Apua! Kela valittaa et mulla on liian iso sähkölasku, ja uhkaavat jättää osan maksamatta...Saan siis perutoimeentulotukea
Mulla on Vantaan Energian sopimus ja ennen heidän sähkö maksoi 8 senttiä kwh, mutta nyt ovat nostaneet sen 20c hintaan, eli 2.5x!!!
Sen takia mun sähkölasku on 75e/kk, ja nyt Kela uhkaa että ei maksa enää kuin 45e/kk, vaikka mun kulutus on edelleen sama mikä se on ollut aina!
Iso sähkölasku johtuu vaan vantaan energian hinnankorotuksesta, en voi siihen vaikuttaa!
Itsellänikään ei ole varaa maksaa ylimenevää osuuttaa...Joudunko kohta olemaan ilman sähköä?
Auttakaa! Mitä teen?
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Voiko Sossu avustaa?
ap
Ilman muuta kannattaa ottaa yhteys sossuun. Sieltä voivat auttaa sen sähkösopimuksen tekemisen kanssa ja ohjaavat oikean avun äärelle. On pilvinpimein kaikkia hankkeita, joilla autetaan työllistymään ja kuntoutumaan, jos on syrjäytymässä elämänmenosta. Niitä kannattaa hyödyntää.
En tiedä ikääsi, mutta ihmettelen miten olet tähän saakka selvinnut elämässäsi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ikääsi, mutta ihmettelen miten olet tähän saakka selvinnut elämässäsi.
37
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvät unohtaa sujuvasti myös sen, että syödään töissä, joka säästää jo aika lailla ruoanlaittosähköä, samoin kodin laitteet ei ole käytössä päiväsaikaan kun ollaan töissä, ja kulutus on vaan illalla ja ruoanlaittokin pääasiassa aamukahvit ja iltapala + viikonloput.
Köyhä voisi toki lopettaa ruoanvalmistuksen hellalla ja uunissa ja säästyisi muutama kilowatti päivässä, mutta sitten tulisi kustannuksia lisää kun pitäisi ostaa kaikki kaupan eineksinä joita voi lämmittää esim. mikrossa.
köyhät unohtaa sujuvasti, että työssäkäyvät maksaa sekä omat että köyhien laskut ja pitää oikeutenaan samaa elintasoa kuin töissäkäyvillä
Minkäkokoinen asunto. Laskusi eli kulutuksesi on liian suuri alunperinkin. Pikkuasunnossa jottei lämmitetä sähköllä, pitäisi riittää pari kymppiä sähköön.
Toisinaan tulee ajatus, että missä kulkee se raja jolloin yhteiskunnan pitäisi ottaa vastuu tietyistä yksilöistä. Tarjota huone, peti, nettiyhteys ja ruokaa kaksi kerta apäivässä.
Siis millainen asunto? Vaihda pörssisähköön ja ala seurata hintoja päivittäin. Ajoita kulutus.
jos lämmityksesi ei toimi sähköllä, on laskusi ja kulutuksesi liian suuri. Et kai lämmitä kämppää uunin luukku auki?
Vierailija kirjoitti:
V*ttu mua v*tuttaa nää pummit
Mulle eräs toimeentulotukilainen vain selitti että, häntä ei haittaa sähkölaskut oli miten suuri tahansa niin Kela hoitaa. Sanoinkin että, ompas se helppoa laittaa laskut vaan Kelaan. No mutta toinen realistisempi toimeentulotukilainen tosin kertoi kyllä siinäkin on maksimit mitä ne maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkäkokoinen asunto. Laskusi eli kulutuksesi on liian suuri alunperinkin. Pikkuasunnossa jottei lämmitetä sähköllä, pitäisi riittää pari kymppiä sähköön.
Mun mielestäni kerrostaloasuntoihin saa ihan kiinteitäkin sopimuksia: 30 euroa/kuukaudessa tasamaksu joka kuukausi
apn kulutus kyllä kuulostaa munkin korvaani aika isolta. Lämmitätkö ap asuntoa uunilla vai mistä on kyse
Huoh! oikeasti nämä aloitukset alkavat ahdistamaan ja todistaa, ettei kelaelätit oikeasti tiedä elämästä yhtään mitään. Jatkuvasti oletetaan jonkun muun maksavan kaikki eikä itse tarvitse tehdä mitään. Kyllä me muut, jotka ihan itse maksamme laskut, joudumme kilpailuttamaan, vertailemaan hintoja, säästämään kulutuksessa jne. Ja sitten maksamme omista valinnoistamme. Välillä tulee tehtyä vääriä valintoja, mutta ei niistä kukaan pelasta, silloin säästetään jostain muusta. Kerää pulloja, säästä ruokakuluissa, myy tarpeetonta tavaraa netissä, että saat tuon ylimenevän osuuden kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan tulee ajatus, että missä kulkee se raja jolloin yhteiskunnan pitäisi ottaa vastuu tietyistä yksilöistä. Tarjota huone, peti, nettiyhteys ja ruokaa kaksi kerta apäivässä.
Edunvalvoja, joka hoitaa raha-asiat ja antaa vain taskurahat henkilön itsensä haltuun, on olemassaoleva ja toimiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
V*ttu mua v*tuttaa nää pummit
Provojahan nämä aloitukset on, älä turhaan kiihdy.
Ap Meillä sama... aiemmin lasku ollut 35 e vuosia nyt verot ja siirto päälle ja perusmaksu jota Helen nosti ja lasku on 49 e. Kulutamme vähemmän kuin ennen. Joudun maksamaan 20 e itse, se on suoraan pois ruokarahoista ( meille jää 12 v pojan kanssa 780 e kk rahaa, josta maksan bussiliput puhelimet netin vaatteet vakuutukset ruuan ja muut menot). Ei naurata mutta kilpailitin syksyllä ja tämä oli halvin minkä sain. Ja, olen töissä mutta palkka vain 1150 e netto joten elämme toimeentulotuella ( vuokra 870 e kk vesimaksu 50 e kk). Meillä ei ole kulutus noussut vuosiin, sähkövero ja perusmaksu ovat niitä uusia juttuja jotka nostavat loppusummaa. Ei ole lattialämmitystä, saunaa tai muuta, uunin lämmitän max 1 x vko. Täällä on outoja kommentteja siitä että säästä tupakointia vähentämällä tai sillä ettei käy baareissa tms. Voin kertoa että näin 12 v pojan huoltajana kaikki raha menee lähinnä lapsen tarpeisiin eikä edes omiin perusmenouhin paljon jää.
T: koulunkäynninavustaja yh Hki
Voisko joku jo antaa rahaa niin saan laskun maksettua pois? En jaksa vaihtaa sähkösopimusta..
ap
Kolmio 71 m2, 1 henkilö, 2-vuotinen sopimus 9,50 snt. Sähkölasku 25-35 euroa kuukaudessa. Hintaan vaikuttanee se, että miten paljon käytän uunia ruoan laittoon leivontaan.
Ei saunaa tai ph lattialämmitystä, kerrostalo.
Ja maksan asumiseni ihan itse!
Sitten ihan todellista tilannetta. Minun sähkönsiirtoni kolmen kuukauden ajalta oli 31 euroa ja sähkönkulutus 27 euroa. Minä toimeentulotukea saava kulutin kuukauden aikana alle 10 eurolla sähköä, jonka lisäksi tuli siirtomaksua toinen mokoma.
Vähän tolkkua näihin kateudesta poskettomiksi paisuviin tukiin. Mihin köyhä se sähkön kuluttaisi? Yleensä köyhä asuu vuokralla ja lämmitys sisältyy vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku jo antaa rahaa niin saan laskun maksettua pois? En jaksa vaihtaa sähkösopimusta..
ap
Se ei vaadi paljoa vaivaa, kun käyttää netin sähkökilpailutussivuja. Vähemmän näppäilyä sahkösopimuksen vaihtamiseen liittyy kuin sinä olet tähän ketjuun näpytellyt.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihan todellista tilannetta. Minun sähkönsiirtoni kolmen kuukauden ajalta oli 31 euroa ja sähkönkulutus 27 euroa. Minä toimeentulotukea saava kulutin kuukauden aikana alle 10 eurolla sähköä, jonka lisäksi tuli siirtomaksua toinen mokoma.
Vähän tolkkua näihin kateudesta poskettomiksi paisuviin tukiin. Mihin köyhä se sähkön kuluttaisi? Yleensä köyhä asuu vuokralla ja lämmitys sisältyy vuokraan.
Noniin joo, ja seuraavaksi lensit peräkaasujesi voimin kuuhun kahville. Mees jonne takaisin tekemään läksyjäsi niin opit joskus edes laskemaan.
Taitaa vuokranantaja vaatia että sähköt on...