Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?

Vierailija
10.01.2024 |

Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne

Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.

Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa. 

Kommentit (597)

Vierailija
301/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kaikilla jonkinlainen osakeyhtiö jota kutsutte parisuhteeksi vai mikä teitä vaivaa? että oikein työvuorolistat,kuluseurannat ja kulkukortit pitää olla?!? Se maksaa kellä on ja se tekee joka osaa. Minä jos kokkaan niin sitä ei syö pirukaan niin parempi kun ostan vain ainekset ,enkä puutu sen enempää. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? On monia hommia mitkä osaan paremmin ja vaikka vasemmalla kädellä silmät sidoittuina joten tekemiset jakautuu ihan automaattisesti. Molemmat pääsee helpommalla ja jää enemmän aikaa tehdä muita juttuja. Jos ei muuta niin kattella yhdessä vaikka leffaa. 

Mutta kun kyse on suunnittelusta ja organisoinnista, ei tekemisestä. Ehkä sekin  teillä menee noin puoliksi, niin et ole huomannut koko asiaa.

Vierailija
302/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyö perheessä= arkitöiden  jäjestely. Täysin vieras trendikäsite monille!.

Käsite ei sinällään ole vieras. Se vain ei kuuluu meidän arkeemme. Meillä kotityöt yms. sujuvat ilman kummempia järjestelyjä. Toki on joitain asioita, mitä pitää vähän suunnitella etukäteen, mutta en sitä osa työksi mieltää. Se on vain elämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole metatöitä.

Metatyö? Mikä se on? Miten se eroaa työstä?

Vierailija
304/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkissä olevien asioiden teko on niin helppoa, miksi kukaan muu perheessä ei niitä tee? 

Minun isäni ei tee mitään kotitöitä, koska äiti on heidän suhteensa alusta asti passannut häntä kuin pikkulasta. Tekee jopa leivät valmiiksi. Ehkä teillä on sama tilanne suunnittelun kanssa. Olet totuttanut muut siihen, että sinä hoidat (tai ehkä et edes anna muiden osallistua) ja siksi saat tehdä kaiken itse. 

Jos pyydän ja vaadin useita kertoja miestä laittamaan jonkun menonsa kalenteriin ja sitten lopulta useiden, useiden pyytämisten jälkeen laitan sen itse, kun menee hermot, niin miksi joku haluaa tottua tuohon. Eikö vaan olisi helpompi laittaa se meno itse kalenteriin. 

Esim. Viime keväänä pyysin miestä merkkaamaan lomansa kalenteriin. Ei millään saanut tuota aikaiseksi, joten kun minun piti merkitä töissä lomani, ei minulla ollut tietoa miehen loma-ajasta. Ei sitten tuon vuoksi ollut yhteistä lomaa viime kesänä.

Vierailija
305/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkissä olevien asioiden teko on niin helppoa, miksi kukaan muu perheessä ei niitä tee? 

Minun isäni ei tee mitään kotitöitä, koska äiti on heidän suhteensa alusta asti passannut häntä kuin pikkulasta. Tekee jopa leivät valmiiksi. Ehkä teillä on sama tilanne suunnittelun kanssa. Olet totuttanut muut siihen, että sinä hoidat (tai ehkä et edes anna muiden osallistua) ja siksi saat tehdä kaiken itse. 

Jos pyydän ja vaadin useita kertoja miestä laittamaan jonkun menonsa kalenteriin ja sitten lopulta useiden, useiden pyytämisten jälkeen laitan sen itse, kun menee hermot, niin miksi joku haluaa tottua tuohon. Eikö vaan olisi helpompi laittaa se meno itse kalenteriin. 

Esim. Viime keväänä pyysin miestä merkkaamaan lomansa kalenteriin. Ei millään saanut tuota aikaiseksi, joten kun minun piti merkitä töissä lomani, ei minulla ollut

Miksi et voi antaa miehen toimia hänelle luontaisella tavalla ja vaikka soittaa ja kysyä niitä lomapäiviä, kun tarvitse tiedon? Miksi kaikkien pitää käyttää kalenteria? 

Vierailija
306/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole metatöitä.

Joo, yllä olikin selostus.

Miksi tällaista trendisanaa on käytettävä? Töiden suunnittelu on parempaa kieltä. Kun sataa, on tyylikästä sanoa: nyt sataa. 

Vierailija
307/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole metatöitä.

Kuka teillä miettii mitä syödään ja ostetaan kaupasta?

Kuvaa hyvin ihmistä kun kertoo metatyökseen ruokqlistan miettimisen.. 

Kertoo siitä, että kyseisellä ihmisellä on ymmärrys käsitteen sisällöstä. Toisin kuin...

Vierailija
308/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole metatöitä.

Joo, yllä olikin selostus.

Miksi tällaista trendisanaa on käytettävä? Töiden suunnittelu on parempaa kieltä. Kun sataa, on tyylikästä sanoa: nyt sataa. 

Se on hyvä peruste uhriutumiselle, kun tekee tavallisista asioista mahdollisimman vaikeita ja keksii niille vielä jonkun hienolta kuulostavan termin. Onhan metatyö nyt paljon pätevämmän kuuloinen sana kuin suunnittelu. Sana työ saa sen kuuulostamaan jotenkin suurelta asialta. 

Vierailija
309/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tehdään kaikesta niin hirveän vaikeaa ja keksitään kaikelle ihme termejä, kuten metatyö tms. Ei ihme, että uuvuttaa, kun ei osata elää normaalia elämääkään ilman ihm kikkailuja. 

Ei se termi tee kaikesta vaikeaa. Ja se metatyö on jokapäiväistä, on sille termiä tai ei.

Vierailija
310/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Viime keväänä pyysin miestä merkkaamaan lomansa kalenteriin. Ei millään saanut tuota aikaiseksi, joten kun minun piti merkitä töissä lomani, ei minulla ollut

Taisi tehdä sen tahallaan, että sai edes hetken rauhaa ollessaan itse lomalla. Vaikutat hyvin kuormittavalta ihmiseltä vaatimuksinesi ja jankkauksinesi. 

Vierailija
311/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tehdään kaikesta niin hirveän vaikeaa ja keksitään kaikelle ihme termejä, kuten metatyö tms. Ei ihme, että uuvuttaa, kun ei osata elää normaalia elämääkään ilman ihm kikkailuja. 

Ei se termi tee kaikesta vaikeaa. Ja se metatyö on jokapäiväistä, on sille termiä tai ei.

Lukutaito näköjään on monille hyvinkin vakeaa. Sinäkään et yhtään ymmärtänyt, mitä lainaamassasi viestissä sanottiin. Siinä luki: "tehdään kaikesta niin hirveän vaikeaa JA keksitään kaikelle ihme termejä". Siinä ei lukenut: "asioista tulee vaikeita, kun niille keksitään termejä". 

Vierailija
312/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa Kaikki liikkumiseen liittyvän. Eli auto, pyörät ja bussi. Katsastukset, huollot, renkaat, valot, työkalut (pyörä ja auto), bussikorttien lataus ja ylläpito jne.

Vastaa myös aika pitkälle pyykkihuollosta. Mä pesen joskus jos jaksan (yleensä en 😅) 

Mies myös vastaa imuroinnista aina. Imuroi pari kertaa viikossa ja pikkusen päivittäin. Mä luuttuan lattiat silloin kun jaksan.

Pesen ikkunat, paitsi jos en jaksa. Sitten mies pesee pyytämättä. 

Viikolla mies vastaa ruokahuollosta. Kaupassakäynti ja valmistus.

Mies myös tykkää sisustaa joten vaihtelee verhoja, tauluja, koriste-esineitä, huonejärjestystä jne. Mutta mä päätän sisustusjuttujen värit koska ne on mulle tärkeitä.

Mä teen pääasiassa lapsiin liittyvät metatyöt, mutta nämäkin käydään yhdessä läpi.

Minä teen myös viikonloppuisin ruoat. Suunnittelen lomareissut ja muut matkustamiseen liittyvät (jos sellaisiin on varaa)

Vastaan myös hajulukkoihin ja lattiakaivoihin liittyvistä asioista, koska mies oksentaa, minä en. 

Nämä on tulleet mielenkiinnon kohteiden mukaan. Ollaan myös sovittu että ei yritetä ohjata (=nalkuteta) toiselle siitä kuinka hän hoitaa hommansa. Jos ei toisen tekemänä kelpaa niin tehdään itse. 

Mutta helppoahan se on antaa toiselle vapaat kädet kun toinen ottaa oikeasti vastuuta yhteisistä asioista.

Eksän kanssa tein lähes kaiken, mutta hän jaksoi kyllä valittaa. Mutta hänelläkin muuttui tyyli kun erottiin ja annoin/pakotin hänet tekemään asiat yhteisten lasten kanssa. Nyt ei tartte murehtia, lääkärikäynnit hoituu eikä tartte paljoa wilmaa vilkuilla kun lapset on isällään 👍🏻

Vierailija
313/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on metatyöt?

Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä.

Esimerkiksi ruokalistan/kauppalistan suunnittelu jne. 

Osaako joku ketoa mistä se sana "meta" tähän tulee. Ja olisikohan mitään suomenkielistä vastinetta tuolle sanalle, hmm.

Vierailija
314/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla tunnutaan elävän spontaanisti hetkessä, kun metatyötä ei kuulemma ole olemassa. 

Kaikki varautuminen ja suunnitteleminen on nipotusta ja turhaa, varsinkin lasten kanssa. 

On metatyötä ja metatyötä. Ihan keksitty metatyö on miettiä ja suunnitella jotain eväitä retkelle. Luulisi nyt jokaisella lapsiperheellä löytyvän kotoa evästarpeita jääkaapista ilman erillistä suunnitteluakin. 

Ja ne evästarpeet ilmestyy sinne kaappiin...miten?

Siten että ne ostetaan kaupasta. 

Vierailija
315/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on metatyöt?

Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä.

Esimerkiksi ruokalistan/kauppalistan suunnittelu jne. 

Osaako joku ketoa mistä se sana "meta" tähän tulee. Ja olisikohan mitään suomenkielistä vastinetta tuolle sanalle, hmm.

Ihan vain suunnittelu. Se on oikein pätevä suomenkielinen sana ja kertoo kaiken olennaisen. Käyttämällä suunnittelun sijaan sanaa metatyö ihminen luo mielikuvaa, että hän tekee jotain kovinkin raskasta ja kuormittavaa. Todellisuudessa kyse ei useinkaan ole sen ihmeellisemmästä asiasta kuin vaikkapa "hei, lapsella on mennyt takki rikki, laitanpa kauppalistaan että pitää ostaa uusi". 

Vierailija
316/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selventää mitä ovat Meta työt? Itselle ei ole oikein auennut. Miten ne eroavat kotitöistä? Minun mielestäni AP:n lista vaikutti ihan tavallisilta töiltä ilman sen kummempaa Meta- etuliitettä.

Metatyö tarkoittaa sitä, kun nainen on kovasti tekevinään jotain, mutta mitään ei tapahdu. Mies menee ja tekee eikä metaile ja pähkäile. 

Ja taas yks, joka kovasti kommentoi, tietämättä, mihin kommentoi.

Vierailija
317/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pidä olla perfektionisti. Antaa mennä omalla vauhdilla, tiskit pöydällä tai koneessa. Ruokaa tietysti lapsiperheissä jokin järjestys.

Suunitelmat sortuvat usein ja jos on yhteistä menoa, niin se on kerralla sovittava, ettei tarvitse muistuttaa - eli itse vaivata päätä sellaisten asioiden takia. Lasten menot pitää olla kunnossa ja kuri ja auktoriteeti jos jotain on keskusteltava. Kukaan ei saa hyppiä toisen yli.

Ja huutaminen on vain yritystä saada oma asiansa läpi.

Vierailija
318/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.

Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.

Aikaisemmin joku määritteli meratyön sellaiseksi jonka huomaa sitten kun se jää tekemättä. Sai yläpeukkujakin. Eikö noiden (suodattimien vaihto,auton huolto)tekemättä jättämistä huomaa? 

Suodattimien vaihto. 1) Huomaa, että talkkari pudotti ne postiluukusta. 2) Vaihda ne. 

Metatyön määrä?

Talkkari siis hoitaa teillä sen metatyön. Kaikilla ei ole talkkaria.  

Vierailija
319/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos esimerkissä olevien asioiden teko on niin helppoa, miksi kukaan muu perheessä ei niitä tee?"

Niissä perheissä joissa ei ole kontrollifriikkiä marttyyria nämä suunnittelut jaetaan joustavasti eikä niitä koeta miksikään raskaaksi metatyöksi. Monet kommentoijat eivät edes ymmärrä koko käsitettä, kokevat tuon olevan vain normaaliin elämään liittyvää.

Jostain syystä kaikki metatyötä korostavat tuntuvat olevan hirveän katkeria, heidän mukaansa metatyö jää perheessä heille. Kuinkahan paljo johtu siitä, että vain he tietävät kuinka asiat pitää suunnitella? Jos kaksi metatyömammaa laitettaisiin samaan talouteen olisi tuloksena helpon ja hyvin suunnitellun arjen sijaan hillitön riita: kumpikin tietäisi kuinka asiat pitää suunnnitella ja kumpikaan ei hyväksyisi toisen suunnitelmia. Sitä se kontrollifriikkiys teettää.

Vierailija
320/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kaikilla jonkinlainen osakeyhtiö jota kutsutte parisuhteeksi vai mikä teitä vaivaa? että oikein työvuorolistat,kuluseurannat ja kulkukortit pitää olla?!? Se maksaa kellä on ja se tekee joka osaa. Minä jos kokkaan niin sitä ei syö pirukaan niin parempi kun ostan vain ainekset ,enkä puutu sen enempää. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? On monia hommia mitkä osaan paremmin ja vaikka vasemmalla kädellä silmät sidoittuina joten tekemiset jakautuu ihan automaattisesti. Molemmat pääsee helpommalla ja jää enemmän aikaa tehdä muita juttuja. Jos ei muuta niin kattella yhdessä vaikka leffaa. 

Mutta kun kyse on suunnittelusta ja organisoinnista, ei tekemisestä. Ehkä sekin  teillä menee noin puoliksi, niin et ole huomannut koko asiaa.

Näitä ihmisiä on yllättävän paljon, jotka luulee että kaikki elävät kuten he. Jos heillä ei ole jotain ongelmaa, niin ei kellään voi olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän