Miksi opiskelit 3-6 vuotta kieltä, jota et silti osaa?
Normaalilla älyllä varustetun ihmisen on todettu kolmessa vuodessa oppivan uuden kielen. Mitenkäs on ruotsin kielesi kanssa? Pratar du flygande svenska? Jos et, niin mitä se kertoo sinusta?
Kommentit (45)
No jos ei ruotsia käytä, niin varmaan turhaa. Mä käytän paljonkin, yksi meidän firman konttoreista on Ruotsissa ja vaikka enkku on firman kieli, niin on kyllä mukava osata ruotsiakin kun siellä jatkuvasti muutaman päivän kuukaudessa viettää.
Inhosin koulussa kieliä, erityisesti kielioppia. Todistuksessa kaikki kielet 5, yo tofidtuksessa taisi olla 6.
- 28v elänyt 2-kielisessä perheessä, käyttänyt myös töissä ruotsia. Puhun ja ymmärrän oikein hyvin
- 30v työkieli englanti, vielä nyt eläkkeelläkin käytän päivittäin.
- saksa, puhun tarpeeksi selvitäkseni normiarjesta
- italia samoin, asun osan vuotta Italiassa
Tuossa nuo tärkeimmät. Työn puolesta paljon maailmalla, yrittänyt aina opetella edes perussanaston kohdemaan kielellä. Jos ei muuta niin kiitos ja hauska tavata.
Grundsskolanssvenska är som att kissa i byxor ute.
Mun kielitaitoa rapistuu omasta laiskuudestani. En käytä kieltä joten taito passivoituu
Täytyisi enemmän katsoa/kuunnella/puhua niin taito pysyisi ja kehittyisi
Koulussa opin englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa. Vaikka pystyn työskentelemään vain suomeksi ja englanniksi on noista muista kielistä ollut silti hyötyä. Työskentelin vajaan vuoden Ruotsissa - asumisessa ja arjessa auttoi kovasti ruotsin kielen taito joka muuttui passiivisesta aktiiviseksi tuona aikana. Nyt on jo takaisin passivoitunut, mutta olisi suht helppo palauttaa (välillä luen dekkareita ruotsiksi ja katselen ruotsalaisia sarjoja juuri kielen ylläpitomielessä). Työreissuja ja yhteistöitä on ollut paljon Ranskaan, ja vaikka työ tehdään englanniksi on ollut helppoa selvitä maassa kun ymmärtää kielen perusteet. Saksaa olen tarvinnut vähemmän, mutta hollantilaisen ystäväni kanssa aikaa viettäessä on ymmärtänyt paremmin hänen kielensä sanoja kun hakee noiden merkitystä sekä saksasta että englannista.
Ei kielten opiskelu koskaan mene hukkaan, minusta.