Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tulkitsette jos joku sanoo: "Mulla ei ole tuohon varaa"

Vierailija
14.01.2024 |

Miten tulkitsette lauseen "Mulla ei ole varaa tuohon"? Tuntuu olevan aika häilyvä ja henkilökohtainen käsite.

Itse ymmärrän lauseen kirjaimellisesti niin, että jos puhutaan vaikka 500 euron pesukoneesta ja ihmisellä on tilillä 1000 euroa ja huomenna tilipäivä, niin kyllä sillä silloin on siihen varaa. Se ei vain HALUA käyttää sitä rahaansa siihen tai haluaa säästää rahojaan ja se on tietysti järkevää. Mutta ei silloin voi sanoa, että ei muka ole varaa!

Tai jos pyydän kaveria kahville ja hän sanoo että nyt ei ole rahaa, niin oletan, että nyt on rahat todella todella tiukilla ja saatan tarjota ne kahvit.

En ikinä sano kaupassa lapselleni, että meillä ei ole varaa, ellei asia oikeasti ole niin, vaan sanon, että ei me nyt osteta tuollaista tai ei me tarvita tuollaista (esim. turhaa krääsää tai lelua).

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitsen sen niin, että tyyppi elää budjetin mukaan ja noudattaa sitä. Hyvä merkki. Riippumatta siitä onko köyhä vai rikkaampi.

Vierailija
102/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että buumerit käyttävät jatkuvasti tuota ei ole varaa sanontaa, vaikka on miljoona varaa. Se tarkoittaa ettei halua käyttää rahaa siihen kohteeseen, josta on puhe. He haluavat päättää 100% itse mihin heillä on varaa.

Voivat ostaa uuden auton ja hyvin on varaa. 500 € harrastus asiaan sitten ei ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet kaverin kanssa kahvilaan ja hän ottaa kahvin ja pullan, niin sanotko, ettei sinulla nyt ole varaa syödä eikä juoda mitään, koska se ei kuulu budjettiisi? Ja jos kaveri sitten tarjoaa ja maksaa kahvisi ja pullasi, koska sinulla ei ole varaa, niin onko se sinulle ok, vaikka sinulla olisi käyttötilillä esim. 10 000 euroa ja säästössä esim. 200 000 euroa?

Vierailija
104/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkitsen sen niin, että tyyppi elää budjetin mukaan ja noudattaa sitä. Hyvä merkki. Riippumatta siitä onko köyhä vai rikkaampi.

Minä olen aina tulkinnut sen niin, että raha ei todellakaan riitä. Elää kädestä suuhun.

Vierailija
105/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mitä monitulkintaista kummassakaan on?

jos joku snoo sinulle, ettei ole rahaa, niin älä ajattele muita tulkintoja kuin tätä:...."

Juuri tuo on sitä monitulkintaisuutta. Jos tilillä on rahaa 1000000e ja sanoo ettei ole varaa käydä kahvilla, se tosiasiassa tarkoittaa että kahvittelu ei ole hänelle mieluisaa tekemistä. Jos hän oikeasti pitäisi kahvista eikä tilillä ole rahaa tai budjetti on muutoin tiukka, puhuisi hän silloin suoraan totta sanoessaan ettei ole varaa. Ekassa tapauksessa voi keskustelijan kanssa ehdottaa jotain muuta tekemistä, toisessa tapauksessa voit ehdottaa kahvittelua myöhemmin tai tarjota kahvin.

Myöskin jos kerrot jostain harrastuksesta ja keskustelija sanoo, että vau kuulostaa kivalta mutta mulla ei ole aikaa tuollaiseen, on erittäin oleellista tietää onko oikeasti kiinnostusta harrastukseen vai oliko kommentti vain sellainen myötäelävä tokaisu. Jos vaikka järjestää toiselle polttareita ja järjestänyt sinne ohjelmaksi seinäkiipeilyä, on tosi noloa jos aiemmin henkilö on väittänyt että kuulostaa kivalta vaikka oikeasti se ei kiinnosta yhtään.

Vierailija
106/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valaisevaa lukea tätä ketjua, koska minusta "ei ole varaa" on aina tarkoittanut suunnilleen sitä, että rahat on loppu tai budjetti on niin tiukka, että maksut menevät perintään, jos tulee vähånkään ylimääräistä menoa.

Vierailija
107/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni pienituloisena se ettei ole varaa tarkoittaa kirjaimellisesti että ei ole sitä varaa eli tilillä voi olla vaikka 10€ eikä sillä uusia vaatteita ostella.

Lähipiirissä on kuitenkin henkilöitä joilla kyllä on tilillä rahaa vaikka 1000 e mutta he kauhistelevat kun ei ole varaa ostaa vaikka sukkia kaupasta.

Ollaan kumppanin kanssa puhuttu että heillä se " ei ole varaa" on jotenkin erilaista kuin sitten kun tilillä ei oikeasti ole rahaa.

Vierailija
108/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei välttämättä ole varaa siihen pesukoneeseen, kun voi olla jotain muuta tärkeämpää ostettavaa eikä molempiin ostoksiin ole sillä hetkellä varaa.

Vierailija
109/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni pienituloisena se ettei ole varaa tarkoittaa kirjaimellisesti että ei ole sitä varaa eli tilillä voi olla vaikka 10€ eikä sillä uusia vaatteita ostella.

Lähipiirissä on kuitenkin henkilöitä joilla kyllä on tilillä rahaa vaikka 1000 e mutta he kauhistelevat kun ei ole varaa ostaa vaikka sukkia kaupasta.

Ollaan kumppanin kanssa puhuttu että heillä se " ei ole varaa" on jotenkin erilaista kuin sitten kun tilillä ei oikeasti ole rahaa.

No auto on voinut mennä rikki ja se tonni menee korjauskustannuksiin, niin ei silloin välttämättä ole enää varaa ostaa niitä sukkia sitten sillä hetkellä. 

Vierailija
110/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa johonkin tarkoittaa, että kokee itse ettei pysty laittamaan niin paljoa rahaa, johonkin säilyttäen taloudellisen tasapainon. 

Vierailija
111/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei välttämättä ole varaa siihen pesukoneeseen, kun voi olla jotain muuta tärkeämpää ostettavaa eikä molempiin ostoksiin ole sillä hetkellä varaa.

Tai ei muuten vaan halua vetää tiliä nollille vaan pitää siellä sen puskurin. Eli "ei ole varaa" kalliimpaan pesukoneeseen, koska sitten ei selviytyisi mahdollisista yllättävistä menoista. 

Vierailija
112/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, ettei jokaiseen lasten toivomaan pikkusälään "ole varaa", tarkoittaa että jos ostaisi aina kaikkea pientä kivaa kaupasta kun tekee mieli, niin kohta ne rahat olisi oikeasti loppu. Eli vaikka rahaa olisi, pitää miettiä mihin sen käyttää että riittää. 

Vierailija
113/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla saattaisi olla varaa lainata kaverille tai ostaa jotain turhaa, mutta sanon ettei ole varaa koska mieluummin käytän ne rahat järkevämpää tarkoitusta varten.

Vierailija
114/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän päivittäisasioinnissa vian päivittäisasiointitilia ja siellä on rajallinen määrä rahaa. Muut rahat on sitten sijoitettuna korkeakorkoisille tileille tai pörssiin jne. Päivittäisasiointibudjettini on tiukka ja ihan tarkoituksella: jotta voin sijoittaa sitten kaiken mahdollisen ylimääräisen. Vaikka voisin jo nyt elää tuotoilla ja koroilla, niin en halua:sijoitusnälkä kasvaa syödessä. Tämä päivittäisasiointitilisysteemi on tosi kiva ja tykkään siitä. Paras sivuilmiö siinä on se, että voin elää salarikkaana eikä tule eniitä "voisitsävipata" ilmiötä tuttujen ja kaverien toimesta.

näin minullakaan ei aina ole "varaa" 

Vierailija
115/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilillä on 1000 euroa, niin yhdelläkään järkevällä taloudenpitäjällä ei ole silloin varaa ostaa 1000e pyykinpesukonetta. Kyllä ihmisellä tulee olla puskurirahaa, koska elämässä voi tulla yllättäviä menoja. Toki on eri asia jos elää toimentulotuella, silloin ei puskuria voikaan olla, mutta jos puhutaan normaaleista työssäkäyvistä. Minkä kokee sitten olevan riittävä taloudellinen puskuri, siinä on eroja, riippuu tosi paljon elämäntilanteestakin. 

Vierailija
116/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan ole varaa sitä viimeistä hätätilanteisiin varattua tonnia laittaa pesukoneeseen. 

Vierailija
117/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se, voiko laittaa 1000e pyykinpesukoneeseen vaikka tilillä ois 1500e riippunee paljon siitäkin kauanko menee kerryttää se 1000e puskuri takaisin. Jos on hyvä palkka eikä kovin suuret pakolliset menot, voi tilin päästää tilapäisesti aika lähelle nolliakin, mutta jos se tonni on vaikka vuoden säästämisen tulos niin ei kyllä kaikkea kannata yhteen ostokseen laittaa ellei aivan pakko ole. Sitä voi hajota joku muu laite seuraavalla viikolla ja sit on pulassa. 

Vierailija
118/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kuulen usein isältäni, joku pikkuasia niin ei ole varaa, kallis on.  Joskus olen ehdottanut että myy vaikka moottorikelkkasi kun et kumminkaan aja sillä.  Ei voi myydä kun voi tarvita.

Vierailija
119/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina tulkinnut sen niin, että raha ei todellakaan riitä. Elää kädestä suuhun.

'Minulla ei ole rahaa' on ihan eri asia kuin 'minulla ei ole varaa'.

Vierailija
120/172 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1000 € tilillä rahaa. Maksan huomenna 700 € asunnon vuokraan, 100 € auton tankkaukseen ja 100 € ruokakauppaan. Minulla on tänään tilillä tarpeeksi rahaa, jotta voisin tehdä maksusuorituksen 200 € uudesta takista. Minulla ei ole varaa ostaa takkia, koska silloin en pystyisi maksamaan välttämättömiä tarpeitani huomenna.