Ateismi - minkä tyhjiön se ihmisessä täyttää, mikä on sen tarkoitus
Tuoko ateismi elämään hyvyyttä mistä johonkin uskova jää paitsi?
en itse oikein perusta ateismista koska en näe mitä hyötyjä siitä on ja miten ne olisivat mitattavissa?
Irtiottona, irtirepäisynä fundamentalistisesta menosta sen näkisin hyvänä välineenä, eli suomessa vanhoillislestadiolaiset, muut kulttilaiset, hindut ja muhamettilaiset.
Kommentit (638)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun Jumalaa ei tiede nykyisellään voi todistaa todeksi tai epätodeksi koska ihmiskunta ei tiedä miten maailmankaikkeus toimii. Jos ihmiskunta pääsee tasolle jossa voi siirtyä toiseen ulottuvuuteen niin asialle tulee selvyys
Maailmassa on miljoonia asioita, joita ei voi todistaa todeksi tai epätodeksi. Lähtien vaikka joulupukista tai Lentävästä Spagettihirviöstä. Voisin iltapäivän ratoksi itse keksiä niitä vaikka sata lisää. Joten järkevä ihminen ennemmin nojautuu siihen, mistä on todisteita. Ei siihen, minkä joku on joskus keksinyt, mutta josta ei ole mitään todisteita, vaikka sen olemassaoloa ei pystyisikään epätodeksi todistamaan!
Argumentointivirhe.
Et voi verrata keksimiäsi tai uusia asioita tuhansia vuosia vanhoihin asioihin.
Kalevalakin on vanha. Miksi et usko sitten siihen? Tai kaikkiin luonnon jumaliin, jotka ovat vielä paljon vanhempia kuin raamattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ei tule täyttämään mitään tyhjiötä.
Se on tyhjiö, siinä kohdassa, missä asioita selitetään Jumalalla tai jumalilla.
Tai voi se bastata kysymyksiin kuten:
1. miksi Jumala sallii tämän/haluaa mäin tapahtuvan?
2. Uskonnollisen ryhmäni opit eivät vastaa omantuntoni ääntä, olenko väärässä ryhmässä?
3. Mikä uskonto on totuudenmukainen.
1. Jumalaa ei ole.
2. Tee omantuntosi mukaan, Jumalaa ei ole.
3. Ei mikään, Jumalaa/jumalia ei ole.
Jos ateistit siis on edelliseen viitaten "Jumalan kohdalta tyhjiä", niin mistä se on sinne tullut se tyhjyys?
Siitä, että joko menettää uskonsa yliluonnollisiin olentoihin.
Jumalan kohdalle ei ole tullut tyhjyys, mutta hän on siirtynyt mielessäni samaan kate
Jäi 1 lause kesken, postailen muiden puuhien ohella... Eli joko on menettänyt uskonsa tai ei ole sellaista omannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun Jumalaa ei tiede nykyisellään voi todistaa todeksi tai epätodeksi koska ihmiskunta ei tiedä miten maailmankaikkeus toimii. Jos ihmiskunta pääsee tasolle jossa voi siirtyä toiseen ulottuvuuteen niin asialle tulee selvyys
Raamatun jumalaa tiede ei edes yritä todistaa todeksi tai epätodeksi. Tiede ei myöskään yritä todistaa Batmania tai Teräsmiestä tai muitakaan mielikuvitusolentoja todeksi/epätodeksi.
Kyllä yrittäisi heti kun pystyisivät. Tietävät itsekin että ovat heikoilla nykyisen tiedon valossa. Maailmankaikkeus on valtava ja promille on ihmiskunnan tiedossa.
Älä valehtele! Jumala on käsitteenä niin absurdi, että tiede sivuuttaa moiset ilman minkäänlaista epäröintiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismissa uskotaan ettei Jumalaa ole.
No ei uskota. Ateismissa ei uskota yhtään mitään.
Mihin se tieto sitten perustuu? Ei ainakaan tietoon. Jäljelle jää vain usko.
Se on tietoa niin kauan kuin jumalasta ei ole minkäänlaista näyttöä.
Sanopa tuo oikeudessa kun yrität todistaa murhaa. Kyllä asia x tarvitsee todisteet molempiin suuntiin. Ketään ei tuomita todennäköisyyden perusteella vaan konkreettisten todisteiden avulla.
Se ei ole siis tietoa vaan uskoa ja uskolla ei oikeudessa kovin pitkälle pötkitä.
Murhasta on näyttö jos minä olen sitä todistamassa, eli ainakin ruumis löytyy. Jumalan olemassaolosta ei ole yhtään minkäänlaista todistetta, siispä kaiki tiedämme ettei sitä ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun jumalaa tiede ei edes yritä todistaa todeksi tai epätodeksi. Tiede ei myöskään yritä todistaa Batmania tai Teräsmiestä tai muitakaan mielikuvitusolentoja todeksi/epätodeksi.
Kyllä yrittäisi heti kun pystyisivät. Tietävät itsekin että ovat heikoilla nykyisen tiedon valossa. Maailmankaikkeus on valtava ja promille on ihmiskunnan tiedossa.
Tiedän, ettei syvä hypnoosi (jossa ihminen ei pysty valehtelemaan) ole kovin tieteellinen keino, mutta siinä on tehty laajoja tutkimuksia ja saatu ihmisiä (uskovaisia, agnostikkoja, ateisteja) elämien väliseen tilaan ja kaikkien kertomukset ovat yhteneviä. Valitettavasti niissä ei puhuta jumalasta, vaikka kaikesta muusta kyllä. Jos haluat tutustua aiheeseen, aloita vaikka psykoterapeutti Michael Newtonin kirjasta Sielujen matka.
Tyhjiö omassa henkisyydessä on hyvä asia, silloin mikään paska ei hidasta ajatuksen kulkua tyjiössä, suonet ovat puhtaat. Ratkaisemattomat kysymykset ovat hyvä asia, silloin on edes löydetty kysymyksiä. Jos johonkin ei ole vastausta, niin silloin asia jää ratkaisematta, sen kanssa voi elää. Olkoot ne niitä sielullisia tyhjiöitä, mitä enemmän sen parempi. Voidaan kuitenkin ihmetellä kuitenkin mitä on, vaikkei hyviä vastauksia ole.
Ei mun elämässä kyllä mitään tyhjiötä ole vaikka en uskossa olekaan. Sitä en tajua, että miksi joitakin uskovaisia häiritsee niin kovasti ettei kaikki ole uskossa ja vastaavasti joitakin ei-uskovia häiritsee toisten usko. Mulle on ihan sama muiden uskomiset tai uskomatta olemiset. Ei kuulu mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on miljoonia asioita, joita ei voi todistaa todeksi tai epätodeksi. Lähtien vaikka joulupukista tai Lentävästä Spagettihirviöstä. Voisin iltapäivän ratoksi itse keksiä niitä vaikka sata lisää. Joten järkevä ihminen ennemmin nojautuu siihen, mistä on todisteita. Ei siihen, minkä joku on joskus keksinyt, mutta josta ei ole mitään todisteita, vaikka sen olemassaoloa ei pystyisikään epätodeksi todistamaan!
Argumentointivirhe.
Miten niin en voi?! Ihan täysin verrattavia ne ovat. Lentävästä Spagettihirviöstä on aivan yhtä paljon todisteita kuin siitä sinun jumalastasi! Ja yhtä hankala sen olemassaolo on todistaa epätodeksi kuin sen sinun jumalasi. Samalla tavalla voin sanoa, että sinun sohvallasi on tällä hetkellä näkymätön perverssi 10 000 vuotta vanha tonttu runkkailemassa. Se tonttu on siis paljon vanhempi, kuin sinun jumalasi luoma maailma! Todista sen tontun olemassaolo epätodeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, ettei syvä hypnoosi (jossa ihminen ei pysty valehtelemaan) ole kovin tieteellinen keino, mutta siinä on tehty laajoja tutk
Ihminen voi keksiä hypnoosissa mitä hulluimpia juttuja ja jälkeenpäin pitää niitä todellisina muistoina.
Yhdistelmä suggestioherkkä hypnotosoija ja johdattelevia kysymyksiä esittävä hypnotosoija on erityisen otollinen yhdistelmä valemuostojen syntyyn.
T: nimim. Assburger
Vierailija kirjoitti:
Ei mun elämässä kyllä mitään tyhjiötä ole vaikka en uskossa olekaan. Sitä en tajua, että miksi joitakin uskovaisia häiritsee niin kovasti ettei kaikki ole uskossa ja vastaavasti joitakin ei-uskovia häiritsee toisten usko. Mulle on ihan sama muiden uskomiset tai uskomatta olemiset. Ei kuulu mulle.
Minua ateistina ei häiritse tippaakaan muiden uskomiset, kunhan ne eivät vaikuta yhteiskuntaan, politiikkaan tai minun elämääni millään lailla. Ikävä kyllä uskonnot vaikuttavat edelleen laajalti muidenkin ihmisten elämään ja siksi vastustan niitä. Esim. aborttilainsäädäntösekoilu USA:ssa juontaa juurensa uskisten näkemyksiin elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun seuraa esim. USAn kristittyjä nationalisteja, niin ei voi epämoraalisempia, ilkeämpiä ja vaarallisempia ihmisiä kuvitella.
Tämä. Ja aina hymyilyttää kun uskovaiset höpisevät että rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi ja että viholliselle pitää kääntää toinenkin poski. Itsekkäämpää, muiden oikeuksia enemmän lyttäävää sakkia ei ole olemassa kuin uskovaiset.
Kenen oikeuksia on lytätty Suomessa?
Seksuaalivähemmistöjen pääasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, ettei syvä hypnoosi (jossa ihminen ei pysty valehtelemaan) ole kovin ti
Aikamoinen salaliitto sitten, kun aineistoa on jo noin 7000 ihmiseltä ja useilta eri terapeuteilta. Johdattelevuuden voi itse tarkistaa lukemalla kirjat tai vaikka katsomalla videoidut terapiat. Miksi 7000 ihmistä huvittaisi keksiä samantyyppisiä juttuja? Mitä he siitä hyötyisivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, ettei syvä hypnoosi
Näistä uudelleen syntymistä on joo paljon materiaalia, mutta yhtä ainutta tällaista ei ole todistettu oikeaksi. Pelkkää yliluonnollista hömppää se on. Ihmisen voi hypnotisoida lapsuuteen ja mukamas edelliseen elämään ja sitä edelliseen elämään satojenkin vuosien taakse. Aivot täyttää kaikkea ja keksii. Jossain nähtyä, luettua, kuviteltua jne. Luin aikoinaan psykologiaa ja hypnoosin yhteydessä tästä oli paljon. Samoin siitä ns. rajatilakokemuksesta, ruumiista irtautumisesta, miksi se on niin saman kaltainen monella, jotka sen ovat kokeneet, niin nykytiedekin pystyy sitä selittämään. Ihmisellä on tunne jostain yliluonnollisesta, mutta se on vain meidän aivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua uskoa, niin se on sinun asiasi. Minusta olisi ainakin hemmetin vaikeaa keksiä samantyyppisiä juttuja elämästä elämien VÄLISSÄ, vaikka olisin niistä lukenut. Myös menneiden elämien kartoittamisessa kävi eräällä terapeutilla siten, että kaksi eri henkilöä (koko elämänsä kaukana toisistaan eläneet) puhui monista elämistään ja monen mutkan kautta terapeutti lopulta tajusi, että yksi niistä oli yhteinen näillä kahdella. Toinen kertoi, miten isänsä oli kuollut silloin ja toinen kertoi samasta kuolemastaan silloin ja tämä oli sen verran erikoinen tapaus, että ei voinut olla vahinko, että tapahtuma oli täysin sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yrittäisi heti kun pystyisivät. Tietävät itsekin että ovat heikoilla nykyisen tiedon valossa. Maailmankaikkeu
Ja taas nähdään "Jos et halua uskoa..."
Ymmärrätkö sinä että se tekee ihmisestä uskovaisen? Tieto on se mitä ihminen tarvitsee ei uskoa.
Pitkät lainausketjut eivät tunnu toimivan...
7000 väitetysti dokumentoitua jälleensyntymätapausta...
Kova väite, perustunee oletuksiin.
Paljon näitä toki on, mutta ei ihmisen tarvitse valehdella. Muutama sata terapeuttia, jotka uskovat edelliseen elämiin, he hypnotosoivat potilaitaan/asiakkaitaan esittäen johdattelevia kysymyksiä.
Äkkiäkös tuosta syntyy tuhansia tarinoita menneistä elämistä ja tuonpuoleisista seikkailuista, kaikki puppua, mutta kukaan ei varsinaisesti valehtele.
Minua väsyttää kaiken paranormaalin ja rajatiedon kohdalla se asenne, että minun on uskottava ihmisten oudot kokemukset tosina tai pidän oudom kokijaa joko hulluna tai valehtelijana.
Ihminen voi kokea outoja tai tulkita tavanomaisen ilmiön oudoksi, vaikka hän ei olisi kumpaakaan.
T:nimim. Assburger
Vierailija kirjoitti:
Pitkät lainausketjut eivät tunnu toimivan...
7000 väitetysti dokumentoitua jälleensyntymätapausta...
Kova väite, perustunee oletuksiin.
Paljon näitä toki on, mutta ei ihmisen tarvitse valehdella. Muutama sata terapeuttia, jotka uskovat edelliseen elämiin, he hypnotosoivat potilaitaan/asiakkaitaan esittäen johdattelevia kysymyksiä.
Äkkiäkös tuosta syntyy tuhansia tarinoita menneistä elämistä ja tuonpuoleisista seikkailuista, kaikki puppua, mutta kukaan ei varsinaisesti valehtele.
Minua väsyttää kaiken paranormaalin ja rajatiedon kohdalla se asenne, että minun on uskottava ihmisten oudot kokemukset tosina tai pidän oudom kokijaa joko hulluna tai valehtelijana.
Ihminen voi kokea outoja tai tulkita tavanomaisen ilmiön oudoksi, vaikka hän ei olisi kumpaakaan.
T:nimim. Assburger
Eikä tarvitse edes johdatella. Sanoisin että itsekin alkaisin nähdä tarinoissa yhteneväisyyksiä kun kuuntelisin niitä kymmenittäin. Puhumattakaan sadoista tai tuhansista kertomuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yrittäisi heti kun pystyisivät. Tietävät itsekin että ova
Minulle nuo hypnoterapiat riittää tiedoksi, vaikka ei tieteellisesti pystytäkään todistamaan. Ainakin paljon enemmän tuohon luotan kuin johonkin raamattuun. Lisäksi, kun tähän pakettiin yhdistää sen, että eräs tuli uneeni kertomaan kuolemastaan ennen kuin kukaan edes tiesi kuolemasta mitään eikä todellakaan ollut mitään syytä edes epäillä sellaista... Kyllä siinä tipahdin polvilleni, kun kuolemasta kerrottiin yli vuorokauden kuluttua tuosta unesta. Ja vaikka näitä viestejäkin on ollut useampia kuin tuo yksi järisyttävin, niin yksikään ei ole niissä puhunut jumaluuksista. Siksi olen edelleen spiritualistinen ateisti. Mutta en myöskään pelkää ja torppaa kaikkea heti. Olen esim. ihan mielenkiinnosta lukenut raamatun, kuunnellut koraanin käännöstä ja lukenut sitten esim. Michael Newtonin kirjoja.
Miksi itse et tutustuisi? Miksi muodostaa mielipiteitä tutustumatta ensin asiaan kunnolla? Jos ei kiinnosta, niin kannattaisiko olla sitten vain hiljaa? En minä ala huutelemaan omia mielipiteitäni esim. Suomen ulkopolitiikasta, koska en ole tutustunut siihen niin hyvin, että kaikki näkökulmat siitä olisi minulle selvillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Argumentointivirhe.
Kalevalakin on vanha. Miksi et usko sitte
Niinpä, esimerkiksi ukkosen jumala ja mitä lie jumalia saamelaisilla on ollut