Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?

Vierailija
09.01.2024 |

Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?

Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.

Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.

Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?

Kommentit (301)

Vierailija
121/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaan yleensä 2-3 kertaa viikossa ison satsin, josta pakastan osan valmiissa annosrasioissa. Pyrin syömään pakastetut ruuat tiheällä kierrolla, ne eivät siis jää pakastimeen seisomaan moneksi viikoksi. Päivässä saatan syödä yhden vastavalmistetun ja yhden pakastetun aterian, joskus syön pakastimesta useamman päivän putkeen eri aterioita. Käytän yleensä hyvin säilyviä raaka-aineita, kuten juureksia, kaalia, säilykkeitä ja kuiva-aineita. Nopeammin pilaantuvat aineet käytän aina kokonaan valmistamaani ruokaan, en siis osta niitä liikaa (edes edullisemmalla kilohinnalla) tai jätä niitä jääkaappiin odottelemaan. Pyrin siihen, että ruokahävikkini on mahdollisimman lähellä nollaa, eikä joka päivä tarvitse kokata, vaikka siitä tykkäänkin. 

Vierailija
122/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukkakaalikeitto maksaa kaupassa 2 euroa. En todellakaan ala tehdä itse.

Se kaupan kukkakaalikeitto tosin sisältää enimmäkseen vettä.

Kukkakaalin keittäminen ei ole kovin vaikeata.

Itse ostan pakasteena ja keitän mitä syön.

Pidän kovin älyttömänä valmiskeittojen ostamista, ravitsemuksellisesti heikkoja ja hintavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen kaiken tahallani päin hilvattia, mutta ainoastaan vastapainoksi kaikille yli-ihmisille jotka tulevat tällaisiin ketjuihin leuhkimaan täydellisiä tapojaan.

Yli-ihmisille? Leuhkimaan? Olet melkoisen outo tyyppi. Tee niinkuin tykkäät ja syö niinkuin tykkäät. Ei muiden tavat ole leuhkimista ja yli-ihmisiä täällä ei ole, enimmäkseen ihan taviksia. 

Vierailija
124/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse ruuan paitsi kerran viikossa toimistopäivänä syön työpaikan ravintolassa työkavereiden kanssa ja noin kerran kuussa käyn ravintolassa ystävän kanssa. Valmisruokia en osta. Teen yleensä neljä tai kuusi annosta ja laitan ylimääräiset annosrasioissa jääkaappiin tai pakastimeen. En oikein ymmärrä, miksi ruuan valmistaminen itse on ongelma vain siksi, että asuu yksin.

Vierailija
125/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse ja pyrin käyttämään kaikki ainekset joita kaapista löytyy ennen kuin ne pilaantuvat. Jos nyt on tullut ostettua se aiemmin mainittu kaalinkerä niin siitä saa esim. kaalilaatikon, borssikeiton, lisukesalaattia ja wokkia. Kaikki tarpeeksi erilaisia ruokalajeja ettei rupea tympimään, ja salaattia lukuun ottamatta säilyvät pakastimessa hyvin. Keittoihin, pataruokiin ja wokkeihin on helppo upottaa juureksien ja kasvisten jämiä jos niitä on jäänyt yli muista ruokalajeista. Ei aina tarvi tehdä tismalleen valmiin reseptin mukaan.

Kuiva-aineet, mausteet ja säilykkeet säilyvät iät ja ajat, mitä sitten jos niitä jää kaappeihin? Jos ei millään meinaa keksiä mitä tekisi jostain ruoka-aineksesta joka meinaa vanhentua niin netti on pullollaan reseptipankkeja joista voi hakea kyseisen ainesosan nimellä eri vaihtoehtoja. 

Vierailija
126/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä siitä, että monimutkainen ruoka vaatii sitä, että ostaa kerralla monia eri ainesosia ruokaan. 

Mulla ainakin on aika laaja perusainesosien ja mm. mausteiden varasto kotona. Samoin päässäni on paljon reseptejä, joita muuntelen luovasti sen mukaan, mitä kotona milloinkin on. 

Vierailija
127/301 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin töissä, söin lounasravintoloissa enkä tehnyt juurikaan ruokaa. Nyt, kun olen kotona, on ollut ihan hauskaa opetella ruuanlaittoa uudelleen. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että ruuan on valmistuttava helposti ja mahdollisimman vähillä tiskeillä. Joten siis teen arkiruokaa. Ja yleensä neljä annosta kerrallaan: kaksi syön peräkkäisinä päivinä ja kaksi pakastan. Pakkasessa minulla on useampaa ruokaa, joten ei tarvitse jatkuvasti syödä samaa.

Hyvin harvoin ostan eineksiä, mutta vihannespakasteita harrastan talviaikaan.

Olen tässä lukiessa miettinyt, mitkä ruokatarvikkeet jäävät minulta ostamatta, koska niistä jäisi osa käyttämättä. Siis joita ei ole saatavilla pienempinä. Harvinaisemmat mausteet tai maustekastikkeet. Kokonaiset juurekset, siis esim. lanttu (josta en kyllä oikein tykkääkään). Siksi käytän keittojuu

En tarkoita kuivattuja vaan tuoreita ruukussa olevia yrttejä. 

Vierailija
128/301 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa tehdä eikä kannata ostaa kuin halpaa. Olen aikoinaan tottunut maukkaasee n kotiruokaan. Nyt syön siis erittäin huonosti.

Vierailija
129/301 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytännössä koskaan laita mitään monimutkaista. En tarvitse reseptejä, en osta mausteita, joita käytän vain kerran.

Vierailija
130/301 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes asu yksin, mutta puolison työreissujen vuoksi olen paljon yksin. Silloin kun kävin toimistolla, söin lounaan ravintolassa. Ilta meni leipä/puuro linjalla Nyt etäillessä syöminen on vähän mitä sattuu. Liikaa eineksiä ja päiviä, etten laita ruokaa ollenkaan. Elän hedelmillä ja jogurtilla.

Aiemmin laitoin ihan kunnon ruuan, usein juuri noita yhden pannun juttuja, paljon kauden kasviksia, hyvät mausteet ja jotain proteiiniksi. Myös munakas oli usein listalla. Aina kun keitin tai paistoin perunoita, varmistin, että samalla on seuraavan päivän pyttipannuaineet kasassa. Keittoja tein myös usein. Lihaa söin jo silloin vähän, lähinnä yhdessä puolison kanssa. 

Kaupan isot myyntipakkaukset välillä harmittaa, siksi se lihan syöminen onkin jäänyt vähäiseksi. Lihatiskistä onneksi saa vielä yksittäin pienen pihvin, jos oikein iso himo yllättää. Kaalia syön lähinnä varhaiskaalin aikaan. Niitä löytyy pieniäkin ja ovat niin höttöisiä, ettei syötävää ole liikaa. Ja puolet kaalista menee ihan iltapalalla sellaisenaan telkkaria katsellessa. Mitään maustekastikkeita ja -tahnoja en osta. Ne jää käyttämättä. Kuivat mausteet säilyy pitkään. Yrttejä käytän paljon. Ruukkuversiot säilyy sopivalla kastelulla pidemmän aikaa ja nippupersiljat ja -tillit pilkon pakkaseen. 

Vierailija
131/301 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytännössä koskaan laita mitään monimutkaista. En tarvitse reseptejä, en osta mausteita, joita käytän vain kerran.

Teet vain nistipataa tai nuudeleita?

Vierailija
132/301 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin huonosti. Syön yksin asuessani todella paljon ulkona ja kotona mässään vaan jotain leipää ja välipaloja. Silloin, kun olen parisuhteessa mulla iskee joku päälle että pitää itse tehdä ruoka, että vaikutan aikaansaavalta. Enkä halua olla mikään miehen piika, mutta jotenkin vaan iskee sellainen halu näyttää, että on asiat kunnossa.

Vierailija
133/301 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse suurimman osan, koska on halvempaa niin, mutta joskus laiskoina päivinä ostan valmisruokia. Isoista annoksista voi tarvittaessa pakastaa, ja jos tulee n. 4 annosta niinkuin useista kotiruuista tulee, se määrä menee minulla 2-3 päivässä eli säilyy ihan jääkaapissakin. En ole ikinä ymmärtänyt tätä, että yksin asuvalle olisi kallista ja hankalaa tehdä useamman annoksen satseja kotiruokaa. Kyllähän ne muutaman päivän säilyvät jääkaapissakin.

Vierailija
134/301 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja vuoroviikoin on ekaluokkalainen. Mä en enää jaksa tehdä ruokaa itselleni vaan ostan kaiken valmiina. Kämppä pysyy siistinä, ruokaa ja rahaa kuluu vähemmän ja aikaa jää muuhunkin kun ruuanlaittoon tai tiskaamiseen tai ruokalistojen laatimiseen ja ostamiseen. 

Vierailija
135/301 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaan kaiken itse. Valmisruoissa voi olla paljon suolaa eikä tarpeeksi kasviksia. 

136/301 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lähes aina itse ruoan. Koska en tykkää pakastaa ruokia, käytännössä syön aina 2-3 päivää yhtäjaksoisesti samaa ruokaa, sillä niin kauan sitä riittää ja se säilyy jääkaapissa. 

En tee suuritöisiä ruokia useammin kuin kerran viikossa. Jos olen perjantaina tehnyt vaikka lasagnen ja syönyt sitä viikonlopun päivät, maanantain ja tiistain ruoka on jotain helppoa, esim. silli ja peruna. Ei tarvitse kuin keittää perunat ja avata sillipurkki.

Lisukevihannesten suhteen valitsen helpoimman vaihtoehdon, esim. kasa pinaatinlehtiä + oliiviöljyä.

Vierailija
137/301 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen suurimman osan itse, mutta joskus vaihtelun vuoksi ostan eineksiä. Teen paljon uunikasviksia, helppoja tehdä eikä tarkkaa reseptiä ole. Siihen voi laittaa porkkanaa, punajuurta, lanttua, erilaisia kaaleja, sipuleita, perunoita, bataattia, paprikaa. Mitä nyt sattuu löytymään. Ainekset lohkotaan reiluiksi paloiksi, sekoitetaan joukkoon vähän öljyä ja mausteita. Laitetaan uunipellille ja uuniin kunnes kypsiä. Jos on sekä juureksia että muita, kannattaa juurekset laittaa ensin ja lisätä muut vasta  vähän myöhemmin. Tähän voi myös pirskotella niitä maustekastikkeita, jotka ovat jääneet lojumaan kaappiin. Ja lantun ja keräkaalin päälle siirappia. Kasviksia tulee moneksi päiväksi, niitä voi syödä lihan, makkaran, kalan tai juuston kanssa. 

Vierailija
138/301 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittelen sunnuntaina ruokaa koko viikoksi. 

Vierailija
139/301 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse ruokani suurimmaksi osaksi, ei tule hävikkiä, mutta suunnittelen syömiseni oatettujen raaka-aineiden mukaan. Minulla on excel taulukko, jota käytän.

Vierailija
140/301 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse ruokani. Useimmiten teen kahta lajia kerralla ja pakastan annoksina niin ei tarvitse kokkailla kovin usein. Ruokani laadin sen mukaan mitä tarvikkeita mulla on jääkaapissa ja pakastimessa valmiina, pyrin tekemään niistä ruoat. Teen ruokaa arviolta kerran kahdessa viikossa, syön lämpimän ruoan vain lounaalla, illalla salaattia.

Vaihtelun vuoksi ostan välillä einesruokia, jos niitä on ilta-alessa.

Reissussa (työ) syön työpaikan ruokalassa.

Mun ruokakulut kuukaudessa ovat 50-100e, joten halvemmaksi tulee kuin valmisruoat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan