Kerron olevani eläkkeellä ja ihmiset suuttuvat
Pistänyt merkille sellaisen asian että kun netissä tutustun uusiin ihmisiin jotka vaikuttavat ensin asiallisilta niin sittenkun he kysyvät mitä teen töikseni ja kun vastaan että eläkkeellä niin yli puolet suuttuu heti tietämättä taustoja. Ja minunhan ei tarvitse sitä syytä kertoa edes kenellekkään jos en halua. Se on kelan ja lääkäreiden ja minun välinen asia. Mistä viha eläkeläisiä kohtaan johtuu? Muistutan että ennenkuin ihminen edes joutuu eläkkeelle pitää käydä työ- ja toimintakykyarvioissa yms, siihen vaikuttaa koko elämä. Toivon totisesti että noilta ihmisiltä jotka alkaa mäkättää, menisi se työkyky ja he eivät itse pääsisis eläkkeelle, kun he kerta ovat tuollaisia.
Kommentit (246)
Suomihan on tunnettu maa siitä että täällä ihmiset on kateellisia toisille. Olen minäkin kateellinen heille eläkeläisille jotka eivät joudu käymään töissä!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lähes jokainen jäisi eläkkeelle heti vaan jos se olisi mahdollista. Itse ainakin jäisin heti eläkkeelle jos se olisi mahdollista, nyt kituullen ja kiisaan itseäni käymällä töissä. Varmasti tästä masennus tai mielenterveysongelmat puhkeaa jossakin vaiheessa kun töissä pitää käydä. Suomi on paskamaa.
Tee sitä mitä rakastat. Rakasta sitä mitä teet.
Olet valinnut väärän alan
Työkyvyttömyyseläke elämä ei ole kadehdittavaa. Okei jos olet jatkuvalla työkkärituella tai sosiaalituella niin se on kadehdittavaa tai oravanpyörästä puhki. Itse mieluummin tienaisin kivasti ja oisin elämässä kiinni kuin oisin vuosia menny tonnin tuloilla. Kaverit hankkii lapsia, taloja, reissailee, niillä on elämä. Itse olen vuosia asunut lähiössä ja käynyt lähi ruokakaupassa puolisyrjäytyneenä. Joskus en näe ketään kavereita kuukausiin. Päivät menee taistellessa omien oireiden kanssa.
"Jee."
Toki olen kiitollinen eläkkeestä kun kaikki ei sinne pääse. Tuntuu että sen eteen piti oikeasti antaa itsestä aika paljon, ei ollut mitään yksityisyyttä ja koko elämä on edelleen kirjoitettuna tietokantoihin
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on tunnettu maa siitä että täällä ihmiset on kateellisia toisille. Olen minäkin kateellinen heille eläkeläisille jotka eivät joudu käymään töissä!
Suurin osa on eläkkeensä ansainnut työllä ja vain osa on tk-eläkkeelle ja heille ei kannata olla kateellinen sillä suurimalla osalla kipuja ja mt-ongelmia. Jokunen on toki huijannut itsensä tk-eläkkeelle.
Jatkuvasti kuulee ihmisiltä, kuinka joku heidän sukulaisensa on sairaseläkkeellä - ja se sukulainen ihmettelee, että minkähän takia ja kuinka semmoinen eläke on edes lääkäriltä saatu.
Itsekin tiedän yhden, joka on ollut nuoresta asti sairaseläkkeellä, mutta silti hän jaksaa viilettää tukka putkella muita asioita tehden, paljon enempi kuin minä, joka en ole eläkkeellä. Hän käy myös säännöllisesti lenkillä ja kuntosalilla, ja yllätys yllätys, osa-aikatyössä! - mutta vain sen verran kuin eläkkeen ohessa voi tienata, menettämättä eläkettä.
Joillakin on voinut tilanne parantua sen jälkeen, kun on se sairaseläke myönnetty. Ei ne vaivat, joista eläke myönnetään, kaikki aina ole pysyviä, lopuelämän kestäviä. Ei siis ihme, jos asia herättää närää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa on eläkkeensä ansainnut työllä ja vain osa on tk-eläkkeelle ja heille ei kannata olla kateellinen sillä suurimalla osalla kipuja ja mt-ongelmia. Jokunen on toki huijannut itsensä tk-eläkkeelle.
Ei sinne voi huijata isteään kun otetaan monet verikokeet ja virtsanäytteet ja päänmagneettikuvat ja tehdään useat testit monien eri valvovien silmien alla eri osastoilla yms.
Olen myös huomannut että tk-eläke aiheuttaa kateutta. Erityisesti kun kerron eläkkeen määrän. Siinä tuohduksissaan monesti unohtuu että hyvä eläke kertoo siitä että tulotaso on ollut hyvä.
Mitenpäin tässä sitten olisi, kun olin töissä, kolleegani kertoivat että olen rasite työyhteisölle koska olin pitkillä sairaslomilla koko ajan. Rasite, huolimatta siitä että minulla oli sijainen. Nyt tk-eläkkeellä kummastellaan sitä että olen työkyvytön näin nuorena. Oli sitä sitten mitenpäin tahansa niin mikään ei kelpaa.
Itse elän vain ja ainoastaan itseä varten, en mielyttääkseni jotain "mene töihin"-huutelijaa.
Menkää töihin! Ei tämä työnteko hauskaa ole ja siihen päälle vielä pieni palkka!
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin! Ei tämä työnteko hauskaa ole ja siihen päälle vielä pieni palkka!
En mene. Elän sinun verorahoilla.
Mun sukulainen jäi työelämästä pois 56-vuotiaana. Sydämen takia pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle. Vaiva on todellinen, sitä ei voi kiistää, mutta toinen fakta on se että ryyppäsi sydämensä paskaks. Keitto on maistunut edelleen. Kyllä se joskus mietityttää että olikohan tää nyt reilua veronmaksajia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut että tk-eläke aiheuttaa kateutta. Erityisesti kun kerron eläkkeen määrän. Siinä tuohduksissaan monesti unohtuu että hyvä eläke kertoo siitä että tulotaso on ollut hyvä.
Mitenpäin tässä sitten olisi, kun olin töissä, kolleegani kertoivat että olen rasite työyhteisölle koska olin pitkillä sairaslomilla koko ajan. Rasite, huolimatta siitä että minulla oli sijainen. Nyt tk-eläkkeellä kummastellaan sitä että olen työkyvytön näin nuorena. Oli sitä sitten mitenpäin tahansa niin mikään ei kelpaa.
Täällä jotakuinkin sama tarina. Olin hyvin palkatuissa töissä, joten tk-eläkekin on hyvä. Kateelliset lähinnä huvittaa, kypsymättömiä ihmisiä. Ihan tiedoksi vaan, että on paljon sairauksia joita ei näe ulospäin eikä minulla ole velvollisuutta kertoa niistä. Sairauksissa voi olla kausia, jolloin toimintakyky on hyvä. Muut eivät näe niitä huonoja kausia, joten voi jäädä vaikutelma terveest ihmisestä. Ja kyllä, haettiin ensin puolikasta eläkettä, jota en saanut. Pari vuotta tästä ja sain kokoeläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei taida olla 1500e bruttopalkka? Mä tykkään työstäni mutta on paska palkka.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulainen jäi työelämästä pois 56-vuotiaana. Sydämen takia pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle. Vaiva on todellinen, sitä ei voi kiistää, mutta toinen fakta on se että ryyppäsi sydämensä paskaks. Keitto on maistunut edelleen. Kyllä se joskus mietityttää että olikohan tää nyt reilua veronmaksajia kohtaan.
Oli reilua koska ns. veronmaksajat muutenkin huutelee, eli on täysin oikea ratkaisu.
Suurin osa työkyvyttömyyseläkkeellä olevista on oikeasti sairaita ja heitä tuskin kukaan kadehtii. Mutta on toki huijareitakin. Sama tilanne on työttömissä. Suurin osa työttömistä haluaisi töihin, mutta eivät ole löytäneet töitä. Mutta myös työttömissä on ihmisiä, jotka eivät halua mennä töihin. Prosentuaalisesti pienet ryhmät siis aiheuttavat valtavan vastakkainasettelun yhteiskunnassa. Se on pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työkyvyttömyyseläkkeellä olevista on oikeasti sairaita ja heitä tuskin kukaan kadehtii. Mutta on toki huijareitakin. Sama tilanne on työttömissä. Suurin osa työttömistä haluaisi töihin, mutta eivät ole löytäneet töitä. Mutta myös työttömissä on ihmisiä, jotka eivät halua mennä töihin. Prosentuaalisesti pienet ryhmät siis aiheuttavat valtavan vastakkainasettelun yhteiskunnassa. Se on pelottavaa.
En tiedä ketään Suomesta, joka olisi voinut huijata tk-eläkkeen. Ulkomailla ehkä onnistuisi mutta Suomessa on todella tarkat tutkimukset ennen eläkepäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotakuinkin sama tarina. Olin hyvin palkatuissa töissä, joten tk-eläkekin on hyvä. Kateelliset lähinnä huvittaa, kypsymättömiä ihmisiä. Ihan tiedoksi vaan, että on paljon sairauksia joita ei näe ulospäin eikä minulla ole velvollisuutta kertoa niistä. Sairauksissa voi olla kausia, jolloin toimintakyky on hyvä. Muut eivät näe
Miten tämä kateus muka ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi olet kertonut eläkkeesi määrästä? Ehkä ihmiset ovat ajatelleet, että kehuskelet asialla ja reaktio on siihen eikä itse eläkkeeseesi.
Täytyy olla aivan helvetin surkea elämä jos on kateellinen pysyvästi sairaalle ja työkyvyttömälle ihmiselle...Kaikki sairaudet ja pahatkaan kivut ei välttämättä näy ulospäin
t. N39
Miksi olen eläkkeellä? Diagnoosini: Keskivaikea masennus, sekamuotoinen persoonallisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö, bonuksena vaikea krooninen migreeni
Taustalla väkivaltaa lapsuudessa, koulukiusausta 9v, terapiaa 8v ilman apua, itsetuhoisuutta ym. Kadehtiiko joku oikeasti tällaista elämää? Yksinäistä, köyhää ja olen täydellisesti yhteiskunnasta syrjäytynyt