Miten tulkitsette jos joku sanoo: "Mulla ei ole tuohon varaa"
Miten tulkitsette lauseen "Mulla ei ole varaa tuohon"? Tuntuu olevan aika häilyvä ja henkilökohtainen käsite.
Itse ymmärrän lauseen kirjaimellisesti niin, että jos puhutaan vaikka 500 euron pesukoneesta ja ihmisellä on tilillä 1000 euroa ja huomenna tilipäivä, niin kyllä sillä silloin on siihen varaa. Se ei vain HALUA käyttää sitä rahaansa siihen tai haluaa säästää rahojaan ja se on tietysti järkevää. Mutta ei silloin voi sanoa, että ei muka ole varaa!
Tai jos pyydän kaveria kahville ja hän sanoo että nyt ei ole rahaa, niin oletan, että nyt on rahat todella todella tiukilla ja saatan tarjota ne kahvit.
En ikinä sano kaupassa lapselleni, että meillä ei ole varaa, ellei asia oikeasti ole niin, vaan sanon, että ei me nyt osteta tuollaista tai ei me tarvita tuollaista (esim. turhaa krääsää tai lelua).
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä ketju todistaa että te 👵🏻ämmät todellakin vatvotte jotain yksittäistä sanaa vaikka miten pitkään.
Mistä tiedät mitä sukupuolta keskustelijat on? Itse veikkaisin että ainakin ap on mies, sillä harva nainen rehvastelee anonyymissä keskustelussa sillä jos pihassa on Audi A4.
Mistä tiedät ettei Audi A4 ollut provo?
Ap
Hyvä kysymys. Meillä esim. on yhteenlasketut brutotulot yli 8000 e/kk. On myös asuntolainaa, harrastuksia, autoja ja pienet lapset. Joka tilistä jää kyllä jotain käteen.
En silti ole koskaan kokenut, että meillä olisi varaa esim. lähteä kahdeksi viikoksi Thaimaahan täysihoitolomalle. Tai edes Kanarialle. Siis olisihan meillä tilillä rahaa, mutta kyllä sille voi tulla koska tahansa joku oikeakin tarve. Niin kuin juuri pari vuotta sitten, kun kunta velvoitti meidän alueen talot liittymään viemäriverkkoon. Me oltiin ainoat naapureista, jotka eivät joutuneet pankinjohtajan puheille sen takia.
Meillä ei ole varaa heittää tuloja ulos ikkunasta sellaiseen, mikä ei tuota mitään ja jonka ilo on lyhytaikaista. Se mahdollistaa oikeasti tärkeisiin asioihin panostamisen.
Ei ole varaa menettää: rahaa, mainetta, kunniaa, terveyttä jne. Ilmaisu on hyvin ympäripyöreä.
Minulla on rahaa tilillä ja varaa olisi tehdä moniakin asioita. Sen sijaan pidän fiksumpana laittaa rahaa asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin. Ikää tulee koko ajan ja en usko minulla on eläkeikään asti töitä.
Itse en saa siitä mitään, että matkustan keskustaan ja käyn siellä kahvila, sitten tulen kotiin. Jos joku haluaa nähdä, mielummin mennään toistemme koteihin kylään tai mennään hhdessä keikalle
Ex-miesystävä sanoi kaupassa, ettei ole rahaa ostaa jotain ruokaa, jota hänen lapsensa pyysi. Jotain ihan tavallista ruokaa. Osti sen sijaan jonkin eineksen hänelle ja seuraavaksi itselleen muutamia erikoisoluita...
Hänellä oli puolet isommat tulot kuin minulla, jolla on ollut aina varaa ostaa kunnon ruokaa lapsille ja tarjota samaa miesystävälleni ja hänen lapselleenkin kotonaan.
Mä käytän sitä tilanteissa, jossa kyseisen asian ostaminen ei ole prioriteettina korkealla. Eli rahaa ostamisen olisi, mutta raha on varattuna johonkin tärkeämpään.
Tai asia johon ei ole varaa, on mielestäni liian kallis tarpeisiin nähden. Eli 5000€ polkupyörä on liian kallis (ei ole varaa), jos sitä olisi aikomus käyttää 200 metrin kauppamatkaan.
Ei ole varaa ostaa kahvilasta kahvia joka päivä, vaikka rahaa olisi. Sen pari euroa päivässä voi käyttää paremminkin.
Eikö kaikki rahankäyttö ole priorisointia? Myös köyhillä.
jos rahaa on 1000euroa ja kilpailevia ostettavia tavaroita 10 000 euroa, niin sitten priorisoidaan. Kaikkeen ei ole varaa.
Aina pitää olla tietty puskurirahasto. Mennään tuolla sinun esimerkillä.
Olen määrittänyt puskurirahakseni 800 e. Tällöin minulla ei ole varaa 500 e hankintaan, jos rahaa on 1000 e. Tuohon puskurirahaan kajotaan vain äärimmäisessä hädässä ja omassa elämässäni pyykkikoneen puute ei ole ollut sellaine.
Jos ei ole varaa sanoja kokee, että hänellä ei juuri sillä hetkellä ole sellaista ylimääräistä rahaa jonka puhuttuun asiaan voisi käyttää.
Itse olen käyttänyt sanoja tällaisissa merkityksissä:
-Ei ole rahaa = juuri nyt käytettävissä olevat rahat eivät riitä ko. kohteeseen
-Ei ole varaa = ko. kohde ei sovi budjettiin, vaikka siihen periaatteessa voisikin olla rahaa
Ei se ole valhe. Ei kellään muulla kuin miljonäärillä ole kaikkeen varaa. Meistä jokainen muu joutuu valitsemaan, mihin rahamme pistämme. Jos ostan 500 euron pesukoneen, en voi ostaa haluamaani kuivuria. Minulla ei ole varaa ostaa sitä, jotta saan jotain muuta, mitä haluan.
On eri asia onko rahaa vai onko varaa.
Jos huomenna tulee tonnin tili, josta on lähdössä erääntyvät maksut, vaikkapa 600€, niin silloin ei ole varaa siihen 500€ pesukoneeseen.
Ymmärrätkö?
Ap ilmeisesti käyttää kaikki rahansa palkkapäivänä kun "on varaa".
Vierailija kirjoitti:
Alkaa lähinnä hävettämään jos ollaan yleisellä paikalla, etenkin jos kyse 20-50 eurosta.
Ja viikon päästä ihmettelet miksei rahat riitä.
Miten ison palkokasvin ap vetää nenuun jos tuttava vastaa kahvilakutsuun etten mä tuommoiseen rahojani laita?
Saatan tirskahtaa. Kunnon teinimeininkiä kun ei ole koskaan rahaa yhyy äitikään ei anna enää.
Minäkään en tykkää erityisesti jos ihmiset sanovat ettei "ole aikaa" vaikka oikeasti se tarkoittaa ettei ole kiinnostusta. "Ei ole varaa" on sen verran monitulkintaisempi että hyväksyn sen käytön paremmin, vaikka se tarkoittaa samaa kuin edellinen - ei ole kiinnostusta laittaa rahaa nyt tähän asiaan.
Jos ihmiset olisivat avoimempia/rehellisempiä, se varmaan voisi johtaa joko syvempiin keskusteluihin joka johtaa joko lähentymiseen tai arvoristiriitoihin. Ehkä on turvallisempaa käyttää tuollaista ympäripyöreää termiä kuin erotella tarkemmin. Ei ole mukavaa perustella, että on kiinnostusta katsoa viikossa kymmenen tuntia hömppäsarjaa muttei käydä salilla. Tai on varaa ostaa viikossa parilla kympillä karkkeja muttei ostaa lohta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tykkää erityisesti jos ihmiset sanovat ettei "ole aikaa" vaikka oikeasti se tarkoittaa ettei ole kiinnostusta. "Ei ole varaa" on sen verran monitulkintaisempi että hyväksyn sen käytön paremmin, vaikka se tarkoittaa samaa kuin edellinen - ei ole kiinnostusta laittaa rahaa nyt tähän asiaan.
Jos ihmiset olisivat avoimempia/rehellisempiä, se varmaan voisi johtaa joko syvempiin keskusteluihin joka johtaa joko lähentymiseen tai arvoristiriitoihin. Ehkä on turvallisempaa käyttää tuollaista ympäripyöreää termiä kuin erotella tarkemmin. Ei ole mukavaa perustella, että on kiinnostusta katsoa viikossa kymmenen tuntia hömppäsarjaa muttei käydä salilla. Tai on varaa ostaa viikossa parilla kympillä karkkeja muttei ostaa lohta.
mitä monitulkintaista kummassakaan on?
jos joku snoo sinulle, ettei ole rahaa, niin älä ajattele muita tulkintoja kuin tätä: henkilöllä on muitakin hankintoja, ja hän priorisoi jonkun toisen hankinnan tärkeämmäksi.
jos joku sanoo sinulle, ettei ole aikaa, niin älä ajattele muita tulkintoja kuin tämä: henkilöllä on tiivis kalenteri, ja hän haluaa jättää siihen vapaata aikaa, eikä halua täyttää kalenteriaan täyteen.
Mä käytän ei ole varaa ilmaisua silloin kun asia on mielestäni turha ja en halua juuri nyt siihen rahaa käyttää, kun sille rahalle on jotain parempaakin käyttökohdetta lähiaikoina tulossa.
Esim ei ole varaa nyt ostaa uutta lasten pyytämää televisiota, vaikka tilillä on "ylimääräisenä" se summa rahaa, koska kohta alkaa kylppäriremppa ja yllättäviä kuluja saattaa tulla.
Mulla ei ole varaa osallistua tähän keskusteluun
Samoin on sanonta "on rahat vähissä/lopussa". Joillekin se on 10 000 euroa, joillekin 1000 euroa, joillekin 100 euroa, joillekin kymmenen euroa, joillekin 1 euro.
Sama sanonta, ihan eri asia. Minä kyllä koen valehteluksi määrätystä summasta ja eurosta ylöspäin.
Ei ole varaa on valhe kun on rahaa riittävästi, mutta haluaa säästää sen. Voi sanoa juuri niin, että en halua käyttää rahaa xxx/siihen tarkoitukseen.
Varakkaat usein käyttävät näitä kieroilmaisuja, kun rahaa kuitenkin on, mutta eivät halua näyttää pihiyttään. Tai jotkut eivät edes tajua kun se on niin verissä.