Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverien kommentointi toisten lounasruoista rasittaa

Vierailija
14.01.2024 |

Minulla sattuu olemaan pari työkaveria, joiden kanssa joudun satunnaisesti lounastamaan yhtä aikaa taukohuoneessa. Näillä naisilla on raivostuttava tapa kritisoida toisten lounaista (joko kotoa otettuja, kaupasta ostettuja tai ravintolan noutoannosta). Nämä naiset kritisoivat ääneen, jos joku syö lihaa/kanaa/kalaa, kun se on heidän mielestään väärin (itse syövät vegaanisesti). Ihan avoimesti saattavat sanoa kanapastaansa syövälle, että "sinä sitten syöt tuota väkivaltaisesti nirhattua kanaa". Aina eivät kommentoi suoraan toisen annosta, mutta alkavat puhumaan ääneen ja yleisesti kritisoimaan lihansyöntiä. Viimeisimmällä kerralla eräs näistä ryhtyi kritisoimaan sitä, kun monilla on tapana juoda lounaan jälkeen kahvia. On kuulemma niin epäekologista, eikä kahvia saisi kärrätä Suomeen. Teehenkin suhtautuvat nyreästi, jotkut yrttijuomat ovat heistä ok. Maistelivatkin taukohuoneessa jotain tällaista eräästä ekokaupasta löytyvää juomaa.

Olen joutunut vain muutaman kerran kuuntelemaan tuota avautumista toisten ruoista, mutta tiedän noiden naisten tekevän sitä muutenkin. En jaksaisi kuunnella enää yhtään ainutta avautumista siitä, mitä toisilla on ruokana. Aikuinen ihminen ihan itse päättää, mitä lounaallaan syö. Eikä se työkavereille kuulu, syötkö vegaaniruokaa, pihviä vai vaikka irtokarkkeja lounaaksi. Missä ruokarauha? On minusta ylipäätään törkeää käytöstä kommentoida toisen ruokia negatiivisesti. Nämä samat työkaverit kuuluttavat töissä, miten kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen vuoksi täytyy olla todella sensitiivinen kaikessa. Itseltään ei sitten sensitiivisyyttä löydy muiden ruokailua kohtaan.

Ja kun joku tulee varmasti sanomaan tätä provoksi, niin työpaikkani ei sijaitse Porvoossa, vaan pk-seudulla ja nämä naiset eivät ole mitään parikymppisiä, vaan +50 v ikäisiä ja olleet pitkään työelämässä.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syönyt lounasta monissa paikoissa. Ei ole tullut tuollaista vastaan. 

Olen kokenut samaa.

Sopiva kommentti tilanteeseen:

"Minulla ei ole tapana kommentoida muiden eväitä, olinpa niistä mitä mieltä tahansa.

Odotan samaa huomaavaisuutta itseäni kohtaan."

Vierailija
42/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toksisuus paistaa kommentistasi. Terveessä työpaikkakulttuurissa ei tarvitsi pelätä, mitä sanoo tai että tulisi naurunalaiseksi. Eipä ne asiat siis hyvältä näytä omassa työpaikassasikaan.

No en minä päin naamaa kellekään naura, mutta rehellisesti en kyllä voisi kuvitella tilannetta, jossa joku tulisi valittamaan siitä, että työkaveri arvostelee ruokaa. Aivan älytön ajatuskin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hurjan moni lähtisi passiivisaggressiiviseen vastakommentointiin.

Mielestäni se on turhaa, sillä kyllähän tuo oman paremmuuden esille tuonti puhuu kommentoijien puolesta. Heidän pienuudestaan siis.

Ap, totea ensi kerralla, että "jokaisen syöminen on heidän oma asiansa" tai muuta vastaavaa. Eiköhän tuon ikäinen ymmärrä yskän. Jos ei, niin kerro esimiehelle asiasta. Tuskin olet ainut, jota tilanne häiritsee. Töykeyteen ei tarvitse vastata törkyllä, ole viisaampi.

Ainostaan jossain hoitoalalla ihmiset tarvitsevat esimiehen siihen, että ruokatauolla joku vegaani sekoilee. Meillä naurettaisiin päin naamaa, jos tuollaisesta joku menisi esimiehelle valittamaan. 

En voinut olla hymähtämättä näille "kerro esimiehelle". "Pomooooo, Riitta ja Virpi arvostelee mun eväiiiitäää, tee jotaiiii

Kai tuo esimiehelle kertominen on vitsejä, ei kai kukaan oikeasti niin tekisi. 

Vierailija
44/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasruokien kommentointi on tuttua naisvaltaisilla työpaikoilla. Meilläkin, enkä ole hoitoalalla. En ymmärrä kuinka joitain edes kiinnostaa mitä työkaverit syövät. Hämmästellään, että noin vähälläkö pärjäät ja etkö syö kunnon lounasta. No en syö, kun syön kunnon aamiaisen ja työpäivän jälkeen lämpimän ruuan ja illalla vielä iltapalan.

Ovatko lounaiden arvostelijat olevinaan jotain kaikkien äitejä vai mistä moinen huoli?

Vierailija
45/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hurjan moni lähtisi passiivisaggressiiviseen vastakommentointiin.

Mielestäni se on turhaa, sillä kyllähän tuo oman paremmuuden esille tuonti puhuu kommentoijien puolesta. Heidän pienuudestaan siis.

Ap, totea ensi kerralla, että "jokaisen syöminen on heidän oma asiansa" tai muuta vastaavaa. Eiköhän tuon ikäinen ymmärrä yskän. Jos ei, niin kerro esimiehelle asiasta. Tuskin olet ainut, jota tilanne häiritsee. Töykeyteen ei tarvitse vastata törkyllä, ole viisaampi.

Ainostaan jossain hoitoalalla ihmiset tarvitsevat esimiehen siihen, että ruokatauolla joku vegaani sekoilee. Meillä naurettaisiin päin naamaa, jos tuollaisesta joku menisi esimiehelle valittamaan. 

En voinut olla hymähtämättä näille "kerro esimiehelle". "Pomooooo, Riitta ja Virpi arvostelee mun eväiiiitäää, tee jotaiiii

Mun duunipaikalla on kyllä puututtu erilaisiin käytösasioihin. Pomon ohjeistus ei leimaa ketään vaan annetaan yleisellä tasolla. Kummasti tehoaa.

46/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiintoisaa miettiä, pitäisikö muiden epäeettisenä pidettyyn toimintaan puuttua, vai tulisiko eettisiin näkemyseroihin soveltaa "elä ja anna elää" -periaatetta. 

Ainakin nykyään länsimaissa yleisempi tuntuu olevan aktivistinen näkemys, että eettisiin ongelmiin tulisi puuttua, ja epäeettiset toimijat haastaa.

Esimerkiksi orjuutta ei ainoastaan tulisi nykynäkemyksen mukaan olla harjoittamatta itse, vaan myös siihen tulisi puuttua, jos joku muu orjuuttaa toisia.

Tällaistä moraalipoliisina toimimista voidaan kuitenkin kritisoida tunkeilevaksi. Orjuusesimerkkiä jatkaakseni Yhdysvaltojen sisälllissotaa onkin joskus luonnehdittu Pohjoisvaltioiden aggressiosta johtuvaksi sodaksi, jossa he eivät suostuneet antamaan Etelävaltioiden elää rauhassa omalla tavallaan. Monien radikaalisti "vaihtoehtoelämäntyylisten", kuten vaikka Talebanien tai Pohjois-Korean eliitin, mielestä nykymaailma varmaankin vaikuttaa hyvin nenäkkäältä ja moralisoivalta.

Eli vaikka toisten toiminnan leimaaminen epäeettiseksi vaikuttaa hyökkäävältä, niin nykymaailmassa "huolehdi vain omista asioistasi" ei ole kovinkaan suosittu ohjenuora.

Vierailija
47/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän (niinkuin muihinkin ilkeily/dissaamis yrityksiin) tepsii tyhmäksi heittäytyminen. Eli ystävällisesti kysy hei, pitäisikö teidän syödä eri aikaan, kun teitä haittaa toisten eväät? Oleellista on säilyttää oma äänensävy ystävällisen hämmästyneenä ja ehdotella ratkaisuja näiden kahden "ongelmaan". Käännä se asia niin, että ongelma ei todellakaan ole ihmisten lounaseväät, vaan näiden kahden vaikeus olla samassa tilassa lihaa sisältävän ruuan kanssa. Sitten kun nämä sanoo että ei heillä ole ongelmaa olla samassa tilassa, niin sitten aidon hämmästyneenä voi tähän vastata että "ai, olen saanut sen vaikutelman kun aina kommentoitte toisten eväitä." tms. 

Vierailija
48/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

On kiintoisaa miettiä, pitäisikö muiden epäeettisenä pidettyyn toimintaan puuttua, vai tulisiko eettisiin näkemyseroihin soveltaa "elä ja anna elää" -periaatetta. 

Ainakin nykyään länsimaissa yleisempi tuntuu olevan aktivistinen näkemys, että eettisiin ongelmiin tulisi puuttua, ja epäeettiset toimijat haastaa.

Esimerkiksi orjuutta ei ainoastaan tulisi nykynäkemyksen mukaan olla harjoittamatta itse, vaan myös siihen tulisi puuttua, jos joku muu orjuuttaa toisia.

Tällaistä moraalipoliisina toimimista voidaan kuitenkin kritisoida tunkeilevaksi. Orjuusesimerkkiä jatkaakseni Yhdysvaltojen sisälllissotaa onkin joskus luonnehdittu Pohjoisvaltioiden aggressiosta johtuvaksi sodaksi, jossa he eivät suostuneet antamaan Etelävaltioiden elää rauhassa omalla tavallaan. Monien radikaalisti "vaihtoehtoelämäntyylisten", kuten vaikka Talebanien tai Pohjois-Korean eliitin, mielestä nykymaailma varmaankin vaikuttaa hyvin nenäkkäältä ja

Sä siis ihan tosissaan vertaat orjuutta ja talebanien naisten alistamista lihansyöntiin? 

Häpeä. Aikamoista orjien ja Afganistanin naisten väheksyntää. 

Vierailija
49/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla ala matkiä heitä silleen lapsellisesti pitämällä jonkinlaista lässytysääntä ja tee kädellä suun aukomisliikettä.

50/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä siis ihan tosissaan vertaat orjuutta ja talebanien naisten alistamista lihansyöntiin? 

Häpeä. Aikamoista orjien ja Afganistanin naisten väheksyntää.

En verrannut tilanteiden vakavuutta omasta mielestäni, vaan havainnollistin sitä, että eettisten kysymysten kohdalla ei välttämättä noudateta "elä ja anna elää" -periaatetta, jossa jokainen toimija hoitaisi vain omat asiansa, ja olisi arvostelematta tai tuomitsematta muita. 

Mistä toisaalta tiedät, että väheksyn orjia tai Afganistanin naisia ja minun pitäisi hävetä, jos sanoisin lihansyönnin olevan yhtä vakava eettinen väärinkäytös? Onko tällainen näkemys välttämättä väärin? Onko mahdollista, että itse väheksyisit eläinten syönnin eettistä ongelmallisuutta?

Vierailija
51/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn: Mitä helevettiä asia sulle kuuluu mitä kukin syö! Et ole taatusti euroakaan laittanut kenenkään ruokaan!

Vierailija
52/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ahaa, sulla on uus paita, ostitko halpaa ja mautonta vai uffillako kävit?"

Vierailija
53/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnolla vaan takaisin. Jos heillä on lapsia, niin kunnon vouhotus vaan väestönkasvusta tai mistä tahansa muusta heihin liittyvästä. Ja tuo kalan terveyshyödyt on juuri hyvä vastaveto. Voi olla, ettei juuri jatkossa halua samaan aikaan syömään. 

ja vähän heittoa lentomatkustelusta ja avocadojen ympäristö + ihmisk-a-u-p-p-avaikutuksista. Mun tapaamat pahimmat hyväsignaloijat ovat kasvissyöjiä/vegaaneja, mutta lentävät 3-4krt vuodessa, mut se on katos eri asia..

Vierailija
54/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmistahan niiltä, ettei vaan ole lautasella soijaa (mm. tofu) tai palmuöljytuotteita. Onhan myös viljat pelkästään suomalaisia, samoin palkokasvit, siemenet, pähkinät, jne. 

Vierailija
55/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoinnin takia yhdessä työpaikassani eväiden syöminen oli rasittavaa.  Eikä kysymys ollut negatiivisesta vaan tarkoitus oli varmaan positiivinen palaute. "Voi kunpa jaksaisin itse tehdä noin terveellisiä leipiä!" "Mitä sulla on siinä salaatissa/keitossa/ruuassa?" "Syötkö aina avokadoja?" "Tykkäätkö tomaateista?"

En vaan jaksanut sitä ruokien setvimistä, omien ja joskus muidenkin. Vieläkin meinaa korvat savuta tästä aiheesta..

Vierailija
56/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivumennen sanoen, nuo kotoa tuodut jämäruuat ovat aika säälittävän ja epämiellyttävän näköistä ravintoa tuotavaksi yhteiseen pöytään. 

Kotoa tuodut jämäruoat? Sorry vaan, mutta meillä syödään niin hyvää kotiruokaa, että pesee mennen tullen kaikki eines- ja valmisruoat ja useimpien lounasravintoloiden tarjoomukset! Kaikki eivät tietysti osaa laittaa hyvää ruokaa. Mihin yhteiseen pöytään teillä lounasruoat tuodaan? Yleensä kukin tuo ja syö vain omat eväänsä

Vierailija
57/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin, vaikka itse olenkin se vege. Ei todellakaan kuulu muille, mitä syön tai olen syömättä, ja sama toisin päin. 

Myös ruoan määrän kommentointi on moukkamaista. 

Vierailija
58/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan suoraan että haistaaka hipit vitut ! jokainen syö mitä haluaa 

Vierailija
59/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 50+ -nainen. Ikäluokkani tytöt valittivat aina kouluruoasta peruskoulussa, myöhemmin keskiasteen oppilaitoksissa ja lopuksi työpaikkaruokaloissa. Mitään vegaaneja tms. ei etenkään kouluaikaan tunnettu, eikä asia liittynyt siihen. Se oli vain tapa. Tämä on luultavasti jäänyt ap:n työkavereille päälle, ja ovat ottaneet siihen veganismin mukaan, kun ovat sellaisiksi ryhtyneet. Jos söisivät liharuokia, valittaisivat luultavasti silti ainakin toisten eväistä. Omista ei kannattaisi, kun ovat itse tehneet.

Vierailija
60/93 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien evääni oman pöydän ääreen, jos en ole sosiaalisella tuulella. Samalla hoidan omia asioita kännykällä ja jos joku kyselee miksen syö muiden kanssa, kerron vain, että oli asioita hoidettavana ja haluan tehdä ne rauhassa. Tosin nykyään teen etänä niin paljon, että käyn mielelläni lounaalla töissä ollessani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi