Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vallanhalu aina myös narsismia?

Vierailija
30.12.2022 |

Miten on?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi? Itse olen esimiestehtävissä, koska haluan tehdä toimistohommia enkä olla lapion varressa. Jokaiseen tehtävään tarvitaan joku ja kaikki työt ovat yhtä tärkeitä.

Vierailija
2/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi? Itse olen esimiestehtävissä, koska haluan tehdä toimistohommia enkä olla lapion varressa. Jokaiseen tehtävään tarvitaan joku ja kaikki työt ovat yhtä tärkeitä.

Et kuitenkaan tee toimistohommia alaisena.

Vierailija
4/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Jotkut vaan hyviä johtamaan ihmisiä tai asioita. Vallanhalu taas saattaa pilata johtamisen.

Vierailija
5/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta ei välttämättä häiriöksi asti.

Vierailija
6/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jotkut vaan hyviä johtamaan ihmisiä tai asioita. Vallanhalu taas saattaa pilata johtamisen.

Kyllä se, että hakeutuu määräilemään toisia yksiöitä on aina narsismia.

Vierailija
7/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millaisesta vallanhalusta puhutaan. Vallasta omaan elämään ja valintoihin? Vallasta hallita ja päättää toisten puolesta? Vai vallasta tehdä hyvää, joka on osa tervettä narsismia.  Vallanhalu pelkästä vallanhalusta tuskin on hyväksi yhdellekään. Motiivi taustalla ratkaisee.

En tosin diagnoisi ketään narsistiksi yhden piirteen perusteella, joten eivätkö nämä onko tämä narsismia yms. keskustelut ole jo menneiden vuosien trendejä? Hän voi kuule olla muuten vain toisinaan mielestäsi hankala, mutta ei se hänestä persoonallisuushäiriöistä tee.

Vierailija
8/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajissa ja politikoissa on _aina_ vaikeita narsistisia piirteitä.

Vierailija
9/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

8:27

Vierailija
10/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on jopa paikallispolitiikassa syletty kasvoille narsistidiagnoosia. Mitään ei saisi tehdä, kenellekään ei saisi sanoa. Olen demoni ja lapseni paariaa ja saastaista siementä. Loppui halua vaikuttaa lyhyeen.

Vierailija
11/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. dark triad ominaisuudet ovat (subkliininen) narsismi, psykopatia sekä vallantavoittelu eli machiavellismi. Se on siis erillinen ominaisuus mutta usein läsnä.

https://www.simplypsychology.org/dark-triad-personality.html

Vierailija
12/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallan halu on epätervettä, kun taas halu johtaa on jotain ihan muuta. On ihmisiä joilla on kyky johtaa, koota ihmiset saman tavoitteen ympärille ja tuottaa tällä toiminnalla yhteistä hyvää. Vallanhaluinen nimenomaan haluaa vain kokemuksen vallasta eikä lopputuloksella ja keinoilla ole mitään väliä.

Vierailija
13/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8:27

Kaikkien kannattaisi katsoa tämän ihmisen Trauma-elokuva.

Vierailija
14/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maailma ei siedä yksilöä vauvana (vrt. ^video 8:49), yksilö ei siedä itseään - eikä maailmaa, ellei saa kokea itsensä sen avulla tavallista suuremmaksi. Se voi tarkoittaa kahta asiaa: "pyhimystä" tai tyrannia.

Vierailija
15/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se, että hakeutuu määräilemään toisia yksiöitä on aina narsismia.

Määräileminen esimiesasemassa on vanhentunutta ajattelua. Kyse on yhteistyöstä ja koordinoimisesta, ei vanhanaikaisesta määräämisestä tai valvomisesta.

Vierailija
16/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun maailma ei siedä yksilöä vauvana (vrt. ^video 8:49), yksilö ei siedä itseään - eikä maailmaa, ellei saa kokea itsensä sen avulla tavallista suuremmaksi. Se voi tarkoittaa kahta asiaa: "pyhimystä" tai tyrannia.

Viittaus ketjun ensimmäiseen linkkiin.

Vierailija
17/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai osa ihmisistä on johtaja-ainesta, eikä se perustu traumaan. Mutta pienin osa on, ehdottomasti vähemmistö.

Vierailija
18/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai osa ihmisistä on johtaja-ainesta, eikä se perustu traumaan. Mutta pienin osa on, ehdottomasti vähemmistö.

No eikä ole, vaan egoisteja ja narsisteja joilla on _tarve_ hallita muita. Johtajatyyppejä ei ole olemassakaan.

Vierailija
19/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on jopa paikallispolitiikassa syletty kasvoille narsistidiagnoosia. Mitään ei saisi tehdä, kenellekään ei saisi sanoa. Olen demoni ja lapseni paariaa ja saastaista siementä. Loppui halua vaikuttaa lyhyeen.

Miksi sinun pitäisi määräillä ja saada vaikuttaa muihin?

Vierailija
20/32 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ja suurin osa taitaa olla johtavassa asemessa vain siksi, että vastuuta halutaan harjoittaa eritasoisesti... eikä johtajuuteen kiinnitetä paljon huomiota, jos tietyt minimikriiteerit alan tietotaitojen suhteen täyttyy. Se on siis "nopanheittoa".

Tai jos joku on innostunut alasta ja perustaa firman, hän joutuu tekemään sen johtavassa asemessa.