Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?

Vierailija
09.01.2024 |

Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?

Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.

Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.

Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?

Kommentit (301)

Vierailija
101/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvana tein ruokaa 3-4 kertaa viikossa. Loput meni eväiksi tai lämmitettiin toisena päivänä.

Vierailija
102/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap kestä syödä samaa ruokaa kahdella aterialla tai eri päivinä?

Einekset on kalliimpia kuin itse alusta asti kokkailtu ruoka.

En ole ap mutta en mäkään syö samaa ruokaa montaa päivää peräkkäin. Teen vain pieniä määriä kerrallaan enkä edes joka päivä syö kotona. Vähintään 3 kertaa viikossa tulee syötyä lounas lounasravintolassa ja niinä päivinä ei tarvitse kotona syödä enää varsinaista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin töissä, söin lounasravintoloissa enkä tehnyt juurikaan ruokaa. Nyt, kun olen kotona, on ollut ihan hauskaa opetella ruuanlaittoa uudelleen. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että ruuan on valmistuttava helposti ja mahdollisimman vähillä tiskeillä. Joten siis teen arkiruokaa. Ja yleensä neljä annosta kerrallaan: kaksi syön peräkkäisinä päivinä ja kaksi pakastan. Pakkasessa minulla on useampaa ruokaa, joten ei tarvitse jatkuvasti syödä samaa.

Hyvin harvoin ostan eineksiä, mutta vihannespakasteita harrastan talviaikaan.

Olen tässä lukiessa miettinyt, mitkä ruokatarvikkeet jäävät minulta ostamatta, koska niistä jäisi osa käyttämättä. Siis joita ei ole saatavilla pienempinä. Harvinaisemmat mausteet tai maustekastikkeet. Kokonaiset juurekset, siis esim. lanttu (josta en kyllä oikein tykkääkään). Siksi käytän keittojuurespakasteita. Kaalin saan kyllä kulumaan, mutta sitten pitää kyllä tehdä enemmän kuin neljä annosta. Tuoreet yrtit, mutta sen sijaan kasvatan yrttejä kesäisin lasitetulla parvekkeella ja pakastan niitä annoksittain talvella käytettäväksi.

Joten loppujen lopuksi kyllä yksinasuvan on mahdollista ja kannattavaakin tehdä itse ruokansa. Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
104/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin töissä, söin lounasravintoloissa enkä tehnyt juurikaan ruokaa. Nyt, kun olen kotona, on ollut ihan hauskaa opetella ruuanlaittoa uudelleen. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että ruuan on valmistuttava helposti ja mahdollisimman vähillä tiskeillä. Joten siis teen arkiruokaa. Ja yleensä neljä annosta kerrallaan: kaksi syön peräkkäisinä päivinä ja kaksi pakastan. Pakkasessa minulla on useampaa ruokaa, joten ei tarvitse jatkuvasti syödä samaa.

Olen tässä lukiessa miettinyt, mitkä ruokatarvikkeet jäävät minulta ostamatta, koska niistä jäisi osa käyttämättä. Siis joita ei ole saatavilla pienempinä. Harvinaisemmat mausteet tai maustekastikkeet. Kokonaiset juurekset, siis esim. lanttu (josta en kyllä oikein tykkääkään). Siksi käytän keittojuurespakasteita. Kaalin saan kyllä kulumaan, mutta sitten pitää kyllä tehdä enemmän kuin neljä anno

Eikö nuo yrtit vetisty sulaessaan? Haluaisin itsekin käyttää yrttejä enemmän, mutta lähes aina reseptiin tarvitaan joku ruokalusikallinen ja loppunippu jää käyttämättä ja nahistumaan.

Vierailija
105/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä lukiessa miettinyt, mitkä ruokatarvikkeet jäävät minulta ostamatta, koska niistä jäisi osa käyttämättä. Siis joita ei ole saatavilla pienempinä. Harvinaisemmat mausteet tai maustekastikkeet. Kokonaiset juurekset, siis esim. lanttu (josta en kyllä oikein tykkääkään). Siksi käytän keittojuurespakasteita. Kaalin saan kyllä kulumaan, mutta si

Ruokalusikallinen tarkoittaa kuivattuja yrttejä ja ne säilyy kyllä ja saa edullisesti.

Tuoreet yrtit on eri asia. Minulla on yrttikasvatusruukku. Siinä on vesikierto ja valo. On todella hyvä kaupan yrttipurkeille.

