Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain säästöön 20 000 e n. 13 kk aikana. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
11.01.2024 |

Aloin säästää rahaa 12/2022 ja tavoite oli säästää 20k vuodessa. Ihan ei onnistunut, kun joudun odottelen vielä tämän kuun palkan siihen mukaan. Taustaa sen verran, että ollaan kohta 50-vuotiaita, molemmat hyvissä työpaikoissa, asutaan edullisessa asunnossa ja asuntolaina ja autolainat saatu maksettua. Nyt heti tavoitteen täytyttyä aion sijoittaa rahat.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden vuoden pystyy elelemään säästäväisesti ja ostamatta paljon ylimääräistä, lomareissut vain kotimaahan. Enempää en olisi pystynyt enkä halunnut. Ennen tätä säästövuotta oltiin eletty jo ilman asuntolainaa jonkin aikaa, ja mulla hankittuna ne vaatteet, elektroniikka ja sisustusasiat joita tarvitsin. Ei tarvinnut säästövuoden aikana ostaa juuri mitään.

Ap

Vierailija
82/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoahan tuo noilla spekseillä on.

Nimenomaan, tää oli melkoisen helppoa. Vaikkakin jotkut kuukaudet menivät miinukselle mutta toisina sain enemmän säästöön. Meillä toki mies maksaa ison osan kuluista ja kun lainoja ei ole, on aika huoletonta.

No eipä tuo nyt ole mikään kehuttava saavutus. Eri asia jos olisit vaikka tehnyt toista työtä saadaksesi summan säästöön. Kuka tahansa saisi kaiken säästöön jos joku toinen maksaisi kokonaan elämisen eikä tarvitsisi omilla rahoilla ostaa mitään. Tai jos eläisit sinkkuna ja säästäisit saman summan, sitten kannattaisi asia tuoda esiin. Nyt vain kuulostat elättirouvalta joka sai rahaa. 

En ole elättirouva, käyn töissä ja kiitos verotuksen, nettopalkkani on melkein sama kuin miehellä. Myös mies on saanut säästöön rahastoihin paljon enemmän kuin minä. Hän ei ole kokonaan maksanut meidän elämää, minä maksan lähes kokonaan ruuat, osani autojen kuluista ja lasten menot lähes kokonaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju on ihan omasta päästä keksittyjä juttuja. Jokaisella tuntuu olevan 20t euroa per vuosi säästettynä, pah

Juu, en usko hetkeäkään näin tyyppinen saavan säästöön melkein pari tonnia kuussa kun palkatkaan ei nyt niin ihmeellisiä ole. Tietysti jos ei kuluta mitään ja istuu päivät kotona niin varmaan jää jotain säästöönkin

Mihin sitä rahaa pitäisi oikein kuluttaa? Me ollaan kohta 50v pariskunta, oma velaton ok-talo eikä muutakaan lainaa. Etätöissä, niin ei mene rahaa lounaisiinkaan vaan syödään edullista itse tehtyä kotiruokaa. Jos on työlounaita tai -päivällisiä niin silloin ollaan sillä puolella pöytää jolle lounas tarjotaan, eli ei tarvitse maksa itse. Vaatteitakin on jo kaapit täynnä, ei tarvitse ostaa uusia. Kaukomatkoilla käydään kaksi kertaa vuodessa lomilla ja silloin ei pihistellä.

Mutta en ymmärrä mihin tavallisessa arjessa pitäisi rahaa laittaa, päivät kuluu työtä tehden eli rahaa vaan tulee eikä mene.

Vierailija
84/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv. Nalle W

Minä taas sain "tililleni" 200 000e tunnin aikana!

Vierailija
85/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasemmistolaisena sitä mieltä et nämä säästöt pitää jakaa vassareille.

t.Li A

Vierailija
86/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju on ihan omasta päästä keksittyjä juttuja. Jokaisella tuntuu olevan 20t euroa per vuosi säästettynä, pah

Juu, en usko hetkeäkään näin tyyppinen saavan säästöön melkein pari tonnia kuussa kun palkatkaan ei nyt niin ihmeellisiä ole. Tietysti jos ei kuluta mitään ja istuu päivät kotona niin varmaan jää jotain säästöönkin

Mihin sitä rahaa pitäisi oikein kuluttaa? Me ollaan kohta 50v pariskunta, oma velaton ok-talo eikä muutakaan lainaa. Etätöissä, niin ei mene rahaa lounaisiinkaan vaan syödään edullista itse tehtyä kotiruokaa. Jos on työlounaita tai -päivällisiä niin silloin ollaan sillä puolella pöytää jolle lounas tarjotaan, eli ei tarvitse maksa itse. Vaatteitakin on jo kaapit täynnä, ei tarvitse ostaa uusia. Kaukomatkoilla käydään kaksi kertaa vuodessa

Tottakai teette itse kotiruokaa, varmaan kaikki luomua? Ja itse kerättyjä marjoja pakastin pullollaan? 

Ja kaukomatkat on tietty ilmaisia tai maksimissaan 1500€ per matka?

Vierailija
87/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä rahaa pitäisi oikein kuluttaa? Me ollaan kohta 50v pariskunta, oma velaton ok-talo eikä muutakaan lainaa. Etätöissä, niin ei mene rahaa lounaisiinkaan vaan syödään edullista itse tehtyä kotiruokaa. Jos on työlounaita tai -päivällisiä niin silloin ollaan sillä puolella pöytää jolle lounas tarjotaan, eli ei tarvitse maksa itse. Vaatteitakin on jo kaapit täynnä, ei tarvitse ostaa uusia. Kaukomatkoilla käydään kaksi kertaa vuodessa

Just näin! Teillä ei taida olla lapsia? Onko kaveripiirissänne kaikilla sama tilanne vai onko vaikea keskustella hyvästä rahatilanteesta läheisten kanssa? Saako kysyä paljonko tienaatte ja kuinka ison lainan ootte maksaneet pois? Meillä ei tosiaan omasta tuttavapiiristä muita velattomia löydy.

Ap

Vierailija
88/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuosiansio on nettiona n. 27 000€, että ei kyllä onnistuisi noin paljon säästää mun tuloilla.

Vierailija
89/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mielestä oikeaa elämistä on kun kuluttaa rahat vaatteisiin, sisustamiseen, kahviloissa pyörimiseen ym ym. Sitten on me joille suurempaa iloa tuottaa se ettei tarvitse kuluttaa ja saa rahaa säästöön. Minulle tulee shoppailusta morkkis mutta säästötavoitteen saavuttamisesta saan endosfiiniryöpyn. Iloitsen nytkin valtavasti ap:n puolesta!

Sitten kun on tarpeeksi rahaa säästössä ja sijoitukset tuottaakin jotain, voi rahoistaan nauttia ja tehdä jonkun isomman hankinnan. Minä ostin viime vuonna tuliterän auton ilman velkaa ja auto tuottaa minulle iloa joka kerta kun sillä ajan.

Vierailija
90/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoahan tuo noilla spekseillä on.

Nimenomaan, tää oli melkoisen helppoa. Vaikkakin jotkut kuukaudet menivät miinukselle mutta toisina sain enemmän säästöön. Meillä toki mies maksaa ison osan kuluista ja kun lainoja ei ole, on aika huoletonta.

No eipä tuo nyt ole mikään kehuttava saavutus. Eri asia jos olisit vaikka tehnyt toista työtä saadaksesi summan säästöön. Kuka tahansa saisi kaiken säästöön jos joku toinen maksaisi kokonaan elämisen eikä tarvitsisi omilla rahoilla ostaa mitään. Tai jos eläisit sinkkuna ja säästäisit saman summan, sitten kannattaisi asia tuoda esiin. Nyt vain kuulostat elättirouvalta joka sai rahaa. 

En ole elättirouva, käyn töissä ja kiitos verotuksen, nettopalkkani on melkein sama kuin mie

Hyvin ylimalkaista, lukuja kiitos. Paljonko ne ruoka, lastenkulut jne. Nyt on?

Vierailija
91/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee nyt asumiskuluihin kaikkinensa 415 euroa kuussa sisältäen myös puhelinkulut. Rahaa jää säästöön tosi hyvin, kun asuntolaina on nyt maksettu. 

Vierailija
92/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä sain viime vuonna kokoon 600 euroa, ja siinä onkin sitten kaikki säästöni tällä hetkellä. Opintolainaa on 14 000 euroa, yritän maksella sitä pois mahdollisimman nopeasti mutta hidasta sekin on kun tulot on 1600 euroa käteen, asun yksin eikä siis ole puolisoa maksamassa kuluja. Mitään ylimääräistä en osta ja silti mitään ei ole tilillä, mutta juu helppoahan se on tempaista jostain 20k :D. 

Vierailija
93/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin mielestä oikeaa elämistä on kun kuluttaa rahat vaatteisiin, sisustamiseen, kahviloissa pyörimiseen ym ym. Sitten on me joille suurempaa iloa tuottaa se ettei tarvitse kuluttaa ja saa rahaa säästöön. Minulle tulee shoppailusta morkkis mutta säästötavoitteen saavuttamisesta saan endosfiiniryöpyn. Iloitsen nytkin valtavasti ap:n puolesta!

Sitten kun on tarpeeksi rahaa säästössä ja sijoitukset tuottaakin jotain, voi rahoistaan nauttia ja tehdä jonkun isomman hankinnan. Minä ostin viime vuonna tuliterän auton ilman velkaa ja auto tuottaa minulle iloa joka kerta kun sillä ajan.

Mulle tuotti suurta iloa, kun sain autoni myytyä. Alko ahistaa, kun en käyttänyt sitä ja se vain seisoi tuossa pihalla. 

Vierailija
94/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan mulla menee n. 500 e/ kk, miehelle jää joku satunnainen kauppareissu, ehkä 100-200 €. Mä maksan kaikki kahden teinin ostokset, vaatteet, harrastukset jne. Maksoin myös tänä vuonna ison osan joululahjoista, lomatekemisistä ja muista menoista koska ne myös varasin. Mulla myös paljon vakuutusmenoja, lähes joka kk n. 200 e. Miehellä sähkö, vesi, autojen vakuutukset ja dieselverot.

Ap

Vierailija
95/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä säästän pienestä tk-eläkkeestä 750€/kk. Mies maksaa ison osan kuluista. Vaikka rahat on säästössä mun tilillä ovat ne yhteisiä ja eron sattuessa antaisin puolet säästöistä miehelleni. 

Saattaisi olla parempi joku toisenlainen sijoitus-strategia.

Vierailija
96/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Teillä ei taida olla lapsia? Onko kaveripiirissänne kaikilla sama tilanne vai onko vaikea keskustella hyvästä rahatilanteesta läheisten kanssa? Saako kysyä paljonko tienaatte ja kuinka ison lainan ootte maksaneet pois? Meillä ei tosiaan omasta tuttavapiiristä muita velattomia löydy.

Ap

Mun tulot on noin 60.000 vuodessa ja miehen 90.000, ei lapsia. Yhdessä ollaan oltu 15 vuotta, molemmilla oli oma asunto ennen yhteisen ostoa ja niiden myynnistä saatiin senverran pesämunaa tämän talon ostoon että ihan hirveästi ei lainaa tarvittu, 10 vuodessa maksettiin pois. 

Sukulaiset ovat pienempituloisia joten heidän kanssaan ei hirveästi voi raha-asioista jutella, mutta kaveripiiristä löytyy niitä joilla on jo lainat maksettu ja on säästöjä, varsinkin yli viisikymppisissä. Heidän kanssa jutellaan kyllä avoimesti, joillain on sijoitusasuntoja ja jotkut sijoittaa osakkeisiin niinkuin mekin.

Vierailija
97/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästän ~3k bruttotuloista 1000€/kk. Miehellä sama tulotaso. Lapsiakin on. Laskut ja ruuat maksetaan puoliksi, asuntolainaa on. 

Vierailija
98/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin säästöjä kertyi viime vuonna eka kvartaalilla 14 539,22  toisella 9 903,54 kolmannella 11 747,43 ja viimeisellä 8 343,36 € Eli yhteensä säästöä tuli 44 538,55 €. Nettotulot olivat 85 453,45 € Säästämisaste 52% joka on minulle vielä aika heikko. Tämä johtuu osin siitä että loppuvuoden nettotulot pienenivät ryöstöverotuksen vuoksi kun tarkistin syyskuussa verokorttini koska sain palkankorotuksen.

Vierailija
99/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat lesota täällä? Onko kuitenkin ongelmia ja täällä sitten lesoat ja haluat päteä.

jos mies elättää, ei kannata kehua säästämisellä. Kyllä jokainen voi säästää, jos joku elättää. 

Vierailija
100/115 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko juoda rahat ja miten pitkään siinä menee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme