Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?
Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?
Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.
Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.
Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuluu paljon ruokaa, vaikka kokkaan vain itselleni. Joskus ostan valmiina liian työläitä ruokia, esimerkiksi kaalilaatikkoa tai Janssonin kiusausta. Leipää taas leivon taikinajuuresta lähtien, koska sitä en pidä työläänä.
En tuota ollenkaan biojätettä enkä koskaan heitä ruokaa menemään, joten satunnaiset valmistuotteet eivät vaikuta budjettiin havaittavasti.
Biojäte -
Niinkuin banaanin-, appelsiinin, kiwihedelmän kuoret ei koskaan vai miten?
Kalannahkat?
Kalannahka on syötävää ravintoa, ei sitä roskiin heitetä.
Sen pituinen vastaus. 🦴👎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuluu paljon ruokaa, vaikka kokkaan vain itselleni. Joskus ostan valmiina liian työläitä ruokia, esimerkiksi kaalilaatikkoa tai Janssonin kiusausta. Leipää taas leivon taikinajuuresta lähtien, koska sitä en pidä työläänä.
En tuota ollenkaan biojätettä enkä koskaan heitä ruokaa menemään, joten satunnaiset valmistuotteet eivät vaikuta budjettiin havaittavasti.
Biojäte -
Niinkuin banaanin-, appelsiinin, kiwihedelmän kuoret ei koskaan vai miten?
Kalannahkat?
En syö tuotteita, joista jää biojätettä. Kala on minulle liian kallista. Kanaa ostan vain sellaisessa muodossa, ettei siitä jää mitään yli. Perunat syön kuorineen, koska kuoret ovat hyviä.
Tämä ruokavalio on jäänyt minulle elämänvaiheesta, jossa minulla ei ollut pakastinta ja jossa liikkumisvaikeuksien vuoksi oli hyvin epävarmaa, milloin pääsisin biojätteestä eroon.
Täällä on paljon hyviä vinkkejä. Itse tulen asumaan yksin parin kuukauden päästä.
Jännä nähdä paljonko menee rahaa ruokaan sillon. Tänäpäivänä kokkaan neljälle.
Kannattavaa olisi tietty tehdä sunnuntaisin vaikkapa kahta eri ruokaa, pakastaa tai ihan vaan jääkaappiin sitten viikolle.
Mulla tilee olemaan slowcooker käytössä, elikkä paljolti ruoka hoitaa itsensä.
Eipä ole valmisruokalähetti vielä kertaakaan käynyt meidän ovella, mutta olenhan vasta 78 vuotias vanhapoika, niin ei sitä tiedä, milloin käy. Syön usein kaupan valmisruokia, joita saatan itse vähän tuunailla. Joskus teen itsekin jotain helppoa ruokaa useamman kerran syötäväksi riittävän annoksen. Aika harvoin tulee käytyä neitokaisten kanssa ravintolassa aterioimassa.
Ruuasta riippuen teen 2-4 päivän ruuat kerralla. Hävikkiä ei tule juuri muulloin kuin yllättävän pilaantumisen kautta. En käytä aineksia, joita ei tarvitsisi paljoa mutta jotka tarvitsevat jääkaappisäilytystä ja pilaantuvat nopeasti. Yhden kerran mielitekoja ja uudelleen lämmitystä kestämättömiä ruokia en myöskään harrasta kotona vaan syön, jos jossain tulee vastaan. Pakastamisesta en myöskään perusta. On ollut riittävän hankalaa löytää ruokia, jotka menevät aina alas vielä pelkän jääkaappisäilytyksen ja lämmityksen jälkeen. Jos ei olisi tuota pakastusongelmaa, urakoisin varmaan useamman viikon ruuat kerralla kasaan. Valmisruoalle en ole ikinä oppinut, koska se ei ollut suurperheesaäni realismia vaan ruoka tehtiin itse valtavina satseina, mikä toki vaikutti myös siihen mitä ruokia syötiin useimmin. Nimimerkillä ei makaronilaatikkoa yli vuosikymmeneen kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä päässyt tuohon monen huutelemaan "15 minuutin" ruokaan kiinni. Voi olla että olen vain epätavallisen hidas, mutta mulla menee jo sipulin ja muutaman valkosipulinkynnen pilkkomiseen helposti pari minuuttia. Sitten tykkään kuullottaa niitä rauhassa että karamelisoituvat kunnolla. Ja muutenkin kaikesta ruoasta tulee herkullisempaa kun jaksaa antaa hautua rauhassa.
Minä se taisin ainakin huudella 15 min ruokaa. Tässä miten sen teen:
Aloitan laittamalla valurautapannun lämpenemään, voita ja oliiviöljyä pannulle. Sillä aikaa kun pannu lämpenee, pilkon sipulin ja valkosipulin. Sitten heitän sipulin pannulle (ei valkosipulia, se voi muuttua paistaessa kitkeräksi, sen laitan ruokaan vasta loppuvaibheessa).Sillä aikaa kun sipuli ruskistuu, vetelen juustohöylällä siitä punakaalista suikaleita, ehdottomasti helpoin tapa saada ohuita kaalisuikale
Minkä kanssa syöt tuon kastikkeen? Pasta on tietysti nopea mutta esim riisiin, lohkoperunoihin, perunamuusiin yms perus arkilisukkeeseen kuluu enemmän kuin 15min.
Tuo oli minun tekstiäni, joten vastaan, vaikka vastaus olisi löytynyt kyllä siitä viestistäkin huolellisella lukemisella.:
Se on ruoka itsessään, ei vaadi lisuketta. Laitan sitä sipulia ja kaalia niin paljon, että ruoka riittää sellaisenaan. Olen siis karppaaja, joten minulle riittää se kaali ja sipuli siellä kastikkeessa ilman turhia hiilihydraattilisiä. Ehkä oikea nimi tälle ruualle olisi jonkinlainen "pataruoka," mutta kun se valmistuu korkealaitaisessa kastikepaistinpannussani, niin se on sen vuoksi sitten pannuruoka.
Juuri se, että ihmiset tekevät ruokaa useissa astioissa yhdelle aterialle vie sitä aikaa. Jos haluat perunaa mukaan, niin pilko se niin pieneksi että kypsyy samaan tahtiin kuin muut aineet (varmaan alussa heti pannulle sipulin kanssa), niin saat sen yhden ainoan keittoastian ruuan perunan kera.
Valmisruokia syön. Mies kokkas, nykyään ei miestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli minun tekstiäni, joten vastaan, vaikka vastaus olisi löytynyt kyllä siitä viestistäkin huolellisella lukemisella.:
Se on ruoka itsessään, ei vaadi lisuketta. Laitan sitä sipulia ja kaalia niin paljon, että ruoka riittää sellaisenaan. Olen siis karppaaja, joten minulle riittää se kaali ja sipuli siellä kastikkeessa ilman turhia hiilihydraattilisiä. Ehkä oikea nimi tälle ruualle olisi jonkinlainen "pataruoka," mutta kun se valmistuu korkealaitaisessa kastikepaistinpannussani, niin se on sen vuoksi sitten pannuruoka.
Juuri se, että ihmiset tekevät ruokaa useissa astioissa yhdelle aterialle vie sitä aikaa. Jos haluat perunaa mukaan, niin pilko se niin pieneksi että kypsyy samaan tahtiin kuin muut aineet (varmaan alussa heti pannulle sipulin kanssa), niin saat sen yhden ainoan keittoastian ruuan perunan kera.
Pelkkä kaali, voi ja sipuli ei tuo sulle yhtään energiaa tai ravintoaineita. Oletko joku anorektikko tai muu syömishäiriöinen?
Vierailija kirjoitti:
Minkä kanssa syöt tuon kastikkeen? Pasta on tietysti nopea mutta esim riisiin, lohkoperunoihin, perunamuusiin yms perus arkilisukkeeseen kuluu enemmän kuin 15min.
laita perunat tai riisi kattilaan/uuniin ensin ja tee pannulla kastike samalla kun odotat perunoiden valmistumista.
Kokkaan ruokia, jotka kestää pakastamisen ja teen yleensä 4 hengen annoksen. Yhden annoksen syön kokkauspäivänä, toisesta tulee seuraavan päivän lounas ja ne kaksi muuta annosta pakkaseen ja lämmitän ne sitten sieltä sellaisina päivinä, joina ei huvita kokata. Tai sitten teen vaan jonkun simppelin salaatin johon menee jotain 15 min tehdä.
Teen itselleni ruokaa aivan samoin kuin teen vierailleni ja sukulaisille heidän käydessään: kunnolla ja viimeisen päälle. En oikeastaan ymmärrä sitä asennetta, jonka olen ennenkin kohdannut: laitatko sä ruokaa vain itsellesi. - Tottakai laitan! Keitän perunat tai pastan, paistan kalat ja wokkaan kiinalaiset tai laitan kokonaisen broilerin uunissa ranskalaisten kera.
Se tietysti on haittapuolena, että ruokaa tulee usein kaksi kolme annosta kerralla, jolloin pakastan tai panen jääkaappiin ne muut annokset ja syön joskus pari kolmekin päivää samaa ruokaa. Tämä ei kuitenkaan haittaa, koska laitan aina itselleni maistuvaa ruokaa.
Kyllä kunnollinen ruuan laittaminen tulee edullisemmaksi. Varsinkin jos syöt siitä vielä seuraavana päivänä. Saat myös isoja ja maukkaita annoksia, jotka kohentavat mielialaa. Ne ovat myös terveellisempiä sinun ja luonnon kannalta, kuin esim mikrohöttö. Loppupeleissä epäterveet ruoat tulevat viimeistään siinä vaiheessa kalliiksi, kun sairaudet iskevät.
Eihän noista mikroaterioista tule muutenkaan kuin nälkä, ainakin itselleni - pitäisi syödä kaksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Halvempaa ja nopeampaa ostaa valmiina.
Paitsi jos on työtön ja on aikaa eikä harrasta mitään eikä ole kavereita tai miesystävää
Nopeus on aika tyhmä syy syödä valmisruokia. Järkevällä ajankäytöllä ja valitsemalla ruuat aktiivinen valmistusaika on useimmiten lyhyt. Monet ruuat vaativat aikaa vain alku- ja loppuvaiheessa. Tein äskettäin kebabia - parin kilon annos vaati työtä puolisen tuntia, mutta aikaa kului kyllä - yleiskone reilu puolituntia, uunissa nelisen tuntia, jäähtyminen ja kiinteytyminen jääkaapissa, siivutus seuraavana päivänä.
Minä teen kerralla isoja annoksia ruokaa, esim. risottoa, kiusausta, makaronilaatikkoa tai vaikka glasangnea. Syön sitä ruokaa siten 3-4 kertaa päivässä 2-4 päivää peräkkäin. Mutta minä olen iso mies (189cm/100kg) ja kulutan paljon. Ja minä myös kakkaan paljon.
Joskus syön vain keitettyjä perunoita ja valmiita lihapullia. Perusruokaan ei kyllästy, kaalilaatikko, juureskeitto ym. Yksin asuen ei jaksa miettiä ottaa vain pakastimesta. Pataruoat joista riittää joulun jälkeenkin.
Hyvin harvoin mitään erikoista.
Mä teen maanantaina ruokaa, jota sitten syön töissä lounaaksi loppuviikon, iltaisin sitten teen munakkaita yms. illalisiksi. Viikonloppuna teen yleensä jotain vähän parempaa, jota sitten syön myös maanantain. Jos teen jonkun ruoan mistä jää paljon ainesosia yli, suunnittelen sitten seuraavan ruoan niiden ympärille. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Joskus ruokaa jää myös pakastettavaksi.
Minä teen kaiken tahallani päin hilvattia, mutta ainoastaan vastapainoksi kaikille yli-ihmisille jotka tulevat tällaisiin ketjuihin leuhkimaan täydellisiä tapojaan.
Mä en nyt ymmärrä ap:n "ongelmaa".
Syöt pelkän kuoritun sipulin? Yleensä se sipuli on vasta ensimmäinen, joka menee pannulle, ei sun ruoka silloin voi olla valmis.