Vierailija
106/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kiinni pelkästä ruoan valmistamisesta, vaan siivoamisesta. Usein itse kokatessa tulee tiskiä, perunankuoria, kastikeläikkiä ja kaikkea muuta sotkua, jotka pitää lopuksi vielä siivota. Ja tietysti valmis ruoka pitää jäähdyttää ja kenties siirtää toisiin astioihin. Helpommalla pääsee, kun vaan lämmittää sen valmisruoan.

Vierailija
107/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse melkein kaikki ruoat. Pidän ruoanlaitosta ja sen lisäksi valmisruoka on yleensä pahaa. Olen kokeillut myös niitä 8e annoksia enkä ymmärrä miten niistä saa niin yököttäviä ja mauttomia,mutta epäterveellisiä. Teen viikossa 2-3 arkiruokaa ja vuorottelen niitä. Viikonloppuna syödään kaveriporukalla yhdessä jotain parempaa tai käydään ulkona. Minulle ei riitä pieni mikroateria muutenkaan. Kohta on taas nälkä ja sen lisäksi niistä puuttuu kaikki kasvikset ja vitamiinit ja lounaan hinta on jo kympin kun pitää ostaa ne terveelliset päälle. 

Vierailija
108/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuessa ruoka ei olisi niin monipuolista. Ruoka-ajatkin varmaan vain sinnepäin. 

Kuinka niin? Asustelen yksin jo 25 vuotta ja ruoka-ajat ovat pysyneet samoina kuin mieheni eläessä ja takuulla kokkaan itse ruokani. Tänään esim. oli alkupalaksi bruschettaa ja tapenadella siveltyjä paahdettu leipäpaloja (itse leivottu leipä) ja pääruokana Ratatouille, josta riittää huomisen lounaaksi hyvin. Koska huomenna ei tarvitse päivän ruokaa kokata niin kellarissa odottelee kaalinpää, josta teen kaalikääryleitä ja lopuista kaalinosista, joita ei kääryleisiin mene, teen kaalilootaa. Taas on muutaman päivän ruoat ja kaalikääryleitä pakastan aina kaksi kpl rasioissa. Kun kaalilaatikko (pieni) on syöty, löytyy pakasteesta lohta, josta saa pariksi päiväksi lohikeiton. Ei ole kovinkaan monimutkaista, kaalikääryleitä olen koko ikäni pari kertaa talvessa tehnyt, joten niidenkin valmistus käy suhteellisen nopeasti ja on ruokaa muutamaksi kerraksi. 

Vierailija
109/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/3 itsetehtyä, 1/3 puolivalmisteita ja 1/3 ulkona syömistä.

Pastakastikkeet ovat herkullisia, edullisia ja simppeleitä ruokia, joita valmistaa.

Vierailija
110/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo yrtit vetisty sulaessaan? Haluaisin itsekin käyttää yrttejä enemmän, mutta lähes aina reseptiin tarvitaan joku ruokalusikallinen ja loppunippu jää käyttämättä ja nahistumaan.

Minä pakastan yrtit öljyn kanssa. Pieniin rasioihin tai jääpalakoteloon yrtit ja päälle öljyä, yrtit säilyvät maukkaina kun lisää niitä jääpaloina keittoihin tai kastikkeisiin. 

Vierailija
111/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pakastan yrtit öljyn kanssa. Pieniin rasioihin tai jääpalakoteloon yrtit ja päälle öljyä, yrtit säilyvät maukkaina kun lisää niitä jääpaloina keittoihin tai kastikkeisiin. 

Minä vaan silppoan yrtit pusseihin pakastimeen. 

Vierailija
112/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kiinni pelkästä ruoan valmistamisesta, vaan siivoamisesta. Usein itse kokatessa tulee tiskiä, perunankuoria, kastikeläikkiä ja kaikkea muuta sotkua, jotka pitää lopuksi vielä siivota. Ja tietysti valmis ruoka pitää jäähdyttää ja kenties siirtää toisiin astioihin. Helpommalla pääsee, kun vaan lämmittää sen valmisruoan.

Opin kylläkin jo äidiltä ja mummulta, että samalla kun pannu tai kattila porisee jo hellalla, siivotaan valmistelun jäljet äkkiä pois. Miksi vasta lopuksi? Itsellä ei ole mitään sotkua ja tiskiä, ei siinä montaa minuuttia saa kulumaan kun jäljet on siivottu ja ne muutamat tarvikkeet kuten veitset ja leikkuulauta tiskattu, pöydät pyyhkäisty. 

Vierailija
113/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä teen itse. Jos haluan esim. jotain itämaista, johon tulee erikoisia mausteita tai kastikkeita, niin useammin ostan valmiina. Ne kun saattaa tosiaan jäädä käyttämättä tai ei ehdi käyttää isoa purkkia ennen kuin menee vanhaksi, koska tosi harvoin tulee tehtyä tuollaisia ruokia.

Vierailija
114/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaan silppoan yrtit pusseihin pakastimeen. 

Jos on kaupan yrttinippu niin ihan ok. Minulla on tontilla yrttejä kasvamassa ja talven tullessa pakastan öljyyn tai kuivaan ulkovarastossa katosta roikkuen yrtit. Siellä roikkuvat iso nippu chiliä, lipstikkaa, salviaa. Persiljaa ja tilliä ölyssä isot määrät pakkasessa muun muassa. Maku säilyy hyvin öljyssä - tilli varsinkin on aika mautonta jos on vain muovipussissa ollut pari kk pakkasessa.  

Vierailija
115/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä lukiessa miettinyt, mitkä ruokatarvikkeet jäävät minulta ostamatta, koska niistä jäisi osa käyttämättä. Siis joita ei ole saatavilla pienempinä. Harvinaisemmat mausteet tai maustekastikkeet. Kokonaiset juurekset, siis esim. lanttu (josta en kyllä oikein tykkääkään). Siksi käytän keittojuurespakasteita. Kaalin saan kyllä kulumaan, mutta si

Yhtään yrttiä ei mene hukkaan, pakastan tai kuivaan loput. Käytän jopa varret tillistä mitkä käy hyvin perunoiden keitinveteen vaikkei niitä muuten käyttäisi. Korianterin ja persiljan varret öljyn kanssa soseeksi ja taas voi käyttää. 

Vierailija
116/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruuan itse. Yleensä jääkaapissa kahta vaihtoehtoa + jälkiruoka/ välipalaa. Nyt on tomaattikeittoa ( jossa myös papuja) raejuuston ja ruisleivän kanssa. Toisena vaihtoehtona uuniperunoita tonnikala-raejuusto -kasvistäytteellä. Hedelmäsalaattia.

Huomenna tomaattikeitto loppuu, teen punajuurisosekeiton. Ja raejuustopannaria, itsetehtyä hilloa+pakastemarjoja.

Kaupassa käyn kerran viikossa. Yksi ruoka kestää 3-4  päivää. Syön yleensä 2 ruokaa päivässä + tuon välipalaherkuttelun. Toisinaan viel kaurapuuro.

Nyt oli raejuustopainotteista, kun siitä oli hyvä tarjous.

Vierailija
117/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä ap:n "ongelmaa".

Mä uskoisin ymmärtäväni ja syynä on isot pakkauskoot. Jos tarvitset vain yhden porsaan fileviipaleen, sun pitää kuitenkin ostaa se puolisen kiloa, koska yksittäispakattuja ei ole. Tai jos tarvitsisit vain 100 g valkokaalia, sun pitää ostaa se 1,5 kilon painoinen möykky. Koska erityisesti pakkauskoot on suunniteltu lähinnä perheellisille, yksin asuvan pitää suunnitella ruokailunsa eri tavalla. Joko hyödyntää pakastinta tai muulla tavoin suunnitella syömisensä niin, että kaikki ostettu tulee käytettyä ennenkuin menee pilalle. Ja mitään "erikoisuuksia" ei kannata jääkaappiin hankkia, jos tarkoitus on käyttää sitä erikoisuutta vain pienen määrän yhden kerran. 

Nämä on niin keksittyjä ongelmia. Tekee siitä valkokaalista muutakin kuin 100 g

Kaalisuikaleet voi pakastaa. Käy hyvin laatikkoon ja soppaan. 

Vierailija
118/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on halvempaa tehdä itse. Joskus laiskana voi ostaa valmista.

Vierailija
119/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo on ihan ok kunhan ei ulise köyhyyttään ja sitä ettei ole varaa syödä monipuolista ja ravitsevaa ruokaa. 

Tai kritisoi muita siitä että elävät toisella tavalla 

Vierailija
120/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin. Teen ruokaa itse. Joskus ostan vaihtelun vuoksi jonkun valmisannoksen, en kuitenkaan mitään Saarioisten tms mättöä vaan palvelutiskiltä herkun.

Teen ruokaa aina ison erän, josta syön yhden annoksen ja esim. 3 annosta laitan pakkaseen. Neljä annosta valmistuu samalla työllä kuin yksi. Näin ei tarvitse montaa päivää peräkkäin samaa syödä. Pakastettavaksi annoksiksi sopivat esim kaikki keitot, lasagne, pastakastikkeita.  Näin minulla on valmisruokia pakkasessa, joista voin valita mieleisen. 

Ruokaisat salaatit on helppo ja nopea valmistaa yhdellekin.

Joskus kaverien kanssa voin käydä ulkona syömässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme