Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?

Vierailija
09.01.2024 |

Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?

Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.

Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.

Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?

Kommentit (301)

Vierailija
81/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaa koskaan eineksiä vaan kokkaan aina itse. Keittoja syö 2-3 päivää ja paistan nopeasti kalaa ja kanaa. Teen kastikkeita, joita voi syödä useamman kerran, kuten chili con carne, kikherneitä intialaisittain jne... Uuniruoat on helppoja, kun uuni hoitaa kokkaamisen ja valmisteluihin menee vain jotain 15 min. 

Vierailija
82/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla? 

Oikeastaan mitä tahansa joka vaatii laajemman kirjon ainesosia. Eli ei se, että kokkaaminen itsessään olisi vaativaa vaan se, että pitäisi ensin mennä ja ostaa pitkä lista juttuja kaupasta joita ei normaalisti pidä kotona.

Voi voi, tee ostoslista. Ei ole vaikeaa.

Ei ole, mutta ei kiinnosta ostaa valtavaa määrää tavaraa yhtä ateriaa varten ja sitten 90% ostoksista jää istumaan jääkaappiin/pakastimeen kunnes heitän ne pois ihan vain koska en käytä niitä. Ei olisi ollut sullekaan vaikeaa lukea aloitusta. Tai ilmeisesti se silti oli sulle liian vaikeaa.

90%? Mitä ihmettä sä oikein ostat ja kuinka paljon jos 90% jää käyttämättä? Miksi et käytä niitä toiste? Sinänsä muiden käyttämiset ei itseäni hetkauta, ihmettelen vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastimeen valmiiksi keitettyjä kik-herneitä, riisiä, jauhelihaa paistettuna. 

Vierailija
84/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan joskus valmisruuan,mut helppoa on tehdä ja terveellisempää kun itse tekee,useimmiten ihan simppeleitä ohjeita käyttäen ja tuunaamalla. Teen monesti isomman annoksen,niin riittää monelle päivälle. Ja leivon myös mm. sämpylöitä. Välillä toki olis kiva,jos joku toinen kävis kaupassa tai töiden jälkeen odottais kahvi ja ruoka,mutta näillä mennään tällä hetkellä😊. Ei oo kuoltu nälkään.

Vierailija
85/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan joskus valmisruuan,mut helppoa on tehdä ja terveellisempää kun itse tekee,useimmiten ihan simppeleitä ohjeita käyttäen ja tuunaamalla. Teen monesti isomman annoksen,niin riittää monelle päivälle. Ja leivon myös mm. sämpylöitä. Välillä toki olis kiva,jos joku toinen kävis kaupassa tai töiden jälkeen odottais kahvi ja ruoka,mutta näillä mennään tällä hetkellä😊. Ei oo kuoltu nälkään.

Ja halvempaa on itse tehdä,kun voi tehdä suuremman annoksen kerralla kuin ostaa aina valmisruokaa,joka on epäterveellisenpää lisäaineineen ja lihottaa.

Vierailija
86/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einekset lihottavat älyttömästi.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä ap:n "ongelmaa".

Mä uskoisin ymmärtäväni ja syynä on isot pakkauskoot. Jos tarvitset vain yhden porsaan fileviipaleen, sun pitää kuitenkin ostaa se puolisen kiloa, koska yksittäispakattuja ei ole. Tai jos tarvitsisit vain 100 g valkokaalia, sun pitää ostaa se 1,5 kilon painoinen möykky. Koska erityisesti pakkauskoot on suunniteltu lähinnä perheellisille, yksin asuvan pitää suunnitella ruokailunsa eri tavalla. Joko hyödyntää pakastinta tai muulla tavoin suunnitella syömisensä niin, että kaikki ostettu tulee käytettyä ennenkuin menee pilalle. Ja mitään "erikoisuuksia" ei kannata jääkaappiin hankkia, jos tarkoitus on käyttää sitä erikoisuutta vain pienen määrän yhden kerran. 

Vierailija
88/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä uskoisin ymmärtäväni ja syynä on isot pakkauskoot. Jos tarvitset vain yhden porsaan fileviipaleen, sun pitää kuitenkin ostaa se puolisen kiloa, koska yksittäispakattuja ei ole. Tai jos tarvitsisit vain 100 g valkokaalia, sun pitää ostaa se 1,5 kilon painoinen möykky. Koska erityisesti pakkauskoot on suunniteltu lähinnä perheellisille, yksin asuvan pitää suunnitella ruokailunsa eri tavalla. Joko hyödyntää pakastinta tai muulla tavoin suunnitella syömisensä niin, että kaikki ostettu tulee käytettyä ennenkuin menee pilalle. Ja mitään "erikoisuuksia" ei kannata jääkaappiin hankkia, jos tarkoitus on käyttää sitä erikoisuutta vain pienen määrän yhden kerran. 

Jos sun lounas on yksi fileeviipale, voit syödä ne loput possut seuraavana päivänä tai vaikka pakastaa. Ongelma ratkaistu. 

Vierailija
89/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on niin keksittyjä ongelmia. Tekee siitä valkokaalista muutakin kuin 100 g "johonkin". Ei kahdella tai neljälläkään hengellä saa 1500 g kulutettua kerralla :O Fileviipaleitakin voi syödä muinakin päivinä kuin vain sen yhden.

Vierailija
90/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kokkailla. Teen ruokaa pari kertaa viikossa ja syön useamman päivän. Saatan laittaa myös useampaa eri ruokalajia samalla kertaa ja syödä niitä sitten pari seuraavaa päivää. On hyvä jos ruokavaliossa olisi monipuolisuutta. Meen suunnitellun ostoslistana kanssa kauppaan.

Vierailija
91/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ap kestä syödä samaa ruokaa kahdella aterialla tai eri päivinä?

Einekset on kalliimpia kuin itse alusta asti kokkailtu ruoka.

Vierailija
92/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuessa ruoka ei olisi niin monipuolista. Ruoka-ajatkin varmaan vain sinnepäin. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro  88: "Jos sun lounas on yksi fileeviipale, voit syödä ne loput possut seuraavana päivänä tai vaikka pakastaa. Ongelma ratkaistu. "

Niinhän mä just edellisessä kirjoitinkin eli pitää hyödyntää pakastintaan tai muuten suunnitella ruokansa siten,että kaikki tulee käytettyä. Mutta entä, jos mä haluan tänään syödä ruokaa, johon tulee se 100 g kaalia ja seuraavan kerran kaaliruukaa vasta kuukauden tai kahden päästä? Vaikka kaali säilyykin aika pitkään jääkaapissa, niin ei kuitenkaan kuukausia. Joskus kaupoista saa pieniä puolikkaita kaaleja tai neljänneksiä ja silloin voi ollakin ihan järkevää tehdä kaalilaatikkonsa itse, mutta joskus taas on järkevämpää ostaa valmis kaalilaatikko. Siitäkin syö yksin asuva ihminen ihan hyvin jo kaksi ateriaa. Tai vaikka tarvitset johonkin yhden ruokalusikallisen siirappia, joudut ostamaan ison tölkin siirappia. 

Vierailija
94/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuessa ruoka ei olisi niin monipuolista. Ruoka-ajatkin varmaan vain sinnepäin. 

Ei mulla ruokavalio muuttunut miksikään eron jälkeen. Ihan samoja ruokia teen kuin parisuhteessakin ja ihan samoihin aikoihin, kun nälkä vaan tulee tiettyihin aikoihin. Nykyään pakastan kyllä enemmän ruokaa kuin ennen. 

Vierailija
95/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro  88: "Jos sun lounas on yksi fileeviipale, voit syödä ne loput possut seuraavana päivänä tai vaikka pakastaa. Ongelma ratkaistu. "

Niinhän mä just edellisessä kirjoitinkin eli pitää hyödyntää pakastintaan tai muuten suunnitella ruokansa siten,että kaikki tulee käytettyä. Mutta entä, jos mä haluan tänään syödä ruokaa, johon tulee se 100 g kaalia ja seuraavan kerran kaaliruukaa vasta kuukauden tai kahden päästä? Vaikka kaali säilyykin aika pitkään jääkaapissa, niin ei kuitenkaan kuukausia. Joskus kaupoista saa pieniä puolikkaita kaaleja tai neljänneksiä ja silloin voi ollakin ihan järkevää tehdä kaalilaatikkonsa itse, mutta joskus taas on järkevämpää ostaa valmis kaalilaatikko. Siitäkin syö yksin asuva ihminen ihan hyvin jo kaksi ateriaa. Tai vaikka tarvitset johonkin yhden ruokalusikallisen siirappia, joudut ostamaan ison tölkin siirappia. 

No olet kyllä tehnyt elämäsi hankalaksi. Jos ostan kaalin, niiin teen siitä ruokaa niin, että kaikki tulee käytettyä. Ei mulla tule koskaan tuollaisia ruokahimoja, että tänään on pakko saada kaalia ehkä toisen kerran kahden kuukauden päästä. Katon mitkä kasvikset ovat edullisia ja sen mukaan tee ruoan. Onneksi ei ole tuollaisia ruokahimoja mitä pitää saada tiettynä päivänä.  Niin ja voisiko sen siirapin vaan jättää ostamatta, onko ruokalusikallinen siirappia nyt niin tähdellistä jossain ruoka-annoksessa? 

Vierailija
96/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaitto oli minulle ykisnasuvana aluksi todella vastenmielistä, koska en olisi jaksanut vaivautua vain itseni vuoksi, mutta pakkohan sitä syödäkin oli. Sitten löysin Tubesta naisen, joka kokkasi peltiruokia yms. helposti valmistuvaa perheelleen, josta he söivät pari päivää tai muutamankin päivän. Ihmettelin, että miksi ihmeessä olen koittanut keksiä päivittäin, mitä sitä taas tekisi ruuaksi.

Otin mallia Tubesta ja nykyään teen ruokaa itsekin aina kahdeksi tai kolmeksi päiväksi kerrallaan. Eli lämmitän tehtyä ruokaa sitten pari päivää. Jos en joskus halua sitä syödä niin montaa päivää, pakastan muut annokset ja teen uutta.

Jos en viitsi toisinaan tehdä mitään, niin tilaan pizzan kotiinkuljetettuna, jota syön kahtena päivänä sitäkin. Joskus ostan ns. roskaruokaa, kuten lihiksiä kaupasta tai ranskalaisia. Pitäähän sitä joskus sallia sellaisiakin itselleen.

Olen päättänyt, että vaikka asunkin yksin, niin en silti syö huonommin. Olenkin ottanut niitä reseptejä taas käyttöön, joita tein, kun perhettä vielä oli, eli kun lapsi asui kotona ja mieskin oli elossa.

Kerran vuodessa jos jotain unohtuu kaappiin ja joudun heittämään jotain pois, olen tosi pettynyt. En halua ruokahävikkiä, kun osa maailman ihmisistä ei saa muruakaan syödäkseen. Ja tosi hyvin olenkin siinä onnistunut, ettei hävikkiä tavallisesti tule. Tiedän jo, mitä ja paljonko syön.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän mä just edellisessä kirjoitinkin eli pitää hyödyntää pakastintaan tai muuten suunnitella ruokansa siten,että kaikki tulee käytettyä. Mutta entä, jos mä haluan tänään syödä ruokaa, johon tulee se 100 g kaalia ja seuraavan kerran kaaliruukaa vasta kuukauden tai kahden päästä? Vaikka kaali säilyykin aika pitkään jääkaapissa, niin ei kuitenkaan kuukausia. Joskus kaupoista saa pieniä puolikkaita kaaleja tai neljänneksiä ja silloin voi ollakin ihan järkevää tehdä kaalilaatikkonsa itse, mutta joskus taas on järkevämpää ostaa valmis kaalilaatikko. Siitäkin syö yksin asuva ihminen ihan hyvin jo kaksi ateriaa. Tai vaikka tarvitset johonkin yhden ruokalusikallisen siirappia, joudut ostamaan ison tölk

En mä ole tehnyt elämääni hankalaksi, mutta mä ymmärrän, miten siitä voi tulla hankalaa. Mä kyllä suunnittelen ruokaostokseni niin, että jos päätän ostaa kaalin (yleensä en osta, jos on vain isoja kaaleja myynnissä), teen sitten siitä kaalista ruokia. Mutta jos nyt ajatellaan, että nelihenkinen perhe saisi 1,5 kg kaalin tuhottua neljässä päivässä, yksin asuvalla siihen menisi 4*4 päivää eli 16 päivää. Haluaako syödä 16 päivää kaalia  - vaikka siis olisi kaalia eri muodoissaan - vai ei, niin siitä tässä on kysymys. Mulla lähinnä porkkanat on sellaista, mitä ostan isommissa pakkauksissa. Muuten ostan pienempiä, koska mulle riittää, että tänään päivällinen ja huomenna lounas on samaa ruokaa. Huomenna päivälliseksi sitten jotain muuta. 

Vierailija
98/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaitto oli minulle ykisnasuvana aluksi todella vastenmielistä, koska en olisi jaksanut vaivautua vain itseni vuoksi, mutta pakkohan sitä syödäkin oli. Sitten löysin Tubesta naisen, joka kokkasi peltiruokia yms. helposti valmistuvaa perheelleen, josta he söivät pari päivää tai muutamankin päivän. Ihmettelin, että miksi ihmeessä olen koittanut keksiä päivittäin, mitä sitä taas tekisi ruuaksi.

Otin mallia Tubesta ja nykyään teen ruokaa itsekin aina kahdeksi tai kolmeksi päiväksi kerrallaan. Eli lämmitän tehtyä ruokaa sitten pari päivää. Jos en joskus halua sitä syödä niin montaa päivää, pakastan muut annokset ja teen uutta.

Jos en viitsi toisinaan tehdä mitään, niin tilaan pizzan kotiinkuljetettuna, jota syön kahtena päivänä sitäkin. Joskus ostan ns. roskaruokaa, kuten lihiksiä kaupasta tai ranskalaisia. Pitäähän sitä joskus sallia sellaisiakin itselleen.

Olen päättänyt, että vaikka asunkin yksin, ni

Minä olen aina vaan kokannut itseni vuoksi ja mies on syönyt siinä sivussa. En todellakaan vaivautuisi vain toisen takia kokkaamaan. Ihan sama oliko puolisoa tai ei, niin samat ruoat kokkaan. 

Vierailija
99/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän mä just edellisessä kirjoitinkin eli pitää hyödyntää pakastintaan tai muuten suunnitella ruokansa siten,että kaikki tulee käytettyä. Mutta entä, jos mä haluan tänään syödä ruokaa, johon tulee se 100 g kaalia ja seuraavan kerran kaaliruukaa vasta kuukauden tai kahden päästä? Vaikka kaali säilyykin aika pitkään jääkaapissa, niin ei kuitenkaan kuukausia. Joskus kaupoista saa pieniä puolikkaita kaaleja tai neljänneksiä ja silloin voi ollakin ihan järkevää tehdä kaalilaatikkonsa itse, mutta joskus taas on järkevämpää ostaa valmis kaalilaatikko. Siitäkin syö yksin asuva ihminen ihan hyvin jo kaksi ateriaa. Tai vaikka tarvitset johonkin yhden ruo

Shamanismi ja kristinuskokaan ei oikein istu keskenään.

Vierailija
100/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂 Meitä on moneksi. Kun minusta tuli vaimo ja äiti, aloin vasta silloin miettimään, mitä sitä tekisi sellaista, joka muillekin kelpaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi