Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Kela valittaa et mulla on liian iso sähkölasku, ja uhkaavat jättää osan maksamatta...Saan siis perutoimeentulotukea

Vierailija
17.01.2024 |

Mulla on Vantaan Energian sopimus ja ennen heidän sähkö maksoi 8 senttiä kwh, mutta nyt ovat nostaneet sen 20c hintaan, eli 2.5x!!!

Sen takia mun sähkölasku on 75e/kk, ja nyt Kela uhkaa että ei maksa enää kuin 45e/kk, vaikka mun kulutus on edelleen sama mikä se on ollut aina!

Iso sähkölasku johtuu vaan vantaan energian hinnankorotuksesta, en voi siihen vaikuttaa!

Itsellänikään ei ole varaa maksaa ylimenevää osuuttaa...Joudunko kohta olemaan ilman sähköä?

Auttakaa! Mitä teen?

Kommentit (204)

Vierailija
121/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harva toimeentuloasiakas asuu sähkölämmitteisessä talossa

Mistähän tuon luulet tietäväsi?

Ihan vaikka siitä, että suurin osa sähkölämmitteisistä taloista on omakotitaloja ja jos asuu omakotitalossa, niin luultavimmin myös omistaa sen ja jos omistaa omakotitalon, niin ei voi saada toimeentulotukea, koska sen voi myydä ja muuttaa vuokralle jonnekin kerrostalokämpäään.

Paitsi, että hyvinkin voi saada, koska toimeentulotukilaissa erikseen sanotaan, että asuntoa, jossa asuu ei tarvitse myydä eikä sitä lasketa omaisuudeksi. Ja noin muutenkin nämä asiat ratkaistaan tapauskohtaisesti. Jos tarvitse tt-tukea vaikkapa kahdeksi kuukaudeksi, ymmärrät varmasti itsekin, että kukaan ei silloin velvoita muuttamaan mihinkään. Vai luulitko, että tt-tukea saava on automaattisesti loppuikänsä sen tuen varassa? :D

Vierailija
122/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harva toimeentuloasiakas asuu sähkölämmitteisessä talossa

Mistähän tuon luulet tietäväsi?

Ihan vaikka siitä, että suurin osa sähkölämmitteisistä taloista on omakotitaloja ja jos asuu omakotitalossa, niin luultavimmin myös omistaa sen ja jos omistaa omakotitalon, niin ei voi saada toimeentulotukea, koska sen voi myydä ja muuttaa vuokralle jonnekin kerrostalokämpäään.

Asun omistamassani sähkölämmitteisessä rivitaloasunnossa ja sain viime vuonna toimeentulotukea tilapäisen hätätilan takia. Kaikki toimeentulotukiasiakkaat eivät ole Kelan asiakkaita vuosikausia. Toimeentulotukihan on lähtökohtaisesti tarkoitettukin vain tilapäiseen apuun. Ei sillä ole tarkoitus elää vuosia, vaikka moni niin tekeekin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kela asettaa erilaisia maksukattoja asiaan kuin  asiaan, niin varmaan yrityksetkin ymmärtää jos köyhillä ei rahat riitä.  En yhtään ihmettele leipäjonoja, kun tosiasiallisesti ihmisille ei jääkään edes minimisumma elämiseen.  Kaikki etuudethan ovat vain suuntaa antavia, ja todellisuus on toista. 

45 eurolla saa aika hitokseen sähköä yhdelle henkilölle. Itse elän pelkällä toimeentulotuella ja asumistuella eikä sähkölaskuni ole ikinä ollut edes 25€. 

Vierailija
124/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa ap.

Pelkkä sähkökulutus laskusi ei voi olla 75 €.

Itselläni oli viime vuonna pahimmillaan kwh 0,27 €, eikä ykskään,lasku ollut 75 €.

Kerrostalissa yksin asuva,j ja kaukolämmössä, ei edes kykene kuluttamaan tuon suuruisen hinnan määrää såhköå.

Huomaa myös, että laskussa on siirtomaksu, sähkövero ja kuukausimaksu.

Mihin helvettiin muka olisit kuluttanut sähköä noin paljon?

Aloitus on keksitty provo.

Siinä on tietysti sähkönkulutus ja siirto kun molemmat tulee oomilta...

240kwh kulutus per kk

ap

Vierailija
125/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Sinulla on isostikin vaikeuksia tajuta asiaa. Kysehän ei ole mielipideasiasta, vaan tämän voi ihan laskea. Tässä sinulle pelkistetty versio avuksi:

Jormalla on sähkösopimus hinnalla 20c/kwh. Jorma käyttää sähköä 100kwh. Pertillä on sopimus hinnalla 10c/kwh ja hän käyttää sähköä 1000kwh. 

Kummalla on mielestäsi suurempi sähkölasku, kalliimmalla sähkösopimuksella (Jorma) vai suuremmalla kulutuksella (Pertti)?"

Herttinen sentään. 

Se on yhäkin mielipideasia, että minusta Kelan pitäisi määritellä asia toisin. Jankkaamisesi ei vaikuta mielipiteeseeni. Mitään vaikeuksia minulla ei ole tajuta asiaa. 

Vierailija
126/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa ap.

Itselläni oli viime vuonna pahimmillaan kwh 0,27 €, eikä ykskään,lasku ollut 75 €.

Kerrostalissa yksin asuva,j ja kaukolämmössä, ei edes kykene kuluttamaan tuon suuruisen hinnan määrää såhköå.

240kwh kulutus per kk

ap

Miksi et siis jo vaihda sitä sopimustasi? Jäisi kulutuksen osuudeksi noin 24€ ja riittäisi Kelan rahat. 

Vierailija
127/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole edes kallis lasku. Et tiedä, millaisia laskuja viime kevättalvella maksettiin. Mutta jokaisen sentin maksoin itse, vaikka hampaita kiristellen. Pari viikkoa sitten joku sähköyhtiö tarjosi "edullista" liittymää. Soittaja korosti koko ajan, miten paljon säästöä syntyisi vuodessa. Kuvittelikohan se, että olen niin yksinkertainen, että kuvittelin, että säästöä syntyisi mainittu summa, muutama kymppi kuukaudessa! Laskin, että ei kannata vaihtaa, koska säästöä tulisi joku hassu euro kuukaudessa. Ne kalliit siirtomaksut säilyisivät kuitenkin samoina. Joten sanoin kiitos ja kuulemiin.

Vierailija
128/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se pitää maksaa itse. Ei voi odottaa että Kela maksaa kaiken. Sähköfirma osakkaat tienaa nyt hyvin. Esim. Yks Pekka ja Hutisalot. 

Vierailija
129/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kela asettaa erilaisia maksukattoja asiaan kuin  asiaan, niin varmaan yrityksetkin ymmärtää jos köyhillä ei rahat riitä.  En yhtään ihmettele leipäjonoja, kun tosiasiallisesti ihmisille ei jääkään edes minimisumma elämiseen.  Kaikki etuudethan ovat vain suuntaa antavia, ja todellisuus on toista. 

Ihmiset tuhlaa rahojaan typeriin asioihin. Esimerkiksi lapselle pitää ostaa se markkinoiden uusin puhelinmalli, koska kavereillakin on. Äidin pitää käydä kampaajalla, koska tykkää pitää huolta itsestään ja kokee, että se tehdään kampaajalla. Isän pitää mennä pelaamaan sählyä tai jotain muuta joukkuepeliä jonnekin 50 kilometrin päähän naapurin kanssa, koska siellä on kaikki kamut ja matkan molemmat tekevät omalla autolla.  töihin mennessä ostetaan kuppilasta kupillinen kahvia sen sijaan, että se tehtäisiin kotona jne. Kyllä ihmisillä olisi varaa, jos he miettisivät mihin ne rahat valuu. En väitä etteikö eläminen olisi kallistunut. On se. Mutta niin tuppaa aina käymään. Pitää vaan sopeutua siihen ja muuttaa omia rahankäyttötapojaan.

Vierailija
130/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa ap.

240kwh kulutus per kk

ap

Miksi et siis jo vaihda sitä sopimustasi? Jäisi kulutuksen osuudeksi noin 24€ ja riittäisi Kelan rahat. 

Tämä sama sopimus mulla on ollut 9 vuotta ja aiemmin on kelaan kelvannut

Vierailija
131/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Sinulla on isostikin vaikeuksia tajuta asiaa. Kysehän ei ole mielipideasiasta, vaan tämän voi ihan laskea. Tässä sinulle pelkistetty versio avuksi:

Jormalla on sähkösopimus hinnalla 20c/kwh. Jorma käyttää sähköä 100kwh. Pertillä on sopimus hinnalla 10c/kwh ja hän käyttää sähköä 1000kwh. 

Kummalla on mielestäsi suurempi sähkölasku, kalliimmalla sähkösopimuksella (Jorma) vai suuremmalla kulutuksella (Pertti)?"

Herttinen sentään. 

Se on yhäkin mielipideasia, että minusta Kelan pitäisi määritellä asia toisin. Jankkaamisesi ei vaikuta mielipiteeseeni. Mitään vaikeuksia minulla ei ole tajuta asiaa. 

Mutta nyt ei puhuttu sinun mielipiteistäsi, vaan siitä onko kalliimpi sähkösopimus aina sähkölaskun loppusumman osalta kallimpi. Sinähän väitit, että on ja perustat mielipiteesi ajatukseen, että kilowattitunnin hinta määrittää automaattisesti laskun loppusumman suuruuden etkä vieläkään tajua, että KULUTUS ratkaisee, ei hinta. Et, vaikka ratakiskolla väännettiin esimerkki. 

Vierailija
132/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa ap.

240kwh kulutus per kk

ap

muuta yksiöön tai puolita sähkön käyttösi. Yksiössä normaali sähkönkulutus kuuadessa on noin 120 kwh

Vierailija
133/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole edes kallis lasku. Et tiedä, millaisia laskuja viime kevättalvella maksettiin. Mutta jokaisen sentin maksoin itse, vaikka hampaita kiristellen. Pari viikkoa sitten joku sähköyhtiö tarjosi "edullista" liittymää. Soittaja korosti koko ajan, miten paljon säästöä syntyisi vuodessa. Kuvittelikohan se, että olen niin yksinkertainen, että kuvittelin, että säästöä syntyisi mainittu summa, muutama kymppi kuukaudessa! Laskin, että ei kannata vaihtaa, koska säästöä tulisi joku hassu euro kuukaudessa. Ne kalliit siirtomaksut säilyisivät kuitenkin samoina. Joten sanoin kiitos ja kuulemiin.

Mitenhän näiden sähkö sopimus soitteli joiden omat sähkölaskut.

Vierailija
134/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa ap.

240kwh kulutus per kk

ap

Tämä sama sopimus mulla

Eli valehtelit, kun sanoit hinnan nousseen yllättäen? Sehän ei ole mahdollista, jos sinulla on sama 20c/kwh sopimus ollut 9 vuotta. 

Vierailija
135/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kerrostalossa saa edes menemään sähköä tavallisesta poikkeavia määriä? Kasvatatko chilejä tai tomaatteja olkkarin ikkunalla? Saathan sinä sitä touhurahaa 600 euroa kuussa TTT:sta. Maksa niillä se parikymppiä.

Vierailija
136/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa ap.

Omasta kerrostaloasumisesta on todella kauan ja nyt on pakko kysyä teiltä muilta, että voiko kerrostalossa olla sähköpatterit? Joo, saatte nauraa meikäläiselle. Vesikiertoiset patterit oli kaikissa, joissa minä olen asunut. Opiskeluaikana asuin uudessa talossa. Ei kai siinäkään ollut sähköpatteria? En muista. Mutta sähköt ja vedet kuului opiskelijatalossa vuokraan.

Vierailija
137/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa jo kyllästyttää tämänkaltaiset aloitukset. Miksi yhteiskunta ei maksa sitä, miksi yhteiskunta ei maksa tätä. Ennen sain rahaa niin ja niin paljon, miksi en enää saa. Teille jotka olette eläneet uutispimennossa: valtion rahat ovat loppumassa. Säästäkää sähköä ja käykää ruoka-avuissa, jos ei kelpaa elättää itseään vaan maksattaa elonsa meillä työssäkäyvillä.

Vierailija
138/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle ne valittaa, että olen lahjoittanut liikaa Halla-ahon tukemiseen, eivätkä hyväksy välttämättömäksi menoksi. Taitavat olla kommuunain kätyreitä ! Yksikin uhkaili, että "mene töihin !" Suami on sentään vapaa maa mennä tai olla menemättä mihinkään ! Mutta kyllä kansailaistoimintaa pitää rahoittaa.

Vierailija
139/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa ap.

Omasta kerrostaloasumisesta on todella kauan ja nyt on pakko kysyä teiltä muilta, että voiko kerrostalossa olla sähköpatterit? Joo, saatte nauraa meikäläiselle. Vesikiertoiset patterit oli kaikissa, joissa minä olen asunut. Opiskeluaikana asuin uudessa talossa. Ei kai siinäkään ollut sähköpatteria? En muista. Mutta sähköt ja vedet k

En ole ikinä törmännyt kerrostaloon, jossa olisi sähkölämmitys. Luhtitaloja tiedän useitakin.

Vierailija
140/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa ap.

Omasta kerrostaloasumisesta on todella kauan ja nyt on pakko kysyä teiltä muilta, että voiko kerrostalossa olla sähköpatterit? Joo, saatte nauraa meikäläiselle. Vesikiertoiset patterit oli kaikissa, joissa minä olen asunut. Opiskeluaikana asuin uudessa talossa. Ei kai siinäkään ollut s

Se on hyvä, ettet ole törmännyt. Siinä kun voi käydä huonosti, jos törmää kerrostaloon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi