Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyön kieltoa harkitaan

Vierailija
13.01.2024 |

"Torstai on uusi perjantai, ystäväni sanoi. Ei kukaan enää oikeasti tee perjantaisin töitä, hän jatkoi. Toinen ystäväni nyökytteli mukana." "Muutama kertoi käyvänsä salaa lenkillä kesken etätyöpäivän. Eräs totesi tekevänsä harvoin kotona yli kuuden tunnin työpäiviä." https://www.hs.fi/visio/art-2000010025190.html

Siis miten ihmeessä tätä etätyö lusmuilua pidetään millään tavalla hyväksyttävänä :D jokainen tunti mikä on työaikaa; pitäisi myös käyttää työntekoon. Duunari kyllä joutuu aina olemaan kiltisti paikalla työpaikalla, mutta ei "latteluokka".

Kommentit (289)

Vierailija
221/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin korona-ajan etätöissä, tein aina töitä ihan niin kuin kuuluukin. Toki saatoin kahvitauolla käydä suihkussa tai laittaa pesukoneen päälle, siihen mulla lienee oikeus. Meillä olisi ollut lupa myös käydä asioilla kesken päivän, mutta OMAAN PIIKKIIN, herranjestas. Jos käyt kaupassa, jatkat töitä myöhempään.

Mun työ oli sellaista, että siihen piti todella keskittyä, ja kaikki tekemättä jättämiset olis kyllä näkyneet jossain systeemissä. Mun työ ei ollut sitä, mitä jotkut tekee läppäri sylissä lattekahvilassa.

Missä on ollut näiden lusmujen työseuranta? Vai eikö heiltä edes odoteta mitään? Täysin turhia tyyppejä? No sit ei voi muuta sanoo, ku että pomo, Haloo?

Vierailija
222/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työhyvinvointia etätyö lisää. Selkä on sen verran huono, että kotona voi mennä ruokatunnin ajaksi pitkälleen ja pystyy taas tekemään iltapäivän töitä. Läsnä työssä olin sairaslomilla jatkuvasti kun selkä ei kestänyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, mites kiellät etätyön jos työnantaja on vähentänyt toimitiloja ja etätyöt tuottaa paremmin kuin konttorilla tehtävät.

Noloa paljastaa tietämättömyytensä siitä, miten tietotyö tehdään. 

Vierailija
224/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valtiolla on niin huono johto meidän virastossa, että yrittävät komentaa väkeä toimistolle juuri sen takia että tiloja ei tarvisi pienentää. Tärkeä statussymboli johdolle ne omat työhuoneet. Ovat niin omasta mielestään tärkeitä etteivät voi avotiloihin mennä. 

Vierailija
225/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan tiedoksi tähän väliin, että ainaki mun työsopimuksiin kuulu 2 vartin kahvitaukoo ja 30 min ruokkis. Mä en ole kofeiiniaddikti, joten mielestäni mulla on täysi oikeus vaikka raapia p3rsvakoani 2x15 min jos mua huvittaa ja siitä ei oo kenellekään harmia. Aivan sama laittaa ne pyykit pyörimään. Nami nami alapeukututtaako.

Vierailija
226/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa etääntyä työyhteisöstä on tehdä etätyötä omassa kopissaan. Mitään me-henkeä on vaikea ylläpitää. 

Minulle ei ole koskaan syntynyt mitään me-henkeä sen 15 vuoden aikana, kun olen toimistoilla ollut. Kerran oli sentään ihan mukavat työkaverit, joiden kanssa voisin ollakin jonkin verran fyysisesti paikalla. Noin muuten se on vain kaikille eduksi, että olen erilläni ja kommunikoin tarpeen tullen etänä.

Vierailija
227/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin toi Hesarin pahin esimerkki lusmuamisesta oli Briteistä. Pikkuisen harhaanjohtavaa uutisointia taas kerran. 

Vierailija
228/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin tehdä etänä, mutta en ikinä suostuisi siihen. Mulle koti on koti ja kotona en tee töitä. Jos työnantaja olisi esim korona aikana ajanut etätöihin, en olisi tehnyt mitään. Onneksi fiksu työnantaja antoi käydä toimistolla.

Jos työnantaja olettaisi, että teen etätöitä, tulisi työnantajan järjestää minulle työtilat kotiin työpisteineen, rakennuttaa siis käytännössä laajennus kotiini.

Vierailija
229/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voisin tehdä etänä, mutta en ikinä suostuisi siihen. Mulle koti on koti ja kotona en tee töitä. Jos työnantaja olisi esim korona aikana ajanut etätöihin, en olisi tehnyt mitään. Onneksi fiksu työnantaja antoi käydä toimistolla.

Jos työnantaja olettaisi, että teen etätöitä, tulisi työnantajan järjestää minulle työtilat kotiin työpisteineen, rakennuttaa siis käytännössä laajennus kotiini.

Jokaisella varmaan on kotona pöytätilaa, jossa voi pitää läppäriä. Itse asun pienessä kaksiossa ja teen 100% etää. Ei mulla mitään erillista työpistettä ole. Välillä koodailen keittiön pöydän äärellä, välillä sohvalla, välillä makuuhuoneessa olevan pienen meikkipöydän äärellä, kesäaikaan parvekkeellakin.

Vierailija
230/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä käyn lenkillä aina ruokatauolla eikä sitä mitenkään salassa tarvitse tehdä. Meillä saa mennä vaikka kuuhun, jos ehtii vaan käymään siellä tauon aikana. Ruokatunti on min 20 min ja max 2,5 tuntia.

Näin just. En minä työajalla siellä lenkillä ole vaan omalla ajalla. Liukuva työaika ja mobiilileimaus sallii mun käydä lenkillä valoisalla ja jatkaa töitä pimeällä. Näette ehkä sen naapurin päivänä lenkillä, mutta ette näe kun se jatkaa töitä illalla.

Vierailija
231/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää te ketkä etätyötä teette, että minkälaista työtä teette? Itse kouluttaudun juuri uudelle alalle (IT) ja kiinnostelee tuo etätyö mahdollisuus aika paljon. Vaikka jos joku jonkun firman nimen esimerkkinä heittää.

Itse CGI:llä, koodaan, ja 100% etänä jo kauan ennen koronaa ja etä jatkuu. Asunkin nykyään "korvessa", etätyömahdollisuus kun mahdollistaa senkin että on periaatteessa Helsingissä töissä mutta asuu 300 km päässä.

Vierailija
232/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulevaisuudessa tekoäly tulee viemään paljon juuri näitä töitä, mitä nyt tehdään etänä, monet suunnittelu, asiantuntija ja koodaajan työt tulevat vähenemään, koska tulee halvemmaksi tehdä samat hommat tekoälyllä. Tekoäly ei ihan samalla lailla uhkaa duunari ammatteja, jotka ovat olleet liipasimella teollistumisen ja tietotekniikan kehittyessä. Voipi olla, että niitä ihmisiä, jotka pystyvät tekemään töitä käsillään, tullaan jatkossa arvostamaan enemmän.

Vierailija
233/289 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä valtiolla on niin huono johto meidän virastossa, että yrittävät komentaa väkeä toimistolle juuri sen takia että tiloja ei tarvisi pienentää. Tärkeä statussymboli johdolle ne omat työhuoneet. Ovat niin omasta mielestään tärkeitä etteivät voi avotiloihin mennä. 

Ja toinen klassinen syy sille, miksi yritetään väkeä pakottaa toimistolle on se, että johtajat ovat yksinkertaisesti niin surkean huonoja johtamisosaamiseltaan, että eivät osaa hoitaa hommaansa ja kuvittelevat, että pystyvät jotekin sitä asiantuntijatyötä valvomaan paremmin läsnä konttorilla. Haisevan pazkan tasoa oleva johto siis.

Vierailija
234/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti

Jokaisella varmaan on kotona pöytätilaa, jossa voi pitää läppäriä. Itse asun pienessä kaksiossa ja teen 100% etää. Ei mulla mitään erillista työpistettä ole. Välillä koodailen keittiön pöydän äärellä, välillä sohvalla, välillä makuuhuoneessa olevan pienen meikkipöydän äärellä, kesäaikaan parvekkeellakin.

Tuohon en ikinä suostuisi. Minulla on työhuone ja siellä oikea työtuoli ja iso, oikean korkuinen työpöytä. Kaksi isoa näyttöä. Itse asiassa paremmat systeemit kuin toimiston työpisteissä. 

Vierailija
235/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin pienempään toimistoon eikä ole enää tiloja kaikille tulla samaan aikaan töihin. 

Vierailija
236/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Tuohon en ikinä suostuisi. Minulla on työhuone ja siellä oikea työtuoli ja iso, oikean korkuinen työpöytä. Kaksi isoa näyttöä. Itse asiassa paremmat systeemit kuin toimiston työpisteissä. 

Minä teen kesällä töitä paljon terassilla. Ihan parasta, kun saa olla ulkona ja on suojaisa paikka auringolta. Eri

Vierailija
237/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tulevaisuudessa tekoäly tulee viemään paljon juuri näitä töitä, mitä nyt tehdään etänä, monet suunnittelu, asiantuntija ja koodaajan työt tulevat vähenemään, koska tulee halvemmaksi tehdä samat hommat tekoälyllä. Tekoäly ei ihan samalla lailla uhkaa duunari ammatteja, jotka ovat olleet liipasimella teollistumisen ja tietotekniikan kehittyessä. Voipi olla, että niitä ihmisiä, jotka pystyvät tekemään töitä käsillään, tullaan jatkossa arvostamaan enemmän.

Käsillä se minäkin teen tietokoneella hommia vai luulitko, että ilman käsiä pystyy kirjoittamaan. Tekoäly ei pysty kyllä moniakaan töitä tekemään. Ei sitten millään. Suurin osa tietokoneella tehtävästä työstä vaatii kyllä ihmisen.

Vierailija
238/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari-kolme vuotta sitten, kun ei ollut vielä niin paljon näitä "koronan kautta tulleita etätöitä", niin moni päätteen ääressä työskentelevä kertoi täälläkin ja muissakin medioissa, että käyttävät joka päivä noin 3-5 tuntia töissä ihan muuhun, kuin työn tekemiseen.

Vierailija
239/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari-kolme vuotta sitten, kun ei ollut vielä niin paljon näitä "koronan kautta tulleita etätöitä", niin moni päätteen ääressä työskentelevä kertoi täälläkin ja muissakin medioissa, että käyttävät joka päivä noin 3-5 tuntia töissä ihan muuhun, kuin työn tekemiseen.

Ei meillä ainakaan työt mystisesti katoa etätöitä tehdessä. Ihan samat hommat pitää tehdä toimistolla ja kotona. 

Vierailija
240/289 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsillä se minäkin teen tietokoneella hommia vai luulitko, että ilman käsiä pystyy kirjoittamaan. Tekoäly ei pysty kyllä moniakaan töitä tekemään. Ei sitten millään. Suurin osa tietokoneella tehtävästä työstä vaatii kyllä ihmisen.

Joo mutta sitä näpyttelyä voi tehdä aika verkkaisesti ja vaikka "joka toinen tunti", että aika helpolla pääsee, ja tällaisesta sitten maksetaan juuri niitä korkeita palkkoja - huh huh, toiset ahertaa oikeasti jossain hoitotyössä tai mopin varessa, eikä saa juuri mitään, aivan sairasta. Eikä ole kouluista tai osaamisesta kiinni, ainoastaan suhteista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä