla paljon rauhallisempi kuin nuorena. Turhat kireydet on sulaneet, eikä tarvitse esittää mitään.

Ainoa jossa ikä on joskus naurattanut on n. 8v sitten, kun jotkut luuli lapseni olevan minun lapsenlapsi... Nykyään ei sitä kuule, kun lapsi näyttää jo ikäistään vanhemmalta.

Vierailija
35/55 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nuorimmaiseni kun olin 39v.

Tuolla lapsella on kaveri, jonka äiti oli 16v kun sai lapsensa. Nyt lapset 13v .

Tuo lapsi vihaa äitiään, kun ei ole kuulemma osannut ollenkaan olla äiti.

Kaveri tulee meille tosi usein suoraan koulusta, kun kotona ei kukaan odota... vaikkei äitinsä ole töissä.

Vierailija
36/55 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 17:57"]

20-kymppinen on jo vanha ekaluokkalaisen mielestä.

[/quote]

20-kymppinen on vanha kaikkien mielestä :)

Vierailija
37/55 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kaverilla on varakkaat yli 50v. vanhemmat ja lapsi 9v. Häntä ei todellakaan kiusata. Suloinen lapsi, ainokainen, hieman tavarapaljoudella lellitty mutta myös  äiti paljon kotona pitkän uraputken jälkeen. Ainakin näin pikkukoululaisille kaikki nämä asiat bonuksia ja lapsi on tosi suosittu kaverien kesken  ja  moni lapsi tykkää olla heillä (eivät edes saa pelata tietsikalla). Ehkä näin pienillä kateus ei vielä nosta päätään , mene ja tiedä miten käy murrosiässä, lapsi on niin fiksu että tuskin tilanne muuttuu.

Vierailija
38/55 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen luokalla on n.50v pariskunnan ainokainen, ja ainoina kiusaajina muut vanhemmat. Eivät lapset tuosta välitä. 

Muistan myös omasta lapsuudestan yhden tytön joka oli vanhemman pariskunnan lapsi. Tyttö oli luokan priimus, mutta kuten monet kympintytöt, kärsi suorituspaineista. No, se näytti tuottavan tulosta. Olemme pienestä kaupungista, ja hän oli ainoita jotka yliopistoon pääsivät. Vieläpä Helsingin yliopistoon. 

Että jos nyt voisin tehdä toisin, olisin lykännyt esikoisen tekoa 5-7v (olin 28v kun esikoinen syntyi)

Vierailija
39/55 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 01:54"]

Minulla on ikää 52v ja nuorin lapsi 12v. Lapsen kaverit kehuu aina kuinka "cool" olen.

En nipota turhasta ja silti olen melko tiukka :)

Osaan vanhempana olla paljon rauhallisempi kuin nuorena. Turhat kireydet on sulaneet, eikä tarvitse esittää mitään.

Ainoa jossa ikä on joskus naurattanut on n. 8v sitten, kun jotkut luuli lapseni olevan minun lapsenlapsi... Nykyään ei sitä kuule, kun lapsi näyttää jo ikäistään vanhemmalta.

[/quote]

Vanhat äidit ovat usein curling-mammoja ja cooleja kavereiden mielestä, koska heillä ei ole rajoja.

Ei tietenkään ole, kun ei enää jaksata pitää niitä rajoja. Sitten luullaan, että on mahtavaa, kun on nuorten kaveri, kun ei ole mitään kuria.

Minulle ei tulisi mieleenkään murkkujen äitinä ylpeillä sillä, että olen kavereiden mielestä cool, kun meillä ei nipoteta ja saa tehdä mitä tahansa.

Vierailija
40/55 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiusata mutta voi silti ujostuttaa kertoa vanhemmista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä