Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Kela valittaa et mulla on liian iso sähkölasku, ja uhkaavat jättää osan maksamatta...Saan siis perutoimeentulotukea

Vierailija
17.01.2024 |

Mulla on Vantaan Energian sopimus ja ennen heidän sähkö maksoi 8 senttiä kwh, mutta nyt ovat nostaneet sen 20c hintaan, eli 2.5x!!!

Sen takia mun sähkölasku on 75e/kk, ja nyt Kela uhkaa että ei maksa enää kuin 45e/kk, vaikka mun kulutus on edelleen sama mikä se on ollut aina!

Iso sähkölasku johtuu vaan vantaan energian hinnankorotuksesta, en voi siihen vaikuttaa!

Itsellänikään ei ole varaa maksaa ylimenevää osuuttaa...Joudunko kohta olemaan ilman sähköä?

Auttakaa! Mitä teen?

Kommentit (204)

Vierailija
61/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että ap:llä on hankaluuksia saada tuo maksettua, kun rahaa on vähän. 

mutta niin se on meillä työssäkäyvilläkin: samalla tavalla joudumme itse maksamaan ja aina rahat ei riitä. Silloin meidänkin pitää neuvotella maksuaikataulusta ja samalla tavalla laskut meilläkin menee perintään ja lopulta ulosottoon, jos emme hoida. Ei meillekään sitä rahaa jostain ilmesty. Ei palkka nouse tai verotus kevene tai asumiskulut pienene sillä että joku lasku nousee. 

Vierailija
62/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille"

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt pitää pukea ison pojan / ison tytön housut jalkaan ja alkaa hoitamaan asioita

Vierailija
64/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikainen halpa sopimuksesi on loppunut ja kun et ole tehnyt uutta, kiinteähintaista sopimusta, se muuttuu automaattisesti pörssisähkösopimukseksi. Soita yhtiöön ja tee uusi sopimus, tosin kiinteähintaisetkin voi olla kalliita. Minä olen yh ja olen koko ikäni maksanut kaikki sähkölaskuni omalla palkallani.

Mulla ei ole pörssisähkö, vaan toistaseks voimassaoleva.

Ennen 8 senttiä, nyt 20!

ap

Toistaiseksi voimassaolevasta sopimuksesta pääset eroon kahden viikon irtisanomisajalla. Tällä hetkellä on useita halvempia vaihtoehtoja. Määräaikaisia sopimuksia (vuosi tai kaksi) saa alle 10 snt/kWh. Lisäksi pörssisähkö on edullista, hinta toki vaihtelee, mutta vuoden keskihinta (vaikka kulutuksen ajankohdat huomioisi) jäi viime vuonnakin alle 10 snt/kWh tasolle. Esim marraskuussa mulla oli pörssisähköllä 5,5 snt/kWh ja joulukuussa 8,8 snt/kwh.

Vierailija
65/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt hyvä opinpaikka sinulle ap. Seuraavassa kuussa osaat sitten paremmin huolehtia, että rahaa jää myös sähkölaskuun, jos se on Kelan rajoja isompi. 

Vierailija
66/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat ylimenevän osan siitä perusosasta niin kuin kaikki muutkin, joilla on ylihintainen sähkö, vuokra tms. 

EI OLE VARAA MAKSAA, MITEN ON VAIKEA YMMÄRTÄÄ??

NO MIKSI ET OLE VAIHTANUT HALVEMPAA SÄHKÖYHTIÖÖN AJOISSA? 

Kun joutuu itse maksamaan sähkölaskun, niin kummasti tarkkailee hintoja, eli jos on tiedossa, että esim. määräaikainen loppuu päivänä x, niin 3 kuukautta ennen voi jo seurata tarjouksia ja hintoja ja hoitaa itselleen edullisempi sopimus alkamaan kun edellinen päättyy. Näin toimii sellainen, joka itse maksaa laskunsa.

Hahaha noin toimii ihminen, jolla on aika vähän vastuita ja paljon aikaa ja voimavaroja käytettävissä. 

Vierailija
67/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo asettaa ihmiset täysin eriarvoiseen asemaan, että Kela ei määrittele korvattavaa sähköä kulutuksen, vaan hinnan perusteella. 

No ei kyllä aseta. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Kelan rajat ovat ihan julkisesti kaikkien nähtävillä ja sen mukaan pitää elää, jos aikoo korvaukset saada täysimääräisinä. Jos ei osaa säännöstellä kulutustaan, on ihan turha parkua, ettei ole rahaa. 

Totta kai asettaa. Kyllähän ainoa kohtuullinen ja taas-arvoinen tapa olisi, että Kela määrittelisi hyväksyttävän korvattavan sähkönkulutuksen. Kuluttaja ei voi vaikuttaa sähkön hintaan, kulutukseen taas tietyissä rajoissa voi. 

No ei vieläkään aseta. Rajat ovat kaikille samat ja suhteutettu perhekokoon. Täy

No, olen kanssasi täysin eri mieltä. Minusta ei ole tasa-arvoista, että joku tt-tukiasiakas voi kuluttaa vaikkapa viisinkertaisen määrän sähköä Kelan maksamana, kuin toinen tt-tukiasiakas. Mielestäni rajat pitäisi määritellä sähkön kulutuksen perusteella, eli jokaiselle korvataan maksimissaan (toki perhekokoon suhteutettuna) tietyn kulutuksen verran sähköä, eikä tietyn hinnan mukaan. 

Vierailija
68/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää oon työtön ja silti maksan oman sähkölaskuni kokonaan. Tee sääkin niin. Voit sitte kulkea ihmisten ilmoilla pää pystyssä etkä tukiaisloisena nöyristellen.

Se on mahdonta kun rahat ei siihen riitä, ymmärrätkö?

ap

Ostat pari askia vähemmän röökiä niin saat laskusi maksettua. 

EN POLTA RÖÖKIÄ

Kaurapuuroa, ja makaroonia halpisketsupilla on luvassa.

Vierailija
69/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo asettaa ihmiset täysin eriarvoiseen asemaan, että Kela ei määrittele korvattavaa sähköä kulutuksen, vaan hinnan perusteella. 

No ei kyllä aseta. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Kelan rajat ovat ihan julkisesti kaikkien nähtävillä ja sen mukaan pitää elää, jos aikoo korvaukset saada täysimääräisinä. Jos ei osaa säännöstellä kulutustaan, on ihan turha parkua, ettei ole rahaa. 

Totta kai asettaa. Kyllähän ainoa kohtuullinen ja taas-arvoinen tapa olisi, että Kela määrittelisi hyväksyttävän korvattavan sähkönkulutuksen. Kuluttaja ei voi vaikuttaa sähkön hintaan, kulutukseen taas tietyissä rajoissa voi. 

No ei vieläkään aseta. Rajat

Ei mikään estä sitä toistakin kuluttamasta maksimin verran. Tai vaikka ylikin. Ei Kela määrittele, paljonko saa kuluttaa sähköä. Se määrittelee vain kaikille yhteisen rajan, johon asti se korvaa sähkölaskun. 

Vierailija
70/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tupakointi niin säästyy satanen kuukaudessa.

Vierailija
71/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni rajat pitäisi määritellä sähkön kulutuksen perusteella, eli jokaiselle korvataan maksimissaan (toki perhekokoon suhteutettuna) tietyn kulutuksen verran sähköä, eikä tietyn hinnan mukaan. 

Sehän määritellään. Koeta nyt wajakki tajuta, että sähkölasku on sitä suurempi, mitä enemmän kulutat. Eli Kelan raja on nimenomaan kulutukseen perustuva. 

Vierailija
72/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikainen halpa sopimuksesi on loppunut ja kun et ole tehnyt uutta, kiinteähintaista sopimusta, se muuttuu automaattisesti pörssisähkösopimukseksi. Soita yhtiöön ja tee uusi sopimus, tosin kiinteähintaisetkin voi olla kalliita. Minä olen yh ja olen koko ikäni maksanut kaikki sähkölaskuni omalla palkallani.

Mulla ei ole pörssisähkö, vaan toistaseks voimassaoleva.

Ennen 8 senttiä, nyt 20!

ap

Ei ne tulot vaan ne menot. Jos tulot sakkaavat, niin menot pienemmäksi. Älä katso TV:tä, ota jääkaapista virta pois ja vie ruuat parvekkeelle. Älä pese pyykkiä liian usein ja lopeta saunan lämmitys. Jos käytät hehkulamppuja, niin vaihda led -valoihin. Jne.

Ennen kaikkea kuitenkin lopeta eläminen muiden verorahoilla. Ja jos jatkat loiseloa, niin lopeta marmatus. Loppua ei o

Oikeasti jossain Kelan maksamassa kerrostaloasunnossa ei juuri ole väliä, katsotko telkkaria tai onko valot päällä. Ruokien säilytys parvekkeellakin olisi tyhmää. 

Parhaiten luultavasti säästää pesemällä pyykkiä ja tiskejä aina vain täysiä koneellisia eko-ohjelmilla. Saunominen minimiin, jos sauna on. Harvassa vuokra-asunnossa saa itse säädettyä lattialämmitystäkään. 

Ei kai kenelläkään ole enää nykyään hehkulamppujakaan, jopa loisteputkia ei enää myydä kuin led-versioina.

Vierailija
73/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvan perusosa on noin 500€. Siihen päälle saa asumistukea pyöreästi 300€ (oletetaan ettei olla pk-seudulla). Peruselämisen riittää helposti 600-700€. Minne se loppu 100-200€ on sinulta menny, ap? 

Vierailija
74/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö! Kelahan määrittelee nimenomaan hyväksyttävän korvattavan kulutuksen. S

Ja se asettaa tt-tukiasiakkaat eriarvoiseen asemaan, että toinen voi sillä 45 eurolla käyttää moninkertaisen määrän sähköä toiseen verrattuna. Kuluttajalla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa määräänsä enempää sähkön hintaan tai kulutukseen. 

Vierailija
75/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaan Energian sähkönmyyntiä on jo vuosikausia hoitanut Oomi. Siellä näyttää olevan 24kk soppari 10,90€/kWh + 4,90€/kk.

Jos ap olet vajaavaltainen, niin pyydä edunvalvojaasi uusimaan sähkösopimuksesi sopivamman hintaiseen.

Vierailija
76/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö! Kelahan määrittelee n

No se ei kuulepas ole millään tasolla Kelan vika, jos sinä et osaa etsiä halvempaa sopimusta. Kaikille on tarjolla samat vaihtoehdot niissäkin. Ei muuta kuin valitsen halvimman niin ei tarvitse parkua turhasta. Kela ei ole vastuussa sinun sopimusasioistasi. Sinä olet iso tyttö/poika jo, joten olet niistä ihan itse vastuussa. 

Vierailija
77/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut paskaa ap.

Pelkkä sähkökulutus laskusi ei voi olla 75 €.

Itselläni oli viime vuonna pahimmillaan kwh 0,27 €, eikä ykskään,lasku ollut 75 €.

Kerrostalissa yksin asuva,j ja kaukolämmössä, ei edes kykene kuluttamaan tuon suuruisen hinnan määrää såhköå.

Huomaa myös, että laskussa on siirtomaksu, sähkövero ja kuukausimaksu.

Mihin helvettiin muka olisit kuluttanut sähköä noin paljon?

Aloitus on keksitty provo.

Vierailija
78/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä vaikuttaisi olevan tämä sopimus: 

"Oomi Kesto on helppo valinta ja se sopii jokaiseen kotiin ja elämäntilanteeseen. Sopimuksen hinta on voimassa toistaiseksi. Mahdollisista hinnanmuutoksista ilmoitamme kuitenkin viimeistään kuukautta (1 kk) ennen muutoksen voimaantuloa."

Hinta tällä hetkellä 19,90c/kWh ja kuukautta ennen on hinnanmuutoksesta ilmoitettu.

Vierailija
79/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajalla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa määräänsä enempää sähkön hintaan tai kulutukseen. 

Nimenomaan on mahdollisuus vaikuttaa. Vaihdat sen 20c/kwh sopimuksen halvempaan ja katsot vaikka nettilaskurin avulla, mistä voit vähentää kulutusta. Niin me muutkin teemme, kun ei ole varaa maksella ylikalliita sähkölaskuja. Älä ole avuton lapsi, vaan toimi niin kuin aikuinen. 

Vierailija
80/204 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt vähemmän, niin saat laskun maksettua, jos et osaa sähkösopimustasi kilpailuttaa. Minä vaihdoin joulukuun alussa pörssisähköstä kiinteään. Oomilta 7,99 senttiä/kwh 2 vuoden ajan. 10 euron pintaan näyttää menevän kuukauden sähkölaskut jatkossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme