Miten tulkitsette jos joku sanoo: "Mulla ei ole tuohon varaa"
Miten tulkitsette lauseen "Mulla ei ole varaa tuohon"? Tuntuu olevan aika häilyvä ja henkilökohtainen käsite.
Itse ymmärrän lauseen kirjaimellisesti niin, että jos puhutaan vaikka 500 euron pesukoneesta ja ihmisellä on tilillä 1000 euroa ja huomenna tilipäivä, niin kyllä sillä silloin on siihen varaa. Se ei vain HALUA käyttää sitä rahaansa siihen tai haluaa säästää rahojaan ja se on tietysti järkevää. Mutta ei silloin voi sanoa, että ei muka ole varaa!
Tai jos pyydän kaveria kahville ja hän sanoo että nyt ei ole rahaa, niin oletan, että nyt on rahat todella todella tiukilla ja saatan tarjota ne kahvit.
En ikinä sano kaupassa lapselleni, että meillä ei ole varaa, ellei asia oikeasti ole niin, vaan sanon, että ei me nyt osteta tuollaista tai ei me tarvita tuollaista (esim. turhaa krääsää tai lelua).
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka köyhästä perheestä niin tosi herkästi tuntuu että ei ole varaa vaikka oikeasti olisikin. Oon itse keskituloinen, nettona vähän yli 3000, joten olen harvoin siinä tilanteessa että varaa ei oikeasti olisi jotain ostaa, mutta koska pienenä sitä rahaa ei oikeasti ollut niin en vieläkään monen työelämävuoden jälkeen ole sisäistänyt, että sitä rahaa tulee oikeasti joka kuukausi lisää joten en myöskään koe että voin käyttää niitä tilillä olevia rahoja. Säästämiseen tämä auttaa mutta siis monia syitä tuossa on taustalla, en lähtisi arvostelemaan.
Ihme uuvatti.
Vierailija kirjoitti:
Vain tosi typerys päästää asiat siihen jamaan, ettei oikeasti ole varaa käydä kahvilla, ne jotka hoitaa fiksusti talouttaan ei ikinä päästä asioita tuohon tilanteeseen. Silloin ei tosiaan ole varaa hukata rahaa kaikkeen turhuuteen.
Hyvin yksinkertainen ihminen pitää olla, ellei tajua ettei "ole varaa" ole sama kuin "tilillä ei ole rahaa".
Oikeampi ilmaus on silloin "en halua käyttää rahaa tuohon". Vain tosi typerys ei ymmärrä, että kaikki ihmiset tekevät valintoja rahankäytön suhteen.
EMT. Itse saatan sanoa noin, vaikka mulla olisikin varaa johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että buumerit käyttävät jatkuvasti tuota ei ole varaa sanontaa, vaikka on miljoona varaa. Se tarkoittaa ettei halua käyttää rahaa siihen kohteeseen, josta on puhe. He haluavat päättää 100% itse mihin heillä on varaa.
Voivat ostaa uuden auton ja hyvin on varaa. 500 € harrastus asiaan sitten ei ole varaa.
"He haluavat päättää 100% itse mihin heillä on varaa". Mitä helvettiä nyt taas? Eikö heillä muka ole oikeutta siihen? Kukas sen nyt saa päättää, jos ei ihminen itse?
Vierailija kirjoitti:
Alkaa lähinnä hävettämään jos ollaan yleisellä paikalla, etenkin jos kyse 20-50 eurosta.
No etkö voi lopettaa sitä, että huutelet ettei ole varaa? Tai sanot vain itseksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsen sen niin, että tyyppi elää budjetin mukaan ja noudattaa sitä. Hyvä merkki. Riippumatta siitä onko köyhä vai rikkaampi.
Minä olen aina tulkinnut sen niin, että raha ei todellakaan riitä. Elää kädestä suuhun.
'Minulla ei ole rahaa' on ihan eri asia kuin 'minulla ei ole varaa'.
Jep. "Minulla ei ole varaa" tarkoittaa vain ettei sovi budjettiin. Se ettei konkreettisesti ole rahaa on eri asia. No, en kyllä itse kehtaisi sanoa ettei ole varaa käydä kahvilla, koska on kyllä, ja pesukonetilanteessa sanoisin ehkä että ei raaskisi ostaa noin kallista, mutta voisin sanoa ettei ole varaa vaikka hankkia kalliimpaa autoa. Vaikka varmaan kyllä kalliimmankin auton kuukausikuluista selviäisi, mutta se vetäi
Mitä lisäkuluja "kalliimpi" auto toisi? Jos ostat sen velaksi niin silloinhan sinulla ei ole ollut siihen varaa/rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että buumerit käyttävät jatkuvasti tuota ei ole varaa sanontaa, vaikka on miljoona varaa. Se tarkoittaa ettei halua käyttää rahaa siihen kohteeseen, josta on puhe. He haluavat päättää 100% itse mihin heillä on varaa.
Voivat ostaa uuden auton ja hyvin on varaa. 500 € harrastus asiaan sitten ei ole varaa.
"He haluavat päättää 100% itse mihin heillä on varaa". Mitä helvettiä nyt taas? Eikö heillä muka ole oikeutta siihen? Kukas sen nyt saa päättää, jos ei ihminen itse?
Kai tuossa viitattiin kielenkäyttöön. Rahankäytöstä päättämiseen jokaisella toki pakollisten menojen ulkopuolella on oikeus. Tietenkin voi herättää närää, jos ei osallistuta yhteisiin kuluihin, kun ei ole varaa, vaikka rahaa käytetään yleellisyyteen. Jokaisen euron voi toki kuluttaa vain yhden kerran.
No se on oikeasti persaukinen luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuossa viitattiin kielenkäyttöön. Rahankäytöstä päättämiseen jokaisella toki pakollisten menojen ulkopuolella on oikeus. Tietenkin voi herättää närää, jos ei osallistuta yhteisiin kuluihin, kun ei ole varaa, vaikka rahaa käytetään yleellisyyteen. Jokaisen euron voi toki kul
Nyt en kyllä täysin ymmärrä. Mihin yhteisiin kuluihin? Puhuttiin "buumereista" eli ilmeisesti viitattiin vanhoihin ihmisiin. Jos joku täällä katkeroi lapsuusmuistoissaan, kun ei saanut harrastaa jotain kallista, mutta vanhemmat kielsivät, niin sanoisi sen suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelisitte jos Hilton tai Kandashianit tokaisisi ettei ole varaa maksaa vaikka parkkisakkoa?
Niinpä. Tuossa vastaus.
Suomessa ok, jenkeissä hävettävää, kulttuurieroja.
Henkilö kokee, että tuo raha halutaan käyttää johonkin paljon tärkeämpään asiaan. Tai sitten hänellä ei tosiaan ole rahaa.
Tarkoittaa, että minun budjettiini ei mahdu tuollainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka köyhästä perheestä niin tosi herkästi tuntuu että ei ole varaa vaikka oikeasti olisikin. Oon itse keskituloinen, nettona vähän yli 3000, joten olen harvoin siinä tilanteessa että varaa ei oikeasti olisi jotain ostaa, mutta koska pienenä sitä rahaa ei oikeasti ollut niin en vieläkään monen työelämävuoden jälkeen ole sisäistänyt, että sitä rahaa tulee oikeasti joka kuukausi lisää joten en myöskään koe että voin käyttää niitä tilillä olevia rahoja. Säästämiseen tämä auttaa mutta siis monia syitä tuossa on taustalla, en lähtisi arvostelemaan.
Tunnistan tämän hyvin. Työtilanteeni on tosin epävarma, koska kaikki työsuhteeni ovat olleet määräaikaisia, mutta töitä on aina ollut. Lapsuuden niukat olot saivat kuitenkin suhtautumaan varovaisesti kuluttamiseen ja vaikka rahaa on ja olisi, kuluttaminen muuhun kuin täysin välttämättömään tuntuu vieläkin usein vaikealta.
Mulle tuo ei ole varaa -vastaus on vaan toteamus että ei, en nyt lähde kahville, sillä ei ole mitään tekoa saldon kanssa.
Kohteliaampaa kuin todeta että vain mäntti laittaa rahaa ostokahviin ja pullaan. Siinähän on heti arvolataus kysyjää kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
No se, voiko laittaa 1000e pyykinpesukoneeseen vaikka tilillä ois 1500e riippunee paljon siitäkin kauanko menee kerryttää se 1000e puskuri takaisin. Jos on hyvä palkka eikä kovin suuret pakolliset menot, voi tilin päästää tilapäisesti aika lähelle nolliakin, mutta jos se tonni on vaikka vuoden säästämisen tulos niin ei kyllä kaikkea kannata yhteen ostokseen laittaa ellei aivan pakko ole. Sitä voi hajota joku muu laite seuraavalla viikolla ja sit on pulassa.
Jos tulot on alle köyhyysrajan, mutta enemmän kuin toimeentulotuki, niin kela ei maksa vaikka yllättäviä sairaalalaskuja, jotka voi olla satasia tai enemmän, joten rahaa on pakko olla säästössä.Joka säästää saadessaan, sillä on mistä ottaa tarvitessaan.
Inhoan kun sanotaan noin, vaikka kyse olisi halusta. Kun nyt olen itse tilanteessa, jossa ei ole varaa esimerkiksi leivänpäällisiin. Koska ei ole rahaa syödä muutenkaan kuin todella niukasti ja halvasti.
Käyttäkää jotain totuutta vastaavampaa sanaa.
Ei ole varaa on vaikka 16e/kilo jauheliha kun lompakossa on 300e, palkkatulot 2000e/kk, tilillä 1000e ja osakesalkussa 450.000e. 200keur asunto velaton. Ei ole varaa törsätä ylikalliiseen tai pääoman kasvaminen voisi taantua. Samalla tosin on varaa laittaa 150e/kk vajaaseen tusinaan kirjaan.
Välillä tosin tehdään sitten lasagne: 2kpl 4,85e 350g snellammnin paistinjauhelihaa, kilo polpa de tomatoa a ege, puoli kiloa juustoa jotain jauhoja, punainen maito jne. Voipi olla että upposi 16e laatikkoon mutta sitten sitä syö 5 päivää. Siihen taas on varaa.
Päivämenoissa on oltava tarkkana ettei päiväkohtaiset menot riistäydy ainakaan montaa päivää peräjälkeen. Kuten myös ettei maksa mistään törkeää ylihintaa esim alkoholi suomessa. En osta ollenkaan, se jääkööt ulkomaanmatkoille jolloin 8% sangriaa menee 1e30c/puoltoista litraa jiku vajaa 2 pulloa kolmessa päivässä. Vaikka aaltoja seuraten täällä:
https://www.google.se/maps/@28.4189313,-16.540791,19z?entry=ttu
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuo ei ole varaa -vastaus on vaan toteamus että ei, en nyt lähde kahville, sillä ei ole mitään tekoa saldon kanssa.
Kohteliaampaa kuin todeta että vain mäntti laittaa rahaa ostokahviin ja pullaan. Siinähän on heti arvolataus kysyjää kohtaan.
Tuo kuulostaa mielestäni saituudelta eikä kohteliaisuudelta.
Mitä kukakin arvostaa. Jotkut arvostavat itaruutta.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minä niin mieleni pahoitin Törsätä nyt rahaa johonkin pullaan ja kahviin, voihan ne kahvit kotonakin keitellä.
Jep. "Minulla ei ole varaa" tarkoittaa vain ettei sovi budjettiin. Se ettei konkreettisesti ole rahaa on eri asia. No, en kyllä itse kehtaisi sanoa ettei ole varaa käydä kahvilla, koska on kyllä, ja pesukonetilanteessa sanoisin ehkä että ei raaskisi ostaa noin kallista, mutta voisin sanoa ettei ole varaa vaikka hankkia kalliimpaa autoa. Vaikka varmaan kyllä kalliimmankin auton kuukausikuluista selviäisi, mutta se vetäisi taloutta vähän turhan tiukille ja saattaisi joutua säästämään muusta.