Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverien kommentointi toisten lounasruoista rasittaa

Vierailija
14.01.2024 |

Minulla sattuu olemaan pari työkaveria, joiden kanssa joudun satunnaisesti lounastamaan yhtä aikaa taukohuoneessa. Näillä naisilla on raivostuttava tapa kritisoida toisten lounaista (joko kotoa otettuja, kaupasta ostettuja tai ravintolan noutoannosta). Nämä naiset kritisoivat ääneen, jos joku syö lihaa/kanaa/kalaa, kun se on heidän mielestään väärin (itse syövät vegaanisesti). Ihan avoimesti saattavat sanoa kanapastaansa syövälle, että "sinä sitten syöt tuota väkivaltaisesti nirhattua kanaa". Aina eivät kommentoi suoraan toisen annosta, mutta alkavat puhumaan ääneen ja yleisesti kritisoimaan lihansyöntiä. Viimeisimmällä kerralla eräs näistä ryhtyi kritisoimaan sitä, kun monilla on tapana juoda lounaan jälkeen kahvia. On kuulemma niin epäekologista, eikä kahvia saisi kärrätä Suomeen. Teehenkin suhtautuvat nyreästi, jotkut yrttijuomat ovat heistä ok. Maistelivatkin taukohuoneessa jotain tällaista eräästä ekokaupasta löytyvää juomaa.

Olen joutunut vain muutaman kerran kuuntelemaan tuota avautumista toisten ruoista, mutta tiedän noiden naisten tekevän sitä muutenkin. En jaksaisi kuunnella enää yhtään ainutta avautumista siitä, mitä toisilla on ruokana. Aikuinen ihminen ihan itse päättää, mitä lounaallaan syö. Eikä se työkavereille kuulu, syötkö vegaaniruokaa, pihviä vai vaikka irtokarkkeja lounaaksi. Missä ruokarauha? On minusta ylipäätään törkeää käytöstä kommentoida toisen ruokia negatiivisesti. Nämä samat työkaverit kuuluttavat töissä, miten kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen vuoksi täytyy olla todella sensitiivinen kaikessa. Itseltään ei sitten sensitiivisyyttä löydy muiden ruokailua kohtaan.

Ja kun joku tulee varmasti sanomaan tätä provoksi, niin työpaikkani ei sijaitse Porvoossa, vaan pk-seudulla ja nämä naiset eivät ole mitään parikymppisiä, vaan +50 v ikäisiä ja olleet pitkään työelämässä.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kommentoinnut yhden naisen ruokailua työpaikalla. Kyseessä on ylipainoinen nainen ja se syö ihan liikaa aina työpaikkaruokailussa eli annoskoot sillä on liian isot. 

Pidemmän aikaa siis silmät pyöreänä katoin sen ruokia että on kyllä paljon tytöllä ruokia tänään.

Kerran sitten huomautin sille että sulla on annoskoot aika isoja ja se lihottaa kun syöt noin paljon, no kyseinen isotyttö ei oikein tykänny siitä kun neuvoin sitä ja että halusin auttaa sitä. 

M32

Painoonsa voi halutessaan vaikuttaa, mutta tyhmyys ei valitettavasti parane.

Kaikki jotka kuulivat kommenttisi, muistavat sen ikuisesti. Ylennyksiä ei heru, jos johtoporras saa tietoonsa.

Vierailija
82/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse vastaisin? Sanoisin että minulla on tarpeeksi tekemistä omassa elämässä, ongelmissa ja työssä jaksamisessa. Ihan naurahtaisin että jonkun kanan kärsimykset eivät minua kiinnosta. Älkää ainakaan minun takia näistä puhuko. 

Kana on kevyttä, melko edullista ja hyvä proteiinin lähde ja antaa kylläisyyttä.

Jos puhuvat usein niin saatanpa ottaa oikein tuhtia liharuokaa jatkossa töihin. Tauolla luen lehtiä ja selaan puhelinta. Heidän puheisiin en alkaisi edes keskittymään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano heille suoraan, että pitäisivät turpansa kiinni.Tosin sanoisin varmaan tyyliin "ketään ei kiinnosta teidän mielipiteet meidän ruuista ja ne on itse asiassa päivittäin ihan vituttavia kuunnella. Soisitteko meillekin ruokarauhan kuten me teille?"

Tosin olen myös sellainen kusipää, jos sille tuulelle tulen, että hyökkäisin tulella tulta vastaan. Tai itse asiassa tulivuoren purkauksella leirinuotiota vastaan. 

Kerro myös esimiehelle asiasta. Paras jos saat muitakin mukaan. 

Vierailija
84/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pieniruokainen. Syön ihan kaikkea, mutta en pysty ahtamaan itseeni kerralla valtavia määriä ruokaa. Tämä on joillekin työkaverinaisille ylitsepääsemätön asia. Aina kauhistellaan kuinka vähän syön ja miten voin pärjätä niin vähällä ruoalla. No, se lounas ei suinkaan ole päivän ainoa ateriani ja jaksan ja pärjään oikein hyvin. Mun lounas on useimmiten pieni määrä edellispäivän päivällistä ja salaatti. Välillä pelkkä ruokaisampi salaatti. Yksi tykkää kurkkia eväitäni "mitäs sulla tänään on?" Kotiruokaan ei kommentoi mitään, nyrpistää vain nenäänsä, mutta salaattilounaaseen saan aina kehut "oi, tänäänhän sulla on ihan terveelliset eväät". Että niinku mitä $&€@_%:&?!?!?? Ihan kuin kaipaisin yhtään kenenkään analyysia siitä mitä syön ja onko ruokani hänen mielestään terveellistä vai ei! Ja se, että en näe tämän kurkkivan ja kommentoivan muiden eväitä, se on nenä on aina mun rasiassa. Tämä i

Olin lapsena tosi hoikka, minkä takia olin milloin "anorektikko" milloin "bulimikko". Jouduin 6. luokalla ihan kuraattorin ja opettajan puheille koska "ystäväsi olivat huolissaan syömisestäsi". Söin ihan normaalisti, mutta ystävieni mielestä minulla ei saanut olla näköjään inhokkiruokia (kuten pinaattiletut hyi).

Tämän takia en edelleenkään 30-vuotiaana siedä jos joku kommentoi ruokaani/syömistäni ollenkaan. Tiedän ettei monet tarkoita mitään pahaa ja yritän antaa asian olla, mutta silti se aina ärsyttää sisäisesti.

Jos vain helv annettaisiin ihmisten syödä rauhassa 

Vierailija
85/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa porukkaa. Vaikea edes kuvitella tuollaisia viisikymppisiä. Yleensä tuollainen liittyy nuoruuden ehdottomuuteen.

Mutta sinänsä tuohon on helppo vastata, koska kaikella on ilmasto ym. vaikutuksia eikä kukaan pysty elämään niin täydellisesti että olisi varaa tuolla tavalla arvostella toisia. Varmasti heiltä löytyy lapsia, auto, lemmikkejä, ulkomaisia vihanneksia lautaselta tai halpavaateketjujen vaatteita yltään. Huomauta vain niistä takaisin niin eiköhän lopu.

Jos haluaa pitää sitä sädekehää pään päällä, ei saa ostaa mitään, mitä valmistetaan Kiinassa (hyvää onnea löytää puhelin jota ei ole valmistettu Kiinalaisessa hikipajassa).

Siellä on kovat puheet ympäristöystävällisyydestä, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että paikalliset poliitikot käskee maalaamaan ruohikot ja vuoret vihreiksi 

Vierailija
86/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hurjan moni lähtisi passiivisaggressiiviseen vastakommentointiin.

Mielestäni se on turhaa, sillä kyllähän tuo oman paremmuuden esille tuonti puhuu kommentoijien puolesta. Heidän pienuudestaan siis.

Ap, totea ensi kerralla, että "jokaisen syöminen on heidän oma asiansa" tai muuta vastaavaa. Eiköhän tuon ikäinen ymmärrä yskän. Jos ei, niin kerro esimiehelle asiasta. Tuskin olet ainut, jota tilanne häiritsee. Töykeyteen ei tarvitse vastata törkyllä, ole viisaampi.

Ainostaan jossain hoitoalalla ihmiset tarvitsevat esimiehen siihen, että ruokatauolla joku vegaani sekoilee. Meillä naurettaisiin päin naamaa, jos tuollaisesta joku menisi esimiehelle valittamaan. 

En voinut olla hymähtämättä näille "kerro esimiehelle". "Pomooooo, Riitta ja Virpi arvostelee mun eväiiiitäää, tee jotaiiii

Menisin pokkana valittamaan joka kerta pomolle, jos kuulisin paskanjauhantaa toisten ruuasta, vegaanilta tai sekasyöjältä. Pitäisivät turpansa kiinni ja mielipiteensä itsellään

Vierailija
87/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmilla naisilla on tällainen tyyli arvostella toisten eväitä!? Ja kyllä, nimenomaan +50v. naisihmisillä. Kokemusta on useammasta.

Vierailija
88/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano heille, että en voisi syödä koskaan tuollaista keinotekoista vegaani pskaa. Hyi.

Ai siinäkin tapauksessa, että heillä on jotkut superterveelliset eväät siellä mukanaan?

Itse sanoisin vain, että olisi kiva, jos jokainen saisi syödä evääksi mitä parhaaksi näkee, ja vielä ihan rauhassa. Että ei puututtaisi toisten ruokiin. 

Ikävää, että on sattunut tuollaista joukkoa sinne työpaikalle. Itse syön evääni lähes neljänkymmenen ihmisen joukossa, eikä kukaan koskaan puutu tai edes seuraa toisten syömisiä.

Vierailija
89/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden vegaanien mielestä on ihan ok syödä toisella puolen maapalloa kasvatettuja ja tuotettuja kasvistuotteita, kuten goji-marjoja, avokadoja, pähkinöitä, kookosta jne. Ekologisuus ja eettisyys on niin suhteellista.

Vierailija
90/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutko olemaan vaativalla alalla asiantuntijana?

Vierailija
91/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ironista puhua minkäänlaisesta rauhasta kun lautasella on tapettu eläin ;)

Vierailija
92/93 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sinä sitten syöt tuota väkivaltaisesti nirhattua kanaa"

Mmm, herkkua. Tässä voi oikein maistaa pelon. 

Oikeasti, puhu pomolle. Tuollainen käytös ja kommentointi ei kuulu työpaikalle.

Vierailija
93/93 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitelkää minulle joku naseva vastaus vastaavanlaisten tilanteiden varalta. Aion aloittaa dieetin/elämäntaparemontin, mutta tiedän jo aiemmista kokemuksista, miten rasittavaa se tosiaan on jos jotkut kommentoivat töissä, tai missä vaan, toisten ruoka-annoksia tai ruoan koostumusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme