Apua! Kela valittaa et mulla on liian iso sähkölasku, ja uhkaavat jättää osan maksamatta...Saan siis perutoimeentulotukea
Mulla on Vantaan Energian sopimus ja ennen heidän sähkö maksoi 8 senttiä kwh, mutta nyt ovat nostaneet sen 20c hintaan, eli 2.5x!!!
Sen takia mun sähkölasku on 75e/kk, ja nyt Kela uhkaa että ei maksa enää kuin 45e/kk, vaikka mun kulutus on edelleen sama mikä se on ollut aina!
Iso sähkölasku johtuu vaan vantaan energian hinnankorotuksesta, en voi siihen vaikuttaa!
Itsellänikään ei ole varaa maksaa ylimenevää osuuttaa...Joudunko kohta olemaan ilman sähköä?
Auttakaa! Mitä teen?
Kommentit (204)
No just eilen vaihdoin meidän Oomin eli vanhan Vantaan Energian jatkuvan sähkösopimuksen (19,9 cnt/kwH) kahden vuoden määräaikaiseen sopimukseen 10,9 cnt/kwH. Eli melkein puolet halvempi. Mikset sinkin vaihtaisi?
Vierailija kirjoitti:
No just eilen vaihdoin meidän Oomin eli vanhan Vantaan Energian jatkuvan sähkösopimuksen (19,9 cnt/kwH) kahden vuoden määräaikaiseen sopimukseen 10,9 cnt/kwH. Eli melkein puolet halvempi. Mikset sinkin vaihtaisi?
Koska olen trolli, jonka tarkoitus on vain trollata eikä ymmärtää asioista oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat ylimenevän osan siitä perusosasta niin kuin kaikki muutkin, joilla on ylihintainen sähkö, vuokra tms.
EI OLE VARAA MAKSAA, MITEN ON VAIKEA YMMÄRTÄÄ??
Lasket lämpötilaa ja saunomista.
Onko tuo lapsipienittelijä jo tälläkin palstalla? Älä sinä aikuinen ihminen lapsipienittele! Täällä on taatusti aikuisia ihmisiä kommentoimassa, samaa mieltä, eri mieltä mutta EI LAPSIA!
Onko sinun tarkoitus pienentää ihminen tuolla lapsipienittelyllä?
Täällä länkytetään että sähkölaskuun voi vaikuttaa kuluttamalla vähemmän. Totuus on kuitenkin toinen. Suurin osa laskun summasta on siirtomaksua ja siitäkin suurin osa on PERUSMAKSUA johon ei voi vaikuttaa, tai sitten sähköliittymä pitäisi irtisanoa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten kerrostalossa saa edes menemään sähköä tavallisesta poikkeavia määriä? Kasvatatko chilejä tai tomaatteja olkkarin ikkunalla? Saathan sinä sitä touhurahaa 600 euroa kuussa TTT:sta. Maksa niillä se parikymppiä.
Lattialämmitys? Sähköpatteri? Uuni? Nuo kaikki on minulla 20 neliön yksiössä ja sähkön kulutus jotain 300-400kwh/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon työtön ja silti maksan oman sähkölaskuni kokonaan. Tee sääkin niin. Voit sitte kulkea ihmisten ilmoilla pää pystyssä etkä tukiaisloisena nöyristellen.
Se on mahdonta kun rahat ei siihen riitä, ymmärrätkö?
apÄlä osta kaljaa ja tupakkaa.
Pakko vetää joka viikonloppu kännit kun työttömän elämä on niin kurjaa ja raskasta
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo lapsipienittelijä jo tälläkin palstalla? Älä sinä aikuinen ihminen lapsipienittele! Täällä on taatusti aikuisia ihmisiä kommentoimassa, samaa mieltä, eri mieltä mutta EI LAPSIA!
Onko sinun tarkoitus pienentää ihminen tuolla lapsipienittelyllä?
Miten niin tälläKIN? Tämähän on sen vakiopalsta. Etkä sinä voi tietää kuka täällä on aikuinen ja kuka ei, joten turhaan riehut.
Ap:n on hyvä ymmärtää, että ketjussa vastanneet eivät ole täysissä järjissään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä länkytetään että sähkölaskuun voi vaikuttaa kuluttamalla vähemmän. Totuus on kuitenkin toinen. Suurin osa laskun summasta on siirtomaksua ja siitäkin suurin osa on PERUSMAKSUA johon ei voi vaikuttaa, tai sitten sähköliittymä pitäisi irtisanoa kokonaan.
Jaa. Mulla PERUSMAKSU on noin 3€. En nyt hirveästi näe siinä ongelmaa. Siirtomaksu taasen on suhteessa kulutukseen, joten siihen voit kyllä itse vaikuttaa. Samoin kuin PERUSMAKSUUN valitsemalla järjellisen sopimuksen.
Kelan taloussähkön raja on 45e/kk yksin asuvalta. (Viime vuonna oli jonkin aikaa poikkeusta tähän pääsääntöön).
Pyydä joka kerta siinä hakemuksella siirtämään se sun hakemuksesi samalla myös hyvinvointialueelle, että ne menot joita ei Kelassa huomioida siirretään sosiaalityöntekijän työjonolle.
Tämän ohjeen antaisin nyt yleisesti ottaen ihan kaikille, kun näitä elämän perusmenojen hinnankorotuksia tulee eikä Kelan tuet riitä. Hyvinvointialueita kannattaa nyt kuormittaa oikein olan takaa, jotta asia paisuu niin suureksi, että jotkut jossain älähtävät. Tuet pienenevät radikaalisti 1.4.2024 alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n on hyvä ymmärtää, että ketjussa vastanneet eivät ole täysissä järjissään.
Sittenhän tilanne on tasan, kun ap itsekään ei ole :D
Vierailija kirjoitti:
Kuluttamalla vähemmän? lol, sähköyhtiöillä on kiintiö, josta katsovat oletuskulutuksen. Etäluettavat mittarit eivät ole totta. Sähköyhtiö on tuplannut kulutukseni, koska se on oletusarvo. Minulla on kumminkin samat laitteet kuin ennenkin. Tuttavani käy sähkösaunassa joka päivä, minulla ei ole sähkösaunaa ja hänellä on pienempi kulutus. Täyttä vedätystä ovat sähkölaskut kulutuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Kelan taloussähkön raja on 45e/kk yksin asuvalta. (Viime vuonna oli jonkin aikaa poikkeusta tähän pääsääntöön).
Pyydä joka kerta siinä hakemuksella siirtämään se sun hakemuksesi samalla myös hyvinvointialueelle, että ne menot joita ei Kelassa huomioida siirretään sosiaalityöntekijän työjonolle.
Tämän ohjeen antaisin nyt yleisesti ottaen ihan kaikille, kun näitä elämän perusmenojen hinnankorotuksia tulee eikä Kelan tuet riitä. Hyvinvointialueita kannattaa nyt kuormittaa oikein olan takaa, jotta asia paisuu niin suureksi, että jotkut jossain älähtävät. Tuet pienenevät radikaalisti 1.4.2024 alkaen.
Hah. Ainoat, jotka älähtävät ovat mammat av-palstalla. Ja sehän ei tunnetusti vaikuta yhtään mihinkään. Eli turhaa vaivaa itsellesi, jos tuollaiseen show'hun ryhdyt. Ei ne sieltä sossusta anna yhtään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon työtön ja silti maksan oman sähkölaskuni kokonaan. Tee sääkin niin. Voit sitte kulkea ihmisten ilmoilla pää pystyssä etkä tukiaisloisena nöyristellen.
Se on mahdonta kun rahat ei siihen riitä, ymmärrätkö?
ap
Töihin hopi hopi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttamalla vähemmän? lol, sähköyhtiöillä on kiintiö, josta katsovat oletuskulutuksen. Etäluettavat mittarit eivät ole totta. Sähköyhtiö on tuplannut kulutukseni, koska se on oletusarvo. Minulla on kumminkin samat laitteet kuin ennenkin. Tuttavani käy sähkösaunassa joka päivä, minulla ei ole sähkösaunaa ja hänellä on pienempi kulutus. Täyttä vedätystä ovat sähkölaskut kulutuksineen.
Minulla on oma mittari ja tiedän tasan tarkkaan paljonko kulutan. Ja tiedän myös se, että ei niitä kulutuksia voi hatusta vetää, koska sinua lukuunottamatta aika moni on hyvinkin tarkkaan selvillä laitteiden kulutuksesta jne. Ei mene läpi ihan mikä tahansa.
Ap Meillä sama... aiemmin lasku ollut 35 e vuosia nyt verot ja siirto päälle ja perusmaksu jota Helen nosti ja lasku on 49 e. Kulutamme vähemmän kuin ennen. Joudun maksamaan 20 e itse, se on suoraan pois ruokarahoista ( meille jää 12 v pojan kanssa 780 e kk rahaa, josta maksan bussiliput puhelimet netin vaatteet vakuutukset ruuan ja muut menot). Ei naurata mutta kilpailitin syksyllä ja tämä oli halvin minkä sain. Ja, olen töissä mutta palkka vain 1150 e netto joten elämme toimeentulotuella ( vuokra 870 e kk vesimaksu 50 e kk).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Sinulla on isostikin vaikeuksia tajuta asiaa. Kysehän ei ole mielipideasiasta, vaan tämän voi ihan laskea. Tässä sinulle pelkistetty versio avuksi:
Jormalla on sähkösopimus hinnalla 20c/kwh. Jorma käyttää sähköä 100kwh. Pertillä on sopimus hinnalla 10c/kwh ja hän käyttää sähköä 1000kwh.
Kummalla on mielestäsi suurempi sähkölasku, kalliimmalla sähkösopimuksella (Jorma) vai suuremmalla kulutuksella (Pertti)?"
Herttinen sentään.
Se on yhäkin mielipideasia, että minusta Kelan pitäisi määritellä asia toisin. Jankkaamisesi ei vaikuta mielipiteeseeni. Mitään vaikeuksia minulla ei ole tajuta asiaa.
Mutta nyt ei puhuttu sinun mielipiteistäsi, vaan siitä onko kalliimpi sähkösopimus aina sähkölaskun loppusumman osalta kallimpi. Sinähän väitit, että on ja perustat mielipiteesi ajatukseen, että kilowattit
Kyllä minä puhuin vain siitä. Eihän nyt hyvänen aika kukaan kuvittele tuollaista, mitä väität. Sanoin jo monta kertaa, ettei minulla ole mitään vaikeuksia tajuta asiaa, mitä jankkaat.
"Ei mulla ainakaan sähkölaskussa lue erikseen, mikä osuus meni lämmitykseen ja mikä muuhun. Ehkä ei kannata väitellä asioista, joista ei tiedä edes perusteiden verran."
Joitakin vuosia sitten kun olin toimeentulotuella, niin sain Kelalta päätöksen, jossa luki, että lämmityskuluja ei korvata, mutta taloussähköä voidaan korvata max. 60 e kk (kolmen hengen talous). Minustakin tuo oli huvittavasti muotoiltu. Mutta niin siinä Kelan päätöksessä luki.
Älä osta kaljaa ja tupakkaa.