Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyön kieltoa harkitaan

Vierailija
13.01.2024 |

"Torstai on uusi perjantai, ystäväni sanoi. Ei kukaan enää oikeasti tee perjantaisin töitä, hän jatkoi. Toinen ystäväni nyökytteli mukana." "Muutama kertoi käyvänsä salaa lenkillä kesken etätyöpäivän. Eräs totesi tekevänsä harvoin kotona yli kuuden tunnin työpäiviä." https://www.hs.fi/visio/art-2000010025190.html

Siis miten ihmeessä tätä etätyö lusmuilua pidetään millään tavalla hyväksyttävänä :D jokainen tunti mikä on työaikaa; pitäisi myös käyttää työntekoon. Duunari kyllä joutuu aina olemaan kiltisti paikalla työpaikalla, mutta ei "latteluokka".

Kommentit (289)

Vierailija
281/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miksi minun pitäisi olla valtiolla töissä. Yhtä hyvin voisin valita ihan minkä  tahansa muun ammattialan ja mennä ihan mihin tahansa muuhun työpaikkaan töihin. 

Vierailija
282/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöntekijät on oikeasti pahimpia työkavereita. Eivät ole ei ikinä saavutettavussa silloin, kun heitä tarvitaan tai joku prosessi sitä suoranaisesti jopa vaatii, jolloin kaikki hommat seisoo ja projektit venyy.  

Tyypillinen etäilijä on se, joka on syntynyt kultalusikka suussa, pässyt aina läpi muiden siivellä ja saanut työpaikankin suhteilla.

Tästä seuraa, että vaativat hommat kaatuu niille vähemmän etuoikeutetuille, jotka nousevat sieltä vähemmistöistä ja ovat oikeasti joutuneet raatamaan sen latteluokkanousun eteen, josta Suomi Oy Ab palkitsee lähinnä hillittömällä progressiivisella verotuksella, eli sillä, että joudut tekemäön muiden hommat, eikä sulla ole varaa muuhun kuin vuokrayksiöön jossain laitakaupungissa.

"Tyypillinen etäilijä on se, joka on syntynyt kultalusikka suussa, pässyt aina läpi muiden siivellä ja saanut työpaikankin su

Täyttä soopaa. Mieheni tekee etätyötä, hänen perheellä oli hänen lapsudessaan ulkovessa. Ihan suomalainen perhe. Että sellainen "syntymä kultalusikka suussa" hänelllä.

Älä kerjää miehellesi sääliä ulkovessalla. Tällä palstalla joku kertoi ihan hiljattain, että Suomessa monella on edelleen vain ulkovessa, joten eihän se silloin voi olla köyhyyden tai huonouden merkki, vaan normaalia elämää. 

Miten joku voi lukea tuon säälinkerjäämiseksi? Sehän oli vaan toteama, että etätyöntekijä ei ole välttämättä varakkaista lähtökohdista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sitten eroaa, että onko kahvihuoneessa jauhamassa pa**aa tunnin vs. käy tunnin lenkillä? Olen itse IT-alalla ja meidän alalla ihan avoimesti puhutaan siitä, ettei _kukaan_ kykene keskittymään ongelmanratkaisua vaativiin tehtäviin 7,5h putkeen vain yhdellä ruokatauolla. 

Vierailija
284/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se sitten eroaa, että onko kahvihuoneessa jauhamassa pa**aa tunnin vs. käy tunnin lenkillä? Olen itse IT-alalla ja meidän alalla ihan avoimesti puhutaan siitä, ettei _kukaan_ kykene keskittymään ongelmanratkaisua vaativiin tehtäviin 7,5h putkeen vain yhdellä ruokatauolla.

Se eroaa siinä mielessä, että tunnin lenkki on todennäköisesti parempi ongelmanratkaisun kannalta. Toki rupattelu fiksujen työkavereiden kanssa voi myös auttaa asiaa.

Vierailija
285/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen ajatus, että ruudun ääressä olisi oltava tasan 8 tuntia ja tämä takaisi korkean työtehon on auttamatta vanhentunut. Tietotyössä aivot tarvitsevat taukoja ja ajatusten on saatava "muhia" hetki. Minuuttien kellottaminen on viime vuosisadan johtajuutta, nykyään tulisi sen sijaan keskittyä lopputulokseen.

Vierailija
286/289 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rupeaa liikenhdintää tapahtumaan tuttavapiirissä. Yksi vaihtaa työpaikkaa etätyön saamikseksi. 45 minuttia työmatkaa suuntaansa joka päivä on liikaa, kun hybridityö on täysin mahdollinen ja asia on kiinni vain työnantajan haluttomuudesta sallia etätyötä.

Vierailija
287/289 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt rupeaa liikenhdintää tapahtumaan tuttavapiirissä. Yksi vaihtaa työpaikkaa etätyön saamikseksi. 45 minuttia työmatkaa suuntaansa joka päivä on liikaa, kun hybridityö on täysin mahdollinen ja asia on kiinni vain työnantajan haluttomuudesta sallia etätyötä.

Kyllä ja monella myös silmät avautuneet sen suhteen että sen etätyöpaikan ei tarvitse välttämättä löytyä Suomesta. Itseni lisäksi tuttavapiiristä löytyy ainakin kaksi muuta jotka koronan jälkimainingeissa löytäneet työnantajan ulkomalita - kaksi Euroopasta ja yksi Yhdysvalloista. Palkkakin on kaikilla parempi kuin Suomessa saisi. Miinusta että lentelyä tulee jonkin verran ja tuon jenkkeihin töitä tekevän tapauksessa lennot ovat pitkiä ja "toimistotyöaika" aikaeron takia sellainen ettei ihan jokaiselle sovi.

Vierailija
288/289 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun sairaseläkkeelle, jos etätyö kielletään. Ja ennen kuin joku huomionhakuinen narsku-päällepäsmäri rupeaa haukkumaan, niin tutkimusten mukaan lähtyö lisää stressiä. Etänä saa työt paremmin kuin normaalisti tehtyä, ilman toimiston draamaa, ja tottakai voi välillä olla konttorissa, niin että kaikki "mutta ethän sinä voi istua vain kotona" -kommentit eivät myöskään päde. Harmillista, että olen sellaisella alalla, että työpaikat ovat harvassa, alanvaihto on kyllä myös ollut mielessä.

Vierailija
289/289 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Duunari kyllä joutuu aina olemaan kiltisti paikalla työpaikalla, mutta ei "latteluokka"."

Näin duunarina olen kyllä ihan tyytyväinen jos jonkun "latteluokan" edustajan kotona työskentelyn ansiosta minulle löytyy työmatkalla istumapaikka lähijunasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi