Apua! Kela valittaa et mulla on liian iso sähkölasku, ja uhkaavat jättää osan maksamatta...Saan siis perutoimeentulotukea
Mulla on Vantaan Energian sopimus ja ennen heidän sähkö maksoi 8 senttiä kwh, mutta nyt ovat nostaneet sen 20c hintaan, eli 2.5x!!!
Sen takia mun sähkölasku on 75e/kk, ja nyt Kela uhkaa että ei maksa enää kuin 45e/kk, vaikka mun kulutus on edelleen sama mikä se on ollut aina!
Iso sähkölasku johtuu vaan vantaan energian hinnankorotuksesta, en voi siihen vaikuttaa!
Itsellänikään ei ole varaa maksaa ylimenevää osuuttaa...Joudunko kohta olemaan ilman sähköä?
Auttakaa! Mitä teen?
Kommentit (204)
harva toimeentuloasiakas asuu sähkölämmitteisessä talossa
Mistähän tuon luulet tietäväsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat ylimenevän osan siitä perusosasta niin kuin kaikki muutkin, joilla on ylihintainen sähkö, vuokra tms.
EI OLE VARAA MAKSAA, MITEN ON VAIKEA YMMÄRTÄÄ??
Vie pulloja kauppaan
Tuo summa on niin pieni, että maksat ylimenevän osan tyhjillä pulloilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni rajat pitäisi määritellä sähkön kulutuksen perusteella, eli jokaiselle korvataan maksimissaan (toki perhekokoon suhteutettuna) tietyn kulutuksen verran sähköä, eikä tietyn hinnan mukaan.
Sehän määritellään. Koeta nyt wajakki tajuta, että sähkölasku on sitä suurempi, mitä enemmän kulutat. Eli Kelan raja on nimenomaan kulutukseen perustuva.
Ei, vaan sähkölasku on sitä suurempi, mitä kalliimpi sähkösopimus on. Minä nyt yhäkin olen sitä mieltä, että se korvattavan sähkön määrä pitäisi määritellä sähkönkulutuksen perusteella - siis niin, että kaikille korvattaisiin tietyn sähkönkulutuksen verran sähköä, sen hinnasta riippumatta.
Ei minulla ole mitään vaikeuksia tajuta asiaa, olen siitä vain eri mieltä.
Ole vain, mutta olet vä
Ai sun mielestä tämä on asia, jossa on vain yksi oikea näkemys, ja muut vääriä? 😃
Eihän sähkölämmityksellä oleva ole kummassakaan tilanteessa taas-arvoinen, koska Kela ei korvaa lämmityssähköä kuitenkaan. Eli ei tt-tuella kuitenkaan ole varaa asua vaikka sähkölämmitteisessä omakotitalossa.
Jos sopimus on toistaiseksi voimassaoleva ja se on vaan sinusta kiinni vaihdatko sen halvempaan, Kela kohtuullistaa sähkölaskusi.
Jos asiakkaalla on määräaikainen sopimus, jota ei voi vaihtaa, lasku huomioidaan kokonaan, JOS sähkönkulutus on kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ellei ole luottotietoja niin ei sähköä voi kilpailuttaa.otettava se paikallinen
säshkön voi kilpailuttaa netissä. Ei siellä luottotietoja kysellä, klikkaat vaan nappia ja sivu näyttää tämänhetkiset tarjoukset
Ilman luottotietoja uuden sopimuksen saamiseksi on maksettava vakuusmaksu. Taitaa olla jotain 150-200€ määrältään? Sillä saa aika paljon sähköä jo silläkin rahalla.
Ai sun mielestä tämä on asia, jossa on vain yksi oikea näkemys, ja muut vääriä?
Niin se tuppaa olemaan asioissa, jotka voi ihan matemaattisesti laskea. Se ei ole mielipidekysymys, onko kalliimpi sähkösopimus loppusummassa kalliimpi kuin halvempi sopimus. Se on puhtaasti kiinni kulutuksen määrästä, kuten aiemmasta Jorma-Pertti esimerkistä näet, jos osaat alakoulutason verran matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni rajat pitäisi määritellä sähkön kulutuksen perusteella, eli jokaiselle korvataan maksimissaan (toki perhekokoon suhteutettuna) tietyn kulutuksen verran sähköä, eikä tietyn hinnan mukaan.
Sehän määritellään. Koeta nyt wajakki tajuta, että sähkölasku on sitä suurempi, mitä enemmän kulutat. Eli Kelan raja on nimenomaan kulutukseen perustuva.
Ei, vaan sähkölasku on sitä suurempi, mitä kalliimpi sähkösopimus on. Minä nyt yhäkin olen sitä mieltä, että se korvattavan sähkön määrä pitäisi määritellä sähkönkulutuksen perusteella - siis niin, että kaikille korvattaisiin tietyn sähkönkulutuksen verran sähköä, sen hinnasta riippumatta.
Ei minulla ole mitään vaikeuksia tajuta asiaa, olen siitä vain eri mieltä.&nbs
Ei mulla ainakaan sähkölaskussa lue erikseen, mikä osuus meni lämmitykseen ja mikä muuhun. Ehkä ei kannata väitellä asioista, joista ei tiedä edes perusteiden verran.
Vierailija kirjoitti:
Väärän värinen naama
ja väärä uskonto.
Vierailija kirjoitti:
No kun ei lämmityssähköön riitä se 45 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tarvitsekaan riittää, kun loput voi maksaa perusosasta. Kai kuitenkin sen verran tiedät, että kaikki tt-tukiasiakkaat eivät ole sellaisia, jotka elävät pelkällä tt-tuella vuosia, vaan mukana on sellaisiakin, jotka saavat tt-tukea vain vaikkapa kuukauden verran tilapäisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitysmenoihin on omat rajansa. Tuo 45 euroa on taloussähkön raja yhdelle henkilölle, joka asuu asunnossa, jossa lämmitysmenot kuuluu vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun rahat on mennyt jos ei ole 30e maksaa sähkölaskua?
Kaljaa, röökiin, Netflixiin jne. Eli kaikkeen olennaiseen.
ap
Joku leikkii nyt ap:aa.
Aika hitokseen saa käyttää sähköä, että 20c hinnalla saa aikaan 75€ laskun. Peilistä löytyy syyllinen tähän "ahdinkoon".
Säästä sitä sähköä, niin mekin joudutaan tekemään joille ei makseta sitä verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka siitä, että suurin osa sähkölämmitteisistä taloista on omakotitaloja ja jos asuu omakotitalossa, niin luultavimmin myös omistaa sen ja jos omistaa omakotitalon, niin ei voi saada toimeentulotukea, koska sen voi myydä ja muuttaa vuokralle jonnekin kerrostalokämpäään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun rahat on mennyt jos ei ole 30e maksaa sähkölaskua?
Kaljaa, röökiin, Netflixiin jne. Eli kaikkeen olennaiseen.
ap
Joku leikkii nyt ap:aa.
Ei kai :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ellei ole luottotietoja niin ei sähköä voi kilpailuttaa.otettava se paikallinen
säshkön voi kilpailuttaa netissä. Ei siellä luottotietoja kysellä, klikkaat vaan nappia ja sivu näyttää tämänhetkiset tarjoukset
Ilman luottotietoja uuden sopimuksen saamiseksi on maksettava vakuusmaksu. Taitaa olla jotain 150-200€ määrältään? Sillä saa aika paljon sähköä jo silläkin rahalla.
Matematiikka ei näköjään ole vahvin alueesi. Varmaan siksi asut vuokralla, kun vuokra on vain satasia, mutta omistusasunto voi maksaa satoja tuhansia...
Vierailija kirjoitti:
"Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille"
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Nyt oli kyse sähkön hinnasta, ei eläkemaksuista.
Kun kela asettaa erilaisia maksukattoja asiaan kuin asiaan, niin varmaan yrityksetkin ymmärtää jos köyhillä ei rahat riitä. En yhtään ihmettele leipäjonoja, kun tosiasiallisesti ihmisille ei jääkään edes minimisumma elämiseen. Kaikki etuudethan ovat vain suuntaa antavia, ja todellisuus on toista.
Ei kyse ole leikkauksesta, vaan Kelan aikoja sitten asettamasta maksukatosta. Ja kyllä, lait sitovat Kelan toimintaa. Yksikään laki vain ei kiellä kohtuulliseksi katsottujen maksukattojen asettamista. Sama käytäntö on monissa muissakin Kelan maksamissa asioissa, kuten asumiskuluissa. Et sinä saa vuokraasi 100% Kelan maksamana, jos asut vaikkapa 5000€/kk maksavassa asunossa. Et, vaikka osa täällä luulekin, että Kela maksaa "loisille" miljoonakämpät jne.