Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tulkitsette jos joku sanoo: "Mulla ei ole tuohon varaa"

Vierailija
14.01.2024 |

Miten tulkitsette lauseen "Mulla ei ole varaa tuohon"? Tuntuu olevan aika häilyvä ja henkilökohtainen käsite.

Itse ymmärrän lauseen kirjaimellisesti niin, että jos puhutaan vaikka 500 euron pesukoneesta ja ihmisellä on tilillä 1000 euroa ja huomenna tilipäivä, niin kyllä sillä silloin on siihen varaa. Se ei vain HALUA käyttää sitä rahaansa siihen tai haluaa säästää rahojaan ja se on tietysti järkevää. Mutta ei silloin voi sanoa, että ei muka ole varaa!

Tai jos pyydän kaveria kahville ja hän sanoo että nyt ei ole rahaa, niin oletan, että nyt on rahat todella todella tiukilla ja saatan tarjota ne kahvit.

En ikinä sano kaupassa lapselleni, että meillä ei ole varaa, ellei asia oikeasti ole niin, vaan sanon, että ei me nyt osteta tuollaista tai ei me tarvita tuollaista (esim. turhaa krääsää tai lelua).

Kommentit (172)

Vierailija
41/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tarkoitan sillä sitä, ettei minulla ole johonkin varaa *silloisen budjettini puitteissa*

Toisin sanoen, säästössä voisi olla rahaa mutta en anna itselleni lupaa käyttää sitä ko. asiaan.

Näin minäkin ajattelen. Jos budjetti kuulle on sellainen, että ruokaan on vielä 200, x ja y vie 100, jne, ja yli jää sen jälkeen alle satanen, ei minulla ole varaa 500 hankintaan.

Vierailija
42/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole varaa käydä kahvilla kahvilassa, mutta mulla on varaa ostaa uusi auto ilman velkarahaa. Kyllä minusta on hyväksyttävää käyttää tuota termiä jos oman ajatusmaailman takia ei ole "varaa" käydä kahvilassa. Ehkä se on myös jollain tapaa murrekysymys, ihan niinkuin "kehdata" tarkoittaa eri asioita eri murteilla.

Okei! Minäpä alan tästä lähin itsekin vetoamaan, ettei mulla ole varaa. Pihassa on Audi A4 ja vuositulot +45 000, mutta ei mulla ole varaa. Lol. Tunteeko ihmiset olonsa jotenkin enemmän hyväksytyiksi, kun voivat OIKEASTI KÖYHIEN ihmisten tapaan vedota, ettei heillä ole varaa?

Ap

Eihän sulla ole kummosetkaan tulot.

On eri asia onko rahaa ja onko varaa.

Ihmiset, joilla ei ole varaa, elää kädestä suuhun. Näin minä sen ymmärrän. Mun tulot on joo keskitasoa, mut en ikinä kehtaisi väittää, ettei näillä muka tule toimeen tai olisi varaton.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaiset on rehellisestä kansaa, jos joku käy töissä ja sanoo että ei ole varaa niin, luulen niillä on iso potti ulosotossa. 

Vierailija
44/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen on pakko käyttää se oleva ja tuleva laskuihin ja velkoihin sekä muuhun pakolliseen elämiseen kuten ruoka, niin eihän hänellä silloin ole varaa ostaa koneita. Tai niin kallista eikä juuri nyt ainakaan. Ethän sinä tiedä miten hänellä on kallis asuntovelan maksu, vastike, taloyhtiön remonttilainan vastike, oman remontin maksut, autolaina, auton kulut, vakuutus, sähkö ja muut laskut sekä ruokakauppa.

Vierailija
45/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois rahaa, mut ei halua käyttää rahaa just siihen.

Vierailija
46/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos johonkin ei ole varaa, niin se ei ole asia, johon on järkevää rahojaan laittaa. Tilillä voi olla 10 000 e, mutta ei ole varaa ostaa irtokarkkeja (koska ne ovat totaalisen turhia).

Just. Ilo ja nautinto ovat totaalisen turhia. 🤦🏻

Vierailija
47/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varallisuuttahan ei täällä Suomessa kannata kailottaa.

Itsellä ihan hyvä tilanne, mutta olisi pitänyt kustantaa takista omavastuuosuus, niin sanoin ettei perse kestä.

Mistä tuo " ei perse kestä' sanonta tulee? Mun mielestä ihan kauhee... en ikinä käyttäisi.

Vierailija
48/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos johonkin ei ole varaa, niin se ei ole asia, johon on järkevää rahojaan laittaa. Tilillä voi olla 10 000 e, mutta ei ole varaa ostaa irtokarkkeja (koska ne ovat totaalisen turhia).

Ihan silkkaa valehtelua siis.

Ap

Ap nyt ymmärrän, olet ehkä ymmärtänyt että varaa tarkoittaisi samaa kuin varoja? Varaa tarkoittaa I cant afford that, ei että i dont have money.

Vierailija
49/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ihan hyvä tilanne, mutta olisi pitänyt kustantaa takista omavastuuosuus, niin sanoin ettei perse kestä.

Mistä tuo " ei perse kestä' sanonta tulee? Mun mielestä ihan kauhee... en ikinä käyttäisi.

Perse on monen naisen tärkein työväline. 

Vierailija
50/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiset on rehellisestä kansaa, jos joku käy töissä ja sanoo että ei ole varaa niin, luulen niillä on iso potti ulosotossa. 

onko 10 000€ iso summa ulosotossa? 

itselläni ollut monta vuotta tuollainen summa, enkä ole maksanut vielä yhtäkään erää pois koska ei ole saanut töitä. 

tuntuu että en tule saamaan töitä helposti suomessa muutenkaan koska olen pilannut omat  asiani joskus nuorempana oikein kunnolla!

Vierailija
51/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen ymmärtää kontekstista, että "ei ole varaa" sisältää myös vaihtoehdon että ei ole varaa, koska pitää ostaa jotain tärkeämpää kuten ruokaa. 

Vierailija
52/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia sanoa olevansa varaton kuin sanoa, että johonkin ei ole varaa.

Vierailija
53/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perse on monen naisen tärkein työväline. 

Juu, no sit ymmärrän, miksi en tiennyt mitä se tarkoittaa. 

Mä en persettäni käytä siihen tarkoitukseen:D

Vierailija
54/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei "olla varaa" ja "olla varaton" ole millään tavalla sama asia. Voin sanoa, ettei minulla ole johonkin varaa, mutta en, että olisin varaton. 

Vierailija
55/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ole varaa, tarkoittaa, että ei ole varalla, siis varattu sitä rahaa kahvitteluun, viinaan tai tupakkaan esimerkiksi, vaan se raha on varattu johonkin muuhun.

Kirjaimellisesti olla varaa siis tarkoittaa, että on ylimääräistä, jonka voi käyttää. 

Olet siis AP täysin väärässä

Vierailija
56/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitsen sen niin, että henkilön olemassaolevat ja tulevat varat eivät riitä siihen asiaan muiden suunniteltujen ja tarpeellisten rahankäyttökohteiden lisäksi. Se ei kuulu minulle, onko henkilö ostamassa uuden auton tai säästää lomamatkaan, tai onko hänellä velkoja tai muuta syytä, miksi rahankäyttöä on suunniteltava esimerkiksi vuositasolla, eikä kuukausi- tai päivätasolla. Olisi minullakin rahaa käydä ulkona syömässä vaikka joka päivä, mutta siihen ei ole varaa, koska on säästettävä kylppäriremonttiin. 

Vierailija
57/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko, ap, todella, että jos ihminen sanoo ettei hänellä ole varaa johonkin, vaikka kyseinen summa ja isompikin makoilisi pankkitilillä, niin silloin hän valehtelee?

Kerronpa sinulle monien muiden tavoin, että hän ei valehtele, hän ei vain halua budjetoida mainittuun asiaan mainittua rahasummaa. Hän suunnittelee rahankäyttöään ja säästää, eli pitää puskurirahastoa tilillä, siirtää ehkä rahaa säästötilille, huomioi sen kuun maksamatta olevat laskut jne.

Jos ihmisellä ei oikeasti ole tarvittavaa euromääräistä summaa tilillä tai lompakossa, hän käyttää ilmaisua "ei ole rahaa".

Vierailija
58/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarkoittaa ettei reaalisesti ole rahaa. Mutta toiselle voi tarkoittaa muuta. Ja hyvä niin, talousasiat on yksityisasioita. 

Vierailija
59/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen korvamerkinnyt sen tonnin vaikka lentolippuihin niin silloin ei ole varaa uuteen takkiin. Paitsi jos pesukone menisi rikki, sitten vain muuttaisin rahankäyttösuunnitelmaa.

Vierailija
60/172 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei ole varaa, tarkoittaa, että ei ole varalla, siis varattu sitä rahaa kahvitteluun, viinaan tai tupakkaan esimerkiksi, vaan se raha on varattu johonkin muuhun.

Kirjaimellisesti olla varaa siis tarkoittaa, että on ylimääräistä, jonka voi käyttää. 

Olet siis AP täysin väärässä

Kiitos selvennyksestä. Käyhän tuo jollain tavalla järkeen.

Ap