Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nevolassa käyvät jaotellaan, anteeksi segmentoidaan, Keski-Suomessa!

Vierailija
09.01.2024 |

Olisitko sinä "pärjäävä" vai "kohtalaisen tuen tarvitsija"? 

"Kategorioita on tulossa kolme, joista on käytetty työnimiä "pärjääjät" ja "kohtalaisen" ja "suuren tuen tarvitsijat".

Segmentointia tarvitaan, että pystyisimme mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tarttumaan perheen haasteisiin ja tarjoamaan heille tukea, lisäksi pystymme seuraamaan tarvitaanko jollakin alueella esimerkiksi lisää terveydenhoitajaresurssia,"

Artikkelin loppuosan mukaan huolta herättää, mikäli neuvola-aikoja varataan myöhäisimmiksi kellonajoiksi, perutaan tai jos vanhempi on nähty päihtyneenä jossakin. Eli kunnon vanhemmat: Aina neuvolaan klo 8, vaikka mikä olisi eikä koskaan viihteelle!!! Ja siis tarkoituksena ei ole tosiaan kuitenkaan luokitella asiakkaita, vaan jaotella. 

Kommentit (296)

Vierailija
41/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki terveyskeskusten palvelut kustannetaan ihan niistä samoista verovaroista, myös ne ilta-aikaan tarjottavat fysioterapiat ja hammaslääkärit jne.

Vierailija
42/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä nyt viimeistään latistetaan nykynuorten lisääntymishalut. Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai se Sanna Marininkin mukula on jo vaarakontrollissa ja Li Anderssonin?

Molemmat nähty vahvassa humassa julkisuudessa.

Vierailija
44/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän tuo on. Sieläkin väki vaihtuu ja on sijaisia niin tietävät. Miksi tuollaisesta pitää pahastua? 

Vierailija
45/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi muutettiin sieltä pois takaisin Lappiin. Onneksi on lapsen mummolat täällä niin saa vanhemmatkin toisinaan keskittyä parisuhteen ylläpitoon ja ehkä saatetaan olla joskus viihteellä humalassa tuolloin lapsivapaan aikana. HUI!

Vierailija
46/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vauva nukkui pitkään aamulla. Nappasin vaihtovaatteet ja vaipat mukaan ja kääräisin nukkuvan vauvan vaunuihin ja lähdin neuvolaan vaunuilla kävellen noin kilometrin päähän. Vauva ei herännyt tähän. Olisitte nähneet neuvolantädin ilmeen, kun kehtasin tuoda vauvan yöpuvussa ja märässä yövaipassa. Oli ihan pöyristynyt ja kyseli, mitä oikein olin siis tehnyt.. Onneksi taisi itsekin tajuta, kuinka typerä oli. Aina sanovat, että nuku, kun vauva nukkuu jne. ja nyt olisikin pitänyt tuoda pyhävaatteisiin pyntätty vauva sinne. Vieläkin ärsyttää!

Vierailija
47/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MISTÄ ihmeestä se neuvolan täti tietää, tekeekö se vanhempi töitä vai ei, opiskeleeko vai ei vai onko esimerkiksi riippuvainen vanhempien lasten rytmistä tai vaikkapa hoitaa myös sukulaisten asioita?

Ja minä en ainakaan alkanut lapsia repiä kasiksi minnekään, kun ei kerran ollut pakko!

Kyllä ne aamukasin ajat menee nimenomaan niille jotka on töissä eikä keskellä päivää pääse. 9-15 väliin sitten ne muut, melkoisia harrastuksia saa olla jos ei niitten takia koskaan selviydy neuvolaan muutoin kuin myöhään iltapäivällä. Luulis että nimenomaan niitten vanhempien lasten kannalta ois kätevintä ne aamupäivä-ajat, kun isommat on koulussa/eskarissa? Avoimet kerhot kotihoidetuille lapsillekin on yleensä aamupäivisin. 

Vierailija
48/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, saatana, onneksi olen vanha lehmä jolla aikuiset lapset. Kokemuksen syvällä rintaäänellä; tuolta ei ole koskaan saanut minkään valtakunnan tukea, eikä tule saamaan jatkossakaan. Kun *huoli herää*, tehdään lasu - ja siinä se on. Tuollainen eugenistinen jaottelu kertoo ihan tasan siitä, että tuentarvitsijaryhmiin joutuneista se lasu tehdään vauvan väärinpäin olleesta sukasta. Ei helvetti. Tsemppiä Pohjois-Korea meininkiin.

Laitatko omat sukat väärinpäin jalkaan? Huoli herää aiheesta, jos lapsen vaatteet on miten päin sattuu päällä ja lapsi tuodaan vaikka likaisena ja haisevana. Se, että esimerkiksi huumeiden tai kännin takia ei osata pukea lasta asianmukaisesti on selkeä hälytysmerkki, johon ammattilaisen tehtävä on puuttua.

t. Neuvolan th

No ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olen pukenut kiireessä lapselle päiväkotiin likaisen puseron tai housut. Meillä on kotona nimittäin aika surkea valaistus (mies on herkkä valolle omien sanojensa mukaan). Ja mä työskentelen teollisuuslaitoksessa, jonka alueelle ei pääse ilman vartijan suorittamaa puhallutusta eli enpä krapulassa tai kännissä tuolloin arkiaamuna ole.

Vierailija
49/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä on huono asia? Kaikki tutkimukset osoittavat varhaisen puuttumisen tärkeyttä. Neuvolajärjestelmällä on valtavan suuri merkitys siinä, että lasten pahoinvointi saataisiin kiinni ja hoidetuksi mahdollisimman pian, ei vasta kouluiässä.

Resursseista on myös pulaa. Niinpä kuulostaa erittäin järkevältä keskittää osa toimista niihin perheisiin, joissa on jo jotain pulmaa. Senkin tutkimukset osoittavat, että ongelmat kumuloituvat, eli jollain tavalla haastava tilanne johtaa usein myös muihin haasteisiin.

Olen sijaisäiti ja mun täytyy olla tuossa kohtaa täysin eri mieltä. Neuvolassa ei ole osaamista lasten psyykkiseen kehitykseen tai sen seuraamiseen.

En tunne sellaisia lapsia, joiden kohdalla huostaanotto olisi lähtenyt siitä, että neuvola olisi tehnyt sen ratkaisevan liikkeen ja puuttunut jämäkästi huoleen. Toimenpiteisiin johtanut huoli on lähtenyt aina joltain muulta taholta. Ensikodista, terapeutilta, perhekuntoutuksesta, päiväkodista, perhepäivähoitajalta jne. 

Vauvojen tai pienten lasten kanssa neuvolassa itse käyneenä, ainutkaan kerta ei ole nähty, autettu, edes kysytty lapsen psyykestä mitään. 

Kyllä kyllä, tiedän että esim vauvan masennus on asia jota ei aina tunnisteta ja siihen vaaditaan vahvaa osaamista. Neuvolakäynti on lyhyt. Mutta vaikka olisi tiedossa että lapsi on kaltoinkohdeltu vauvana, lapsen kiintymyssuhde on katkaistu, ei silti neuvolassa puututa kuin kasvukäyriin, syökö hyvin, nukkuuko päiväunet. Annetaan mukaan esite milloin aloitetaan soseet. 

Vierailija
50/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ja ihmetellään, miksi tässä maailmantilanteessa ja tällaisella kyttäysmentaliteetilla vela-asenne sen kuin kasvaa? Haluaisitko itse arkeesi selityvelvollisuuksia ties mistä, täysin tuntemattomille ihmisille? Minä en! Olen absolutisti kaikkien päihteiden suhteen, mulla on korkeakoulututkinto kovista tieteistä, mutta haluan todellakin valita itse aikatauluni, tapani kasvattaa ja kaiken muunkin. En ketään kyttäämään toimiani koneiston puolelta. Aika kylmäävää.

Vierailija
51/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että perheellä on rajoituksia sen suhteen milloni neuvola-aika sopii, että perheen isä/äiti kerran vuodessa juo viiniä pikkujouluissa tai että perhe joutuu perumaan tapaamisia ei kerro millään tavoin arjen haasteista.

Ei, eikä tuollaiset kenessäkään mitään huolta herätäkään. Ihmiset täällä vetää hirveät herneet nokkaan, vaikka kyse on vain siitä, että ne ongelmaperheet saadaan avun piiriin. Kun niitä juoppo/narkki/elämänhallintaongelma/paha mielenterveyden ongelma -perheitä vaan on. Oisko parempi että hymyssä suin taputeltaisiin päähän, vaikka vanhempi haisee vanhalle viinalle ja lapsi on törkyisissä vaatteissa? 

Vierailija
52/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksuahan tuo on ja tuollaista on ollut viimeiset 30 vuotta. Huolta ei synny, jos vanhempi on töissä sen verran kaukana, että ei pysty tulemaan paikalle kuin ns. reuna-aikoina (koskee niin äitiä kuin isääkin), huoli syntyy siitä, jos vanhempi ei ole töissä ja silti pääsy neuvolaan klo 9-15 välillä on hankalaa. Kieltämättä humalainen raskaana oleva nainen herättää aina huolta terveydenhuollon ammattilaisissa.

Minä kuulun noihin pärjääviin ja ihan mielelläni annan omista neuvola-ajoistani aikaa niille, joilla elämä on hukassa. Osaan lukea ja saan tarvitsemani tiedot netistä, osaan punnita itseni eikä elintavoissani ole ongelmia.

Jos on useampi lapsi, se aika 9-15 voi olla ihan sen vanhemman lapsen tai vanhempien lasten rytmin sanelemaa.

Niitä reuna-aikoja on rajallisesti, ne pyritään tarjoama

Voisitteko jo päästä yli agraariyhteiskunnasta, kun meillä kaikilla ei ole niiden lehmien vuoksi herättävä aamuviideltä?

Olen ikäni saanut tuntea olevani muita huonompi, kun olen iltavirkku. Kaksi lapsistani myös, kolmas isänsä tapaan aamuvirkku. Nyt jos näillä ominaisuuksilla saisi vielä tuollaisen tuen tarpeen leiman, niin meneeköhän yhteiskunnan resurssit nyt ihan oikeaan asiaan?

Vierailija
53/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä on huono asia? Kaikki tutkimukset osoittavat varhaisen puuttumisen tärkeyttä. Neuvolajärjestelmällä on valtavan suuri merkitys siinä, että lasten pahoinvointi saataisiin kiinni ja hoidetuksi mahdollisimman pian, ei vasta kouluiässä.

Resursseista on myös pulaa. Niinpä kuulostaa erittäin järkevältä keskittää osa toimista niihin perheisiin, joissa on jo jotain pulmaa. Senkin tutkimukset osoittavat, että ongelmat kumuloituvat, eli jollain tavalla haastava tilanne johtaa usein myös muihin haasteisiin.

Olen sijaisäiti ja mun täytyy olla tuossa kohtaa täysin eri mieltä. Neuvolassa ei ole osaamista lasten psyykkiseen kehitykseen tai sen seuraamiseen.

En tunne sellaisia lapsia, joiden kohdalla huostaanotto olisi lähtenyt siitä, että neuvola olisi tehnyt sen ratkaisevan liikkeen ja puuttunut jämäkästi huoleen. Toimenpiteis

Neuvolassa töissä olevat kuitenkin lasuja tekee. Kynnys on toki melko korkea kun riskinä on, ettei perheet sitten enää tule edes sinne, mutta kyllä niitä joskus silti joudutaan tekemään. Tosin neuvolaterkkari-ystäväni sanoi että välillä se on ihan kamalaa kun sossu ei tee mitään, vaikka selvästi näkee ettei perheessä ole asiat kunnossa, jopa niillä lyhyillä käynneillä. No, toivon mukaan ne perheet saa apua sitten kun joku muukin taho puuttuu. 

Vierailija
54/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja ihmetellään, miksi tässä maailmantilanteessa ja tällaisella kyttäysmentaliteetilla vela-asenne sen kuin kasvaa? Haluaisitko itse arkeesi selityvelvollisuuksia ties mistä, täysin tuntemattomille ihmisille? Minä en! Olen absolutisti kaikkien päihteiden suhteen, mulla on korkeakoulututkinto kovista tieteistä, mutta haluan todellakin valita itse aikatauluni, tapani kasvattaa ja kaiken muunkin. En ketään kyttäämään toimiani koneiston puolelta. Aika kylmäävää.

Hyvin kirjoitettu, kiitos. Vapaus, valinnanvapaus ja elämän rentous ovat minullekin prioriteetteja. Näiden vuoksi olen ottanut opintolainat ja opiskellut pitkään ja hartaasti, hankkinut haluamani uran ja sen myötä elämäntapani. Tällaiset neuvolakyttäysvuodet eivät nyt yksinkertaisesti sovi ajatusmaailmaani; aivan samantekevää kuinka *hyvä tarkoitus* niillä lopunperin olisi.

Vierailija
55/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISTÄ ihmeestä se neuvolan täti tietää, tekeekö se vanhempi töitä vai ei, opiskeleeko vai ei vai onko esimerkiksi riippuvainen vanhempien lasten rytmistä tai vaikkapa hoitaa myös sukulaisten asioita?

Ja minä en ainakaan alkanut lapsia repiä kasiksi minnekään, kun ei kerran ollut pakko!

Varmaan se neuvolan täti kyselee, että oletko töissä, miten pääset päivällä neuvolaan, onnistuuko ruokatunnin tienoilla tms. Aika harvoin neuvola-aika on klo 8 ja jos on, se on asiakkaan oma toive, neuvolassa on palaverit 8-9.

Kolrm lasta on eikä ikinä kysellyt tuollaisia, eikä se hänelle edes kuulukaan.

Omat lapset syntyneet 00-luvulla,joten aikaahan tästä jo on, mutta kyllä mä muistelen täyttäneeni sen 700 lappua, joissa kaikissa kyseltiin mm tehtävänimike ja työnantaja. Ja sanoin suoraan, että keskellä päivää en tule, aika on oltava joko heti aamusta tai sitten klo 15 jälkeen. Ei ole yhtään lasua kyllä tullut sen takia. Ja saako kysyä? MIKSI ne enuvolan omat sisäiset palaverit pon pidettävä silloin 8-9, jos se oliis asiakkaille kaikista paras aika tulla käynnille? Voisiko ne olla vaikak klo 10-11?

Vierailija
56/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän neuvola pakollinen ole. Voi käyttää lapset vaikka yksityisellä tarkastuksissa tai jättää käyttämättä kokonaan, jos se "oma vapaus" on tärkeämpää. 

Vierailija
57/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että perheellä on rajoituksia sen suhteen milloni neuvola-aika sopii, että perheen isä/äiti kerran vuodessa juo viiniä pikkujouluissa tai että perhe joutuu perumaan tapaamisia ei kerro millään tavoin arjen haasteista.

Ei, eikä tuollaiset kenessäkään mitään huolta herätäkään. Ihmiset täällä vetää hirveät herneet nokkaan, vaikka kyse on vain siitä, että ne ongelmaperheet saadaan avun piiriin. Kun niitä juoppo/narkki/elämänhallintaongelma/paha mielenterveyden ongelma -perheitä vaan on. Oisko parempi että hymyssä suin taputeltaisiin päähän, vaikka vanhempi haisee vanhalle viinalle ja lapsi on törkyisissä vaatteissa? 

Osaatko lukea? Juuri tismalleen nuo on ne kriteerit nyt.

Vierailija
58/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän neuvola pakollinen ole. Voi käyttää lapset vaikka yksityisellä tarkastuksissa tai jättää käyttämättä kokonaan, jos se "oma vapaus" on tärkeämpää. 

Sopii. Sitten vaan saa verohyvitystä, kun ei kerran tätejä työllistäkään.

Vierailija
59/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttären neuvola on perunut varatun ajan jopa kahdeksan kertaa peräjälkeen.

Minne voin tehdä huoli-ilmoituksen?

Vierailija
60/296 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se neuvolan täti kyselee, että oletko töissä, miten pääset päivällä neuvolaan, onnistuuko ruokatunnin tienoilla tms. Aika harvoin neuvola-aika on klo 8 ja jos on, se on asiakkaan oma toive, neuvolassa on palaverit 8-9.

Kolrm lasta on eikä ikinä kysellyt tuollaisia, eikä se hänelle edes kuulukaan.

Omat lapset syntyneet 00-luvulla,joten aikaahan tästä jo on, mutta kyll

Mun lapsista nuorin on vielä neuvola-iässä, ja kyllä siellä tiedoissa ainakin vanhempien ammattia kysyttiin. Ja lapsen ollessa pieni sitä, onko kotihoidossa ja milloin menee hoitoon jne. Toki nyt kun lasten ollessa isompia neuvolassa käydään vuoden välein,  ehtiihän siinä helposti jäädä työttömäksi vuoden mittaan vaikka olisi viimeksi ollut töissä, mutta siinähän se on aikaa varatessa selvinnyt kun on työkalenterin kanssa pitänyt sumplia ajat. Neuvolat on kyllä tosi hyvin kaikki nämä vuodet järjestyneet aamukasiksi, tai sen kolmen jälkeen, ei ole ollut mikään ongelma. Vaikka tosin nykyään etätyöt ja liukumat mahdollistaa aika hyvin neuvolakäynnit myös keskellä päivää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi