Kerron olevani eläkkeellä ja ihmiset suuttuvat
Pistänyt merkille sellaisen asian että kun netissä tutustun uusiin ihmisiin jotka vaikuttavat ensin asiallisilta niin sittenkun he kysyvät mitä teen töikseni ja kun vastaan että eläkkeellä niin yli puolet suuttuu heti tietämättä taustoja. Ja minunhan ei tarvitse sitä syytä kertoa edes kenellekkään jos en halua. Se on kelan ja lääkäreiden ja minun välinen asia. Mistä viha eläkeläisiä kohtaan johtuu? Muistutan että ennenkuin ihminen edes joutuu eläkkeelle pitää käydä työ- ja toimintakykyarvioissa yms, siihen vaikuttaa koko elämä. Toivon totisesti että noilta ihmisiltä jotka alkaa mäkättää, menisi se työkyky ja he eivät itse pääsisis eläkkeelle, kun he kerta ovat tuollaisia.
Kommentit (246)
Jos kykenee osa-aikatöihin, ei pitäisi olla eläkkeellä. Työkyvyttömyyseläke pitäisi olla vain TYÖKYVYTTÖMILLE sokeille/vammaisille. Ei työkykyisille.
Olisipa jännä nähdä esim henkisesti 4 vuotiaan tasolla olevat, esim. down-ihmiset töissä. Tarkoitan nyt vaikeasti vammaisia, en keskivaikeasti enkä lievästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pistää vihaksi.🤬
Arvaa vaan kuinka pistää vihaksi se että sairastuu eikä enää kelpaa työmarkkinoille.
Mutta tuon vihasi saat tunkea sinne mihin aurinko ei paista.
No nyt vasta vihastuinkin.🤬
Siitä vaan, itse sinä vihastasi kärsit.
Mie ihan kohta räjähdän.🤬💣💥💥💥
HILLITTE ITTES!!! 😱😱😱😱😱
No nyt mun pää sitten räjähti.💥💥💥
Määhän sanoin ettei siitä hyvää seuraa!!!!
63v jäin eläkkeeĺle terveenä, kun oli mahdollista. Myönnän, vähän hävetti, mutta olisi oĺllut isoja muutoksia, samalla palkalla. Ei kiinnostanut, kun tulot riitti.
Vierailija kirjoitti:
Jos kykenee osa-aikatöihin, ei pitäisi olla eläkkeellä. Työkyvyttömyyseläke pitäisi olla vain TYÖKYVYTTÖMILLE sokeille/vammaisille. Ei työkykyisille.
Työkyvyttömyyden tason päättää lopulta lääkäri, ja he tuppaavat olemaan sinua fiksumpia ihmisiä, joten...
Kelan mukaan pitää olla 60% työkyvytön että joutuu eläkkeelle.
Arvaapa vaan sitä vihan määrää minkä minä saan koska olen eläkkeellä JA kaunis, rikas (sain perinnön) ja sporttinen. Tämä jos mikä on paha! Sairauteni ei näy päällepäin (en ole psyykkisesti sairas), urheilen ja pidän kropastani huolta. Se vasta raivoa herättääkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot netissä ihmisille yksityisasioitasi? Minä olen käyttänyt nettiä jo 30 vuotta ja olen ainostaan puhunut siellä itsestäni paskaa. Käytä aivojasi homohuora.
Sinulla se ongelma on jos netissä kirjoittelet nimettömänä asioita itsestäsi jotka ei pidä paikkansa. Taitaa olla oma elämä tuollaisella aika surkea ja mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvytön on ihminen joka ei kykene tekemään töitä niin paljon, että sillä elättää itsensä. 40 tuntia viikossa pitäisi pystyä tekemään. Jos et kykene tekemään kuin 10 niin olet työkyvytön. Toivon nyt lämpimästi sinulle sairautta joka pahenee vuodelepo tilaan asti kun teet 8 tunnin päivän ja olet sen jälkeen 2-3 viikkoa kipeä niin ehkä sitten terävöityy mitä se työkyvyttömänä työskentely on.
Vierailija kirjoitti:
Me työssäkäyväthän elätetään kaikki laiskat ja saamattomat. Voisin minäkin hakea lääkäristä todistuksen vaikka masennuksesta, mutta ylpeyteni estää tekemästä sitä. En tykkää tutustua johonkin 20-40 -v. eläkeläiseen, joka velttoilee päivät kotona kun itse raadan töissä. Ihan kuin meillä muillakin ei olisi vaikeaa, me vaan jaksetaan. Mitä siitä tulisi, jos kaikki olisivat ap:n kaltaisia?
Miksi olet niin osaamaton, että raadat töissä? Miksi et ole opetellut niin ammattitaitoiseksi, että osaisit tehdä työsi asiallisesti ja energiaasi säästäen? Maksaako työnantajasi sinulle raatamisesta? Voisiko joku muu, osaavampi hoitaa työtehtäväsi paremmin eli raatamatta? Olisiko parempi, että antaisit työsi jollekin taidokkaammalle?
Vierailija kirjoitti:
Me työssäkäyväthän elätetään kaikki laiskat ja saamattomat. Voisin minäkin hakea lääkäristä todistuksen vaikka masennuksesta, mutta ylpeyteni estää tekemästä sitä. En tykkää tutustua johonkin 20-40 -v. eläkeläiseen, joka velttoilee päivät kotona kun itse raadan töissä. Ihan kuin meillä muillakin ei olisi vaikeaa, me vaan jaksetaan. Mitä siitä tulisi, jos kaikki olisivat ap:n kaltaisia?
Sä olet niitä, jotka luulee tekevänsä töitä 110 %, mutta tosiasiassa se teho on 60 %. Aikaa menee tiuskimiseen, omista töistään huuteluun ja itsensä ylentämiseen. Lisäksi vaihtuvuus on suurta, kun moni tehokkaampi kyllästyy ja vähin äänin lähtee mielekkäämpään työympäristöön. Minulla on pitkä työkokemus ja riittävästi työkokemusta niistä, jotka ovat koko ajan kiireisiä saamatta juuri mitään aikaan.
Omassa suvussa on yksi nuori eläkeläinen. Siinä taustalla on neljä diagnoosia, työkokeiluja, monen lääkärin tutkimukset ym. Eikä hänellä ole minkäänlaisia mt-ongelmia! Kyllä täytyy töissäkin olla aika saamaton, jos ei näe mitään muita eläkkeen syitä kuin masennuksen. On elänyt aika suojattua elämää, jos ei tiedä mistään muusta. Tuolla nuorella oli yksi lääke, joka otettiin kerran viikossa, mutta hänelle se ei sopinut vaan hän alkoi oksennella. Kertoo jotain sairaudesta, jos lääke on niin vahva että se otetaan vain kerran viikossa. Hän ei olisi itse halunnut eläkkeelle, mutta lääkärit eivät oiken keksineet mitään työtä hänelle. Koetetaan vielä purkaa eläkepäätös käymällä läpi koulutuksia, joita voi tehdä pelkästään etänä ja etsiä sitten työ, jota voi tehdä etänä ja mistä pääsee lepäämään välillä kun tulee huono olo. Lähdetään yrittämään avoimesta ja katsotaan miten se onnistuu. Tämä on lahjakas matemaattisesti ja koetetaan siltä saralta etsiä jotain.
Oletan, että ne jotka haukkuvat tk-eläkeläisiä, eivät koskaan jää sairaana kotiin lepäämään. Kyllä silloin on yhtä työkykyinen kuin pitkien tutkimusten jälkeen eläkepäätöksen saanut!
Vierailija kirjoitti:
Arvaapa vaan sitä vihan määrää minkä minä saan koska olen eläkkeellä JA kaunis, rikas (sain perinnön) ja sporttinen. Tämä jos mikä on paha! Sairauteni ei näy päällepäin (en ole psyykkisesti sairas), urheilen ja pidän kropastani huolta. Se vasta raivoa herättääkin.
Eikö ole aika ymnärrettävää, että ihmiset ovat kateellisia, kun jollain on aikaa ja rahaa huolehtia itsestään ja tehdä elämässään mieleisiä asioita? Työelämä kun tuntuu monessa paikassa olevan niin raskasta, ettei sen jälkeen kykene enää kuin lepäämään. Ei se toki mihinkään vihaan sinua kohtaan oikeuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole aika ymnärrettävää, että ihmiset ovat kateellisia, kun jollain on aikaa ja rahaa huolehtia itsestään ja tehdä elämässään mieleisiä asioita? Työelämä kun tuntuu monessa paikassa olevan niin raskasta, ettei sen jälkeen kykene enää kuin lepäämään. Ei se toki mihinkään vihaan sinua kohtaan oikeuta.
Niitä mieleisiä asioita voin tehdä vain sillon kun avustajani on paikalla. En usko että monikaan kateellinen olisi valmis luopumaan terveydestään,
Ihmiset eivät suutu kateuttaan. Sitä muutamaa satasta ei karehdi kovinkaan moni. Se pistää vihaksi, kun aamulla lähtee seitsemältä työhön, palaa viideltä iltapäivällä, hoitaa lasten koulut ja harrastukset, laittaa ruokaa pöytään, käy kaupat, pesee pyykit, siivoaa j.n.e. Maksaa nämä huippuverot, joista maksetaan työkyvyttömyyseläkkeet. Miksi minun pitää raataa ympäri vuorokauden, kun osa laiskottelee tahallaan tai tahattomasti. Tästä suuttuminen johtuu. Onhan se työstä saatu palkka aina parempi kuin siivellä elävän pieni tuki. Siksi työ kuitenkin kannattaa..
Jos kykenee töihin vaikka 10 tuntia viikossa, on työeläkevakuutusyhtiön lääkärin mielestä työkykyinen ja eläke/kuntoutustuki hylätään. Paitsi jos on sokea tai kehitysvammainen.
Tätä tarkoitin kun sanoin että sokeille tulisi olla samat kriteerit kuin muillekin. Ei ole mielekästä että nuori näkövammainen on kannustinloukussa eläkkeen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kykenee töihin vaikka 10 tuntia viikossa, on työeläkevakuutusyhtiön lääkärin mielestä työkykyinen ja eläke/kuntoutustuki hylätään. Paitsi jos on sokea tai kehitysvammainen.
Tätä tarkoitin kun sanoin että sokeille tulisi olla samat kriteerit kuin muillekin. Ei ole mielekästä että nuori näkövammainen on kannustinloukussa eläkkeen vuoksi.
Ei näkövammainen missään kannustinloukussa ole. Juuri katsoin niin 988 euroa kuukaudessa voin palkkaa ansaita vaikka jatkaisin eläkkeellä. Tk-eläke ei estä työntekoa
Vierailija kirjoitti:
63v jäin eläkkeeĺle terveenä, kun oli mahdollista. Myönnän, vähän hävetti, mutta olisi oĺllut isoja muutoksia, samalla palkalla. Ei kiinnostanut, kun tulot riitti.
Siis mikä sulla hävetti? Itse ajattelin jäädä eläkkeelle 59-vuotiaana (en ole Suomen eläkejärjestelmässä).
Muistakaa että paskatauti tai pikkuflunssa ei estä työntekoa. Se on itse asiassa paljon pienempi vaiva kuin tuntemani nuoren eläkeläisen sairaudet. Saikuttajat on laiskureita, ihan sama asia sanoa näin.
On jo tarpeeksi järkyttävää että Suomessa ollaan kateellisia työttömille, mutta nyt näköjään ollaan kateellisia ja katkeria sairaille! Onko se työnteko oikeasti niin hirveätä että pitää kadehtia sairaita??
Tästä tulee mieleen se, kun mainitsin työpaikalla työajoista puhuttaessa ohimennen alkavani 80%:lle työajalle ja sain ihmetteleviä katseita ja ilmapiiri tuntui kateelliselta. Meillä on mahdollisuus siihen ja se tukee työssäjaksamistani ja mielenterveyttäni, joten teen mieluummin 80%:sta työaikaa kuin jättäydyn työelämän ulkopuolelle. Olen myös tehnyt 60%:sta joskus ja sitäkin ihmeteltiin.
Me itse tiedetään omat haasteemme ja työkykymme. Jotkut saattavat olla kateellisia, mutta eivät kuitenkaan tiedosta välttämättä sitä, että emme pysty säästämään samalla tavalla ja terveys on vapaa-ajallakin koetuksella.