Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?

Vierailija
09.01.2024 |

Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?

Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.

Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.

Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?

Kommentit (301)

Vierailija
41/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kuluu paljon ruokaa, vaikka kokkaan vain itselleni. Joskus ostan valmiina liian työläitä ruokia, esimerkiksi kaalilaatikkoa tai Janssonin kiusausta. Leipää taas leivon taikinajuuresta lähtien, koska sitä en pidä työläänä.

En tuota ollenkaan biojätettä enkä koskaan heitä ruokaa menemään, joten satunnaiset valmistuotteet eivät vaikuta budjettiin havaittavasti.

Biojäte -

Niinkuin banaanin-, appelsiinin, kiwihedelmän kuoret ei koskaan vai miten?

Kalannahkat? 

Kalannahka on syötävää ravintoa, ei sitä roskiin heitetä.

Vierailija
42/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osta valmisruokaa muuten kuin satunnaisesti maksalaatikkoa ja pinaatti- sekä hernekeittoa. 

Muuten teen aina ihan normaalia ruokaa sellaisen satsin josta riittää moneksi päiväksi. Ja ihan normaalit kuiva-aineet ja mausteet mulla on tietenkin käytössä vaikka yksin asunkin.

Hassu ajatus, että ruuanlaitto olisi monimutkaisempaa yhdelle kuin kahdelle ihmiselle. Tai että yksin asuvana ei voisi syödä samalla tavalla kuin kaksin asuessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikki ruuat itse. En osta sellaisia aineksia jotka ei kulu helposti pois. Teen ihan perusruokia. Esim viime aikoina kalakeittoa, linssikeittoa, hernekeittoa, lihapullia ja perunamuusia, siskonmakkarakeittoa, tortillalasagnea. Syön samaa pari päivää ja esim hernekeitosta tai makaronilaatikosta osa pakkaseen ja syö ne sieltä muutaman viikon sisällä. Perunaa sisältäviä ruokia en pakasta, peruna ei oikein tykkää. Mitään laskelmia en ole kiinnostunut tekemään. Tykkään tietää mitä syön enkä halua valmisruokien suolamääriä tai lisäaineita.

Vierailija
44/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valmisruuat olisivat edullisempia, en muuta söisikään. Ruuanlaitto on ärsyttävää puuhaa. 

Vierailija
45/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lähes kaiken itse. Tykkään valmistaa ruokaa ja kokeilla reseptejä. Valmisruokia en pakastepizzoja lukuun ottamatta osta. Jäljelle jäävät ruoat voi aina pakastaa annoskokoisiin rasioihin ja ottaa käytettäväksi, kun ei jaksa tehdä ruokaa. Pari kertaa viikossa, kun kokkaa niin se riittää, eikä aikaakaan mene paljon, jos ei halua hifistellä. Ja varmasti halvemmalla pääsee, kun tekee itse.

Vierailija
46/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä päässyt tuohon monen huutelemaan "15 minuutin" ruokaan kiinni. Voi olla että olen vain epätavallisen hidas, mutta mulla menee jo sipulin ja muutaman valkosipulinkynnen pilkkomiseen helposti pari minuuttia. Sitten tykkään kuullottaa niitä rauhassa että karamelisoituvat kunnolla. Ja muutenkin kaikesta ruoasta tulee herkullisempaa kun jaksaa antaa hautua rauhassa. 

Vierailija
47/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä päässyt tuohon monen huutelemaan "15 minuutin" ruokaan kiinni. Voi olla että olen vain epätavallisen hidas, mutta mulla menee jo sipulin ja muutaman valkosipulinkynnen pilkkomiseen helposti pari minuuttia. Sitten tykkään kuullottaa niitä rauhassa että karamelisoituvat kunnolla. Siihen menee 5 min ainakin. Ja muutenkin kaikesta ruoasta tulee herkullisempaa kun jaksaa antaa hautua rauhassa. 

Vierailija
48/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskelmia en ole tehnyt. Teen itse, hukka% on lähes nolla ja ostan ja valmistan mieluiten isoja määriä. Paljon kierrätän pakasteen kautta. Jos teen lihaa isomman määrän, teen jääkaappiin valmiita annoksia(syvä lautanen & asetti kantena) 2-3 annosta, loput pakastan kerta-annoksina. Riisipuuroa teen uunissa ja sitä syön marjojen tai kiisselin kera muutaman päivän, Perunoitakin keitän useammalle päivälle, töiden jälkeen voita pannulle, 1-2 perunaa ja yksittäispakattu liha-annos(nostan töihin lähtiessäni jääkaappiin sulamaan), ruuan lämmitessä teen lautaselle salaattia jääkaapista löytyvistä aineksista ja syömään pääsee viimeistään puolen tunnin kuluessa. 

Hinnasta sen verran, että tein eilen jauheliha pihviä laiskasti - jauheliha(-50%) 1 €, voi, puolikas lihaliemikuutista, loraus makeaa sinappia ja kermaa. Koko annokselle hintaa parisen euroa ja jaoin sen kolmeen osaan. 

Vierailija
49/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä päässyt tuohon monen huutelemaan "15 minuutin" ruokaan kiinni. Voi olla että olen vain epätavallisen hidas, mutta mulla menee jo sipulin ja muutaman valkosipulinkynnen pilkkomiseen helposti pari minuuttia. Sitten tykkään kuullottaa niitä rauhassa että karamelisoituvat kunnolla. Ja muutenkin kaikesta ruoasta tulee herkullisempaa kun jaksaa antaa hautua rauhassa. 

Minä se taisin ainakin huudella 15 min ruokaa. Tässä miten sen teen:

Aloitan laittamalla valurautapannun lämpenemään, voita ja oliiviöljyä pannulle. Sillä aikaa kun pannu lämpenee, pilkon sipulin ja valkosipulin. Sitten heitän sipulin pannulle (ei valkosipulia, se voi muuttua paistaessa kitkeräksi, sen laitan ruokaan vasta loppuvaibheessa).

Sillä aikaa kun sipuli ruskistuu, vetelen juustohöylällä siitä punakaalista suikaleita, ehdottomasti helpoin tapa saada ohuita kaalisuikaleita. Kun ne on tehty, on se sipuli jo ruskistunut ja heitän ne kaalit pannulle ja paistan sekoittaen. Tässä vaiheessa lisään myös suolan, sillä se vetää nesteet pois kaalista, joka tällöin kypsyy nopeammin. Tässä vaiheessa laitan myös usein chilitahnaa pannulle, sillä maku tulee täyteläisimmäksi, kun se sekoittuu ruuan rasvaan perusteellisesti. 

Lopuksi sitten pannulle proteiinikomponentti, joka voi olla lihaa, kalaa tai vaikka kidneypapuja ja tässä vaiheessa lisään myös vähän vettä, että ruokaan tulee "kastiketta." Kun proteiini alkaa olla kypsää, saatan vielä viimeistellä muutamilla siivuilla rasvaista kermajuustoa, sellainen lajike on paras, joka sulaa tasaiseksi kastikkeeseen, eikä sula köntiksi.

Tähän tosiaan kuluu noin 15 minuuttia kaikkineen.

Vierailija
50/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla? 

Oikeastaan mitä tahansa joka vaatii laajemman kirjon ainesosia. Eli ei se, että kokkaaminen itsessään olisi vaativaa vaan se, että pitäisi ensin mennä ja ostaa pitkä lista juttuja kaupasta joita ei normaalisti pidä kotona.

No siis mitä ainesosia esim? Mausteet säilyy, kuiva-aineet säilyy. Paljon olen ruokia tehnyt, mietin vaan mitä ruokia sinä jätät tekemättä ja mitähän ainesosia tarkoitat?

Minulla käy useinkin, että erikoismausteet ja tahnat, ketjap manisit sun muut, joita etenkin etnokokkailussa tarvitaan, unohtuu kaappien perälle ja sitten siivotessa heitetään pois. Ei vaan tule tehtyä sitä ruokaa uudelleen.

Vierailija
51/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on liikaa rahaa käytössä, jos sulla lentää ruokaa roskiin. 

Ihan sama määrä rahaa siinä menee, jos syö ostamansa ruuan kuin jos heittää sen pois ja jättää syömättä kokonaan. 

Vierailija
52/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä päässyt tuohon monen huutelemaan "15 minuutin" ruokaan kiinni. Voi olla että olen vain epätavallisen hidas, mutta mulla menee jo sipulin ja muutaman valkosipulinkynnen pilkkomiseen helposti pari minuuttia. Sitten tykkään kuullottaa niitä rauhassa että karamelisoituvat kunnolla. Siihen menee 5 min ainakin. Ja muutenkin kaikesta ruoasta tulee herkullisempaa kun jaksaa antaa hautua rauhassa. 

Sama, mutta toisaalta mä olenkin just sellainen outo joka tykkää laittaa ruokaa ja suorastaan nauttii kuorimisesta ja pilkkomisesta. Teen siis esim jouluksi porkkana- ja lanttulaatikot ihan alusta asti itse vaikka ihan vain yksikseni niitä syönkin. Eikä tunnu yhtään työläältä vaan päinvastoin jopa rentouttavalta.

Sitten onkin sitä valmista ja oikeasti maistuvaa ruokaa reilusti alta vartissa syötäväksi, kun kokkaa kerran/kaksi viikossa ihan kaikessa rauhassa isomman satsin. Sitten jos on oikeasti hoppu eikä valmiina mitään niin pakasteesta pinaattikeitto kattilaan ja toiseen munat kiehumaan ja kas, sekin ruoka on alta vartissa lautasella. Jää vielä toinen annos seuraavalle päivälle evääksi töihin.

Vierailija
53/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on liikaa rahaa käytössä, jos sulla lentää ruokaa roskiin. 

Ihan sama määrä rahaa siinä menee, jos syö ostamansa ruuan kuin jos heittää sen pois ja jättää syömättä kokonaan. 

Sä ostat ruokaa ja sitten heität sen roskiin? 

Vierailija
54/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ite teen ja syön. Jos oon kipeenä ni sitten valmisateria tai woltilla ruokaa ovelle.

Vierailija
55/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse, saan parempaa.

Vierailija
56/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Miltei kaikki ruuat on vieläkin parempia vasta seuraavana päivänä mitä valmistuspäivänä vaikka hyviä niistä saa jo silloinkin kunhan ei hötkyile vaan antaa ruualle aikaa hautua ja kypsyä.

Etenkin keitoissa maku vain paranee. Samoin kyllä myös kaalilaatikossa tai vaikka lohikiusauksessa.

Vierailija
57/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon joskus pyytänyt teiniä jelppaamaan jos vieressä norkoilee, että kuoripa tuo sipuli. Mulla on yleensä ruoka valmis kun sipuli on pilkottu. Mä en edes ymmärrä miten moinen näpertely on mahdollista.

Vierailija
58/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempaa ja nopeampaa ostaa valmiina.

Paitsi jos on työtön ja on aikaa eikä harrasta mitään eikä ole kavereita tai miesystävää

Vierailija
59/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön aika usein eineksiä, valitettavasti. Tähän kyllä haluan muutoksen ja se pitää vain itse tehdä. Onhan se kotiruoka nyt sata kertaa parempaa kuin valmisruoat. Mut tuossa kun seurasin kauppalaskuja niin viikko jolloin tein enemmän ruokaa ite, niin meni vähemmän rahaa ruokaan.

Vierailija
60/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kuluu paljon ruokaa, vaikka kokkaan vain itselleni. Joskus ostan valmiina liian työläitä ruokia, esimerkiksi kaalilaatikkoa tai Janssonin kiusausta. Leipää taas leivon taikinajuuresta lähtien, koska sitä en pidä työläänä.

En tuota ollenkaan biojätettä enkä koskaan heitä ruokaa menemään, joten satunnaiset valmistuotteet eivät vaikuta budjettiin havaittavasti.

Et kuori perunoita, et syö banaania tms, omenat ym syöt kuorineen? Mistä ruokasi koostuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän