Työkaverien kommentointi toisten lounasruoista rasittaa
Minulla sattuu olemaan pari työkaveria, joiden kanssa joudun satunnaisesti lounastamaan yhtä aikaa taukohuoneessa. Näillä naisilla on raivostuttava tapa kritisoida toisten lounaista (joko kotoa otettuja, kaupasta ostettuja tai ravintolan noutoannosta). Nämä naiset kritisoivat ääneen, jos joku syö lihaa/kanaa/kalaa, kun se on heidän mielestään väärin (itse syövät vegaanisesti). Ihan avoimesti saattavat sanoa kanapastaansa syövälle, että "sinä sitten syöt tuota väkivaltaisesti nirhattua kanaa". Aina eivät kommentoi suoraan toisen annosta, mutta alkavat puhumaan ääneen ja yleisesti kritisoimaan lihansyöntiä. Viimeisimmällä kerralla eräs näistä ryhtyi kritisoimaan sitä, kun monilla on tapana juoda lounaan jälkeen kahvia. On kuulemma niin epäekologista, eikä kahvia saisi kärrätä Suomeen. Teehenkin suhtautuvat nyreästi, jotkut yrttijuomat ovat heistä ok. Maistelivatkin taukohuoneessa jotain tällaista eräästä ekokaupasta löytyvää juomaa.
Olen joutunut vain muutaman kerran kuuntelemaan tuota avautumista toisten ruoista, mutta tiedän noiden naisten tekevän sitä muutenkin. En jaksaisi kuunnella enää yhtään ainutta avautumista siitä, mitä toisilla on ruokana. Aikuinen ihminen ihan itse päättää, mitä lounaallaan syö. Eikä se työkavereille kuulu, syötkö vegaaniruokaa, pihviä vai vaikka irtokarkkeja lounaaksi. Missä ruokarauha? On minusta ylipäätään törkeää käytöstä kommentoida toisen ruokia negatiivisesti. Nämä samat työkaverit kuuluttavat töissä, miten kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen vuoksi täytyy olla todella sensitiivinen kaikessa. Itseltään ei sitten sensitiivisyyttä löydy muiden ruokailua kohtaan.
Ja kun joku tulee varmasti sanomaan tätä provoksi, niin työpaikkani ei sijaitse Porvoossa, vaan pk-seudulla ja nämä naiset eivät ole mitään parikymppisiä, vaan +50 v ikäisiä ja olleet pitkään työelämässä.
Kommentit (93)
Tietyt vähemmistöt ovat ottaneet asiakseen arvostella valtaväestön elintapoja ja jos uskaltaa sanoa vastaan, niin hyökkäävät välittömästi syrjintäperusteella. Uskomattominta on se, että itse LGBT+++ yms. porukat syrjivät eniten omiin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä. Jos käytät väärää termiä jostain asiasta, niin tulee kilometrin pituinen saarna, että olet idiootti ja syrjit vähemmistöjä, jopa ehkä jopa kunnianloukkaussyyte. Ennen oli helpompaa, kun oli vain hetero, homo, lesbo tai bi. Nyt pitäisi sitten hallita kaikki vegaani-, pan-, muunsukupuolisuusasiat. Tuntuu, että ihan keksimällä keksitään uusia termejä, että voidaan uhritutua sieltä piltti-iästä lähtien. On syötetty väärää ruokaa ja/tai tuputettu heille vääräntyyppisiä näkemyksiä ihmisolioiden sukupuolimäärittelyistä, saati nk. kehopositiivisuuden kohdalla. Sateenkaarilippujakin alkaa olemaan tuhat erilaista, kun jokaisen pitää saada keksiä se oma määritelmä mihin kuuluu. En yhtään ihmettele, että itse sateenkaariväki alkaa olemaan kyllästynyt tähän ilmiöön. Jos jollain on ongelmana toisten ei vegaaninen ruokavalio, olkoot vaikka paastolla työpäivän tai syökööt vessassa. Meinaa näiden tofunsyöjien ruokavaliohan todellakin rasittaa ympäristöä, kun raaka-aineet kuskataan pääosin maapallon toiselta puolelta. Harvemmin itse viljelevät mitään omatoimisesti ja monesti sitten vegaanisuudestaan huolimatta ovat huomattavan ylipainoisia jostain kumman syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sopivaa kommentoida negatiivisesti sitä, mitä toinen syö. Olen vegaani, ja minun lautastani arvostellaan milloin mistäkin syystä. Jokaisella on oma mielipiteensä, mutta töissä luulisi että välit pidettäisiin sopivan etäisinä, eikä lähettäisiin pahoittamaan toisen mieltä.
Toki jotkut harrastavat tätä ruokapuhumksta ihan siitä syystä, että saisivat puheenaiheen. Eivät vaan tajua sitä, että toinen osapuoli saattaa tuntea olonsa erittäin kiusalliseksi.
Sivistymätöntä ja junttia käytöstä, oli sitten arvostelija vegaani, sekasyöjä tai vuohi.
Ei ihmiset töissä edes tiedä mikä sekaani olet, ellet itse tuo sitä niin innokkaasti esille.
Jos ei lautasella ole lihaa, niin herkästi sitä Ritva-Pellervo kysyy, että mikset ottanut lihaa. Siitä se keskustelu sitten ottaa tuulta allensa... Vai oletko sinä vuohi, joka tahallaan ymmärtää väärin?
Sivumennen sanoen, nuo kotoa tuodut jämäruuat ovat aika säälittävän ja epämiellyttävän näköistä ravintoa tuotavaksi yhteiseen pöytään.
On tärkeää ottaa asia vakavasti ja hakea apua. Aloita keskustelemalla asiasta esimiehesi tai henkilöstöosaston kanssa. Kerro heille avoimesti tilanteestasi ja pyydä tukea. Työpaikalla tulisi olla nollatoleranssi kiusaamiselle, ja esimiehet voivat ryhtyä toimenpiteisiin tilanteen selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi. Älä epäröi käyttää työpaikan tarjoamia resursseja konfliktien ratkaisemiseen ja tunteidesi käsittelemiseen.
Lounaan kommentointi on kyllä tosi ärsyttävää. Mulla on taas toisinpäin, olen vegaani ja omaa annostani tuijotellaan ja kummastellaan. Työpaikalla on muutama todellinen lihansyöä. Itse en koskaan kommentoi heidän annoksiaan.
Hurjan moni lähtisi passiivisaggressiiviseen vastakommentointiin.
Mielestäni se on turhaa, sillä kyllähän tuo oman paremmuuden esille tuonti puhuu kommentoijien puolesta. Heidän pienuudestaan siis.
Ap, totea ensi kerralla, että "jokaisen syöminen on heidän oma asiansa" tai muuta vastaavaa. Eiköhän tuon ikäinen ymmärrä yskän. Jos ei, niin kerro esimiehelle asiasta. Tuskin olet ainut, jota tilanne häiritsee. Töykeyteen ei tarvitse vastata törkyllä, ole viisaampi.
Outoa porukkaa. Vaikea edes kuvitella tuollaisia viisikymppisiä. Yleensä tuollainen liittyy nuoruuden ehdottomuuteen.
Mutta sinänsä tuohon on helppo vastata, koska kaikella on ilmasto ym. vaikutuksia eikä kukaan pysty elämään niin täydellisesti että olisi varaa tuolla tavalla arvostella toisia. Varmasti heiltä löytyy lapsia, auto, lemmikkejä, ulkomaisia vihanneksia lautaselta tai halpavaateketjujen vaatteita yltään. Huomauta vain niistä takaisin niin eiköhän lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sopivaa kommentoida negatiivisesti sitä, mitä toinen syö. Olen vegaani, ja minun lautastani arvostellaan milloin mistäkin syystä. Jokaisella on oma mielipiteensä, mutta töissä luulisi että välit pidettäisiin sopivan etäisinä, eikä lähettäisiin pahoittamaan toisen mieltä.
Toki jotkut harrastavat tätä ruokapuhumksta ihan siitä syystä, että saisivat puheenaiheen. Eivät vaan tajua sitä, että toinen osapuoli saattaa tuntea olonsa erittäin kiusalliseksi.
Sivistymätöntä ja junttia käytöstä, oli sitten arvostelija vegaani, sekasyöjä tai vuohi.
Ei ihmiset töissä edes tiedä mikä sekaani olet, ellet itse tuo sitä niin innokkaasti esille.
Jos ei lautasella ole lihaa, niin herkästi sitä Ritva-Pellervo kysyy, että mikset ottanut lihaa. Siitä se keskustelu sitten ot
Mikset vaan sano, että ei tee mieli?
Vierailija kirjoitti:
Sivumennen sanoen, nuo kotoa tuodut jämäruuat ovat aika säälittävän ja epämiellyttävän näköistä ravintoa tuotavaksi yhteiseen pöytään.
Ei ole mitään yhteistä pöytää, jokaisella ihan oma kattauksensa. Joten älä sure, ei naapurin Pirkon jämäannos sinua uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se on turhaa, sillä kyllähän tuo oman paremmuuden esille tuonti puhuu kommentoijien puolesta. Heidän pienuudestaan siis.
Ap, totea ensi kerralla, että "jokaisen syöminen on heidän oma asiansa" tai muuta vastaavaa. Eiköhän tuon ikäinen ymmärrä yskän. Jos ei, niin kerro esimiehelle asiasta. Tuskin olet ainut, jota tilanne häiritsee. Töykeyteen ei tarvitse vastata törkyllä, ole viisaampi.
Ainostaan jossain hoitoalalla ihmiset tarvitsevat esimiehen siihen, että ruokatauolla joku vegaani sekoilee. Meillä naurettaisiin päin naamaa, jos tuollaisesta joku menisi esimiehelle valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tärkeyteen vastataan samanlailla takaisin, jos halutaan saada se loppumaan. Ja ei kai oikeasti kukaan tuollaisesta asiasta menisi esihenkilölle sanomaan..
Vierailija kirjoitti:
Sano seuraavan kerran, että katsoit juuri yhtä luonto-ohjelmaa ja jännä huomata, että kasvissyöjät ovat kaikkein suurikokoisimpia ja aggressiivisimpiä (esim.sarvikuonot, virtahevot ja puhvelit)....
Ja aika usein ihmiset. Ne kasvissyöjät.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen pöytä taukotilassa tuskin on buffet, joten mitä se sinua liikuttaa, mitä kukakin syö?
Sano heille, että en voisi syödä koskaan tuollaista keinotekoista vegaani pskaa. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiseen? Mitäs nyyttäreitä teillä pidetään? Mun työpaikalla jokainen syö omat eväänsä ja sen katseenkin voi pitää ihan siellä omassa ruokakipossaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainostaan jossain hoitoalalla ihmiset tarvitsevat esimiehen siihen, että ruokatauolla joku vegaani sekoilee. Meillä naurettaisiin päin naamaa, jos tuollaisesta joku menisi esimiehelle valittamaan.
En voinut olla hymähtämättä näille "kerro esimiehelle". "Pomooooo, Riitta ja Virpi arvostelee mun eväiiiitäää, tee jotaiiiiin." 😿
Oikeesti, en edes kehtais. Ja mitä se esimies tekisi? "No niin, naiset, naiset, eipäs arvostella toisen eväitä. Syökää nyt vaan reippaasti ja sit takasin töihin. Muistakaa pestä kädet ja pyyhkiä suu."
Minä vetäisisin kunnon överit ja heittäisin lisää vettä kiukaalle. Tekisin TODELLA oudon näköisiä ruoka-annoksia. Esim. Halloween-spagetti-aivoja rasiassa. Tai jotain koiran oksennuksen näköistä. Sitten selittelisin, jotain tiukasta lahkostani, joka vaatii syömään vain tietyllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toksisuus paistaa kommentistasi. Terveessä työpaikkakulttuurissa ei tarvitsi pelätä, mitä sanoo tai että tulisi naurunalaiseksi. Eipä ne asiat siis hyvältä näytä omassa työpaikassasikaan.
Vastaisin että vegaaniruoka heikentää näköjään huimasti ihmisen älykkyyttä. Ja kaikkea vastaavaa niin kauan että turvat pysyisivät kiinni. Itse syön usein ruokatuntilounaani ravintolassa. Annan akkojen syödä eväitään kokoustiloissa. Köyhät!