Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverien kommentointi toisten lounasruoista rasittaa

Vierailija
14.01.2024 |

Minulla sattuu olemaan pari työkaveria, joiden kanssa joudun satunnaisesti lounastamaan yhtä aikaa taukohuoneessa. Näillä naisilla on raivostuttava tapa kritisoida toisten lounaista (joko kotoa otettuja, kaupasta ostettuja tai ravintolan noutoannosta). Nämä naiset kritisoivat ääneen, jos joku syö lihaa/kanaa/kalaa, kun se on heidän mielestään väärin (itse syövät vegaanisesti). Ihan avoimesti saattavat sanoa kanapastaansa syövälle, että "sinä sitten syöt tuota väkivaltaisesti nirhattua kanaa". Aina eivät kommentoi suoraan toisen annosta, mutta alkavat puhumaan ääneen ja yleisesti kritisoimaan lihansyöntiä. Viimeisimmällä kerralla eräs näistä ryhtyi kritisoimaan sitä, kun monilla on tapana juoda lounaan jälkeen kahvia. On kuulemma niin epäekologista, eikä kahvia saisi kärrätä Suomeen. Teehenkin suhtautuvat nyreästi, jotkut yrttijuomat ovat heistä ok. Maistelivatkin taukohuoneessa jotain tällaista eräästä ekokaupasta löytyvää juomaa.

Olen joutunut vain muutaman kerran kuuntelemaan tuota avautumista toisten ruoista, mutta tiedän noiden naisten tekevän sitä muutenkin. En jaksaisi kuunnella enää yhtään ainutta avautumista siitä, mitä toisilla on ruokana. Aikuinen ihminen ihan itse päättää, mitä lounaallaan syö. Eikä se työkavereille kuulu, syötkö vegaaniruokaa, pihviä vai vaikka irtokarkkeja lounaaksi. Missä ruokarauha? On minusta ylipäätään törkeää käytöstä kommentoida toisen ruokia negatiivisesti. Nämä samat työkaverit kuuluttavat töissä, miten kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen vuoksi täytyy olla todella sensitiivinen kaikessa. Itseltään ei sitten sensitiivisyyttä löydy muiden ruokailua kohtaan.

Ja kun joku tulee varmasti sanomaan tätä provoksi, niin työpaikkani ei sijaitse Porvoossa, vaan pk-seudulla ja nämä naiset eivät ole mitään parikymppisiä, vaan +50 v ikäisiä ja olleet pitkään työelämässä.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano niille, että nyt kun satuttiin tähän samaan aikaan niin pidetäänkin yhdessä ruokarukous. Ja sitten alat rukoilla ääneen. Kai he ovat sensitiivisiä myös uskovia kohtaan? 

Vierailija
62/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehelle valittaisin.

Ehkä jopa syyttäisin työpaikkakiusaamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano niille, että nyt kun satuttiin tähän samaan aikaan niin pidetäänkin yhdessä ruokarukous. Ja sitten alat rukoilla ääneen. Kai he ovat sensitiivisiä myös uskovia kohtaan? 

Tämä olisi hyvä! 

Vierailija
64/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kans yks kyylä.

Alkaa höpöttää muutenkin välillä jotain juttuja ihan kuin oltaisiin jotain kavereita.

Siksi mielummin käyn syömässä kun ketään muuta ei ole paikalla.

Vierailija
65/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää kävin ulkona (siis puistoissa) syömässä kun en jaksanut sitä naljailua mun halvoista eväistä. Talvella vähän meinas näpit jäätyä mutta parempi sekin kun kuunnella tollasia ihmisiä.

Vierailija
66/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas muistutus siitä miten työttömyydessä on hyvätkin puolensa. Haluan kyllä töihin, mutta juuri tuollaista en kestä. Pahinta on, jos esimies on naispuolinen.

Vierailija
67/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kans yks kyylä.

Alkaa höpöttää muutenkin välillä jotain juttuja ihan kuin oltaisiin jotain kavereita.

Siksi mielummin käyn syömässä kun ketään muuta ei ole paikalla.

No se on ihan hyviä käytöstapoja jutella niitä näitä taukohuoneessa. Ei toki arvostella toisten eväitä.

Vierailija
68/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihme saa ihmisen keksimään tällaisia satuja, ja varsinkin mikä ihme saa teidät ääliöt uskomaan niitä?

Vierailija
69/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ihme saa ihmisen keksimään tällaisia satuja, ja varsinkin mikä ihme saa teidät ääliöt uskomaan niitä?

Mitä tarkoitat? Tuliko väärään ketjuun?

Vierailija
70/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas yksi kollega, joka kommentoi omaa ruokaansa mukamas. Tyyliin tuoksuupa ihanalta tuo sun ruoka, mutta m i n ä yritän syödä vähän tylsästi, mutta terveellisesti, että pysyy terveenä ja solakkana. Mitäpä siihen muuta voi sanoa kuin että joo, mua ei enää jaksa kiinnostaa tässä iässä muutama lisäkilo. Ja todellakaan en toiste syö tämän kollegan kanssa.

Vierailija
71/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas yksi kollega, joka kommentoi omaa ruokaansa mukamas. Tyyliin tuoksuupa ihanalta tuo sun ruoka, mutta m i n ä yritän syödä vähän tylsästi, mutta terveellisesti, että pysyy terveenä ja solakkana. Mitäpä siihen muuta voi sanoa kuin että joo, mua ei enää jaksa kiinnostaa tässä iässä muutama lisäkilo. Ja todellakaan en toiste syö tämän kollegan kanssa.

Näitä riittää. Tyyppejä, jotka juttelevat kiertäen kaartaen omasta elämästään tyyliin tahtoisin elää kuten sinä, mutta koska olen niin hyvä ihminen, elän ihan toisella tavalla. Voi koskea syömistä, liikuntaa, ristikoiden ratkomista, ihan mitä tahansa.

Vierailija
72/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kokenut ruokahäirintää. Syön lounaalla kevyesti, ja minun salaattiraasteannoksia on oikein porukalla ihmetelty. Minua ei kiinnosta, mitä muut syövät ja syön itse niin kuin haluan, eikä tulisi mieleenkään arvostella kollegoiden lihansyöntiä tai kasvissyöntiä. Lopetin siis yhteiset lounaat tiimin kanssa ja sain epäsosiaalisen leiman. Arvostelijat olivat minua 15 vuotta nuorempia, itse olen jo 50+.  Lounastunnin pitäisi olla rentouttava hetki, eikä sellainen, mitä pitää stressata tai ruokatottumuksiaan puolustaa.

Vierailija
73/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vidduuks se sulle kuuluu mitä minä syön?" Loppuu piipitys siihen.

Ei välttämättä lopu. Siitä voi alkaa työpaikkakiusaaminen.

Pyh, hyökkäys on paras puolustus. Heikkoja ja nöyriä kiusataan.

Sanoo narsistisesti käyttäytyvä. Ei ihme että työpaikoilla on huono ilmapiiri.

Vierailija
74/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kommentoinnut yhden naisen ruokailua työpaikalla. Kyseessä on ylipainoinen nainen ja se syö ihan liikaa aina työpaikkaruokailussa eli annoskoot sillä on liian isot. 

Pidemmän aikaa siis silmät pyöreänä katoin sen ruokia että on kyllä paljon tytöllä ruokia tänään.

Kerran sitten huomautin sille että sulla on annoskoot aika isoja ja se lihottaa kun syöt noin paljon, no kyseinen isotyttö ei oikein tykänny siitä kun neuvoin sitä ja että halusin auttaa sitä. 

M32

Vierailija
75/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri, joka lähes joka viikko kommentoi, miten lounasannokseni on niin pieni, ja että hänellä ei nälkä sillä lähtisi. En kommentoi koskaan mitään takaisin. Ja sitten päivittelyä, miten hän onkin minua paljon isompi kokoinen jne. 

Ei tulis mieleenkään kommentoida kenenkään ruoka-annoksen kokoa tai koostumusta

Vierailija
76/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työkaveri, joka lähes joka viikko kommentoi, miten lounasannokseni on niin pieni, ja että hänellä ei nälkä sillä lähtisi. En kommentoi koskaan mitään takaisin. Ja sitten päivittelyä, miten hän onkin minua paljon isompi kokoinen jne. 

Ei tulis mieleenkään kommentoida kenenkään ruoka-annoksen kokoa tai koostumusta

Minun mielestä ylipainoisen annoskokoja saa ja pitääkin kommentoida jotta ylipainoinen tajuisi syödä vähemmän.

Vierailija
77/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kommentoinnut yhden naisen ruokailua työpaikalla. Kyseessä on ylipainoinen nainen ja se syö ihan liikaa aina työpaikkaruokailussa eli annoskoot sillä on liian isot. 

Pidemmän aikaa siis silmät pyöreänä katoin sen ruokia että on kyllä paljon tytöllä ruokia tänään.

Kerran sitten huomautin sille että sulla on annoskoot aika isoja ja se lihottaa kun syöt noin paljon, no kyseinen isotyttö ei oikein tykänny siitä kun neuvoin sitä ja että halusin auttaa sitä. 

M32

Et sinä halunnut auttaa, vaan ilmaista paremmuuttasi. Olet luonnoltasi samanlainen kuin nuo ap:n työkaverit.

Vierailija
78/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hurjan moni lähtisi passiivisaggressiiviseen vastakommentointiin.

Mielestäni se on turhaa, sillä kyllähän tuo oman paremmuuden esille tuonti puhuu kommentoijien puolesta. Heidän pienuudestaan siis.

Ap, totea ensi kerralla, että "jokaisen syöminen on heidän oma asiansa" tai muuta vastaavaa. Eiköhän tuon ikäinen ymmärrä yskän. Jos ei, niin kerro esimiehelle asiasta. Tuskin olet ainut, jota tilanne häiritsee. Töykeyteen ei tarvitse vastata törkyllä, ole viisaampi.

Ainostaan jossain hoitoalalla ihmiset tarvitsevat esimiehen siihen, että ruokatauolla joku vegaani sekoilee. Meillä naurettaisiin päin naamaa, jos tuollaisesta joku menisi esimiehelle valittamaan. 

En voinut olla hymähtämättä näille "kerro esimiehelle". "Pomooooo, Riitta j

Mun duunipaikalla on kyllä puututtu erilaisiin käytösasioihin. Pomon ohjeistus ei leimaa ketään vaan annetaan yleisellä tasolla. Kummasti tehoaa.

Meillä ruokatunti ei kuulu työaikaan eikä siten pomollekaan.

Vierailija
79/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä missään tavannut vegaania, joka julistaa asiaansa ja puuttuu toisten syömisiin. Sen sijaan olen kohdannut useita ideologisia lihansyöjiä, jotka tekevät niin. Tämäkin tarina on ilmiselvää ideologisen lihansyöjän keksimää satua.

Vierailija
80/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työkaveri, joka lähes joka viikko kommentoi, miten lounasannokseni on niin pieni, ja että hänellä ei nälkä sillä lähtisi. 

Mullakin on työkaveri, joka kauhistelee, miten vähän syön. Siis yhden lautasellisen. Hän itse syö ykeensä kaksi kukkurallista lautasta 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä