Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opiskelit 3-6 vuotta kieltä, jota et silti osaa?

Vierailija
14.01.2024 |

Normaalilla älyllä varustetun ihmisen on todettu kolmessa vuodessa oppivan uuden kielen. Mitenkäs on ruotsin kielesi kanssa? Pratar du flygande svenska? Jos et, niin mitä se kertoo sinusta? 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flygande?

Vierailija
2/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flygande? Miten meni noin omasta mielestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä pitäisi käyttää aktiivisesti, muuten unohtuu. Ruotsia olen puhunut yli 25v sitten.

Vierailija
4/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietysti vähemmällä älyllä varustettu. Etkö itse tätä faktaa tajunnut kysymystä esittäessäsi?

Vierailija
5/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotettiin opiskelemaan entisen siirtomaan sortajien kieltä

En halunnut oppia 🛡🗡

Vierailija
6/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia opiskelin siksi, että oli pakko. Saksaa opiskelin, koska ajattelin että tykkään kielistä koska opin englantia helposti. En tykännytkään. 

7/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritettiin opettaa. Sama juttu maantiedon ja historian kanssa 😅 Ku ei vaan kiinnostanut 😃 

Vierailija
8/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkielen opiskelu oli aivan hukkaan heitettyä aikaa...

ja isojen konsernienkin kieli on aina englanti ei kukaan niissä käytä ruotsinkieltä...

toivottavasti ruotsinkielestä päästään pian eroon kouluissa...

Vierailija
9/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag talar inte svenska. Jag talar finska och engelska.

Mulla oli ruotsinkieltä vain yläasteella.

Vierailija
10/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä pitäisi käyttää aktiivisesti, muuten unohtuu. Ruotsia olen puhunut yli 25v sitten.

Minä puhuin opiskelemaani kieltä mutta koronan myötä jäi opiskelu ja puhuminen. Mielenkiintokin vaihtui muuhun. 

Vierailija
11/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut saksaa 5 vuotta koulussa, koska joku aine piti valita. Valitsin saksan kielen. En muista enää mitään siitä.

Vierailija
12/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun oppimisen vaikeuden vika oli suurilta osin myös opettajan opettamisen puutteen vuoksi. Muistan vaan ruottin tunneilta kun opettaja kirjotti tauluun vaan tyyliin: - ing, - ingen

Sit sano jatkakaa siitä. Siis mitä jatkakaa siitä? Mitä mä jatkan, mihin mä lisään noi ja miten? Täh? Eikä muuta neuvoa herunu. Osaan mä nyt ruotsiksi sanoa, että en puhu ruotsia enkä ymmärrä ruotsia. Kirjottaa niitä en osaa. 

Vierailija
13/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kertoo kielenopettajien ammattitaidosta, jos eivät ole 9 vuodessa saaneet opetuksi oppilailleen riittävää kielitaitoa?

Itse opiskelin siksi, että oli pakko.

Onko ap huomannut, että esimerkiksi ruotsalaisia urheilijoita suomalaiset toimittajat haastattelevat englanniksi? Eräitä jopa suomeksi, mutta todella harvoin ruotsiksi. Vain ravilähetyksissä olen kuullut ruotsinkielisiä haastatteluja, on mutta niissä on puhuttu joskus ranskaakin.

Vierailija
14/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut ruotsia ikinä mihinkään. Yliopistossakin sain virkamiesruotsin suoritusmerkinnän, vaikken suorittanut sitä 😄

Ei kiinnosta. Muita kieliä on tullut opiskeltua ja opittua. 

Vierailija
15/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag har studerat svenska bara i grudskolan. Det är svart att tala svenska nu. Svenska inte talas den här plats.

Vierailija
16/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen koulussa opitun vieraan kielen taidon unohtaa aika nopeasti, jos sitä ei työelämässä tai yksityiselämässään tarvitse käyttää. Näin se valitettavasti on.

Vierailija
17/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin siks koska betre folkeilla seisoo.

Vierailija
18/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin vielä yliopistossakin kahden kurssin verran. Ei kielitaito pysy, jos sitä ei käytä. Itselläni ei ole ollut käyttöä, koska Suomi ei nyt sittenkään vaikuta olevan kaksikielinen maa. Kaksikielisiä alueita on kyllä, mutta en asu sellaisella alueella.

Vierailija
19/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut saksaa 5 vuotta koulussa, koska joku aine piti valita. Valitsin saksan kielen. En muista enää mitään siitä.

Minulla oli täsmälleen sama juttu venäjän kanssa. Valinnaisten aineiden valikoima oli hyvin suppea, enkä halunnut opiskella esimerkiksi ranskaa tai maa- ja metsätaloutta. (Sen saksankin jouduin ottamaan myöhemmin lukiossa, ja sitä opin enemmän kuin venäjää!)

Vierailija
20/45 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ruotsia ja osasin sitä sujuvasti puhua. Toki vieläkin ymmärrän, jos ei ole erikoissanastoa, mutta paljon olen unohtanut.

En tarvitse ruotsinkieltä missään. Kielitaito unohtuu, kun kieltä ei käytetä. En katso sen olevan omaa syytäni.

En matkusta Ruotsiin. Viimeksi olen käynyt ehkä 17 vuotta sitten ja sitä ennen 80-luvulla. Suomessa pärjää hyvin suomella ja ulkomailla englannilla ja auttavalla ranskallani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan