Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?

Vierailija
10.01.2024 |

Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne

Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.

Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa. 

Kommentit (597)

Vierailija
281/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle siis itsestäänselvää, että sinä huolehdit kaikkien perheenjäsenten menojen merkitsemisestä kalenteriin? Eli omien menojen lisäksi luet lasten harrastustiedotteet, kuulut lasten harrastusten wa-rymiin, luet wilmat ja varaat vanhempainvarttiajat. Tsekkaat netitä, milloin ilmottautuminen harrastuuksiin alkaa.  Kysyt puolisoltasi, milloin tällä on lomia,  työmatkoja ja muita menoja ja lisäät ne kalenteriin. Tsekkaat, ovatko menot päällekäin selvität, miten päällekyydestä selvitään, kuka muuttaa aikataulujaan. Mietit kalenteria katsoen myös milloin ehdit kauppaan, kirjastoon tai kyläilemään.

Muut perheenjäsenet kun ovat sitä mieltä, että suunnittelua ja kalenterinkäyttöä ei tarvita, mokoma turha metatyö. 

Vierailija
282/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla tunnutaan elävän spontaanisti hetkessä, kun metatyötä ei kuulemma ole olemassa. 

Kaikki varautuminen ja suunnitteleminen on nipotusta ja turhaa, varsinkin lasten kanssa. 

On metatyötä ja metatyötä. Ihan keksitty metatyö on miettiä ja suunnitella jotain eväitä retkelle. Luulisi nyt jokaisella lapsiperheellä löytyvän kotoa evästarpeita jääkaapista ilman erillistä suunnitteluakin. 

Ja ne evästarpeet ilmestyy sinne kaappiin...miten?

Oisko vaikka ostamalla kaupasta? Ei muuten vaadi minkäänlaista metatyötä. Sen kun lampsii kauppaan, ottaa tavarat hyllystä ja menee kassalle maksamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla tunnutaan elävän spontaanisti hetkessä, kun metatyötä ei kuulemma ole olemassa. 

Kaikki varautuminen ja suunnitteleminen on nipotusta ja turhaa, varsinkin lasten kanssa. 

On metatyötä ja metatyötä. Ihan keksitty metatyö on miettiä ja suunnitella jotain eväitä retkelle. Luulisi nyt jokaisella lapsiperheellä löytyvän kotoa evästarpeita jääkaapista ilman erillistä suunnitteluakin. 

Ei meillä ainakaan ole evästarpeita jääkaapissa, jos pitäisi yhtäkkiä olla eväät huomiseksi. Toki riippuu siitäkin kuinka tukevat eväät pitäisi olla, riittääkö pieni välipala tyyliin hedelmä vai pitäisikö sen korvata lounas.

Joten mikä on se vaativa metatyö, jota tarvitaan evästar

Ei se kauppaan meneminen olekaan metatyötä. Käsite hukassa?

Vierailija
284/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan ole evästarpeita jääkaapissa, jos pitäisi yhtäkkiä olla eväät huomiseksi. Toki riippuu siitäkin kuinka tukevat eväät pitäisi olla, riittääkö pieni välipala tyyliin hedelmä vai pitäisikö sen korvata lounas.

Joten m

Ei ole. Metatyö on suunnittelua. Kauppaan meneminen on konkreettinen teko. Eihän lenkkeily tai töihin käveleminenkään mitään metatyötä ole, vaan liikkumista paikast a paikkaan b. 

Vierailija
285/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko on akkoja jotka hoitaa yhteydenpitoa myös miehen sukulaisiin?ky

Kyllä, minä ainakin. Ovathan he nyt myös minun sukulaisiani.

Vierailija
286/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan koko perheen kanssa yhdessä suunniteltu 4 viikon arkiruokalista. Meidän lista vaihtuu kyllä sitten kun me kyllästytään, yleensä tehdään uusi lista 3-4 kertaa vuodessa. Se joka käy kaupassa, katsoo mitä on tulossa listalla ja ostaa ruoat sen mukaan. Yhdessä tehty lista on vähentänyt metatyön määrää tai ainakin jakanut sen tasapuoliemmin kaikille. nyt jälkeenpäin olen huomannut, että se on myös tehnyt meidän perheen ruokavaliosta monipuolisempaa. Aikaisemmin, kun käytännössä melkein yksin vastasin suunnittelusta, tuli aika usein tehtyä samoja ruokia. Nykyään tulee syötyä useammin kalaa ja kasviksia, vähemmän jauhelihaa ja pastaa. 

Vierailija
287/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.

Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.

Aikaisemmin joku määritteli meratyön sellaiseksi jonka huomaa sitten kun se jää tekemättä. Sai yläpeukkujakin. Eikö noiden (suodattimien vaihto,auton huolto)tekemättä jättämistä huomaa? 

Suodattimien vaihto. 1) Huomaa, että talkkari pudotti ne postiluukusta. 2) Vaihda ne. 

Metatyön määrä?

Talkkari? Missä on vielä talkkareita? Ja mistä suodattimista nyt puhutaan, niitä kun on paljon erilaisia.

Vierailija
288/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli su-iltapäivällä valmiina kaikki maanantaille. Teiniltä loppui loma, eli eka loman jälkeinen lukiopäivä. Siinä ei mitään ihmeellistä, kulkee bussilla kuten normaalisti. Hän oli sopinut pistäytyvänsä kaverilla illalla harkkojen jälkeen hakemaan jonkin tavaran. Mä olin tehnyt tilauksen ruokakauppaan ja varannut noudon teinin harkkojen yhteyteen. Mies oli laittanut mun auton ajastimella roikan päähän, että kuljetaan työmatka yhdessä.

Klo 17 tuli wilmaviesti että liikunta alkaa lukkarista poiketen huomenna seiskatunnilla. Niin kyllä mua kieltämättä vitutti laittaa koko pakka uusiksi sunnuntaipäivällisen sijaan.

Ei kuljetakaan työmatkaa yhdessä vaan mä olen pidempään töissä ja haen teinin. Muuten hän odottaa bussia tunnin pakkasessa.

Teini ei menekään pitkän päivän jälkeen harkoihin, joten kaverin kanssa sovitaan uusi aika. Enkä mä viitsi ajaa kaupunkiin van ostoksia hakemaan, joten siirrän ne toiseen kauppaan työmatkan varrelle... Mutta ai niin, mähän haen sitä teiniä koulusta ihan eri suunnasta. Mitäs niille ostoksille tedään? Mies sitten pidentää päiväänsä sen verran että keräily on tehty ja ostokset noudettvissa.

Ainoa suunnitelma mikä piti, oli se että sunnuntaina oli tehty maanantain ruoka valmiiksi kun työn ja harkkakuskauksen välissä ei olisi ollut liiemmälti aikaa kokkailla.

Jos nyt tuossa yhdessä päivässä oli normaalistikin monta liikkuvaa palikkaa, niin eniten vituttaa kun joku täysin ulkopuolinen pistää kaikkien päivän uusiksi ja teettää kaksinkertaisen työn.

Vierailija
289/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulle siis itsestäänselvää, että sinä huolehdit kaikkien perheenjäsenten menojen merkitsemisestä kalenteriin? Eli omien menojen lisäksi luet lasten harrastustiedotteet, kuulut lasten harrastusten wa-rymiin, luet wilmat ja varaat vanhempainvarttiajat. Tsekkaat netitä, milloin ilmottautuminen harrastuuksiin alkaa.  Kysyt puolisoltasi, milloin tällä on lomia,  työmatkoja ja muita menoja ja lisäät ne kalenteriin. Tsekkaat, ovatko menot päällekäin selvität, miten päällekyydestä selvitään, kuka muuttaa aikataulujaan. Mietit kalenteria katsoen myös milloin ehdit kauppaan, kirjastoon tai kyläilemään.

Muut perheenjäsenet kun ovat sitä mieltä, että suunnittelua ja kalenterinkäyttöä ei tarvita, mokoma turha metatyö. 

Mietipä millaisia määriä tietoa llähes missä tahansa työssä joutuu käsittelemään, merkkaamaan kalenteriin, etsimään sopivia aikoja, juuri SUUNNITTELEMAAN. Ja kuinka vähän tuohon menee aikaa töissä, merkintä kalenteriin, naks, 15 sekuntia. Tuosta voi tietenkin tehdä yksityiselämässään valtavan taakan mutta ymmärrätkö miksi muiden on hankala nostaa jalustalle näitä metatyömarttyyreita? 

Vierailija
290/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan löydy. Metsäretkille käsketään ottamaan makkara ja vaahtokarkkia. Ei ole. Koulussa on leffapäivä ja saa ottaa karkkipussin. Ei ole. Ei meillä ole edes aina leipää aamupalan jälkeen,  jos olin ajatellut käydä vasta lounastunnilla kaupassa. Ei meillä olisi paljon mitään ilman etukäteen su

Voi luoja tätä tahallista väärinymmärtämistä. Missä kohtaa et enää tajunnut, että tuokin oli esimerkki? Ei niin että metatyö=eväiden haku.

Vierailija
291/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä millaisia määriä tietoa llähes missä tahansa työssä joutuu käsittelemään, merkkaamaan kalenteriin, etsimään sopivia

Jos esimerkissä olevien asioiden teko on niin helppoa, miksi kukaan muu perheessä ei niitä tee? 

Vierailija
292/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selventää mitä ovat Meta työt? Itselle ei ole oikein auennut. Miten ne eroavat kotitöistä? Minun mielestäni AP:n lista vaikutti ihan tavallisilta töiltä ilman sen kummempaa Meta- etuliitettä.

Paras esimerkki on tuossa joku sivu sitten kun mies järjesti  lomamatkan. Vaimolla ei ollut työstä vapaata, lapsilla ja koiralla ei ollut hoitajaa.

Vierailija
293/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko on akkoja jotka hoitaa yhteydenpitoa myös miehen sukulaisiin?ky

Kyllä, minä ainakin. Ovathan he nyt myös minun sukulaisiani.

Eikä ole, kuten ei ole miehesikään.

Vierailija
294/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelun ja ennakoinnin merkityksen huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun tapaa ihmisen jolle nämä ovat hankalia. Aamulla sitä tajuaa kahvin olevan loppu (kun ei muistanut ostaa sitä kaupasta eikä ollut kirjoittanut lappua avuksi), kipaisee kauppaan ostamaan kahvia. Kotiin tullessa tajuaa että syödäkin jotain voisi mutta ei ole aamiaistarpeita (kun ei niitäkään ostanut), noh nälkäisenä liikkeelle. Vaatteet on pesemättä ja ai niin, tänään on treenit töiden jälkeen (hei muistin etukäteen!), treenikassi pitää pakata mutta unohdin ottaa entiset vaatteet viimeksi pois ja nyt ne on märkiä ja likaisia eikä puhtaita ole kun ne pyykit on pesemättä... Ja niin edelleen. Ns. normaalille ihmiselle nämä tulevat aika selkärangasta (kaupassa muistaa että kahvi oli loppu ja treenien jälkeen tai jossain vaiheessa viikkoa ennakoi seuraavia treenejä sen verran että tyhjentää kassin ja hoitaa tarvikkeet valmiiksi), mutta vaikka aivovamman saaneelle tai vaik

Suurin osa metatöistä tapahtuu luonnostaan ja vaivatta. Perusihmisellä. Asiat muuttuvat lasten tullessa taloon. Toisilla edelleen suht vaivatonta, kaikille ei. Omalla kohdalla elämä oli suhteellisen sujuvaa vielä kahden lapsen kera. Asumme rivarissa, ei tartte niistä salaojistakaan huolehtia. Mutta mutta, sairastuin uupumukseen ja jo ajattelu olikin haastavaa. Unohdin kauppatavarat kassalle ja rahat automaattiin. Niistä lähtökohdista voi vain arvata, kuinka vaikeaksi se arjen toteutus muuttui. Tai no, perheen toinen aikuinen alkoi sit vastata asioista enemmän. Mutta kyllä se oli raskasta ja hankalaa aikaa. 

Jos metatyö olis illuusio, ei olisi mitään ongelmaa, vaikk tällaisia haasteita vastaan tulisi. 

Vierailija
295/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä millaisia määriä tietoa llähes missä tahansa työssä joutuu käsittel

Koska tietävät, että sinä haluat pitää ohjakset käsissäsi etkä luota siihen, että ilman sinun kontrollointiasikin asiat hoituisivat. Toinen vaihtoehto on se, että olet passannut heidät piloille. 

Vierailija
296/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitkään.

Kaikki suunnittelu on minun eli naisen vastuulla. Raskasta. Sitten mies kiukuttelee kuinka minä määrään tekemään asioita. Ihan kuin ne arjen pyörittämiseen liittyvät pakolliset jutut olisi minulle jotain herkkua. Jos asiat jättää miehen vastuulle niin hän havahtuu niihin siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä. On kuin lapsen kanssa eläisi. Olen miettinyt eroa koska toinen ei ota vastuuta.

Tuossapa tuli merkittävä oheisilmaisu metatyölle: vastuunotto! Sitähän se on, tai siis vastuuttomuutta, jos ei yhtään huolehdi ja suunnittele.

Vierailija
297/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimerkissä olevien asioiden teko on niin helppoa, miksi kukaan muu perheessä ei niitä tee? 

Minun isäni ei tee mitään kotitöitä, koska äiti on heidän suhteensa alusta asti passannut häntä kuin pikkulasta. Tekee jopa leivät valmiiksi. Ehkä teillä on sama tilanne suunnittelun kanssa. Olet totuttanut muut siihen, että sinä hoidat (tai ehkä et edes anna muiden osallistua) ja siksi saat tehdä kaiken itse. 

Vierailija
298/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aina yhtä huvittavaa katsoa tuota naisten toimintaa ja vaatimuksia että teidät pitäisi ottaa tosissaan kun selvästikin ajattelukin on naisten mielestä aivan liian rankkaa toimintaa kun ei edes sitä suostu itse tekemään ja vaaditaan muita ajattelemaankin naisen puolesta.

Kuitenkin näiden muiden pitäisi jotenkin tietää mitä nainen haluaa tapahtuvan kun lähes joka nainen suuttuu ja alkaa kiukuttelemaan kuin pikkulapsi jos muut ei tee niin kuin hän haluaisi tapahtuvan ilman sitä ajattelua eli miettimistä.

Mikai et avaa suutasi ja sovi sen naises kanssa, miten aiot asiat hoitaa? Vai onko se miehelle liikaa vaadittu, et ajattelee, puhuu JA hoitaa?

Vierailija
299/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyö perheessä= arkitöiden  jäjestely. Täysin vieras trendikäsite monille!.

Vierailija
300/597 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. OCD:nä suunnittelen usein valvoen kaiket yöt, mutta mitään valmista ei tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi