Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nevolassa käyvät jaotellaan, anteeksi segmentoidaan, Keski-Suomessa!

Vierailija
09.01.2024 |

Olisitko sinä "pärjäävä" vai "kohtalaisen tuen tarvitsija"? 

"Kategorioita on tulossa kolme, joista on käytetty työnimiä "pärjääjät" ja "kohtalaisen" ja "suuren tuen tarvitsijat".

Segmentointia tarvitaan, että pystyisimme mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tarttumaan perheen haasteisiin ja tarjoamaan heille tukea, lisäksi pystymme seuraamaan tarvitaanko jollakin alueella esimerkiksi lisää terveydenhoitajaresurssia,"

Artikkelin loppuosan mukaan huolta herättää, mikäli neuvola-aikoja varataan myöhäisimmiksi kellonajoiksi, perutaan tai jos vanhempi on nähty päihtyneenä jossakin. Eli kunnon vanhemmat: Aina neuvolaan klo 8, vaikka mikä olisi eikä koskaan viihteelle!!! Ja siis tarkoituksena ei ole tosiaan kuitenkaan luokitella asiakkaita, vaan jaotella. 

Kommentit (296)

Vierailija
61/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo kuulostaa samalta tukijaottelulta kuin kouluissa ja varhaiskasvatuksessa: yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki.

Tämä malli on varmasti tulossa koko maahan neuvoloihin lähivuosina. 

Vierailija
62/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISTÄ ihmeestä se neuvolan täti tietää, tekeekö se vanhempi töitä vai ei, opiskeleeko vai ei vai onko esimerkiksi riippuvainen vanhempien lasten rytmistä tai vaikkapa hoitaa myös sukulaisten asioita?

Ja minä en ainakaan alkanut lapsia repiä kasiksi minnekään, kun ei kerran ollut pakko!

Varmaan se neuvolan täti kyselee, että oletko töissä, miten pääset päivällä neuvolaan, onnistuuko ruokatunnin tienoilla tms. Aika harvoin neuvola-aika on klo 8 ja jos on, se on asiakkaan oma toive, neuvolassa on palaverit 8-9.

Kolrm lasta on eikä ikinä kysellyt tuollaisia, eikä se hänelle edes kuulukaan.

Omat lapset syntyneet

Aika hurjaa, että neuvoloissa ei vieläkään ymmärretä, että työelämä on muuttunut. Ei kaikki ole joko töissä tai ei, virka-aikaan tai ei.

terveisin kääntäjäyrittäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja ihmetellään, miksi tässä maailmantilanteessa ja tällaisella kyttäysmentaliteetilla vela-asenne sen kuin kasvaa? Haluaisitko itse arkeesi selityvelvollisuuksia ties mistä, täysin tuntemattomille ihmisille? Minä en! Olen absolutisti kaikkien päihteiden suhteen, mulla on korkeakoulututkinto kovista tieteistä, mutta haluan todellakin valita itse aikatauluni, tapani kasvattaa ja kaiken muunkin. En ketään kyttäämään toimiani koneiston puolelta. Aika kylmäävää.

Hyvin kirjoitettu, kiitos. Vapaus, valinnanvapaus ja elämän rentous ovat minullekin prioriteetteja. Näiden vuoksi olen ottanut opintolainat ja opiskellut pitkään ja hartaasti, hankkinut haluamani uran ja sen myötä elämäntapani. Tällaiset neuvolakyttäysvuodet eivät nyt yksinkertaisesti sovi ajatusmaailmaani; aivan samantekevää kuinka *hyvä tarkoitus* niillä lopunperin olisi.

Ei se neuvola ole mikään pakollinen. Harmi, että lasta "kytätään" myös koulussa ja päivähoidossa. Nekin voi toki jättää väliin.

Vierailija
64/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän neuvola pakollinen ole. Voi käyttää lapset vaikka yksityisellä tarkastuksissa tai jättää käyttämättä kokonaan, jos se "oma vapaus" on tärkeämpää. 

Sopii. Sitten vaan saa verohyvitystä, kun ei kerran tätejä työllistäkään.

Mitä verovähennystä ja miksi? Yksityislääkäristä saa kyllä kelakorvauksen, mutta verorahoista maksetaan monta asiaa joita ei kaikki käytä. 

Vierailija
65/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän neuvola pakollinen ole. Voi käyttää lapset vaikka yksityisellä tarkastuksissa tai jättää käyttämättä kokonaan, jos se "oma vapaus" on tärkeämpää. 

Mitä verovähennystä ja miksi? Yksityislääkäristä saa kyllä kelakorvauksen, mutta verorahoista maksetaan monta asiaa joita ei kaikki käytä. 

Ja kuten todettu, esimerkiksi fysioterapiat räätälöidään tarpeen mukaan, vaikka menee verovaroista.

Miksi ne on aina äidit, joita kyykytetään, juoksutetaan ja kytätäään?

Vierailija
66/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja ihmetellään, miksi tässä maailmantilanteessa ja tällaisella kyttäysmentaliteetilla vela-asenne sen kuin kasvaa? Haluaisitko itse arkeesi selityvelvollisuuksia ties mistä, täysin tuntemattomille ihmisille? Minä en! Olen absolutisti kaikkien päihteiden suhteen, mulla on korkeakoulututkinto kovista tieteistä, mutta haluan todellakin valita itse aikatauluni, tapani kasvattaa ja kaiken muunkin. En ketään kyttäämään toimiani koneiston puolelta. Aika kylmäävää.

Hyvin kirjoitettu, kiitos. Vapaus, valinnanvapaus ja elämän rentous ovat minullekin prioriteetteja. Näiden vuoksi olen ottanut opintolainat ja opiskellut pitkään ja hartaasti, hankkinut haluamani uran ja sen myötä elämäntapani. Tällaiset neuvolakyttäysvuodet eivät nyt yksinkertaisesti sovi ajatusmaailmaani; aivan samantekevää kuinka *hyvä tarkoitus* niillä lopun

Niin, ei ole mikään pakko viedä lasta neuvolaan eikä päiväkotiin, ja opetuksenkin voi hoitaa kotona. Täysin mahdollista. Suurin osa vaan mieluummin valitsee käyttää yhteiskunnan palveluita. 

Vierailija
67/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kirjoitettu, kiitos. Vapaus, valinnanvapaus ja elämän rentous ovat minullekin prioriteetteja. Näiden vuoksi olen ottanut opintolainat ja opiskellut pitkään ja hartaasti, hankkinut haluamani uran ja sen myötä elämäntapani. Tällaiset neuvolakyttäysvuodet eivät nyt yksinkertaisesti sovi ajatusmaailmaani; aivan s

Avainsana PALVELU.

Ne on nimenomaan palveluja asiakkaille ja silloin niiden pitää myös palvella. Palvella.

Vierailija
68/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuten todettu, esimerkiksi fysioterapiat räätälöidään tarpeen mukaan, vaikka menee verovaroista.

Äitiysneuvolassa pitää luonnollisesti käydä äidin kun äiti on se joka on raskaana. Lastenneuvolassa voi käyttää yhtä hyvin isäkin, oma valinta jos se on aina äiti.

Vierailija
69/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja neuvolakäyntejä ei nyt sitten saisi räätälöidä tarpeen mukaan? Siitähän tässä olisi kyse että enemmän tukea tarvitsevat sitä tukea saisi ja ne pärjäävät kävisi vaan perus tarkastuksissa. 

Vierailija
70/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se neuvola ole lapsia varten jossa myös neuvotaan huoltajia lastenhoidossa? Seurataan lasten kehitystä ja rokotetaan lastentauteja vastaan.

Vierailija
71/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran vauva nukkui pitkään aamulla. Nappasin vaihtovaatteet ja vaipat mukaan ja kääräisin nukkuvan vauvan vaunuihin ja lähdin neuvolaan vaunuilla kävellen noin kilometrin päähän. Vauva ei herännyt tähän. Olisitte nähneet neuvolantädin ilmeen, kun kehtasin tuoda vauvan yöpuvussa ja märässä yövaipassa. Oli ihan pöyristynyt ja kyseli, mitä oikein olin siis tehnyt.. Onneksi taisi itsekin tajuta, kuinka typerä oli. Aina sanovat, että nuku, kun vauva nukkuu jne. ja nyt olisikin pitänyt tuoda pyhävaatteisiin pyntätty vauva sinne. Vieläkin ärsyttää!

Aikuinen ihminen osaa sanoa, miksi vauva on yöpuvussa ja -vaipassa neuvolassa. Jokainen terveydenhuollon ammattilainen varmasti ymmärtää, ettei tuossa tilanteessa ollut mitään erityistä huomiota tarvitsevaa.

Ja kaikkea, mitä neuvolassa tms kysytään, ei pidä ottaa arvosteluna. Nykyään ihmiset aivan liikaa miettivät asioita negatiivisen kautta, kun esimerkiksi neuvola on paikkaa, josta apua ja tukea on tarvittaessa saatavilla, niin sitten vanhemmat pelkäävät, että on huono vanhempi, jos sitä tukea ja apua tarvitsee.

Vierailija
72/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja neuvolakäyntejä ei nyt sitten

No ei, jos kerran sitä aikaa varatessa pitää toimia tietyn kaavan mukaan tai tulee jäätäviä vaikeuksia. Ja siellä kytätään täysin omituisia asioita ja käyttäydytään kuin joku moraalipoliisi Iranissa.

Miksi neuvolat eivät pidä kokouksiaan joskuas muulloin kuin silloin aamulla 8-9? Miksei ole ilta-aikoja?

Eihän siinä palvella kuin koneistoa ja tätösten työllisyyttä ja vallanhimoa.

Vierailija
73/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapset aamu-unisia. Asumme maalla. Lapset käy kerhossa joka alkaa klo 10. Silloin herätään 7:30 että ehditään. Jos pitäisi olla neuvolassa klo 8:00, pitäisi herätä viimeistään 6:00. Ei mitään järkeä. Yleensä olen toivonut aikaa klo 10 eteenpäin, toisen lapsen on saanut kerhoon ja toisen kanssa on käyty rauhassa neuvolassa. 

Mitään ylimääräistä tietoa en neuvolaan anna.

Vierailija
74/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin ammattini kirjoittamisen niihin lomakkeisiin jossakin vaiheessa. Eipä sitä sitten kukaan koskaan kysellytkään.

Vierailija
75/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo kuulostaa samalta tukijaottelulta kuin kouluissa ja varhaiskasvatuksessa: yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki.

Tämä malli on varmasti tulossa koko maahan neuvoloihin lähivuosina. 

Entä weetee-tuki?

Vierailija
76/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran vauva nukkui pitkään aamulla. Nappasin vaihtovaatteet ja vaipat mukaan ja kääräisin nukkuvan vauvan vaunuihin ja lähdin neuvolaan vaunuilla kävellen noin kilometrin päähän. Vauva ei herännyt tähän. Olisitte nähneet neuvolantädin ilmeen, kun kehtasin tuoda vauvan yöpuvussa ja märässä yövaipassa. Oli ihan pöyristynyt ja kyseli, mitä oikein olin siis tehnyt.. Onneksi taisi itsekin tajuta, kuinka typerä oli. Aina sanovat, että nuku, kun vauva nukkuu jne. ja nyt olisikin pitänyt tuoda pyhävaatteisiin pyntätty vauva sinne. Vieläkin ärsyttää!

Aikuinen ihminen osaa sanoa, miksi vauva on yöpuvussa ja -vaipassa neuvolassa. Jokainen terveydenhuollon ammattilainen varmasti ymmärtää, ettei tuossa tilanteessa ollut mitään erityistä huomiota tarvitsevaa.

Ja kaikkea, mitä neuvolassa tms kysytään, ei pidä ottaa arvosteluna. Nykyään ihmiset aivan liikaa miettivät

Apua ja tukea nimenomaan ei tarjota tarvittaessa eli silloin kun huoltaja kokee sitä tarvitsevansa vaan väkisin kun joku muu päättää sitä pakottaa eli mennään tätien ja koneiston tarpeiden mukaan, ei perheen.

Ja voihan se sinne pärjäävien lokeroonkin tuupattu tarvita apua ja tukea, voi olla esimerkiksi äkillinen kriisi suvussa tyyliin isovanhemman kuolema tai se pärjäävän lapsi voi saadakin vakavan diagnoosin jne. Mutta kun se pärjäävä ei ole ollut lievästi humaltuneena samassa taksijonossa lärvit vetäneen neuvolan tädin kanssa niin sehän sitten pärjää.

Vierailija
77/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jäätäviä vaikeuksia? Ja mitä kokouksia klo 8-9, ensinhän väitettiin että kaikkien muka pitäisi varata neuvola-aikansa aamukahdeksaksi? Ilta-ajat lienee budjettikysymys, sitä voit toki omalle hyvinvointialueelle viestiä että sellaiselle olisi tarvetta. Tosin hyvinvointialueiden taloustilanteiden valossa palveluiden laajentaminen ei taida olla kovin todennäköistä... 

Vierailija
78/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne on aina äidit, joita ky

Kyttäämistä, huoli-ilmotuksia ja kouhotusta.

juurihän täällä kerrottiin että neuvolan tädit kokoustaa kello 8-9 ja siksi niitä reuna-aikoja ei saa.

Vierailija
79/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja lapset aamu-unisia. Asumme maalla. Lapset käy kerhossa joka alkaa klo 10. Silloin herätään 7:30 että ehditään. Jos pitäisi olla neuvolassa klo 8:00, pitäisi herätä viimeistään 6:00. Ei mitään järkeä. Yleensä olen toivonut aikaa klo 10 eteenpäin, toisen lapsen on saanut kerhoon ja toisen kanssa on käyty rauhassa neuvolassa. 

Se, että neuvolaan pitäisi mennä klo 8 tai tulee ongelmia, on vain ja ainoastaan hysteerisen av-mamman keksintöä. 

Vierailija
80/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että neuvolaan pitäisi mennä klo 8 tai tulee ongelmia, on vain ja ainoastaan hysteerisen av-mamman keksintöä. 

Ei ole, vaan sinä olet lukutaidoton ja hysteerikkoparjaaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi