Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?
Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne
Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.
Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa.
Kommentit (597)
No toi kalenterin ylläpitohan just on metatyö. Voi hyvän tähden. Suunnittelua.
Voitaisiin alkaa käyttämään asioista niiden suomenkielisiä nimiä, kun termit sekoittuu iloisesti. Monesti on jo tullut ilmi että metatyö on yhtäkuin suunnittelua / organisointia.
Ei voi sanoa, ettei ole mitään suunnittelua /organisointia elämässä sen kummemmin, ja samaan hengenvetoon kertoa miten tekee kaiken suunnittelunsa oikein kirjallisesti/sähköisesti (kalenteriin).
Voi hyvän tähden, kun kaikki ei käytä tuollaisia amerikkalaisilta lainattuja mukatermejä. Kalenteriin kirjoittaminen ei ole työtä. Se on asioiden kirjoittamista muistiin. Suurimmalle osalle ihmisiä se ei ole mikään kummallinen projekti, vaan hoituu siinä sivussa kun arkea muutenkin pyöritetään. Yhtä mutkikas asia kuin se, että syöt ja kuuntelet lasten juttuja samaan aikaan.
"No toi kalenterin ylläpitohan just on metatyö. Voi hyvän tähden. Suunnittelua.
Voitaisiin alkaa käyttämään asioista niiden suomenkielisiä nimiä, kun termit sekoittuu iloisesti. Monesti on jo tullut ilmi että metatyö on yhtäkuin suunnittelua / organisointia.
Ei voi sanoa, ettei ole mitään suunnittelua /organisointia elämässä sen kummemmin, ja samaan hengenvetoon kertoa miten tekee kaiken suunnittelunsa oikein kirjallisesti/sähköisesti (kalenteriin). "
Varmaan ihmiset eivät voi ymmärtää, että tuo sitä metatyötä koska se vie niin hillittömän vähän aikaa ja aivokapasiteettia. Ja jotkut tekevät siitä avaruustiedettä. Mutta kun tiskit ja pyykit pesee kone, siivouksen ja nurmenleikkuun hoitaa robotit niin jostainhan pitää kehittää itselle marttyyrius: metatyöt pilaavat elämäni... PS entä kun digijääkaapit, älylaitteet ja AI tekevät mm. kauppalistat ja hoitavat ostokset kotiin, entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, äitini on tälläinen metatyömarttyyri. Todella rasittava ihminen. Kokoajan puuhaillaan kaikkea jonninjoutavaa ja otetaan hirveät paineet aivan yhdentekevistä asioista. Mitään ei kuitenkaan saada aikaan ja kovaan ääneen voi valitella sitten, kun on niin rankkaa ja kukaan muu ei tee mitään.
Päätin jo lapsena, etten kasva samanlaiseksi ja niin vaan on sisustettu, siisti ja kaunis koti hankittuna. Lapsilla on ruokaa, vaatteita ja virikkeitä ja itselläkin vapaa-aikaa ja aidosti hyvä puoliso. Kokemukseni mukaan 95% metatöistä on jotain turhaa huttua. Aina tulee muutoksia ja se on aivan yhdentekevää onko nyt jokainen joulukoriste ripustettu aattona tai laatikot itse laitettu, jos ei aika vaan riitä. Olen miettinyt onko tämä metatöihin takertuminen yhteydessä voimakkaaseen neuroottisuuteen ja johonkin kontrollinhaluun?
Kuulostaapa tutulta.
Saakeli, että äiti jakso suunnitella ja pähkäillä, kun ei kukaan tarttunut tai ajatellut, että asiat pitää tapahtua NYT hänen aikataulussaan, niin marttyyrihelvetti oli valloillaan. Monet lapsuuden kivat muistot on kuorrutettu tuolla muorin "kai se on ite tehtävä sitten, kun ei kukaan muukaan näitä tee!".
Varhaisessa vaiheessa päätin, etten lapsia ainakaan riesaksi tee. Neljä lasta kun ei saanut näkyä missään. Ei leluja julkisissa huoneissa ja omissakin huoneissa vain sen hetken kun leikki. Ruokapöydässä piti olla hiljaa. Kylässä piti olla hiljaa ja istua paikallaan.
Jälkeenpäin ajatellut, että meidän äiti oli järjettömän kiltti tyttö. Sen lisäksi muiden mielipiteet vaikutti aivan liikaa hänen tekemisiinsä. Hän arvosti koulutettuja. Hän oli tuommoinen tehdastyttö vain ja häpeäpaalun alinta sakkaa. Neljän lapsen yksinhuoltaja (leski).
Hän yritti kovasti tulla hyväksytyksi. Kaiken piti olla tiptop ja lapset hyvätapaisia ja siistejä. Sitten kotona se ilmeni meillepäin takakireytenä ja marttyyriytenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatöitä on lähinnä lasten kanssa. Lasten puolesta täytyy suunnitella, ja jossain vaiheessa teini-ikää toivottavasti alkavat oppimaan itse sitä arkeaan miettimään.
Kahden aikuisen taloudessa metatyötä ei (toivottavasti) paljon huomaa, vaan molemmat osaa luovia arjessa ja suunnitella sitä arkea ja tehdä asioita ja kotihommia sen mukaan. Mutta sitten kun paketissa on mukana lapsia, lasten hoito/koulu, lasten kuskaamista, lasten asioiden sopimista, niin aika paljon pitää suunnitella ajankäyttöäkin, sopia keskenään, kuka vanhempi tekee mitäkin.
Itse ainakaan en muista, että metatyötä olisi ollut hengästyttävän paljon ennen lapsia. Se alkoi lasten myötä. Pienten lasten kanssa muistettavaa on välillä niin paljon, että osa unohtuukin.
Mulla ei ole lastenkaan kanssa kummempia metatöitä. Käytän kalenteria niin ei unohdu mikään olennainen.
Siis se kalenterin käyttäminen on juuri sitä metatyötä. Meillä on perhekalenteri ja jaettu sähköinen ostoslista, johon kunkin pitäisi laittaa puutteet.
Kummasti mies ei muista käyttää noita ja minä sitten jatkuvasti kyselen ja lopulta laitan aikataulut ja ostettavatise kalenteriin ja listaan. Ei mies niitä osaa katsoakaan, jos en erikseen muistuta. Usein käy kaupassa "salaa", jotta ei joudu samalla ostamaan niitä listalla olevia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatöitä on lähinnä lasten kanssa. Lasten puolesta täytyy suunnitella, ja jossain vaiheessa teini-ikää toivottavasti alkavat oppimaan itse sitä arkeaan miettimään.
Kahden aikuisen taloudessa metatyötä ei (toivottavasti) paljon huomaa, vaan molemmat osaa luovia arjessa ja suunnitella sitä arkea ja tehdä asioita ja kotihommia sen mukaan. Mutta sitten kun paketissa on mukana lapsia, lasten hoito/koulu, lasten kuskaamista, lasten asioiden sopimista, niin aika paljon pitää suunnitella ajankäyttöäkin, sopia keskenään, kuka vanhempi tekee mitäkin.
Itse ainakaan en muista, että metatyötä olisi ollut hengästyttävän paljon ennen lapsia. Se alkoi lasten myötä. Pienten lasten kanssa muistettavaa on välillä niin paljon, että osa unohtuukin.
Niin, lapsettomathan vain makaavat kotona eikä heillä ole koskaan mitään sovittavia menoja.
Niin, menojen sopimisen tai suunnittelun määrähän ei ole ollenkaan verrannollinen taloudessa asuvien henkilöiden määrään. Eikä varsinkaan siihen, että osaako ne henkilöt edes pukea vielä itse.
Ihan typerää mukaloukkaantua "lapsettomat vain makaavat kotona", no on se yhden aikuisen elämä paljon yksinkertaisempaa kuin lapsiperheen arki. Kyllä itse vielä sinkkuna, jo lapsia saaneen kaverin luona sen huomasin. Ne perheen äiti ja isä meni ja teki lähes koko ajan jotain. Itse saatoin vain ruoan jälkeen istua sohvalle, en edes tajunnut että ai nyt laitetaan lapset yöpuulle jne. Ei tulisi mieleenkään esittää että minulla sinkkuna yhtä paljon asioita hoidettavana, kuin mitä parin tenavan hoito vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tunnutaan elävän spontaanisti hetkessä, kun metatyötä ei kuulemma ole olemassa.
Kaikki varautuminen ja suunnitteleminen on nipotusta ja turhaa, varsinkin lasten kanssa.
On metatyötä ja metatyötä. Ihan keksitty metatyö on miettiä ja suunnitella jotain eväitä retkelle. Luulisi nyt jokaisella lapsiperheellä löytyvän kotoa evästarpeita jääkaapista ilman erillistä suunnitteluakin.
Ja ne evästarpeet ilmestyy sinne kaappiin...miten?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi sanoa, ettei ole mitään suunnittelua /organisointia elämässä sen kummemmin, ja samaan hengenvetoon kertoa miten tekee kaiken suunnittelunsa oikein kirjallisesti/sähköisesti (kalenteriin). "
Varmaan ihmiset eivät voi ymmärtää, että tuo sitä metatyötä koska se vie niin hillittömän vähän aikaa ja aivokapasiteettia. Ja jotkut tekevät siitä avaruustiedettä. Mutta kun tiskit ja pyykit pesee kone, siivouksen ja nurmenleikkuun hoitaa robotit niin jostainhan pitää kehittää itselle marttyyrius: metatyöt pilaavat elämäni... PS entä kun digijääkaapit, älylaitteet ja AI tekevät mm. kauppalistat ja hoitavat ostokset kotiin, ent
Hyvin sanottu. Minulle kalenterin käyttö on samanlainen rutiini kuin vaikkapa hampaiden pesu tai hiusten harjaaminen. En osaa millään tasolla mieltää sitä työksi. Saati jotenkin kuormittavaksi asiaksi. Päimvastoin. Kalenteri helpottaa elämää äärettämän paljon, kun ei tarvitse alkaa miettimään että olikohan mulla 17.2. klo 17 jotain sovittuna vai ei. Pari sekuntia ja asia näkyy kalenterista. Moni tuntuu tekevän elämää suurempia ongelmia asioista, joihin menee aikaa ja kapsiteettia vähemmän kuin tänne kirjoittamiseen. Vai laskeeko joku tämänkin työksi? :D
Vierailija kirjoitti:
No toi kalenterin ylläpitohan just on metatyö. Voi hyvän tähden. Suunnittelua.
Ei voi sanoa, ettei ole mitään suunnittelua /organisointia elämässä sen kummemmin, ja samaan hengenvetoon kertoa miten tekee kaiken suunnittelunsa oikein kirjallisesti/sähköisesti (kalenteriin).
Voi hyvän tähden, kun kaikki ei käytä tuollaisia amerikkalaisilta lainattuja mukatermejä. Kalenteriin kirjoittaminen ei ole työtä. Se on asioiden kirjoittamista muistiin. Suurimmalle osalle ihmisiä se ei ole mikään kummallinen projekti, vaan hoituu siinä sivussa kun arkea muutenkin pyöritetään. Yhtä mutkikas asia kuin se, että syöt ja kuuntelet lasten juttuja samaan aikaan.
Ei mutta se on suunnittelua. Sitähän tuossa peräänkuulutettiin. Miksi puhutaan "metatyöstä" kun tuntuu menevän sekaisin, mitä se pitää sisällään. Paljon selkeämpää olisi sanoa että vaikka suunnittelee. Esim me laitetaan perheen yhteiseen kalenteriin molempien vanhempien loma-ajat jne. Lasten hammaslääkäreitä, opepalavereita ja sellaista. Suunnitteluahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haahhaa. Mun mieskaveri aina suureen ääneen päivittelee, kun mä suunnittelen kaikkea ääneen. Hössötän, kuten hän sanoo, mutta hänpä ei, sillä seurauksella, että palkasta meni yli 40 % veroja, kun ei ollut huolehtinut ja sitten kauhea kiroaminen. Lääkärin laittama lähete vanhentui ennen kuin toimeentui verikokeille, taas kauhea kiroaminen ja kun se vielä maksaakin, se uusi lääkärinaika. Ruoat happanee kaappiin, kun ei ole järjen hiventä ostamisissa. Tavarat ovat hukassa, joka päivä etsitään jotain kissojen ja koirien kanssa. Kaikesta tulee kauheaa draamaa ja stressaamista, mutta pääasia, ettei vaan hössötetä.
Miksi sinulla on lapsi "mies"kaverina?
Tykkään siitä silti. Mutta en mä saman katon alle muuta, ikinä. Tykkään liikaa järjestelmällisyydestä ja siitä tunteesta, että langat on käsissä. Kuitenkaan en osaisi olla puuttumatta miehen tekemisiin, mutta kun ne tekemiset etenee kuin etana tervassa, niin en halua osallistua ja olla hoputtamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lastenkaan kanssa kummempia metatöitä. Käy
Kyllä on vaikeaa kun alle 10 sekuntia kestävä toimenpidekin on oikein TYÖTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.
Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.
Aikaisemmin joku määritteli meratyön sellaiseksi jonka huomaa sitten kun se jää tekemättä. Sai yläpeukkujakin. Eikö noiden (suodattimien vaihto,auton huolto)tekemättä jättämistä huomaa?
Suodattimien vaihto. 1) Huomaa, että talkkari pudotti ne postiluukusta. 2) Vaihda ne.
Metatyön määrä?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihmiset eivät voi ymmärtää, että tuo sitä metatyötä koska se vie niin hillittömän vähän aikaa ja aivokapasiteettia. Ja jotkut tekevät siitä avaruustiedettä. Mutta kun tiskit ja pyykit pesee kone, siivouksen ja nurmenleikkuun hoitaa robotit niin jostainhan pitää kehittää itselle marttyyrius: metatyöt pilaavat elämäni... PS entä kun digijääkaapit, älylaitteet ja AI tekevät mm. kauppalistat ja hoitavat ostokset kotiin, ent
Ei riitä että kone pesee. Ihmistäkin tarvii pariin vaiheeseen. Ärsyttävää toi että "kone pesee". Joku myös täyttää ja tyhjentää koneen, nostaa kuivumaan ja laittaa kaappiin. Ehkä silittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole metatöitä.
Kuka teillä miettii mitä syödään ja ostetaan kaupasta?
Kuvaa hyvin ihmistä kun kertoo metatyökseen ruokqlistan miettimisen..
No sitä se nyt vaan on, pidit sinä asiasta tai et.
Itse inhoan ruokalistan miettimistä, mutta meillä se tehdään silti, koska halutaan käydä kaupassa mahdollisimman harvoin, koska sekin on ärsyttävää. Itse teen ruokalistan ja kauppalistan ehkä 2/3 kerroista ja rasittavaa siitä tekee lasten monet treenit päällekkäisine aikatauluineen (minkä ruuan ehtii tehdä tossa välissä, moniko syö tätä ja moniko vetää välipalalla pari tuntia pidempään, kuka ehtii edes tehdä sen ruuan kun pitää olla kolmessa paikkaa samaan aikaan jne) ja se, että joskus pitäisi edes löytää se joku ruoka mikä kelpaa kaikille, loput päivät saakin sitten kuulla x määrän "yyyh, mä en tykkää tästä ruuasta" ulinaa.
Mies miettii joskus ruokalistaa ja tekee kauppalistan sen pohjalta ja huokailee hyvin syvään hänkin, en sitten tiedä miksi, kun eihän se ole mikään työ teidän mielestänne? Ja hän itse ei siis halua lähteä kauppaan ilman suunnitelmaa haahuilemaan, mutta tuo ennakointi ja suunnittelu vaikuttaa kuormittava häntä enemmän kuin se itse kauppareissu, mistähän se johtuu, kun eihän tuo nyt mitään työtä ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lastenkaan kanssa kummempia metatöitä. Käy
Kannattaa pariutua aikuisen ihmisen kanssa niin ei tarvitse toimia miehen henkilökohtaisena avustajana. Normaali aikuinen mies osaa kyllä ihan itse lukea kalenteria ja jopa kirjoittaa sinne asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihmiset eivät voi ymmärtää, että tuo sitä metatyötä koska se vie niin hillittömän vähän aikaa ja aivokapasiteettia. Ja jotkut tekevät siitä avaruustiedettä. Mutta kun tiskit ja pyykit pesee kone, siivouksen ja nurmenleikkuun hoitaa robotit niin jostainhan pitää kehittää itselle marttyyrius: metatyöt pilaavat elämäni... PS entä kun digijääkaapit, älylait
Mihin vaiheeseen siinä pesussa tarvitse ihmistä? Sehän ei ole enää pyykin pesemistä, kun otat pyykit pois koneesta. Puhtaitahan ne (ainakin toivottavasti) ovat jo siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.
Aikaisemmin joku määritteli meratyön sellaiseksi jonka huomaa sitten kun se jää tekemättä. Sai yläpeukkujakin. Eikö noiden (suodattimien vaihto,auton huolto)tekemättä jättämistä huomaa?
En useaan vuoteen huomannut, ettei mieheni ollut vaihtanut ilmanottoaukkojen suodattimia. Ja lopulta huomasin vasta, kun esitteli, kuin likaiseksi ne olivat muuttuneet, kun vuosiin ei ollut vaihtanut.
Auton huoltamattomuuttakaan en ole huomannut, kun ei ole autoa.
Metatyö ajatuksena laskee elämän laatua. Enää ei riitä pohtia varsinaisen tekemisen jakautumista perheessä, nostetaan vielä tekemisen suunnittelu jotenkin raskaaksi kokonaisuudeksi. Ja huomaa, että useammat jotka sitä korostavat tuntuvat olevan hyvin kontrollinhaluisia.
Kun ihminen haluaa pitää kontrollista kiinni ei metatyötä ei voi jakaa, kukaan toinen ei tiedä millaiset eväät elli-elmeri tarvitsee juuri tälle reissulle tai mikä lahja on paras hänen koulukaverilleen. Tuolloin vastuu metatöistä on enemmän oma valinta jota kuorrutetaan marttyyriudella. Josta taas seuraa sekä oman, että muun perheen elämänlaadun aleneminen, kukaan ei halua kuunnella marttyyrin huokailua tai marinaa. Tai elää perheessä jossa yksi omaa absoluuttisen totuuden perheen parhaista rutiineista. Miettikääpä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Ette kuulkaa tiedäkään kuinka paljon enemmän adhd-ihmiset tekee metatyötä.
Ymmärrän metatyön raskauden, jos kyseessä on esim. syöpälapsen omaishoitaja, jonka on mietittävä jokainen valintansa syöpälapsen ja hänen hoitojensa ehdoilla. Samalla koko perheen valinnat on tehtävä sairauden ja hoitojen ehdoilla. Mutta tavallisessa lapsiperheessä näin ei ole, joten metatyö on lähinnä itseasiheutettua turhasta stressaamista. Yleensä eväät kyllä saa ostettua ilman erityisempää suunniteluakin ja lapsi ei siihen kuole, jos menee kerran kouluun ilman kumisaappaita.
Mut ehtii pilaantuu, kun se retki on vasta ens kuussa...