Pirjo Nuotio on aina painanut 53kg, voi olla 2-3 päivää syömättä.
Oppinut (pakkomielteisen) tavan vartioida painoaan aanuin illoin omilta vanhemmiltaan. On tarkka än saman painoinen ollut koko elämänsä ja synnytyksenkin jälkeen vain pari viikkoa aikaa palautua normaaliksi. Nyt yli 70v hyväksyy uuden 54kg painonsa, vaikka edelleenkin se tavoite on 53. On välillä helpostikin 2-3 päivää syömättä, ettei vaan liho.
En tiedä mitä te muut olettemieltä, mutta minusta tämä oli hyvin surullista luettavaa. Ei mitenkään ihailtavaa.
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänestä voisi monet ottaa esimerkkiä. On terve, kaunis ja hyvinsäilynyt ikäisekseen ja myös tyytyväinen elämäänsä. Monilla on pakkomielle koko ajan ajatella ruokaa ja se mässääminen tekee vain onnelliseksi, mutta usein myös tuo mukanaan sairauksia.
Joku elää syödäkseen, joku toinen taas syö elääkseen laadukasta elämää. Elämässä on paljon muutakin kuin vaan se syöminen.
Pirjolla taas on pakkomielle painon tarkkailuun. Tuon ikäinen ihminen voisi jo ottaa hieman rennommin, eikä muutama kilo lisää olisi pahitteeksi. Tuntuu aika orjallisilta hänen muutkin tapansa. Mutta kukin tyylillään ja hän kokee näin, hän kokee myös että hänen täytyy antaa lehteen nämä tärkeät tiedot.
Luuletko että Pirjo kysyi toimittajalta että saako kertoa tälle elämäntavoistaan?
Mistäs minä tiedän. Joka tapauksessa hän on aiheelliseksi katsonut että nämä tiedot on tärkeitä olla lehdessä. Hänen mielestään. Monet lukijat saattavat olla eri mieltä, kokevat että tulevat hyvin toimeen ilman tätä informaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ei käy kateeksi. Aikamoinen rimpula, lähtee varmaan lentoon tuulisena päivänä.
"Oliko toi lentävä muovipussi?"
-Ei, Pirjo vaan lenkillä.
Kateellinen🥱
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Surullista. Koko elämä mennyt painontarkkailussa.
En tiedä minkä pituinen on, mutta minusta tuo n50kg on teinin paino, kyllä aikuisen ihmisnaaraan pitäis painaa enemmän kuin lapsi. Itse en ainakaan haluaisi olla noin heiveröinen, nainen on muutenkin pienempi sukupuoli ja "saaliseläin" kaikille sekopäille, kyllä kannattais olla edes lihaa luitten päällä, aikuisen painoinen.
Noin 150-senttinen. Itse painan 48 ja olen 173 cm ja ikää 60, siis kaukana teinistä.
Nuorena painoin 54 kg
Vierailija kirjoitti:
Tulee.mieleen OCD. Pakonomainen painontarkkailu. Kun on päivittäin jopa kolme kertaa punnittava nii o sairautta. Tai on ortoreksia. Sairaalloinen painon ja syömisten tarkkailu. Kuin Karita Tykällä
Juuri noin. Pakko- oireinen häiriö eli OCD. Se voi ilmetä ja ilmenee eri tavoin eri henkilöillä. Toki ortoreksia täyttyy myös. Tajunneet itse ?
Mammat kateellisina haukkumassa 🥱
Päivittäinen punnitus on todettu hyväksi tavaksi hallita painoa. Lyhyt paasto on myös ihan sallittu ja terveellinenkin asia. Muuhun en on ota kantaa.
Hän lienee niitä 50-luvun naisia, joiden päähän istutettiin ajatus naisen hoikkuudesta ja pitkistä hiuksista. Oma äitinikin on sitä samaa sarjaa. On aina kytännyt hulluna omaa ja muiden painoa; nuorena väitti, että ei yhtään kontrolloi syömisiään mutta ei varmaan tarvinnutkaan, koska juodessa ja krapulassa hän ei tullut syöneeksi, ja sellaisia päiviä saattoi viikkoon mahtua useampikin. Nykyisin äitini on tukevassa kunnossa oleva vanhus, joka vahtaa enää vain muiden painoa.
Vierailija kirjoitti:
Mut hyvä pointti toi, että voi pitää kymmenienkin vuosien takaisia vaatteita, kun on aina saman kokoinen. Itsellä paino on vaihdellut tässä välissä, mutta olen edelleen hyvin saman kokoinen kuin olin n. 20v sitten. Satuin juuri löytämään vanhoja vaatteita kaapista, jotka ovatkin minulle edelleen aivan sopivia ja otin käyttöön.
Karu totuus on, että jos ihmiset ei jatkuvasti paisuisi, myös kulutusta saataisiin vähennettyä paljon.
En usko että kukaan pysyy ihan tismalleen saman kokoisena kuin 20-vuotiaana. Tutkimuksissa on todettu että mm. lantion luusto levenee iän myötä sekä miehillä että naisilla. Pohjois-Carolinan yliopiston tutkimuksessa todettiin että vyötärön ympärys levenee keskimäärin 7.6 cm ikävuosien 20 ja 79 välillä johtuen lantion luiden kasvusta. Eli vaikka pysyisit yhtä hoikkana, levenet silti.
Mikä uskomattominta - toi nainen ei ole edes kaunis eikä koskaan ole ollutkaan. Ymmärrän laihuuden vaalimisen vain niiltä, jotka on kauniita, mutta jos ei ole kaunis, niin mikä järki siinä on?
Kyllä itse olen mieluummin hoikka kuin Pirjo Nuotio, vaikka se vaatisi painon jatkuvaa seurantaa, ei kyllä vaasi ainakaan mulla. Voi liikkua ongelmitta, näyttää hyvältä ja tuntuu hyvältä. Toista se olisi ylipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukemassa jutun. Siinä sanottiin että voi olla helposti 2-3 päivää lähes syömättä joka voi tarkoittaa vaikka mitä mutta veikkaan ettei täysin syömättä ole. Eikä jutussa sanottu että säännöllisesti harrastaa näitä "paastoja". Pieni nainen varmaan ihan luonnostaan vaikka on tietysti jotain läskikammoa jäänyt äidiltään. Ei kaikille vaan ruoka maistu, etenkään herkut. Ehkä tuolla syömättömyydellä tarkoitettiin ettei ruoka vaan maistu. Hän myös liikkuu aktiivisesti ja tuntuu muutenkin elävän terveellisesti ja nauttien. Aloituksesta sai hieman erilaisen kuvan..
Ranskalainen paasto pullo viiniä ja sämpylä. 🤣
Siinä on harvinaisen mahtava nainen suomalaiseksi naiseksi.
Tunnen yhden häntä vielä vanhemman rouvan, jolla on vähän samanlainen strategia painonhallinnassa. Ei kylläkään noin tiukka, ettei saisi yhtään lihoa. Mutta hänellä on tietty paino, missä hän haluaa pysyä ja hän seuraa omaa painoaan säännöllisesti. Jos paino nousee 2kg yli tuon tavoitepainon, silloin hän laihduttaa 2kg.
Jonkun mielestä tuo voi kuulostaa neuroottiselta, mutta minusta tuo on silkkaa neroutta. Nykyisinhän tiedetään, että ylipano tahtoo kroonistua ja olen itsekin nuoresta asti kamppaillut painon kanssa ja jojoillut. Pariin kertaan olen saanut 25kg laihdutettua, kerran 15kg ja useampaan kertaan pienempiä määriä. Mutta silti en ole aikuisiällä päässyt kuin kaksi kertaa normaalipainon puolelle.
Normaalipainon sisällä toki se laihduttaminen on helpompaa, ei tuo 2kg painonpudotus välttämättä ihan käden käänteessä onnistu. Mutta se on silti vain 2kg ja tilanne pysyy hallinnassa, eikä päädy tällaiseen tilanteeseen missä nyt itse olen, että normaalipaino on jossain 50 kilon päässä. Painonhallinta menee todella paljon vaikeammaksi, jos päästää itsensä lihomaan. Siihen painonnousuun on todellakin parempi puuttua hyvän sään aikana.
Ihmiset täällä huutelee vaan kuinka on sairas, vaikka yhtä lailla se ylipaino ja jatkuva mässääminen on sairautta. Eli pitäisikö tuonkin antaa vaan painon lähteä laukalle ja sitten kun hän alkaa laihduttaa niin tukea täällä kun onkin yhtäkkiä hupsvaan 30kg ylipainoa. Ei ristus. Suomessa on siis todellakin hyväksyttävämpää olla lihava ja ruma kuin hoikka ja ulkonäöstään huolehtiva.
Suomessa lihavuus alkaa olla jo merkittävä ongelma ja silti jotkut kokevat, että syömisiä tai painoa ei pitäisi vahtia tai sitten on auttamattomasti anorektikko.
Väittäisin, että moni oikeasti yli 30v hoikka ei todellakaan syö mitä vaan ja 5 x päivässä. Monet kuvittelevat, että hoikat ovat jotakin etuoikeutettuja tai poikkeuksellisen hyvillä geeneillä varustettuja; no eivät ole. Me vain näemme sen vaivan, jota hoikkuus vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullista. Olen itse sitä mieltä, että jokaisella on oma biologinen painonsa. Se on siis sellainen, johon keho hakeutuu vaivaa näkemättä, kun elää terveellisesti eli syö monipuolisesti nälkää näkemättä ja liikkuu sopivasti. Itse olen 166 cm pitkä ja painoni pysyy helpoiten 60-62 kg hujakoilla. Pirjolla biologinen paino ei selvästi ole 53 kg.
Minäkin olin sitä mieltä, että meillä on biologinen paino, mutta yhtäkkiä se olikin 88 kg, eikä 57 kg. Joten kannattaa kuitenkin panostaa painonhallintaan. Aineenvaihduntaan yms. voi tulla muutoksia!
Samoin kävi minulle. Jos joku olisi sanonut, että minusta tulee lihava niin olisin nauranut ja todennut, että on olemassa joku biologinen paino. Mutta sitten alkoi vaihdevuodet.
Näinpä. Olen 164 cm ja painoin 20-30 vuotiaana n 52-53 yhtään katsomatta mitä söin, tosin en ole ollut mikään suursyömäri ikinä mutta makea maistunut aina sitäkin paremmin. Päättelin silloin, että biologinen painoni on tuo vähän päälle 50 kg. No päälle 30 v tuo biologinen painoni yhtäkkiä kohosi n. 65 kiloon ja olin vähän ihmeissäni, mutta söin huoletta kuten aina ennenkin. No nyt viisikymppisenä tämä ns. biologinen painoni on jo yli 70, huoleton syöminen on historiaa sillä paino tuntuu nousevan koko ajan. Syöminen on ollut koko elämäni ajan samanlaista, joten kyllä se vain ikä tekee tehtävänsä ja ennen kaikkea nyt peliin puuttuivat vaihdevuodet.
Kirsi Alm-Siira on sentään sopivan hoikka eikä liian laiha.
Ja te uskotte kaiken mikä lehdessä lukee?
Pirjo on vaan noin 150 cm