Sain säästöön 20 000 e n. 13 kk aikana. Haluatko kysyä jotain?
Aloin säästää rahaa 12/2022 ja tavoite oli säästää 20k vuodessa. Ihan ei onnistunut, kun joudun odottelen vielä tämän kuun palkan siihen mukaan. Taustaa sen verran, että ollaan kohta 50-vuotiaita, molemmat hyvissä työpaikoissa, asutaan edullisessa asunnossa ja asuntolaina ja autolainat saatu maksettua. Nyt heti tavoitteen täytyttyä aion sijoittaa rahat.
Kommentit (115)
Nyt on Orpo järkännyt teille hyvän veroalen, että saatte vielä enemmän säästöön.
Millä perusteella valitset sijoituskohteesi? Seuraatko pörssikursseja monta kertaa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Oliko elämäsi parempaa aikana jolloin säästit vs. kun et säästänyt?
Säästöt ja rahat ei oo vaikuttaneet elämän "paremmuuteen". Huoletonta meillä kyllä on, kun ei tarvitse elää kädestä suuhun. Mutta esim.läheisten kuolemat ja omat ja muiden terveysasiat on vaikuttaneet elämään paljon enemmän kuin raha. Toki ihan mukavaa on esim. painella yksityislääkärille kun ei julkinen hoida. Uskon ja toivon että elämäni jotenkin paranee nyt kun tää "hulluin" säästäminen loppuu ja maanantaina palkkapäivänä saan tosiaan sen 20k kasaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä sain myös aika hyvin säästöön jos lasketaan myös viimeiset 13kk, noin 17000 e. Bruttopalkka 3400 e. Ei lainaa ok-talosta, eikä velkoja. Ikä 45v. Tavoite jatkaa samaa tahtia, jos ei nyt suurempia menoja ilmesty. En myöskään ole vielä sijoittanut, mutta tarkoituksena kyllä on.
Onko sulla nyt ihan normitilillä tää 17k?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin asuntolainaa 100 000 euroa kolmessa vuodessa, kun halusin siitä eroon. Viimeisen erän maksoin just kun korot alkoivat nousta.
Eli maksoit 2800€ kuussa ja tuossa ei ole mukana edes korkoja
No minä maksoin vuodessa 262 000 € kun korot alkoivat toden teolla nousta. En olisi maksanut pois jos korot olisi yhä pysynyt alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella valitset sijoituskohteesi? Seuraatko pörssikursseja monta kertaa päivässä?
En ole vielä opiskellut tuota asiaa tarpeeksi. Tarkoitus aloittaa indeksirahastoista ja ehkä ETF myös. Sitten pikkuhiljaa suomalaisia osakkeita ja ehkä ulkomaisia. Tuskin on mahdollista kovin usein seurailla kursseja.
Ap
Minäkin sain. Olen entinen yksinhuoltaja, nyt 55 vuotias ja lapsi muuttanut kotoa. Bruttopalkka noin 3800, mutta aloin pari vuotta sitten tehdä lisätöitä. Lisätöistä brutto noin 3000.
Maksoin viime vuonna kaiken asuntolainan pois ja tilillä nyt 22000e. Otin myös lainaa ja ostin toisen asunnon ja aloin sijoittaa.
Säästöön kertyy noin 2000 euroa kuukaudessa, mutta en tiedä kuinka kauan.
Jos pytyisin pitämään tämän tulotason eläkkeelle asti, olisi eläkkeeni 2900 kuukaudessa, mutta tiedän että en pysty.
Mää sain säästöön 370000e vuodessa, pulloja keräsin ja marjoja poimin, työttömällä oli aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin asuntolainaa 100 000 euroa kolmessa vuodessa, kun halusin siitä eroon. Viimeisen erän maksoin just kun korot alkoivat nousta.
Eli maksoit 2800€ kuussa ja tuossa ei ole mukana edes korkoja
No eihän siinä juuri mitään korkoja edes ollut maksettavana, mutta kyllä pistin palkasta lähes kaiken lainaan ja vielä säästötililtä myös. Pistin ison vaihteen päälle vuonna 2020, kun korona alkoi jyllätä ja eipä tuolloin rahaa tullut käytettyä muuta kuin ruokaan. Viime vuonna maksoin sitten viimeisen erän pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee matkoihin noin 15 000 e vuodessa, joten lähes pelkästään matkailun lopettamalla säästäisi tuon. Mutta mihin muuhun sen rahan sitten käyttäisi?
Mä suosin myös matkailua, kun vielä voi. Vanhana sitä voi olla niin raihnainen, ettei enää jaksa tai huomenna jäädä auton alle
Itselläni saman tyyppinen tilanne. Korkojen nousu alkoi stressata noihin samoihin aikoihin '22 loppuvuodesta. Sen jälkeen olen lyhentänyt ylimääräisen kymppitonnin ja laittanut sijoituksiin noin 4000€ Järjettömän hyvä fiilis, kun pääsi asettamiinsa tavotteisiin.
Minullakaan ei ketään kenen kanssa iloita. Ei moni pysty tällaisia iloitsemaan toisen kanssa. Sen takia näistä jollekin haluaisi sanoa - hei, mä pystyin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain myös aika hyvin säästöön jos lasketaan myös viimeiset 13kk, noin 17000 e. Bruttopalkka 3400 e. Ei lainaa ok-talosta, eikä velkoja. Ikä 45v. Tavoite jatkaa samaa tahtia, jos ei nyt suurempia menoja ilmesty. En myöskään ole vielä sijoittanut, mutta tarkoituksena kyllä on.
Onko sulla nyt ihan normitilillä tää 17k?
Ap
Säästötilille pelkästään olen rahoja säästellyt. Tiedän, että ei fiksua tilillä säästöjä pitää, mutta pitää perehtyä asiaan ja sijoittaa osa säästöistäni tämän vuoden aikana. Nyt YT:t päällä, niin iso riski että loppuu työt.. nih, jos niin käy, niin onpahan sitten aikaa miettiä että miten sijoittaa.
Minäkin maksoin asuntolainan pois säästöillä heti kun korona alkoi, ihan vaan silkasta epävarmuudesta. Aloin myös heti sijoittamaan sen mikä ei mennyt enää lyhennyksiin ja se olikin hyvä strategia sillä osakkeet olivat silloin alhaalla. Nyt minulla on velaton asunto ja mukavasti sijoituksia.
toisen kustannuksella helppo säästää, moni nainen kuitenkin tuhlaa omansa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee automaattisesti 2000 euroa säästötilille kuussa, kun en rahaa juurikaan käytä. Säästöjä on alkanut kertyä ja pitäis miettiä mitä niillä nyt tekee.
Mitä siinä miettimään kun itsekin sanoit sen jo. Et paljon rahaa käytä, ne menevät säästötilille. Johan siinä on selkeä kuvio, pitääkö siitä aina vaikeampaa tehdä? Ei sen rahan tarvitse poukkoilla paikasta toiseen.
Mahtavaa että teitä on muitakin, jotka tehneet samansuuntaisia liikkeitä! Nyt vaan sitten rahat poikimaan mahdollisimman tuottoisasti!
Ap
Tämä on paljon rahaa normikansalaiselle. 5 v ja 100 000 tallessa, jos kaikki mene hyvin. Vau!
Mutta pankeista ei ikinä, tiedä.
Kerroit aikaisemmin, kuinka palkkasi oli 4000 ja miehesi "vähän yli 5000." Onko nuo palkat hyviä teidän ikäisille? Entä mitkä yliopistokoulutukset kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on paljon rahaa normikansalaiselle. 5 v ja 100 000 tallessa, jos kaikki mene hyvin. Vau!
Mutta pankeista ei ikinä, tiedä.
No siis en pysty ihan joka vuosi samaan tulokseen. Tuossa oli mukana tavallista reilusti isommat veronpalautukset, s-bonuksia parin v ajalta, ja lisäksi jouduin tosiaan olemaan ostolakossa koko vuoden, ainoastaan lasten tarvitsemat asiat hankittiin. Kyllä lähivuosina joutuu autoja vaihtamaan ja remppaamaan, kotia remontoimaan ja lisäksi aiotaan matkustella. Tää oli poikkeusvuosi kaikenkaikkiaan. Toisaalta palkkani on noussut reilusti tuolta vuoden takaa eli se taas auttaa paljon.
Ap
Maailman tilanne on aika raju tällä hetkellä ja menossa pahempaan suuntaan. Auttaako edes pitkä aikaväli.