Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyön kieltoa harkitaan

Vierailija
13.01.2024 |

"Torstai on uusi perjantai, ystäväni sanoi. Ei kukaan enää oikeasti tee perjantaisin töitä, hän jatkoi. Toinen ystäväni nyökytteli mukana." "Muutama kertoi käyvänsä salaa lenkillä kesken etätyöpäivän. Eräs totesi tekevänsä harvoin kotona yli kuuden tunnin työpäiviä." https://www.hs.fi/visio/art-2000010025190.html

Siis miten ihmeessä tätä etätyö lusmuilua pidetään millään tavalla hyväksyttävänä :D jokainen tunti mikä on työaikaa; pitäisi myös käyttää työntekoon. Duunari kyllä joutuu aina olemaan kiltisti paikalla työpaikalla, mutta ei "latteluokka".

Kommentit (289)

Vierailija
261/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole edes työajanseurantaa enää :D

Ketään ei kiinnosta milloin ja missä teen kunhan teen tavoitteeni täyteen ja pidän sovitut aikataulut. Se ei ole helppoa koska rima on korkealla. Joustoa on juuri sen verran, että voi helpolla viedä vaikka lapsen kouluun. Jos on enemmän hommia niin toisin kuin ennen vanhaan, jolloin ne jäivät odottelemaan seuraavaa päivää, teen niitä vaikka kuuden jälkeen illalla.

Jos eätyö herättää tuon tason kateutta niin hakeutukaa sellaisiin töihin, joissa se on mahdollista.

Tämä. Joo, saatanhan minä päivällä käydä lenkillä (sehän on paras aika kun on valoisaakin) tai hoitamassa jotain lapsen asioita. Aika usein myös avaan koneen klo21 ja saatan tehdä tunnin pari töitä siinä. Tai vastailen viesteihin lauantaina. En käsitä, miksi pitäisi tehdä juuri klo 8-16 tms. Teen muutenkin kansainvälistä hommaa ja kollegani ovat eri aikavyöhykkeillä. Jenkkipalaverit on illalla, aussipalaverit aikaisin aamulla (siis vaikka klo06). Sellaista se on.

Mutta joo, saatanpa vaikka vauvapalstailla klo13.

Vierailija
262/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni sopii hybridimalli hyvin. Teen etäpäivinä keskittymistä enemmän vaativia töitä, toimistolla sitten "helpompia" hommia. Työkavereita on kiva nähdä ja viihdyn toimistollakin, mutta tehokkain olen etänä. 

Työaikaa ei seurata, mutta teen aina vakiona etänä tasan 8 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos loppuu juuri tuollaisen lusmuilun takia. Ei nyt enää ole korona-aika.

Vierailija
264/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No okei. Voisin teoriassa käydäkin konttorilla, jos työnantaja sitoutuisi siihen, ettei sen lisäksi tarvitse tehdä töitä iltaisin ja viikonloppuisin, kun aika kuluisi höpöttäessä kollegoiden kanssa konttorilla. Konttorillahan ei saa ikinä mitään aikaiseksi, kun se on täynnä ekstrovertteja suupaltteja ja jokaisen kuulumiset pitää tietystä aina kohdatessa kuulla.

Vierailija
265/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä koronaan liittyy? Itse olen tehnyt etätöitä jo yli 10 vuotta. Kansainvälisissä IT-hommissa. Tottakai joskus olen jossakin paikan päällä (siis ulkomailla työmatkalla ja joskus jopa Suomessa), mutta mikä järki minun olisi kökkiä jossain suomalaisella konttorilla (kyllä meillä toimipiste täälläkin on), jos mun tiimini jäsenet ovat ihan toisissa maissa. Joutuisin kokoajan vaan etsimään jotain vapaata puhelinkoppia, kun tietysti on avokonttori.

Aina tiimissä on ollut ihmisiä, ketkä työskentelee ihan mistä vaan. Jos toimisto on Tampereella, mutta löydät osaavan asiantuntijan Varkaudesta, niin jättäisitkö palkkaamatta, vaikka etänä hommat sujuu ihan yhtä hyvin? Tuohan vaan lisäisi taas työttömyyttä syrjäseuduilla. Moni IT-jamppa asuu jossain ihan metsässä, muttei se haittaa, kun työt hoituu etänä.

Vierailija
266/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä taas etätyötä demonisoidaan ja leimataan iso osa pelkiksi lusmuilijoiksi. Meillä onneksi saa tehdä 50/50 etä- ja läsnätyötä. Käytössä liukuva työaika, joka leimataan samalla lailla, olitpa kotona tai konttorilla. Lounastauko on palkatonta omaa aikaa eli voit ihan luvan kanssa mennä sinne lenkille, lounasravintolaan tai vaikka toimiston vieressä olevalle kampaajalle eikä sillä ole mitään merkitystä. Leimaat itsesi vain takaisin töihin, kun palaat sorvin ääreen toimistolle tai kotiin. Oma esihenkilöni ei fyysisesti ole edes samassa kaupungissa eli toimistollakaan ollessa kukaan ei valvo olan takana töiden tekoa. Hommat kuitenkin hoidetaan kuten kuuluukin ja kyllä niiden tekemättömyyden huomaisi heti. Sen olen pannut merkille, että konttorilla ollessa on enemmän kaikkea ylimääräistä lörpöttelyä ja häslinkiä, mikä vie työaikaa. Työrauhakaan ei ole paras mahdollinen jaetuissa yhteiskäyttötiloissa ja enemmän saa asioita aikaan kotona työskennellessä. 

Vierailija
267/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voisin tehdä etänä, mutta en ikinä suostuisi siihen. Mulle koti on koti ja kotona en tee töitä. Jos työnantaja olisi esim korona aikana ajanut etätöihin, en olisi tehnyt mitään. Onneksi fiksu työnantaja antoi käydä toimistolla.

Jos työnantaja olettaisi, että teen etätöitä, tulisi työnantajan järjestää minulle työtilat kotiin työpisteineen, rakennuttaa siis käytännössä laajennus kotiini.

Jokaisella varmaan on kotona pöytätilaa, jossa voi pitää läppäriä. Itse asun pienessä kaksiossa ja teen 100% etää. Ei mulla mitään erillista työpistettä ole. Välillä koodailen keittiön pöydän äärellä, välillä sohvalla, välillä makuuhuoneessa olevan pienen meikkipöydän äärellä, kesäaikaan parvekkeellakin.

Itsellä sama tilanne, työnantajan puolesta voin tehdä etätöitä mutta oman valinnan myötä olen halunnut mennä toimistolle myös korona-aikana. Meilläkään ei ole kotona typöytää/työtilaa eikä tilaa sellaiselle. Toimistolla mulla on sähköpöytä, säädettävä laadukas työtuoli, kaksi isoa näyttöä jne. Jos tekisin työni esim sohvalla lötköillen tai keittiönpöydällä katsoen pientä läppärin näyttöä niin aika vaikeaa olisi ja aivan kroppa jumissa huonon ergonomian takia.

Vierailija
268/289 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä otettiin viimeinenkin viikottainen etätyöpäivä pois ja etätyö pitää nyt sopia erikseen esimiehen kanssa. Etätyötä ei saa muuten kun ehkä lääketeiteellisin perustein ja vain lyhyissä jaksoissa. Tuottavuuus etätyössä ei ole ongelmana. Avokonttorissa istutaan ja sitten ihmetellään miksi sairaspoissaolot ja sairaseläkkeet lisääntyvät. Aivan sairasta. Tiedän, että järkevämpiäkin työnantajia on, kunhan sinne pääsisi.

Vierailija
269/289 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöntekijät on oikeasti pahimpia työkavereita. Eivät ole ei ikinä saavutettavussa silloin, kun heitä tarvitaan tai joku prosessi sitä suoranaisesti jopa vaatii, jolloin kaikki hommat seisoo ja projektit venyy.  

Tyypillinen etäilijä on se, joka on syntynyt kultalusikka suussa, pässyt aina läpi muiden siivellä ja saanut työpaikankin suhteilla.

Tästä seuraa, että vaativat hommat kaatuu niille vähemmän etuoikeutetuille, jotka nousevat sieltä vähemmistöistä ja ovat oikeasti joutuneet raatamaan sen latteluokkanousun eteen, josta Suomi Oy Ab palkitsee lähinnä hillittömällä progressiivisella verotuksella, eli sillä, että joudut tekemäön muiden hommat, eikä sulla ole varaa muuhun kuin vuokrayksiöön jossain laitakaupungissa.

"Tyypillinen etäilijä on se, joka on syntynyt kultalusikka suussa, pässyt aina läpi muiden siivellä ja saanut työpaikankin suhteilla."

Täyttä soopaa. Mieheni tekee etätyötä, hänen perheellä oli hänen lapsudessaan ulkovessa. Ihan suomalainen perhe. Että sellainen "syntymä kultalusikka suussa" hänelllä.

Vierailija
270/289 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos firmassa on yleinen etätyökielto jonkun "sosiaalisuuden" tai "kulttuurin" vuoksi, se on ehdoton red flag. Sellaisessa firmassa ei luoteta työntekijöihin, eivätkä työasiat ole pääasia vaan jotain ihan muuta. Hyvää työkulttuuria ja sosiaalisuutta voidaan rakentaa muutenkin, vaikka ihmiset ovat välilä etätöissä.

Vierailija
271/289 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei puhuta etätyön ilmastovaikutuksista? Oma autoilu puolittui kun aloitin etätyöt. 50% vähennys autoilun päästöihin aika merkittävä asia.

Pitäisi julkaista lista miten paljon päästöjä työnantajat aiheuttaa pakottamalla toimistolle tehtävissä jotka hoituisi myös etänä. Saisi työnantajat myös huonoa ilmastomainetta jos pakottavat ilman pätevää syytä toimistolle,

Oma auton käyttöni putosi kolmasosaan etätyön myötä. Jonkinverran teen työkeikkoja autolla, mutta mukavampaa on lähteä maakuntiin junalla. Etätyöllä on merkittävä ilmastovaikutus. Samoin tuo tilansäästö, kun ei tarvita niin suuria toimistotiloja kuin ennen.

Vierailija
272/289 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet mun tiimini kollegoista tekee töitä intiassa , yksi 300km pohjoisessa, muutama 400 km päässä etelämpänä, yksi itä-meren toisella puolella, oaikkakunnallani ei muita lisäkseni. Kuinka lähityö lisäisi kenenkään työpanosta muuta kuin veisi työmatkoina tunnin päivässä ja edistäisi ilmastonmuutosta turhien työmatkojen osalta?

Vierailija
273/289 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakaan ei lopeteta ikinä kun pomot on kaikista eniten etänä. Välillä ei näy viikkokausiin. Tänä vuonna olen nähnyt pomoni kerran kun hän kävi kääntymässä toimistolla kun minäkin satuin olemaan.

Vierailija
274/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli osittainen etätyö ja nyt se poistettiin. Rekrytoinnissa ihmisille valehdellaan, että meillä on mahdollisuus tehdä etätyösopimus, vaikka kukaan ei sitä käytännössä saa. Ihmisillä on kasvamassa k*rpä otsaan ja ne jotka pystyvät lähtevät muualle, missä työntekijöihin luotetaan ja on joustavampia työntekotapoja. Luottamus ei pitäisi olla meillä ongelma, koska ihmiset ovat hyvin säntillisiä työntekijöitä. Tällä menoa pelkään, että meidän työpaikasta tulee ihmisille ponnistuslauta mistä lähdetään muualle kun tilaisuus tarjoutuu. Meille jää ne, jotka eivät muualle pääse ja tietenkin se epäjatkuvuus ja ylimääräinen työtaakka, joka tulee suuren henkilöstövaihtelun myötä.

Vierailija
275/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pari työpäivää viikossa etänä ja sovitusti tarpeen mukaan enemmän. Silti työkaveri tuli flunssassa töihin, nyt on sitten yli 90 % työryhmästä saanut korona tartunnan.

Edellinen tartunta oli keväältä 2022, kun teini toi koronan koulusta kotiin. 

En ihan ymmärrä ihmisiä, jotka tulevat pärskimään töihin, kun etätöissäkin voisi olla. Tartuntaan riitti tunnin lähipalaveri.

Vierailija
276/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri koronatartunnan töistä sairaalta työkaverilta. Kyllä sitä on.

Vierailija
277/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole edes työajanseurantaa enää :D

Ketään ei kiinnosta milloin ja missä teen kunhan teen tavoitteeni täyteen ja pidän sovitut aikataulut. Se ei ole helppoa koska rima on korkealla. Joustoa on juuri sen verran, että voi helpolla viedä vaikka lapsen kouluun. Jos on enemmän hommia niin toisin kuin ennen vanhaan, jolloin ne jäivät odottelemaan seuraavaa päivää, teen niitä vaikka kuuden jälkeen illalla.

Jos eätyö herättää tuon tason kateutta niin hakeutukaa sellaisiin töihin, joissa se on mahdollista.

En käsitä, miksi pitäisi tehdä juuri klo 8-16 tms. 

Et käsitä miksi palomimiesten pitäisi tulla paikalle juuri silloin kun talo palaa?

Nyt jään odottamaan lapsellista viestiäsi, jonka mukaan sinähän puhut vain toimistotöistä ja kaikki maapallon ihmiset voivat niitä tehdä. Ketään muita ei tarvita kuin etätyöläisiä, jotka naputtelevat läppäriään klo 23.

Vierailija
278/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyöntekijät on oikeasti pahimpia työkavereita. Eivät ole ei ikinä saavutettavussa silloin, kun heitä tarvitaan tai joku prosessi sitä suoranaisesti jopa vaatii, jolloin kaikki hommat seisoo ja projektit venyy.  

Tyypillinen etäilijä on se, joka on syntynyt kultalusikka suussa, pässyt aina läpi muiden siivellä ja saanut työpaikankin suhteilla.

Tästä seuraa, että vaativat hommat kaatuu niille vähemmän etuoikeutetuille, jotka nousevat sieltä vähemmistöistä ja ovat oikeasti joutuneet raatamaan sen latteluokkanousun eteen, josta Suomi Oy Ab palkitsee lähinnä hillittömällä progressiivisella verotuksella, eli sillä, että joudut tekemäön muiden hommat, eikä sulla ole varaa muuhun kuin vuokrayksiöön jossain laitakaupungissa.

"Tyypillinen etäilijä on se, joka on syntynyt kultalusikka suussa, pässyt aina läpi muiden siivellä ja saanut työpaikankin su

Täyttä soopaa. Mieheni tekee etätyötä, hänen perheellä oli hänen lapsudessaan ulkovessa. Ihan suomalainen perhe. Että sellainen "syntymä kultalusikka suussa" hänelllä.

Älä kerjää miehellesi sääliä ulkovessalla. Tällä palstalla joku kertoi ihan hiljattain, että Suomessa monella on edelleen vain ulkovessa, joten eihän se silloin voi olla köyhyyden tai huonouden merkki, vaan normaalia elämää. 

Vierailija
279/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tässä on? Laitan mobiilifleximiin oma asia, kun en tee töitä. Silloin kun on tarpeen voin tehdä töitä viikonloppunakin.

Vierailija
280/289 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tyypillinen etäilijä on se, joka on syntynyt kultalusikka suussa, pässyt ai

Ulkovessa on nykyään monelle luksuksen merkki, on varaa omaan mökkiin ja mökkeilyyn, missä ei ole ulkovessaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän