Etätyön kieltoa harkitaan
"Torstai on uusi perjantai, ystäväni sanoi. Ei kukaan enää oikeasti tee perjantaisin töitä, hän jatkoi. Toinen ystäväni nyökytteli mukana." "Muutama kertoi käyvänsä salaa lenkillä kesken etätyöpäivän. Eräs totesi tekevänsä harvoin kotona yli kuuden tunnin työpäiviä." https://www.hs.fi/visio/art-2000010025190.html
Siis miten ihmeessä tätä etätyö lusmuilua pidetään millään tavalla hyväksyttävänä :D jokainen tunti mikä on työaikaa; pitäisi myös käyttää työntekoon. Duunari kyllä joutuu aina olemaan kiltisti paikalla työpaikalla, mutta ei "latteluokka".
Kommentit (289)
Valitettavasti hoitajien työ pitää tehdä paikanpäällä ha ihan rasittavinta siinä on muiden akkojen höpinät ja kälätys. Mitä enemmän porukkaa, sitä vähemmän saadaan aikaiseksi.
Olipa taas erikoinen aivopieru. Aikovatko nämä etätyön kieltäjät pakottaa jokaisen työnantajan hankkimaan työtilat jokaiselle työntekijälle, vai miten ajattelivat kieltonsa toteuttaa?
Omalla työpaikallani ei ole lainkaan toimistoa. Osoitteena on toimitusjohtajan kotiosoite ja siellä myös säilytetään byrokratian vaatimat paperit. Pari työntekijää on vuokrannut työtilan itselleen ihan omasta tahdostaan. Kaikki muut työskentelevät kotonaan.
Yrityksen hallituksella ei ole pienintäkään halua alkaa hankkimaan toimitiloja. Nehän vain söisivät osan voitoista jolloin kaikki saisivat vähemmän tuloja.
Ei se pomo siellä työhuoneessa istu katsomassa sitä samaa näpyttelyä :D
Johtamisessa ja työn organisoinnissa on ongelmia ja puutteita, jos lusmuiluun on mahdollisuus. Työtä pitää järjestää riittävästi työntekijöille tai sitten miettiä onko työntekijöitä sittenkin liikaa, esim. julkisella (meillä on, voisin luopua omasta työstäni ilman että se haittaisi ketään eikä uutta henkilöä tarvittaisi). On ok ottaa välillä rennommin ja pitää taukoja ja jos nyt joskus käykin lenkillä tai katsoo 20 min jakson sarjaa tai pesee pyykit työajalla niin se on ok, mutta että jatkuvasti olisi tuollaista löysäilyä niin työntekijän vikahan se ei ole vaan ylemmän johtoportaan. Jos työtä on riittävästi niin silloin se tehdään vaikka perjantaina klo 18 tai milloin kukin parhaaksi kokee, mutta niin se on että pakko on usein paras motivaattori ja jos ei ole aivan pakko olla kiire ja huhkia töitä hikihatussa niin aika moni ottaa niin iisisti kuin mitä työ mahdollistaa.
Ei kai etätöitä voi kieltää? Ajatuksenakin ihan järjetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ns. etätyö ole edes oikeaa työtä 😀 Tietokoneen naputtelua kotona sohvalla makaillen ja sitten tuosta typerät työnantajat vielä maksavat. Kyllähän työntekijän on vaivauduttava työpaikalle vääntymään ja tekemään oikeaa havaittavaa työtä, josta seuraa mitattavaa tulosta.
Tottakai pitää kieltää.
Etpä sinäkään kuulosta mitään tietävän. Sama laskutuskentään siinä kaavakkeessa on millä lasku lähtee asiakkaalle tapahtuipa se näpyttely vaikka sitten sohvalla tai Ibizalla rantatuolissa
Tarkoitin, ettei tuollainen naputtelu ylipäätään ole oikeaa työtä.
Miten sitten ajattelit että laskut tulevat lähetettyä, palkat maksettua ja vaikkapa kunnallistekniikka suunniteltua jos kukaan ei näpytä koneella
Ei ei, ei sellaiset mitään työtä ole. Ne ovat automaattisia palveluita, jotka joku tonttu käy öisin tekemässä taikuuden avulla. Harry Potterissa on tarkemmin kerrottu kuinka homma toimii 🧙
Samat tontut myös siivoavat ja kokkaavat kaikki ateriat. Siksi siivoaminen ja ruoan laittaminen eivät myöskään ole oikeaa työtä. Ne ovat taikuutta.
Vierailija kirjoitti:
Toisenlainen näkökulma. Työt etenee vain etätyöpäivinä kun saa työskennellä ilman häiriöitä. Käyn ihan avoimesti lenkillä työpäivän aikana eikä se haittaa töitäni. Lenkillä ajatukset selkiytyvät ja joskus työ etenee paremmin siellä kuin näppäimistön äärellä. Jos etätyö kiellettäisiin niin alkaisin heti etsimään uutta työpaikkaa. Tietysti kävisin toimistolla mutta työt hidastuisivat merkittävästi.
Mulla ihan sama. Käyn toimistolla vaan pakollisissa asiakastapaamisissa ja jos on joskus joku läsnäolokokous mutta toimistolla olo on yleensä mulla epämääräistä pyörimistä ja ne päivät jäävät työnteon osalta tosi mitättömiksi. Teen toimistolla myös pikkuvirheitä, huolitmattomuus- tai kirjoitusvirheitä koska en pysty keskittymään siellä hälinässä.
Vierailija
Lisäarvo työnantajalle tulee siitä että toimistolla työntekijä keskittyy työn tekemiseen. Tällä palstallakin on monet tunnustaneet, että tiskikoneet ja pyykkikoneet pyörivät työaikana ja päivälliset valmistuvat. Olipa joku käyttänyt työaikaa jopa siihen, että oli vienyt lapsensa lääkäriin ennalta sovittuihin tutkimuksiin.
Entä sitten? Meillä kirjataan tuntijärjestelmään tehdyt tunnit. Jos pidän päivällä enemmän taukoja, niin teen pidemmän päivän tai enemmän tunteja jonain toisena päivänä. Aivan samoin toimisin, jos kävisin toimistolla. Jotkut tuntuvat kuvittelevan, että työaika olisi kaikilla joku kiinteä 8-16, mutta toimistotöissä useimmilla on ollut liukuva työaika jo ennen koronan tuomaa etätyötä. Ja jo ennen etätyötä niitä lapsia vietiin lääkäriin kesken päivän, harvoin lääkärin aikaa pystyy itse valitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Lisäarvo työnantajalle tulee siitä että toimistolla työntekijä keskittyy työn tekemiseen. Tällä palstallakin on monet tunnustaneet, että tiskikoneet ja pyykkikoneet pyörivät työaikana ja päivälliset valmistuvat. Olipa joku käyttänyt työaikaa jopa siihen, että oli vienyt lapsensa lääkäriin ennalta sovittuihin tutkimuksiin.
Entä sitten? Meillä kirjataan tuntijärjestelmään tehdyt tunnit. Jos pidän päivällä enemmän taukoja, niin teen pidemmän päivän tai enemmän tunteja jonain toisena päivänä. Aivan samoin toimisin, jos kävisin toimistolla. Jotkut tuntuvat kuvittelevan, että työaika olisi kaikilla joku kiinteä 8-16, mutta toimistotöissä useimmilla on ollut liukuva työaika jo ennen koronan tuomaa etätyötä. Ja jo ennen etätyötä niitä lapsia vietiin lääkäriin kesken päivän, harvoin lääkärin aikaa pystyy itse valitsemaan.
Näin se on. Tuo lisäarvoajattelu, että vain toimistossa istumalla toisi lisäarvoa, on järjetön. Jos ajattelee nyt ihan maalaisjärjellä, niin eihän ole mitään järkeä, että esim. 100 ihmistä tulee jokainen omista kodeistaan joka päivä 30min, 60min, 90min työmatkan. Joku autolla, joku bussilla, joku juosten jne. Sitten istutaan karsinoissa, kopeissa, hallissa ja hoidetaan omia hommia yrittäen suodattaa taustamelu pois, että pystyy keskittymään. Joskus kerran viikossa ehkä syntyy joku hedelmällinen keskustelu kollegan kanssa, joka sekin olisi voinut syntyä etänä myös.
Eli etätyössä on todella iso ajan säästö, kun työmatkoja ei ole, sekä parempi keskittymisen mahdollisuus. Puhumattakaan toimitilojen vuokrien säästöistä ja ilmastovaikutuksista.
Olisi mielenkiintoista tietää te ketkä etätyötä teette, että minkälaista työtä teette? Itse kouluttaudun juuri uudelle alalle (IT) ja kiinnostelee tuo etätyö mahdollisuus aika paljon. Vaikka jos joku jonkun firman nimen esimerkkinä heittää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää te ketkä etätyötä teette, että minkälaista työtä teette? Itse kouluttaudun juuri uudelle alalle (IT) ja kiinnostelee tuo etätyö mahdollisuus aika paljon. Vaikka jos joku jonkun firman nimen esimerkkinä heittää.
No esimerkiksi meidän talon IT-tuki työskentelee pääasiassa etänä, toki hänellä on valmius lähteä toimistolle jos siellä on jokin läsnäoloa vaativa ongelma. Lähes kaikkea tietotyötä voi tehdä etänä, jos ei ole jotain rajoitteita tietoturvaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Firman nimeä en heitä, mutta IT-alaa itsekin teen. Täysin etänä. Ei ole käytännössä väliä, mistä päin maailmaa tekisin työni ja kollegani ovatkin fyysisesti ympäri Eurooppaa, vaikka meillä on olemassa toimisto myös Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien töitäkin, varsinkin kotihoito, voisi tehdä enemmän etänä. Kun monesti se käynti on vaan lääkkeitten anto ja sitten heipat. Katsottaisiin jollain sovelluksella, että vanhus syö ja ottaa lääkkeet. Ehkä tulevaisuudessa tähän ollaan onneksi menossa. Itse en ainakaan vanhuksena haluaisi, että luonani ravaa, jotain hikisiä ämmiä. Mieluummin vaikka robotti.
Mun isällä on lääkeautomaatti, joka hälyttää kun pitää ottaa lääke, se piipittää vähän väliä niin kauan kuin ottaa sieltä lääkkeen ja sitä tarkkaillaan jossain toimistolla. Huomaavat, jos lääke on ottamatta ja menevät käymään.
Aloitan etäpäivän lähes aina klo 7 koska olen aamuvirkku.
Tulee pitkin viikkoa lisätunteja kun olen lähes klo 16 töissä ainakin, joskus klo 17 (liukuva työaika) ja perjantaisin lopetan työt viimeistään klo 14 - koska nyt sattuu olemaan plussatunteja. Lähes kaikki pomoa myöten tekevät niin.
Minäkin käytän koiran lenkillä, mutta tietysti kirjaan itseni silloin töistä ulos. Ja työpäivä usein venyy, koska ei ne tehtävät työt tule loppumaan. Työt tehdään joka tapauksessa, muuten ne kasaantuu ja sitten tehdään ylitöitä. Ei niitä kukaan muu tee.
Kun avokonttorilla on pakko olla, ei töistä tule mitään.
Aina pitää olla sen verran tunteja, että kesken päivän voi mennä kampaajalle tms.
Se on täällä taloyhtiössäkin vaan plussaa kun kotona töitä tekevä voi ottaa ne keskellä päivää olevat pyykkivuorot, joille muut ei ehdi. Mulla menee pyykkien pyykkitupaan viemieseen ja koneen käynnistämiseen n. 5 min joten otan sen kyllä taukoliikuntana. Ei siellä konee vieressä tarvi kahta tuntia seistä.
Olipas taas höpö aloitus. Meillä on liukuva työaika ja mahdollista käydä omilla asioilla keskellä päivää kun ilmoittaa muille ja tekee työajan toisessa kohtaa sisään. Meillä on myös työajanseuranta johon kirjaan jokaisen tekemäni minuutin mille asiakkaalle olen tehnyt hommia. Hyvin äkkiä jäisin kiinni jos en tekisi mitään ja lusmuilisin.
Hoitajien töitäkin, varsinkin kotihoito, voisi tehdä enemmän etänä. Kun monesti se käynti on vaan lääkkeitten anto ja sitten heipat. Katsottaisiin jollain sovelluksella, että vanhus syö ja ottaa lääkkeet. Ehkä tulevaisuudessa tähän ollaan onneksi menossa. Itse en ainakaan vanhuksena haluaisi, että luonani ravaa, jotain hikisiä ämmiä. Mieluummin vaikka robotti.