Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pieni lapsi saa päättää itse?

Vierailija
15.01.2024 |

Luulin olevani aika rento kasvattaja, kunnes aloin katsoa ympärilleni ja tajusin sittenkin olevani tiukkis. Mun taaperoikäinen mm.

- ei saa huutaa huutamisen ilosta (uhmakohtaukset erikseen, niille ei voi mitään)

- ei saa päättää laitetaanko säänmukaiset vaatteet vai ei

- ei saa herkkuja jäädessään nälkäiseksi, jos kieltäytyy syömästä ruokaa

- ei saa jatkuvasti uusia leluja, koska kotona on jo riittävästi

- osallistuu kotitöihin omalla tyylillään, ja siitä häntä kehutaan

Ja ehkä oleellisimpana: Näistä perusasioista en keskustele enkä neuvottele lapsen kanssa. Ilmoitan, että asia on näin, ja sitten se on niin. On muuten oikeasti helppoa elämää, kun on tietyissä asioissa jämptit rajat. Vähentää lapsen raivoa ja omaa kuormitustakin huomattavasti.

Lapsi saa sitten päättää esimerkiksi laittaako sinisen vai punaisen paidan tai haluaako piirtää vai leikkiä legoilla, ja joskus vaikka että mennäänkö puistoon vai kirjastoon.

On ollut todella hätkähdyttävää tajua, miten älyttömän paljon ihmiset nykyään harrastaa tätä ns. "kaverivanhemmuutta", jossa lapsi jo hyvin pienenä saa määräysvallan sellaisissakin asioissa, jotka eivät missään tapauksessa voi olla lapsen päätettävissä, esim. turvallisuuskysymykset ja ruokavalio.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vältän kysymyslauseilla puhumista jos en oikeasti ole kysymässä lapselta mitään. Just siks, ettei hän saa sellaista käsitystä, että hän tässä esim. päättää mitä ollaan ostamassa.

Vierailija
42/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus marketeissa näkee näitä vanhempia, jotka kysyvät taaperolta mitä tämä ja perhe haluaisi syödä. Ei voi ymmärtää miten pikkulapselle annetaan vastuu mitä koko perhe syö. 

Et voi tietää tilanteen taustoja. Minusta ihan hyvin voi kysyä lapsen mielipidettä jos lapsi on jo sen ikäinen että osaa ilmaista mielipiteensä ja omaa sen verran realiteetteja että tietää että lounaaksi ei syödä vaahtokarkkeja vaan jotain kunnon ruokaa.

Seurasin myös yhtä äitiä joka kysyi n, 3 vuotiaalla joka ruokatavarasta mitä ostetaan.

Ei kuulu lapsen päättää.

Todennäköisesti lapsi jossainvaiheessa haluaa kokeilla vanhempiaan ja haluaa vaahtokarkkia ruoaksi.

Seurasit joka tavaran kohd

No eihän se joka tavaran kohdalla oikeasti seurannut, kunhan liiotteli nähtyään sen minuutin mittaisen hetken heviosastolla. Paremman tarinan vaan saa kun väittää että kyse oli koko kauppareissusta ja joka tavarasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monella nuo ongelmat muuten lähtee ihan vahingossa siitä, että tulee vaan tavan vuoksi puhuneeksi lapselle koko ajan kysymyslauseilla? Esim. "lähdetäänkö kotiin, kun äidillä on nälkä", vaikka oikeasti tarkoittaa, että nyt lähdetään kotiin.

Vierailija
44/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä asiat kannata päättää ennen kauppaan menemistä. Voihan lapselle antaa pienissä asioissa päätänvaltaa esim. valitaanko banaaneja vai omenoita. Sillhän voi estää raivokohtauksetkin, joita ihmiset aina stressaa.

Vierailija
45/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus marketeissa näkee näitä vanhempia, jotka kysyvät taaperolta mitä tämä ja perhe haluaisi syödä. Ei voi ymmärtää miten pikkulapselle annetaan vastuu mitä koko perhe syö. 

Kyllä meillä on saanut esittää toiveensa. Se on sitten eri asia, toteutetaanko se toive.

Vaateostoksillakin on saanut valita itse kahden tai kolmen vaihtoehdon väliltä. Lapsi käyttää mieluummin sen väristä yöpukua, jonka hän on itse saanut valita.

Vierailija
46/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en stressaa raivareita ollenkaan :D Enkä ikinä katso kieroon muidenkaan muksujen kauppa- tmv. raivareita. Enemmänkin ajattelen mielessäni, että tsemppiä, siinä vanhempi vetää nyt rajoja hienosti lapselle.

Vierailija
47/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monella nuo ongelmat muuten lähtee ihan vahingossa siitä, että tulee vaan tavan vuoksi puhuneeksi lapselle koko ajan kysymyslauseilla? Esim. "lähdetäänkö kotiin, kun äidillä on nälkä", vaikka oikeasti tarkoittaa, että nyt lähdetään kotiin.

Niin, luulen että se on sellainen kiltin ja kohteliaan ihmisen opittu puhetapa vaan. Sellaisen joka ei ole tottunut lasten seuraan vaan ollut lähinnä tasavertaisten aikuisten kanssa. Siitä pitää sit ihan erikseen opetella pois ja käyttämään käskymuotoa. 

Vierailija
48/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakarani saa päättää vain milloin hengittää ja nostaa kätensä ylös. Muuhun tarvitaan lupa. 

Vierailija
49/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan täyspäinen tuosta tuli vaikka saikin alle kouluikäisenä valita hedelmät, jogurtit ja leivänpäälliset jos oli kaupassa mukana. Kummsti ihan naperona valitsi niistä itselleen tutuista joita oli kotona syönyt aiemminkin.

Jokaiselta puhumaan kykenevältä on myös kysytty mielipidettä seuraavan viikon ruokaan kun ostoslistan runkoa on ruokapöydässä suunniteltu. Olettaisin että lapsi oppi että kaikkien mielipiteillä oli väliä kun sai lempiruokiaan, mutta tehdään myös isän tai äidin toivomia ruokia.

Vierailija
50/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää tilanteen taustoja. Minusta ihan hyvin voi kysyä lapsen mielipidettä jos lapsi on jo sen ikäinen että osaa ilmaista mielipiteensä ja omaa sen verran realiteetteja että tietää että lounaaksi ei syödä vaahtokarkkeja vaan jotain kunnon ruokaa.

Seurasin myös yhtä äitiä joka kysyi n, 3 vuotiaalla joka ruokatavarasta mitä ostetaan.

Ei kuulu lapsen päättää.

Todennäköisesti lapsi jossainvaiheessa haluaa kokeilla vanhempiaan ja haluaa vaahtokarkkia ruoaksi.

Jos lapsi haluaa vaahtokarkkeja ruuaksi niin voi sanoa, että ei tietenkään osteta vaahtokarkkeja ruuaksi, koska niillä ei lähde nälkä eikä ne ole terveellistä ravitsevaa ruokaa, mutta jos haluat vaahtokarkkeja niin voidaan syödä niitä lauantaina leffaeväänä/mennä retkelle ja paistaa nuotiolla/syödä pari jälkkäriksi/tms. Näin meillä on toimittu. Lapset on jo kouluiässä ja vain kehuja tulee esim. koulusta.  

Vierailija
51/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset oli aivan riemuissaan kun saivat kauppareissulla valita jonkin mieluisen jugurtin ja/tai hedelmän. Mitään karkkihyllyraivaria ei koskaan ole tullut, en tiedä johtuuko sit just siitä, että on saanut aina jotain itse valittua sieltä kaupasta vai onko vaan onnistuttu kiertämään karkkihyllyt riittävän kaukaa ja tekemään selväksi ettei niitä osteta. 

Vierailija
52/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset oli aivan riemuissaan kun saivat kauppareissulla valita jonkin mieluisen jugurtin ja/tai hedelmän. Mitään karkkihyllyraivaria ei koskaan ole tullut, en tiedä johtuuko sit just siitä, että on saanut aina jotain itse valittua sieltä kaupasta vai onko vaan onnistuttu kiertämään karkkihyllyt riittävän kaukaa ja tekemään selväksi ettei niitä osteta. 

Mitaliako odotat?

Vierailija
53/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle pitää puhua ja hyvää harjoitusta uusien sanojen oppimiseen on kaupassa sanoa eri asioiden nimiä. Eli ostetaanko banaania ja näyttää banaani, ostetaanko avocado ja näyttää se jne. Nuo kysymykset ei merkkaa mitään oikeasti, vaan se uusi sana.

Samaa olin kommentoimassa, että näiden taaperoiden kanssa keskustelu on ihan vaan keskustelua vuorovaikutuksen ja puheen oppimisen vuoksi. Vanhemmat lapset osallistuvat toki myös ruuan valintaan ja lisäksi valmistukseen. Meillä syödään monipuolisesti ja kenellekään lapselle ei ole ollut koskaan epäselvää mitä milloinkin syödään.

Pidän hyvin kaukaisena ajatuksena, että sanelisin lapsille mistä ruuista tai vaatteista heidän tulisi pitää. Meillä vanhemmat asettavat rajat, joiden sisällä lapset voivat valita haluamiaan asioita.

Ap:n kaltaiset sivusta huutelijat eivät koskaan voi tietää todellista tilannetta, vaan vetävät omat johtopäätökset omien fantasioiden perusteella. Pieni annos lapsiperhearkea tekisi hyvää, niin loppuisi huutelu.

Vierailija
54/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle pitää puhua ja hyvää harjoitusta uusien sanojen oppimiseen on kaupassa sanoa eri asioiden nimiä. Eli ostetaanko banaania ja näyttää banaani, ostetaanko avocado ja näyttää se jne. Nuo kysymykset ei merkkaa mitään oikeasti, vaan se uusi sana.

Samaa olin kommentoimassa, että näiden taaperoiden kanssa keskustelu on ihan vaan keskustelua vuorovaikutuksen ja puheen oppimisen vuoksi. Vanhemmat lapset osallistuvat toki myös ruuan valintaan ja lisäksi valmistukseen. Meillä syödään monipuolisesti ja kenellekään lapselle ei ole ollut koskaan epäselvää mitä milloinkin syödään.

Pidän hyvin kaukaisena ajatuksena, että sanelisin lapsille mistä ruuista tai vaatteista heidän tulisi pitää. Meillä vanhemmat asettavat rajat, joiden sisällä lapset voivat valita haluamiaan asioita.

Ap:n kaltaiset sivusta huutelijat eivät koskaan voi tietää todellista tilannet

Menikö sulla nyt henkilöt sekaisin? Ihan elän tässä lapsiperhearkea tiukasti itsekin. Aloituksessa ei ollut ollenkaan kyse siitä että lapselle sanellaan mistä ruuista tai vaatteista tulisi pitää, vaan siitä että lapsi esim lähtee kesävaatteissa talvella ulos tai ei syö muuta kuin karkkia. Ap

Vierailija
55/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan täyspäinen tuosta tuli vaikka saikin alle kouluikäisenä valita hedelmät, jogurtit ja leivänpäälliset jos oli kaupassa mukana. Kummsti ihan naperona valitsi niistä itselleen tutuista joita oli kotona syönyt aiemminkin.

Jokaiselta puhumaan kykenevältä on myös kysytty mielipidettä seuraavan viikon ruokaan kun ostoslistan runkoa on ruokapöydässä suunniteltu. Olettaisin että lapsi oppi että kaikkien mielipiteillä oli väliä kun sai lempiruokiaan, mutta tehdään myös isän tai äidin toivomia ruokia.

Joo-o, mutta tämä ei ollut aloituksen aihe.

Vierailija
56/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä kysyn lapsilta mitä ne haluaisi syödä, mutta kyllä hekin jo sen tietävät, että en välttämättä tee sitä ruokaa mitä ovat toiveesi sanoneet.

Vierailija
57/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis onhan se nyt aivan eri asia, jos lapsi saa joskus valita vaikka syödäänkö pinaattilettuja vai kalakeittoa tai tehdään hänen lempiruokaansa, kuin se, että lapsi päättää itse koko ruokavalionsa, ja kieltäytyy esim. syömästä kokonaan ruokaa, kun saa sen tilalle sitten aina kakkua ja karkkia.

Vierailija
58/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kysyn tuollaista, koska syntyy mainio keskustelu siitä, miksi on järkevää syödä porkkanaa eikä pullaa. Jokainen hetki on kasvatushetki eikä tuollaista tuokiota synny, jos ei keskustella.

En minä aikuiseltakaan kysy, mitä syödään tarkoittaen sitä, että ihan kaikkea on tarjolla. Jos aikuinen sanoo, että kaurapuuroa, niin keskustelu jatkuu sillä, että onko se riittävästi, miksi ei lapsenkin kanssa voisi moista pohtia?

Vierailija
59/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kysyn tuollaista, koska syntyy mainio keskustelu siitä, miksi on järkevää syödä porkkanaa eikä pullaa. Jokainen hetki on kasvatushetki eikä tuollaista tuokiota synny, jos ei keskustella.

En minä aikuiseltakaan kysy, mitä syödään tarkoittaen sitä, että ihan kaikkea on tarjolla. Jos aikuinen sanoo, että kaurapuuroa, niin keskustelu jatkuu sillä, että onko se riittävästi, miksi ei lapsenkin kanssa voisi moista pohtia?

Tästä koko ketjusta tuli nyt tavallaan keskustelu tän viestin sisällöstä, vaikka se ei ole ap:n viestin sisältö.

Vierailija
60/68 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä taas opetan lapselleni muiden huomioonottamista sanomalla noin. Eli huomaatko lapsi, minulla on nälkä, joten meidän molempien on parasta nyt lähteä kotiin. Jos lapsi inttää, että ei vielä, niin vetoan siihen nälkääni ja muistutan, että kohta on ruoka-aika, joten mars matkaan. Lapsi ei saa päättää, että jäädään leikkipuistoon, mutta hän pääsee keskustelemaan siitä, miksi palaamme kotiin. Pidän sitä kasvatuksena, nähtävästi olen ollut väärässä.