Sain säästöön 20 000 e n. 13 kk aikana. Haluatko kysyä jotain?
Aloin säästää rahaa 12/2022 ja tavoite oli säästää 20k vuodessa. Ihan ei onnistunut, kun joudun odottelen vielä tämän kuun palkan siihen mukaan. Taustaa sen verran, että ollaan kohta 50-vuotiaita, molemmat hyvissä työpaikoissa, asutaan edullisessa asunnossa ja asuntolaina ja autolainat saatu maksettua. Nyt heti tavoitteen täytyttyä aion sijoittaa rahat.
Kommentit (115)
Miksi haluat toitottaa sitä vauva-foorumilla? Haluatko päteä, kuulla kateellisia kommentteja, vai vain tuntea itsesi muita paremmaksi? Tunnetko että olet henkisesti ikääsi vastaavalla tasolla?
Ei mulla muuta, mutta mietin jos tulee vielä lisää kysyttävää ja palaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee matkoihin noin 15 000 e vuodessa, joten lähes pelkästään matkailun lopettamalla säästäisi tuon. Mutta mihin muuhun sen rahan sitten käyttäisi?
Me ei olla juurikaan käytetty matkoihin rahaa, se on aika vaivalloista lapsiperheessä. Mies kyllä haluaisi matkustaa ja varmaan tulevaisuudessa aiotaan reissata enemmän. Nyt meillä on yksi edullinen ulkomaanreissu jo varattunakin. Itse en ehkä pystyisi ihan noin paljon pistämään vuodessa reissuihin. Parempi sijoittaa että jää itselle eläkerahaa ja ehkä jälkikasvullekin jotain.
Ap
Eli ap hyvä, talousnerona siis keräsit tuon 20 000 euroa säästötilille ja nyt mietit niiden sijoittamista?
*facepalm*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan tuo noilla spekseillä on.
Nimenomaan, tää oli melkoisen helppoa. Vaikkakin jotkut kuukaudet menivät miinukselle mutta toisina sain enemmän säästöön. Meillä toki mies maksaa ison osan kuluista ja kun lainoja ei ole, on aika huoletonta.
Sait siis 20 tonttua kasaan säästöjä, kun mies elätti sinut ja nyt tulit kehumaan miten helppoja raha-asiat ja säästäminen on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä diagnoosi sulla on?
Eipä löydy Ap:lta diagnooseja. Päinvastoin, olen hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat toitottaa sitä vauva-foorumilla? Haluatko päteä, kuulla kateellisia kommentteja, vai vain tuntea itsesi muita paremmaksi? Tunnetko että olet henkisesti ikääsi vastaavalla tasolla?
Yritin ensin perustaa anonyymin ig-tilin, mutta se ei onnistunut. Kenellekään tutulle tästä asiasta ei voi puhua, läheisilläkin kavereilla on itsellään rahat tiukoilla, joten eivät halua kuulla tällaista "toitotusta". Tää aihe on todellakin tabu Suomessa! Vaikea olla kertomatta kellekään, kun itse pidän tätä hyvänä saavutuksena ja osoituksena hyvästä kurinalaisuudesta. Itse olen köyhästä perheestä lähtöisin ja mulle nää on isoja juttuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee matkoihin noin 15 000 e vuodessa, joten lähes pelkästään matkailun lopettamalla säästäisi tuon. Mutta mihin muuhun sen rahan sitten käyttäisi?
Meillä menee yli 20 000 euroa harrastuksiin vuodessa, mutta silti samalla myös sijoitetaan sitä varten että jonain päivänä voidaan vähentää työntekoa tai lopettaa se kokonaan. Minä en ainakaan halua työskennellä liki 7-kymppiseksi tai kuinka kauas eläkeikä lopulta karkaakaan. Työnteko maistuu kyllä vielä, siksi pystytään laittamaan rahaa myös harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn kyllä tekemään ajallisen hajautuksen vielä, en pistä koko pottia nyt kerralla likoon. Hankin indeksirahastoja ja tällaisia helppoja juttuja ensin, kevään aikana opiskelen lisää ja sijoitan loput rahat myöhemmin. Ja toki tarkoitus nyt jatkaa säästämistä ja sijoittaa jatkossakin paljon.
Ap
Onko rahastoon sijoittaminen millään tavalla järkevää tällä hetkellä?
Miksi ihmeessä ei olisi? Riippuu tietenkin rahastotyypistä. Lähtökohtaisesti jos sijoittaa pitkällä aikavälillä tulevaisuutta varten niin esim indeksirahasto kannattaa aina.
Miksi kirjoittelet mammapalstalla?
Kun noin vähän sait säästettyä niin mihin ihmeeseen tuhlasit loput?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan tuo noilla spekseillä on.
Nimenomaan, tää oli melkoisen helppoa. Vaikkakin jotkut kuukaudet menivät miinukselle mutta toisina sain enemmän säästöön. Meillä toki mies maksaa ison osan kuluista ja kun lainoja ei ole, on aika huoletonta.
Sait siis 20 tonttua kasaan säästöjä, kun mies elätti sinut ja nyt tulit kehumaan miten helppoja raha-asiat ja säästäminen on.
Juu, varmastikaan tämä ei olisi onnistunut jos vaikka mies olisi työttömänä. Mies maksaa meillä esim. sähkö- ja vesilaskut ja autojen vakuutukset. Itse maksan muita vakuutuksia, lähes kaikki lasten menot ja suurimman osan ruuista ja oman osani autojen kuluista. Itselläni on palkka bruttona 4000, ja teen muitakin töitä lisäksi, joten en sanoisi että mies elättää minua.
Ap
Mä laitan joka palkasta 1000€ säästöön ja maksan lisäksi asuntolainaa pois. Veronpalautuksia tulee yleensä 4000€. Eli saan vuodessa 16k säästöön helposti. Tykkään myös käyttää rahaa, joten joka vuosi saa säästää uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap hyvä, talousnerona siis keräsit tuon 20 000 euroa säästötilille ja nyt mietit niiden sijoittamista?
*facepalm*
Mua motivoi tämä säästötavoite, olisin muuten varmaankin käyttänyt rahat pikkuhiljaa johonkin ostoksiin tms. En koe että vuoden säästämisellä menetin hirveästi sijoittamiseen verrattuna. Ehkä 5 % olis voinut tulla jossain tuottoa, hävisin siis 400 e. Säästötavoitteen saavuttaminen tuntuu arvokkaammalta. Sijoituksissa olisin voinut myös menettää rahani.
Ap
Ei tarvetta kysyä. Lyhensin asuntolainaa viime vuonna 25 000eur ylimääräistä. Keskituloinen ja keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin ensin perustaa anonyymin ig-tilin, mutta se ei onnistunut. Kenellekään tutulle tästä asiasta ei voi puhua, läheisilläkin kavereilla on itsellään rahat tiukoilla, joten eivät halua kuulla tällaista "toitotusta". Tää aihe on todellakin tabu Suomessa! Vaikea olla kertomatta kellekään, kun itse pidän tätä hyvänä saavutuksena ja osoituksena hyvästä kurinalaisuudesta. Itse olen köyhästä perheestä lähtöisin ja mulle nää on isoja juttuja.
Ap
On se hieno asia ja täällä on hyvä tuulettaa anonyyminä. Itsellä sama tilanne, sukulaisilla ja kavereilla on tiukkaa, joten en hihkunut muualla kuin täällä kun sain ensimmäisen 100 000 täyteen sijoituksissa. On todellakin tabu.
No, jos on hyvä palkka niin mikäs siinä.
Oliko elämäsi parempaa aikana jolloin säästit vs. kun et säästänyt?
Mun mielestä tuo ei sun tilanteessa ole kovin vaikeaa. Teillä molemmilla on palkka yli sen mitä keskivertopalkansaaja saa. Jos saat käteen jotain 2500/kk ja miehesi kolmisen tonnia, niin kyllähän siitä summasta minun mielestä ihan iisisti saa noin 1500 euroa/kk säästöön. Vertaan tätä nyt omaan tilanteeseeni, jossa mun netto on 2000 euroa ja puolison 2500. Jos meille ilmestyisi tonni lisää rahaa/kk, niin kyllä sen saisi helposti jemmattua, vaikka me asuntolainaa maksetaankin.
Minä sain myös aika hyvin säästöön jos lasketaan myös viimeiset 13kk, noin 17000 e. Bruttopalkka 3400 e. Ei lainaa ok-talosta, eikä velkoja. Ikä 45v. Tavoite jatkaa samaa tahtia, jos ei nyt suurempia menoja ilmesty. En myöskään ole vielä sijoittanut, mutta tarkoituksena kyllä on.
Onko rahastoon sijoittaminen millään tavalla järkevää tällä hetkellä?