Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?
Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne
Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.
Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa.
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, äitini on tälläinen metatyömarttyyri. Todella rasittava ihminen. Kokoajan puuhaillaan kaikkea jonninjoutavaa ja otetaan hirveät paineet aivan yhdentekevistä asioista. Mitään ei kuitenkaan saada aikaan ja kovaan ääneen voi valitella sitten, kun on niin rankkaa ja kukaan muu ei tee mitään.
Päätin jo lapsena, etten kasva samanlaiseksi ja niin vaan on sisustettu, siisti ja kaunis koti hankittuna. Lapsilla on ruokaa, vaatteita ja virikkeitä ja itselläkin vapaa-aikaa ja aidosti hyvä puoliso. Kokemukseni mukaan 95% metatöistä on jotain turhaa huttua. Aina tulee muutoksia ja se on aivan yhdentekevää onko nyt jokainen joulukoriste ripustettu aattona tai laatikot itse laitettu, jos ei aika vaan riitä. Olen miettinyt onko tämä metatöihin takertuminen yhteydessä voimakkaaseen neuroottisuuteen ja johonkin kontrollinhaluun?
Kuulostaapa tutulta.
Saakeli, että äiti ja
Miksi ette tehneet osuuttanne? Miksi äitinne joutu tekee kaiken yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkissä olevien asioiden teko on niin helppoa, miksi kukaan muu perheessä ei niitä tee?
Minun isäni ei tee mitään kotitöitä, koska äiti on heidän suhteensa alusta asti passannut häntä kuin pikkulasta. Tekee jopa leivät valmiiksi. Ehkä teillä on sama tilanne suunnittelun kanssa. Olet totuttanut muut siihen, että sinä hoidat (tai ehkä et edes anna muiden osallistua) ja siksi saat tehdä kaiken itse.
Jos pyydän ja vaadin useita kertoja miestä laittamaan jonkun menonsa kalenteriin ja sitten lopulta useiden, useiden pyytämisten jälkeen laitan sen itse, kun menee hermot, niin miksi joku haluaa tottua tuohon. Eikö vaan olisi helpompi laittaa se meno itse kalenteriin.
Esim. Viime keväänä pyysin miestä merkkaamaan lomansa kalenteriin. Ei millään saanut tuota aikaiseksi, joten kun minun piti merkitä töissä lomani, ei minulla ollut
No siinähän oppii. Jokaisen aikuisen pitää osata kantaa vastuuta itsestään ja parisuhteessa myös yhteisistä asioista. Jos ei onnistu, niin oma on häpeänsä. Älkää passatko miehiä!!!
Meillä on ruokakuluille tietty budjetti eli se tarkoittaa sitä, että tarjouksia pitää seurata. Joitain tykkäämistämme tuotteista ei ole siinä kaupassa, missä teemme yleensä ostokset. Yhdessä tämä tarkoittaa, että kauppareissulla pitää käydä kolmessa eri kaupassa. Minä selvitän, mitä ostetaan mistäkin. Kerron matkalla miehelle, että ensin mennään kauppaan A, sitten kauppaan B ja muut ostokset tehdään kaupasta C.
Mietin hakujärjestyksen, sillä jos kaupasta A ja B ei löydykään mitä olen hakemassa, ne ostetaan kaupasta C. Jos pitää ostaa pakasteita, se kauppa on viimeisenä vuorossa. Kaikki menee hyvin paitsi mies kurvaakin kauppaan C ja suunnitelma menee uusiksi. Siellä pitää miettiä, että ostetaanko tuote kalliilla vai käydäänkö katsomassa, onko tarjoustuotetta vielä toisessa kaupassa. Mies on sitä mieltä, että tarjoukset kannattaa hyödyntää, joten siinä me sitten seilataan kaupasta toiseen ja aina jää jotain saamatta. Aikaa ja rahaa menee ja vtutus tulee, kun hyvää suunnitelmaa ei noudateta.
Sanomattakin on selvää, että mies ei ymmärrä mitä "vie mennessäs ja tuo tullessas" tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla jonkinlainen osakeyhtiö jota kutsutte parisuhteeksi vai mikä teitä vaivaa? että oikein työvuorolistat,kuluseurannat ja kulkukortit pitää olla?!? Se maksaa kellä on ja se tekee joka osaa. Minä jos kokkaan niin sitä ei syö pirukaan niin parempi kun ostan vain ainekset ,enkä puutu sen enempää. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? On monia hommia mitkä osaan paremmin ja vaikka vasemmalla kädellä silmät sidoittuina joten tekemiset jakautuu ihan automaattisesti. Molemmat pääsee helpommalla ja jää enemmän aikaa tehdä muita juttuja. Jos ei muuta niin kattella yhdessä vaikka leffaa.
Mutta kun kyse on suunnittelusta ja organisoinnista, ei tekemisestä. Ehkä sekin teillä menee noin puoliksi, niin et ole huomannut koko asiaa.
Näitä ihmisiä on yllättävän paljon, jotka luu
Tässä ketjussa on enimmäkseen ihmisiä, jotka yrittävät pakottaa kaikki johonkin metatyörumbaan vain, koska se oma elämä on millintarkasti (ja tietysti mamman ihan yksin) suunnitelua. Ei tule mieleenkään, että osalla ihmisistä ei ole mitään metatöitä, koska arki sujuu joustavasti ilman kontrollointia ja panikointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä.
Esimerkiksi ruokalistan/kauppalistan suunnittelu jne.
Osaako joku ketoa mistä se sana "meta" tähän tulee. Ja olisikohan mitään suomenkielistä vastinetta tuolle sanalle, hmm.
Ihan vain suunnittelu. Se on oikein pätevä suomenkielinen sana ja kertoo kaiken olennaisen. Käyttämällä suunnittelun sijaan sanaa metatyö ihminen luo mielikuvaa, että hän tekee jotain kovinkin raskasta ja kuormittavaa. Todellisuudessa kyse ei useinkaan ole sen ihmeellisemmästä asiasta kuin
Eikä suunnittelu ehkä riitä kuvaamaan asiaa. Kyseessä on oikeastaan arjen ja elämän johtaminen ja organisointi.
Auton ilmanpaineet ja renkaiden vaihto, mahtaako naiset tehdä niitä, vai viettekö korjaamoon renkaiden vaihtoon?
Minulle on vaikeaa vaihtaa vesihana tai tai saada pesukone paikalleen. Kärryllä saa siirrettyä, nokkakärryä käyttäen.
Murinat eivät minulla, naisella ole hyväksyttäviä. Menen talon katolle sammalia lakasemaan ja sahaan puut, kaadankin pienimmät. maalaan ja kannan matot ulos.
ruoka on pikaisesti tehty ja siivoaminen kun on välttämätöntä.
Liika huolehtiminen ja jatkuva huomauttaminen on itselle rasittavaa. En huomauta astianpesukoneesta tai likaista kengistä. Vaikeinta on tietokoneasiat, niissä olen täysi nolla. Arvostan alan osaajia ja mies tutkii sellaset asiat hyvin.
Veitsien terottaminen on hänelle tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä.
Osaako joku ketoa mistä se sana "meta" tähän tulee. Ja olisikohan mitään suomenkielistä vastinetta tuolle sanalle, hmm.
Ihan vain suunnittelu. Se on oikein pätevä suomenkielinen sana ja kertoo kaiken olennaisen. Käyttämällä suunnittelun sijaan sanaa metatyö ihminen luo mielikuvaa, että hän tekee jotain kovinkin raskasta ja kuormittavaa. Todellisuudessa kyse ei useinkaan ole sen ihmeellisemmästä asiasta kuin
Hassu. Suunnittelu=metatyö. Toiset haluavat kutsua työksi sitäkin, että huolehtivat lapsilleen riittävän vaatetuksen. Toisille se on suunnittelua. Suurimmalle osalle vain normaalia arkirutiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla jonkinlainen osakeyhtiö jota kutsutte parisuhteeksi vai mikä teitä vaivaa? että oikein työvuorolistat,kuluseurannat ja kulkukortit pitää olla?!? Se maksaa kellä on ja se tekee joka osaa. Minä jos kokkaan niin sitä ei syö pirukaan niin parempi kun ostan vain ainekset ,enkä puutu sen enempää. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? On monia hommia mitkä osaan paremmin ja vaikka vasemmalla kädellä silmät sidoittuina joten tekemiset jakautuu ihan automaattisesti. Molemmat pääsee helpommalla ja jää enemmän aikaa tehdä muita juttuja. Jos ei muuta niin kattella yhdessä vaikka leffaa.
Mutta kun kyse on suunnittelusta ja organisoinnista, ei tekemisestä. Ehkä sekin teillä menee noin puoliksi, niin et ole huomannut koko asiaa.
Tavallinen arjen hallinta ei ole mitään "metatyörumbaa", vaan oletusarvo. Ehkä joku hallitsee sinun arkea sinun puolestasi ja pyyhkii perseesikin, niin et tiedä vieläkään mistä puhutaan.
Eikä suunnittelu ehkä riitä kuvaamaan asiaa. Kyseessä on oikeastaan arjen ja elämän johtaminen ja organisointi.
Kuulostaa sairaalta, jos perhe-elämästäkin tehdään jotain yritystoimintaa, jota pitää johtaa ja organisoida. Onneksi meillä ei ole noin.
Vierailija kirjoitti:
Auton ilmanpaineet ja renkaiden vaihto, mahtaako naiset tehdä niitä, vai viettekö korjaamoon renkaiden vaihtoon?
Minulle on vaikeaa vaihtaa vesihana tai tai saada pesukone paikalleen. Kärryllä saa siirrettyä, nokkakärryä käyttäen.
Murinat eivät minulla, naisella ole hyväksyttäviä. Menen talon katolle sammalia lakasemaan ja sahaan puut, kaadankin pienimmät. maalaan ja kannan matot ulos.
Liika huolehtiminen ja jatkuva huomauttaminen on itselle rasittavaa. En huomauta astianpesukoneesta tai likaista kengistä. Vaikeinta on tietokoneasiat, niissä olen täysi nolla. Arvostan alan osaajia ja mies tutkii sellaset asiat hyvin.
Minulla ei ole autoa, mutta jos olisi, huolehtisin siitä hyvin koska kyseessä on kuitenkin sen verran arvokas kapistus. Minä hoidan tietokoneasiat parisuhteessa, vaikka olen nainen. Enkä voi sietää koneiden kanssa säätämistä. Mutta kun mies rukka ei osaa senkään vertaa, niin homma lankeaa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.
Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.
Aikaisemmin joku määritteli meratyön sellaiseksi jonka huomaa sitten kun se jää tekemättä. Sai yläpeukkujakin. Eikö noiden (suodattimien vaihto,auton huolto)tekemättä jättämistä huomaa?
Suodattimien vaihto. 1) Huomaa, että talkkari pudotti ne postiluukusta. 2) Vaihda ne.
Metatyön määrä?
Mistä se talkkari tietää minkä merkkinen teidän imuri on?
Tavallinen arjen hallinta ei ole mitään "metatyörumbaa", vaan oletusarvo. Ehkä joku hallitsee sinun arkea sinun puolestasi ja pyyhkii perseesikin, niin et tiedä vieläkään mistä puhutaan.
Miksi sinua kiukuttaa noin paljon, että kaikille ihmisille arki ei ole mitään jatkuvaa hallintaa, vaan se sujuu ilman metatöitä ja kontrollointejakin? Vai onko sinulle vessakäyntikin joku metatyön muoto? :D
Miehen vastuulla on nurmikonleikkuu, lumityöt, kaikki perheen yhteen autoon liittyvä kuluineen, talouden tietotekniikka (ostot&ylläpito- 3 pöytätietokonetta, läppäri, tabletti), puhelinliittymät, vakuutukset, kaupassa käynnit ja ruonlaitto. Vaimolla osakkeen vastike&käyttösähkö, lasten juttujen perushankinnat, lekurit yms, lemmikin ylläpito, siivous ja pyykinpesu. Olen tyytyväinen tähän jakoon.
Itse olen ulkoistanut wc-käyntien metatyön sulkijalihakselleni ja lantionpohjalihaksilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Ihan vain suunnittelu. Se on oikein pätevä suomenkielinen sana ja kertoo kaiken olennaisen. Käyttämällä suunnittelun sijaan sanaa metatyö ihminen luo mielikuvaa, että hän tekee jotain kovinkin raskasta ja kuormittavaa. Todellisuudessa kyse
Etkö vieläkään ymmärrä? Se vaatteiden HANKINTA ei ole metatyötä. Se on metatyötä, että tarkkailee milloin lapsen vaatteet alkavat olla liian pieniä, selvittää mitä kokoa pitää ostaa ja missä myydään halutunlaista vaatetta. Niin ja budjetointi. Onko juuri tässä kuussa varaa käydä ostamassa uusi haalari, vai pitäisikö sitä lykätä ensi kuulle, kun nyt hommattiin jo talvisaappaat. Tavalliset ihmiset eivät ole rahasta tehtyjä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa sairaalta, jos perhe-elämästäkin tehdään jotain yritystoimintaa, jota pitää johtaa ja organisoida. Onneksi meillä ei ole noin.
Teillä sitten jääkaappi ammottaa tyhjyyttään, lapset kulkevat liian pienissä ryysyissä, laskut on maksamatta, autot katsastamatta jne. Ei kuulosta kovin kivalta. Kuulostaa itseasiassa todella stressaavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tunnutaan elävän spontaanisti hetkessä, kun metatyötä ei kuulemma ole olemassa.
Kaikki varautuminen ja suunnitteleminen on nipotusta ja turhaa, varsinkin lasten kanssa.
On metatyötä ja metatyötä. Ihan keksitty metatyö on miettiä ja suunnitella jotain eväitä retkelle. Luulisi nyt jokaisella lapsiperheellä löytyvän kotoa evästarpeita jääkaapista ilman erillistä suunnitteluakin.
Ja ne evästarpeet ilmestyy sinne kaappiin...miten?
Oisko vaikka ostamalla kaupasta? Ei muuten vaadi minkäänlaista metatyötä. Sen kun lampsii kauppaan, ottaa tavarat hyllystä ja menee kassalle maksamaan.
Toisilta se onnistuu ihan zombina. Yhtään ajatusta ei tarvita siihen, että lähtee kauppaan (esim. 10km), ottaa hyllystä jotain, jonka nimittää evääksi maksaa ja ajaa takaisin. Ihan huoletonta ja ajattelematonta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua kiukuttaa noin paljon, että kaikille ihmisille arki ei ole mitään jatkuvaa hallintaa, vaan se sujuu ilman metatöitä ja kontrollointejakin? Vai onko sinulle vessakäyntikin joku metatyön muoto? :D
Miksi sinua harmittaa jonkun sanan käyttäminen? Se tässä on suurempi mysteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole autoa, mutta jos olisi, huolehtisin siitä hyvin koska kyseessä on kuitenkin sen verran arvokas k
Joo naisraukka olen minä todella, kun en viitsi opetella tietokoneita. ilman tietokoneapua mieheltä, kuvien koostaminen ja uusien tietsikoiden ja tv hankkiminen, kun on paljon eri toimintoja, ei onnistu minulta. Hyvä kun itse teet arvokasta työtä tietokoneiden hoitamisessa.
Jaa minusta suunnittelu kuulostaa raskaammalta ja vaativammalta kuin metatyö.