Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tulkitsette jos joku sanoo: "Mulla ei ole tuohon varaa"

Vierailija
14.01.2024 |

Miten tulkitsette lauseen "Mulla ei ole varaa tuohon"? Tuntuu olevan aika häilyvä ja henkilökohtainen käsite.

Itse ymmärrän lauseen kirjaimellisesti niin, että jos puhutaan vaikka 500 euron pesukoneesta ja ihmisellä on tilillä 1000 euroa ja huomenna tilipäivä, niin kyllä sillä silloin on siihen varaa. Se ei vain HALUA käyttää sitä rahaansa siihen tai haluaa säästää rahojaan ja se on tietysti järkevää. Mutta ei silloin voi sanoa, että ei muka ole varaa!

Tai jos pyydän kaveria kahville ja hän sanoo että nyt ei ole rahaa, niin oletan, että nyt on rahat todella todella tiukilla ja saatan tarjota ne kahvit.

En ikinä sano kaupassa lapselleni, että meillä ei ole varaa, ellei asia oikeasti ole niin, vaan sanon, että ei me nyt osteta tuollaista tai ei me tarvita tuollaista (esim. turhaa krääsää tai lelua).

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä köyhiä ihmisiä, en yhtään ihmettele, että täällä ei ihmisillä ole varaa asioihin. Maksamme törkeästi veroja mutta nekään ei riitä edes peruspalveluiden pitämiseen yllä. Rahat valuvat eliitille ja korruptioon ja YLEEN.

Vierailija
62/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin kuin se henkilö sanoo: "Ei ole tuohon varaa." Rahat kun on tarkoitettu puskuriksi, tulevaan matkaan, asumiskuluihin, uusiin silmälaseihin jne. Mikäli henkilö käyttäisi ne muuhun, vaikka tilillä olisi rahaa, ei hänellä enää olisi mahdollisuutta niihin suunnittelemiinsa/budjetoimiinsa asioihin. Pahimmassa tapauksessa henkilö joutuisi velkakierteeseen ostettuaan sen pesukoneen silloin, kun ei ole sen aika. Parhaimmassa jäisi sijoituksiin/säästöihin laittamatta budjetoimaansa rahamäärää.

Harvalla on varaa tai rahoja kaikkeen mahdolliseen. Siksi juuri tarkka rahankäyttäjä miettii, että mihin hän panostaa ja mihin hänellä on siis varaa.

Ja joskus voi olla sekin tilanne, että vaikka ei olisi rahaa, niin ei ole varaa olla ottamatta lainaa johonkin tarkoitukseen. Itse sain aikoinaan hyvän kesätyön, kun lainasin kaverilta rahaa lounaaseen, jossa oli mahdollisuus verkostoitua ja kysellä kesätöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tulkitsen lausahduksen kuten monet tässä ketjussa: En ole budjetoinut tässä kuussa rahaa juuri tuohon tai koen, että kustannus on tarpeettoman suuri hankinnan hyötyyn tai houkuttelevuuteen nähden.

Toki jos pesukone on rikki ja tarvitsen uuden, en käyttäisi sanontaa Minulla ei ole varaa uuteen, mikäli tilillä on sen verran ylimääräistä ja lisää on tulossa pian. Pesukone on itselleni sen verran tärkeä, että ns. hätävaran olen budjetoinut juuri tällaisia tilanteita varten.

Hyvä huomio ketjussa oli, että on todellakin eri asia sanoa ettei ole rahaa kahvikupilliseen kuin sanoa, ettei ole varaa mennä kahville. 

Vierailija
64/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko, ap, todella, että jos ihminen sanoo ettei hänellä ole varaa johonkin, vaikka kyseinen summa ja isompikin makoilisi pankkitilillä, niin silloin hän valehtelee?

Kerronpa sinulle monien muiden tavoin, että hän ei valehtele, hän ei vain halua budjetoida mainittuun asiaan mainittua rahasummaa. Hän suunnittelee rahankäyttöään ja säästää, eli pitää puskurirahastoa tilillä, siirtää ehkä rahaa säästötilille, huomioi sen kuun maksamatta olevat laskut jne.

Jos ihmisellä ei oikeasti ole tarvittavaa euromääräistä summaa tilillä tai lompakossa, hän käyttää ilmaisua "ei ole rahaa".

Olen elänyt köyhyydessä ja nähnyt mitä köyhyys on. Siellä on pikkasen eri merkitys lauseelle "Mulla ei ole varaa"!!!

Vierailija
65/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko, ap, todella, että jos ihminen sanoo ettei hänellä ole varaa johonkin, vaikka kyseinen summa ja isompikin makoilisi pankkitilillä, niin silloin hän valehtelee?

Kerronpa sinulle monien muiden tavoin, että hän ei valehtele, hän ei vain halua budjetoida mainittuun asiaan mainittua rahasummaa. Hän suunnittelee rahankäyttöään ja säästää, eli pitää puskurirahastoa tilillä, siirtää ehkä rahaa säästötilille, huomioi sen kuun maksamatta olevat laskut jne.

Jos ihmisellä ei oikeasti ole tarvittavaa euromääräistä summaa tilillä tai lompakossa, hän käyttää ilmaisua "ei ole rahaa".

Olen elänyt köyhyydessä ja nähnyt mitä köyhyys on. Siellä on pikkasen eri merkitys lauseelle "Mulla ei ole varaa"!!!

Toki voi olla niin, että käytämme termejä eri tavoin. Toisaalta, jos on köyhä, niin ei ole rahaa yhtään/tosi vähän. Silloinkaan ei ole varaa johonkin. Toisaalta vaikka sitä rahaa olisi, niin jos se on varattu muuta käyttöä varten, niin silloin ikäänkuin tämä henkilö on rahaton tähän tiettyyn asiaan nähden, joten hänrllä ei ole siihen varaa.

Vierailija
66/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän sanontaa  ettei ole mulla  varaa kun ihmettelen  miksi joytkut ihmiset lähettelelee maksullisia tekstiviestejä televisio- ohjelmiin kuten Onnenarpaan tai Tanssii tähtien kanssa äänestyksiin. Semmoseen ei mulla ole ikinä varaa. Tai kuten entinen työnantaja sanoi aikanaan kun lapsensa kaverit yläasteella eivät syöneet koulussa vaan saivat vanhemmiltaan rahaa käydä grillilioslilla. Työnantaja sanoi, että sellasta rahaa ei heiltä löydy että lapsi voisi skipata kouluruuan.

Vierailija
67/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde tulkitsemaan ja analysoimaan mitenkään jotain toisen yksittäistä lausetta. Todennäköisetsi unohdan asian heti.

Vierailija
68/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähde tulkitsemaan ja analysoimaan mitenkään jotain toisen yksittäistä lausetta. Todennäköisetsi unohdan asian heti.

Olet erittäin epätyypillinen nainen. 

Vierailija
69/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä kuukausia että 1000€ ja palkka eivät riittäisi noiden kuukausien menoihin. Monessa laskutettavassa asiassa olen valinnut vähimmän laskutusmäärän, koska nuo tulevat edullisemmaksi. Siksi pitää varautua niinäkin kuukausina, kun laskuja ei oikein tule. Jos tuolloin käyttäisi tilit tyhjäksi, kun kerran ap:n mukaan olisi varaa ties mihin, jos vain tilillä on rahaa, niin sitähän olisi elämänsä kanssa ihan hukassa jo vuoden sisään.

Vierailija
70/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet erittäin epätyypillinen nainen. 

Nääh, valtaosaa naisista ei kiinnosta pohtia, mitä joku tuttu tarkoitti sanoessaan, ettei ole varaa asiaan X. Ei ihmisiä sillä lailla muiden asiat edes kiinnosta. Poikkeuksena toki tietynlaiset ihmiset, joita on molemmissa sukupuolissa.

Vierailija
71/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikka tilillä juuri nyt 100 euroa, mutta se on ajateltu kulutettavaksi seuraavan viikon ruokiin, ei kuitenkaan ole varaa eikä edes järkevää käyttää sitä ihan mihin vaan, esim. yllättävään kahvila-/leffakäyntiin.

Vierailija
72/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini aina voivottelee miten mihinkään ei ole varaa ja kaikki on liian kallista. Heillä samankaltainen tilanne kuin meillä, perheessä yksi n. 9 v lapsi ja 2 aikuista, joista toisella hyvä palkka ja toisella keskiverto. Se ero, että he päättivät ostaa lainalla rivitaloasunnon pk-seudulta, ja me päätimme asua kerrostalossa vuokralla. Meidän perheessä hyvin käyttörhaa, hyvät säästöt ja sijoitukset, heillä ei mitään, jos tuota jatkuvaa voivottelua on uskominen?

Vierailija
73/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitän niin, että ei varaa tarkoittaa sitä että siihen ei ole budjetoitu rahaa sen verran kuin se vaatisi. Esimerkiksi tilillä saattaa olla härävararahaa se 500e, mutta se on tarkoitettu muuhun yllättävään menoon kuin pesukoneeseen. Silloin siihen pesukoneeseen ei ole varaa.

Kyllä meillä puhutaan lapsille, että asiaan x ei ole nyt varaa. Meidän varat menee muihin asioihin, jotka on priorisoitu meidän tarpeisiin nähden korkeammalle. Miten he muuten oppisivat, että yli budjetin ei eletä?

Vierailija
74/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa tarkoittaa minulle sitä, että on rahaa, mutta lasken paljonko voin käyttää. Ajattelee ehkä mitä laskuja on tulossa. Haluaisin tavata ystäviä, mutta usein on erilainen rahatilanne. Joskus on utelias menemään jonnekin, vaikka ei oikeastaan olisi varaa. Harkitsee siis, että on kulutuksen rajoissa, mutta joutuu säästämään muusta.

Vierailija
75/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos johonkin ei ole varaa, niin se ei ole asia, johon on järkevää rahojaan laittaa. Tilillä voi olla 10 000 e, mutta ei ole varaa ostaa irtokarkkeja (koska ne ovat totaalisen turhia).

Ihan silkkaa valehtelua siis.

Ap

Niin kai sitten, jos ymmärtää sanan kirjaimellisesti yhdessä merkityksessä. Mutta samaa ilmausta voi käyttää useissa merkityksissä.

Voin esimerkiksi sanoa, että sinulla ei ole varaa yhtään rehvastella keittotaidoillasi. En silloin puhu tämän kuvitteellisen "sinun" rahoista ollenkaan.

Tai että minulla ei ole varaa myöhästellä enempää töistäni. Ei tässäkään ole kyse rahasta.

Jos sanon, että minulla ei ole nyt varaa ostaa noita kenkiä, saatan esimerkiksi tarkoittaa, että olen ostanut viimeisen kuukauden aikana kolmet samantyyppiset kengät. Eli alkaa

Olen aika lailla samoilla linjoilla kuin ap. Ja tuo esinerkki "ei ole varaa rehvastella keittotaidoilla" on ihan loistava. Sehän tarkoittaa (tai ainakin minä tulkitsen sen niin), että kyseinen henkilö ei ole kummoinenkaan kokki tai ruoanlaittaja. En ajattele ilmaisun tarkoittavan sitä, että henkilö on ihan hyvä kokki, jopa todella mainio, mutta jostain syystä hän ei halua käyttää tai näyttää niitä taitojaan.

Ihan sama rahan kanssa. jos ei ole varaa, niin ei ole varaa. Jos on muita suunnitelmia jollekin rahalle, se on eri asia. Minä olen tottunut puhumaan rahasta suoraan ja rehllisesti, en tarvitse kiertoilmaisuja tai valheita. Voin hyvin sanoa, että tää ei nyt kuulu mun budjettiin, tarvitsen rahat muualle, haluan käyttää rahan kohteeseen x/y/z tms. En ikinä valehtele, että mulla ei ole varaa, jos on, mutta valitsen syystä tai toisesta olla niitä varoja käyttämättä.

Mutta mä olenkin vähävarainen (huom. sanonta ei ole vähärahainen), ja olen huomannut, että paremmin toimeentulevat eivät ole yhtä mutkattomia ja rehellisiä puhuessan rahasta kuin mitä me köyhät yleensä ollaan.

Vierailija
76/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori kirjoitusvirheet, näytti olevan aika monta. :(

Vierailija
77/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä tapaa olla myös tyhmä. Myös kun olettaa, että muut haluaa avata asioitaan kaikille uteliaille.

Fuksulla ei ole varaa tyhmyyksiin, vaikka rahaa on.

Vierailija
78/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä ketju todistaa että te 👵🏻ämmät todellakin vatvotte jotain yksittäistä sanaa vaikka miten pitkään. 

Vierailija
79/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ihmisellä on rahaa, sitä enemmän se siitä valehtelee.

Vierailija
80/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä ketju todistaa että te 👵🏻ämmät todellakin vatvotte jotain yksittäistä sanaa vaikka miten pitkään. 

Mistä tiedät mitä sukupuolta keskustelijat on? Itse veikkaisin että ainakin ap on mies, sillä harva nainen rehvastelee anonyymissä keskustelussa sillä jos pihassa on Audi A4.