Sain säästöön 20 000 e n. 13 kk aikana. Haluatko kysyä jotain?
Aloin säästää rahaa 12/2022 ja tavoite oli säästää 20k vuodessa. Ihan ei onnistunut, kun joudun odottelen vielä tämän kuun palkan siihen mukaan. Taustaa sen verran, että ollaan kohta 50-vuotiaita, molemmat hyvissä työpaikoissa, asutaan edullisessa asunnossa ja asuntolaina ja autolainat saatu maksettua. Nyt heti tavoitteen täytyttyä aion sijoittaa rahat.
Kommentit (115)
Helppoahan tuo noilla spekseillä on.
En ole hyödyntänyt velkavipua, meillä ei ole sijoitusasuntoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan tuo noilla spekseillä on.
Nimenomaan, tää oli melkoisen helppoa. Vaikkakin jotkut kuukaudet menivät miinukselle mutta toisina sain enemmän säästöön. Meillä toki mies maksaa ison osan kuluista ja kun lainoja ei ole, on aika huoletonta.
Hienoa ja onnittelut tavoitteen saavuttamisesta!
Maksoin asuntolainaa 100 000 euroa kolmessa vuodessa, kun halusin siitä eroon. Viimeisen erän maksoin just kun korot alkoivat nousta.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin asuntolainaa 100 000 euroa kolmessa vuodessa, kun halusin siitä eroon. Viimeisen erän maksoin just kun korot alkoivat nousta.
Meillähän kävi hirmuinen tuuri, kun maksettiin asuntolaina pois vuosina 2006-2020 noin suunnilleen. Maksettiin lainalle korkokatto silloin aikoinaan ja kk-erä oli yli tonnin. Laina tuli maksettua eikä kärsitty korkeista koroista. Olis vaan itsekin pitänyt tajuta sijoittaa samalla, mutta kaikki rahat meni asuntolainaan. Mies onneksi tajusi muutama vuosi sitten aloittaa sijoittamisen lainan ohella.
Ap
Mulla menee automaattisesti 2000 euroa säästötilille kuussa, kun en rahaa juurikaan käytä. Säästöjä on alkanut kertyä ja pitäis miettiä mitä niillä nyt tekee.
Onko tuo teidän ikäisille paljon rahaa?
Oletko onnellinen ja miksi?
Onko työelämä vielä "kivaa" noin monen vuoden jälkeenkin?
Paljonko teidän palkat ja mitkä ammatit?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sun nettotulot siis on?
Brutto 4000, netto 2500 plus lapsilisät ja hieman lisätuloja toisesta työstä. Mies tienaa enemmän. Mulla menee elämisen kuluihin n. 1300 e kuussa eli säästöön jää parhaimmillaan 1500 e kuussa. 20k pottiin vaikutti lisäksi tavallista isommat veronpalautukset, kerätyt s-bonukset jne. Mutta säästöni olivat siis ihan töillä ansaittuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo teidän ikäisille paljon rahaa?
Oletko onnellinen ja miksi?
Onko työelämä vielä "kivaa" noin monen vuoden jälkeenkin?
Paljonko teidän palkat ja mitkä ammatit?
Mielestäni se on todella paljon. En tunne ketään muuta kaveripiiristä jolla olisi asuntolaina maksettu. Olen suht onnellinen ja työni on todella kivaa, miehellä toki vähän vaativampi työnkuva ja stressiäkin joskus. Meidän palkat on mulla bruttona 4000 ja miehellä varmaan jotain vähän yli 5000. Molemmilla yliopistokoulutus ja vakaa työpaikka.
Ap
Mulla lähtee sijoituksiin automaattisesti 1600 euroa kuukaudessa eli jään muutaman satasen teistä jälkeen. En näe syytä säästää ensin ja sitten vasta sijoittaa isoa määrää kerralla kun sijoittamisessa ajallinen hajautus on olennaista. Ikää 45 ja asuntolaina myös maksettu jo vuosia sitten.
Ja tiedän kyllä että säästöt olisi kannattanut sijoittaa samantien eikä kerätä tällä tavalla tilille makaamaan. Mutta itseäni motivoi suuresti tää säästötavoite ja nyt alan säästää rahastoihin ja sijoituksiin.
Ap
Pystyn kyllä tekemään ajallisen hajautuksen vielä, en pistä koko pottia nyt kerralla likoon. Hankin indeksirahastoja ja tällaisia helppoja juttuja ensin, kevään aikana opiskelen lisää ja sijoitan loput rahat myöhemmin. Ja toki tarkoitus nyt jatkaa säästämistä ja sijoittaa jatkossakin paljon.
Ap
Meillä menee matkoihin noin 15 000 e vuodessa, joten lähes pelkästään matkailun lopettamalla säästäisi tuon. Mutta mihin muuhun sen rahan sitten käyttäisi?
Vierailija kirjoitti:
Eli maksoit 2800€ kuussa ja tuossa ei ole mukana edes korkoja
Vierailija kirjoitti:
Pystyn kyllä tekemään ajallisen hajautuksen vielä, en pistä koko pottia nyt kerralla likoon. Hankin indeksirahastoja ja tällaisia helppoja juttuja ensin, kevään aikana opiskelen lisää ja sijoitan loput rahat myöhemmin. Ja toki tarkoitus nyt jatkaa säästämistä ja sijoittaa jatkossakin paljon.
Ap
Hyvä. Moni laittaa kaiken kerralla likoon ja sitten kun kurssit vähän laskee niin iskee paniikki, myyvät halvalla ja ottavat takkiin. Ja sitten tulevat esim tänne palstalle itkemään kuinka sijoittaminen ei kannata.
Aika heikosti. Mä sain viime vuonna säästöön 48000
Hyödynsitkö velkavipua?