Etätyön kieltoa harkitaan
"Torstai on uusi perjantai, ystäväni sanoi. Ei kukaan enää oikeasti tee perjantaisin töitä, hän jatkoi. Toinen ystäväni nyökytteli mukana." "Muutama kertoi käyvänsä salaa lenkillä kesken etätyöpäivän. Eräs totesi tekevänsä harvoin kotona yli kuuden tunnin työpäiviä." https://www.hs.fi/visio/art-2000010025190.html
Siis miten ihmeessä tätä etätyö lusmuilua pidetään millään tavalla hyväksyttävänä :D jokainen tunti mikä on työaikaa; pitäisi myös käyttää työntekoon. Duunari kyllä joutuu aina olemaan kiltisti paikalla työpaikalla, mutta ei "latteluokka".
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Pomoa lainaten, ihan sama miten te päivämme käytätte kunhan työt pyörii.
- etätyösopimus since 2013
Joo mutta kun nää hommat on mitoitettu samalla tavalla kuin siivoustyöt joskus 80-luvulla, että 10 tunnin alueen teki 2 tunnissa.
Tässä vaan makstaan hirveitä palkkoja todella pienestä tuottavuudesta ja se kaatuu kyllä ihan kaikkien niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari-kolme vuotta sitten, kun ei ollut vielä niin paljon näitä "koronan kautta tulleita etätöitä", niin moni päätteen ääressä työskentelevä kertoi täälläkin ja muissakin medioissa, että käyttävät joka päivä noin 3-5 tuntia töissä ihan muuhun, kuin työn tekemiseen.
Ei meillä ainakaan työt mystisesti katoa etätöitä tehdessä. Ihan samat hommat pitää tehdä toimistolla ja kotona.
Juuri näin, että ihan yhtä VÄHÄN sitä pitää tehdä etänä, kuin aiemmin siellä toimistollakin
No ehkä joillakin on sitten niin ettei ole töitä riittävästi, mutta ei kai se työntekijän vika ole. Ottaa lunkisti vaan etätöissä ja toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka asiaa on vaikea ymmärtää jos ÄO on kengännumeron kanssa samoissa lukemissa, on olemassa töitä joissa on ihan se ja sama suoriteraanko se jossain hikisessä konttorissa vai mökin laiturilla, kunhan se tehdään laadukkaasti ja aikataulussa.
Mitä lisäarvo se tuo että joku ohjelmoija tai rakenneinsinööri istuu jonkun ennaltamääritetyn toimipisteen luona kaukana kotoa? Muille kuin sen toimistorakennuksen omistajille, jotka perivät satojen tonnien kuukausivuokraa tästä aikuisten larppileiristä.
Lisäarvo työnantajalle tulee siitä että toimistolla työntekijä keskittyy työn tekemiseen. Tällä palstallakin on monet tunnustaneet, että tiskikoneet ja pyykkikoneet pyörivät työaikana ja päivälliset valmistuvat. Olipa joku käyttänyt työaikaa jopa siihen, että oli vienyt lapsensa lääkäriin ennalta sovittuihin tutkimuksiin.
Hassu kommentti tuo, että vei lapsen lääkäriin. Kyllähän lapsi nyt pitää lääkäriin viedä silloinkin, vaikka tekisikin työtään aina toimistolla. Ei kuukausipalkkaiselta siitä hyvästä palkkaa vähennetä. Ihan niinkuin ei ylemmille toimihenkilöille (joita nämä etätyöläiset aika järjestään ovat) myöskään makseta yhtään enempää, vaikka tekisi 10h töitä päivässä.
Itsellä ei ole edes mitään työajanseurantaa. Välillä teen pitkiä päiviä, joskus osuu kuukausi, kun töitä tulee tehtyä todella paljon (myös iltoja, viikonloppuja jne.), koska työ on projektiluonteista. Mutta tottakai nyt lapsi pitää lääkäriin viedä, jos on sellaiselle tarvetta. Ei sellaiset parin tunnin muka poissaolot kiinnosta ketään, enkä niitä kenellekään raportoi, kun kaikki tietää, että teen reippaasti ylitöitä silloin, kun on tarve. Enkä minä niitä ylitöitäkään kenellekään raportoi.
Työssä on kyse siitä, mitä saa aikaan, eikä siitä, kauanko siihen käytti aikaa. Yksi hyvä idea voi säästää/tuottaa firmalle miljoonia. Ketään kiinnosta, että menikö sen keksimiseen 37,5h vai 2h.
It alalla tehdään paljon etätöitä. Ala on tunnettu myös yteistä. Kaikkien kateellisten kannattaa ensin kouluttautua alalle ja sen jälkeen kokeilla, kauanko pystyy alalla pysymään lusmuilemalla, teki sen sitten etänä tai toimistolla.
Duunari ei nyt ymmärrä että se etäilijä tekee usein työtä, jota kukaan muu ei tee. Ei ole väliä koska työt tekee koska ne on tehtävä joka tapauksessa. Minäkin saatan käydä etätyöpäivänä salilla, mutta dediksen paukkuessa teen myös viikonloppuisin työtä. Ei minulle tunneista makseta vaan työsuoritteesta.
Jos hommat hoituu niin ihan sama tekeekö joku 4h vai 8h. Toiset tykkää tehdä rauhakseen ja pitää taukoja, toiset tykkää puskea työt nopeasti läpi ja käyttää ajan muuhun.
Mua kiinnostaa vain se etten joudu paikkailemaan muiden töitä eivätkä muut mun.
Käyn toimistolla kokouksissa, mutta muuten työtehtävistä ei tule avokonttorissa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ongelma on pian historiaa kun tekoäly hoitaa laiskojen tietokoneen naputtelijoiden hommat ja he saavat jatkossa makailla kotonaan mielin määrin 😀 Oikeiden töiden tekijöiden hommat kyllä jatkuvat.
No kyllä se vaatii sen, että ne laiskat tietokoneen naputtelijat ensin tekevät ne tekoälymallit, tuotteistavat ne, ottavat ne käyttöön ja sen jälkeen ylläpitävät ja jatkokehittävät niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisenlainen näkökulma. Työt etenee vain etätyöpäivinä kun saa työskennellä ilman häiriöitä. Käyn ihan avoimesti lenkillä työpäivän aikana eikä se haittaa töitäni. Lenkillä ajatukset selkiytyvät ja joskus työ etenee paremmin siellä kuin näppäimistön äärellä. Jos etätyö kiellettäisiin niin alkaisin heti etsimään uutta työpaikkaa. Tietysti kävisin toimistolla mutta työt hidastuisivat merkittävästi.
Minulla on puhtaasti ajatustyö, ja olen huomannut saman. Usein projekti etenee rutkasti yhdellä oivalluksella, jollaisen tavallisesti saan silloin, kun en tietoisesti ajattele koko asiaa.
Tämän on pakko olla vitsi:) En ole enää 2000-luvun jälkeen kohdannut konttorista ajatteluun kykeneviä ihmisiä. Ajattelu vaatii aivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kohta ongelma, ettei läsnätöille löydy tekijöitä. Yksi ratkaisu olisi se, että työmatkoihin käytetty aika olisi kokonaan tai osittain palkallista. Epäreilulle tuntuu, kun menee joka päivä pari tuntia matkoihin. Voi vaihtaa alaa joo, mutta miten tää toimii, jos kaikki haluavat vaihtaa?
Meillä tulee porukkaa töihin junalla ja he aloittavat työt jo siinä junassa. Työtunteihin voi laittaa, että on tehnyt etätöitä tunnin aamulla (siinä junassa) ja sitten laittaa toimistotunnit ja taas etätyötunnit toimistopäivän jälkeen. Toimistolla pitää käydä kuitenkin kaksi päivää viikossa. Nuo työmatkat voi laittaa etätyöksi, jos ihan oikeasi voi niitä töitä siinä tehdä.
Epäilen hieman tuon junassa tehtävän työn tehokkuutta. Saavat eh
Ja syystäkin. Suurin osa junissa työskentelevistä on käveleviä tietoturvapommeja. Viimeksi kun istuin junassa matkalla toimistolle luin kolme selvästi GDPR:n alaista tietoa sisältävää sähköpostia, katselmoin yhden sisäisen esityksen talouslukuineen ja seurasin yhden budjettiexcelin täyttöä. Ja siis täysin tuntemattoman valtion virastossa toimivan henkilön koneelta tämä olan yli.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, mutta tietoturvasta: ei kaikkien työ todellakaan ole niin sensitiivistä, että jos joku kuulee/katsoo vierestä työntekoa esim. tunnin verran, hän saisi jotain käsittämätöntä tietoa, jota voisi jotenkin käyttää hyväkseen. Ne, jotka esim. käsittelevät henkilötietoja varmasti ymmärtävät, ettei se ole duuni, jota voi tehdä junassa. Sen sijaan voi siellä junassa vaikka tehdä parin edellisen reissunsa matkalaskut tai muuta vähemmän salaista.
Voi veljet, kunpa ymmärtäisivätkin.
Itse saan etätöissä huomattavasti enemmän aikaiseksi, kun työpaikan tyhjänpäiväisiä asioita jauhavat puhuvat päät puuttuvat. 2 päivää toimistolla viikossa on aivan riittävästi sosiaalisen kuormituksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kohta ongelma, ettei läsnätöille löydy tekijöitä. Yksi ratkaisu olisi se, että työmatkoihin käytetty aika olisi kokonaan tai osittain palkallista. Epäreilulle tuntuu, kun menee joka päivä pari tuntia matkoihin. Voi vaihtaa alaa joo, mutta miten tää toimii, jos kaikki haluavat vaihtaa?
Meillä tulee porukkaa töihin junalla ja he aloittavat työt jo siinä junassa. Työtunteihin voi laittaa, että on tehnyt etätöitä tunnin aamulla (siinä junassa) ja sitten laittaa toimistotunnit ja taas etätyötunnit toimistopäivän jälkeen. Toimistolla pitää käydä kuitenkin kaksi päivää viikossa. Nuo työmatkat voi laittaa etätyöksi, jos ihan oikeasi voi niitä töitä siinä tehdä.
Missä menee raja mikä on uskottavaa? Jos annan esimerkin Tampereelta. Henkilö joka asuu Hervannassa,
Hervannasta ratikka keskustaan on 20 min, samoin bussi Tesomaan.
Jepjep, sitten on meitä, kenellä on vastuu siitä, että 15 hlön hommat hoituu, budjetti ja muut on kunnossa ja kalenteri täynnä koko viikon klo 8-17 välillä. Ei tartte ees kuvitella hengailevansa työaikana, hommaa kyllä riittää. Onneksi et tartte pyöriä toimistolla joka päivä etsimässä jotain neukkaria missä sitten istua päivä: mitä järkeä siinä edes olisi? Ja firma menee vaihtoon jo etätyöt kielletään
Ja nyt olen lomalla
Meillä mitataan nykyään pelkästään tulosta, ei työaikaa. Viime vuonna poistui sitten lopulta myös tuo työajanseuranta myynniltä kokonaan.
Vanhat keskiportaan kalapuikkoviiksipomot ei meinanneet ensin millään tätä tajuta. Soittelivat päivittäin Teams-puheluita varmistaakseen, että ollaan varmasti nyt työajalla. Varmasti tajusivat myös oman työnsä olevan vaarassa koska konttoreilla ei tarvita enää portsareita mihinkään. Nyt käynnistyi keskijohdon YT:t. Virkoja karsitaan ja osa joutuu lähtemään tarpeettomina.
Koettakaa nyt vaan sopeutua uuteen todellisuuteen. Emme palaa takaisin "lähitöihin" tietyissä hommisa sen enempää kuin hevosiin ja rattaisiinkaan.
Sr on työntekijän ja työnantajan välinen sopimus eikä kuulu palstan mammoille.
Mutta lapsen sairastuessa huoltaja saa läkisääteisen vapaan hoitaa lastaan ja tessien mukaan jopa palkallisena. Silloin minusta on väärin esimieheltä edes tarjota tehtäväksi yhtään mitään muuta hommaa. Tämä on neuvoteltu etuus ja syytä käyttää.
Koskee vain alle 10-vuotiaan lapsen sairastamista. Kyllä minä hoidan etätöiden ohella ihan mielelläni myös 39 asteen kuumeessa olevaa 10-vuotiasta neljäsluokkalaista hänen ollessaan sairas, sen sijaan että jäisin palkattomalle vapaalle häntä hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapsen sairastuessa huoltaja saa läkisääteisen vapaan hoitaa lastaan ja tessien mukaan jopa palkallisena. Silloin minusta on väärin esimieheltä edes tarjota tehtäväksi yhtään mitään muuta hommaa. Tämä on neuvoteltu etuus ja syytä käyttää.
Koskee vain alle 10-vuotiaan lapsen sairastamista. Kyllä minä hoidan etätöiden ohella ihan mielelläni myös 39 asteen kuumeessa olevaa 10-vuotiasta neljäsluokkalaista hänen ollessaan sairas, sen sijaan että jäisin palkattomalle vapaalle häntä hoitamaan.
Minä en yleensä edes mainitse kellekään, jos mulla on sairas lapsi kotona (ellei nyt ole joku katastrofaalinen vatsatauti, ettei mun työnteosta tule mitään, kun siivoan oksennuksia). Yleensä kyseessä on peruslenssu. Lapsi katsoo telkkaria tai touhuaa jotain muuta omiaan, toki kuumeisena saattaa myös nukkua päikkäreitä jne. Ei se mun työntekoa häiritse yhtään sen enempää kuin mitä jonkun ohikulkevan kollegan rupattelut häiritsisi konttorilla. Teen siis työt ihan normaalisti, osallistun palavereihin jne. Mulla on vastamelukuulokkeet, eikä mun mikkiin tartu muita ääniä kuin omani (ainakaan yleensä).
Ja mitä tuohon tulee, mitä edellinen kirjoitti, että se on neuvoteltu etuus pitää vapaita, niin ei se mua kauheasti auttaisi pitää jotain vapaita, kun olen kuitenkin vain kotona. Ihan yhtä hyvin voin tehdä töitä. Jos en tee, teen ne ylitöinä myöhemmin (joista ei makseta minulle mitään). Ei niitä töitä kukaan muukaan tee.
Minulla ei ole edes työajanseurantaa enää :D
Ketään ei kiinnosta milloin ja missä teen kunhan teen tavoitteeni täyteen ja pidän sovitut aikataulut. Se ei ole helppoa koska rima on korkealla. Joustoa on juuri sen verran, että voi helpolla viedä vaikka lapsen kouluun. Jos on enemmän hommia niin toisin kuin ennen vanhaan, jolloin ne jäivät odottelemaan seuraavaa päivää, teen niitä vaikka kuuden jälkeen illalla.
Jos eätyö herättää tuon tason kateutta niin hakeutukaa sellaisiin töihin, joissa se on mahdollista.
Juuri näin, että ihan yhtä VÄHÄN sitä pitää tehdä etänä, kuin aiemmin siellä toimistollakin