Meillä kolme sähköautoa, kaikki toimineet erittäin hyvin kovassa pakkasessa
Miehellä, minulla ja teinillä tullut kilometrejä yhteensä lähes 2000 tämän pakkasviikon aikana. Kaikki kolme autoa toimineet moitteetta. Meidän kotikadulta on kyllä muutama dieselauto jäänyt lähtemättä käyntiin.
N 49
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on varaa kolmeen täyssähköautoon? Itsellä ei ole varaa yhteenkään, ajan viidentonnin bensa-autolla.
Kaikilla niillä ketkä ovat hyödyntäneet tämän hyvinvointivaltion tarjoamaa mahdollisuutta hankkia ilmaiseksi sellainen koulutus millä tekee hyvin massia. Itse en tarvitse kuin yhden mutta olisi varaa kolmeen tai vaikka useampaankin mutta mitäs järkeä siinä olisi.
Ilmeisesti siis alempi korkeakoulu ei vielä riitä siihen, it-asiantuntijana tienaan vain 4k/kk, eikä ole varaa ostaa uutta täyssähköautoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuusi autoa ja yksi niistä on sähköauto. Sähkäri on käyttöautona ylivoimaisesti paras kaikissa olosuhteissa.
On, jos range riittää talvella. Sehän tässä on se juttu. Ainakin itsellä kaikki sähköauton hyvät puolet valuu viemäristä alas kun auton perustarkoitus ei toteudu säällisesti.
Kyllä minulla ainakin riittää helposti kun ei tarvitse Suomen ulkopuolelle ajaa. Kovilla pakkasillakin on range ollut yli 300 km ja kusella käydessä latautuu helposti parisen sataa kilometriä aina lisää. Pakkaspäivien merkitys ylipäätään koko vuoden aikana on hyvin pieni. Kesällä rangea on reilusti yli 500 km. Johan siinä saa veritulpan jos ei tajua pitää taukoja välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on varaa kolmeen täyssähköautoon? Itsellä ei ole varaa yhteenkään, ajan viidentonnin bensa-autolla.
Kaikilla niillä ketkä ovat hyödyntäneet tämän hyvinvointivaltion tarjoamaa mahdollisuutta hankkia ilmaiseksi sellainen koulutus millä tekee hyvin massia. Itse en tarvitse kuin yhden mutta olisi varaa kolmeen tai vaikka useampaankin mutta mitäs järkeä siinä olisi.
Ilmeisesti siis alempi korkeakoulu ei vielä riitä siihen, it-asiantuntijana tienaan vain 4k/kk, eikä ole varaa ostaa uutta täyssähköautoa.
Riittää, olet vain väärällä alalla/tehtävässä. Minulla on AMK-ins. tutkinto talonrakennustekniikasta ja tienaan projektipäällikkönä tuplat. Paljon enemmänkin jos lasketaan bonukset.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimi sähkis yli 40 asteen pakkasellakin. Tuttu soitti kerran apuunkin kun polttis ei lähtenyt käyntiin (12V akku lienee simahtanut) ja oli tarvetta päästä asioille.
Varmaan tiedätkin että sähköauto voi jäädä pihaan ihan samasta syystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kyvyttömyydellesi hallita talouttasi me emme valitettavasti voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Pakko olla ainakin kaksi sähköautoa että voi vaihtaa ladattuun autoon sen jälkeen kun tulee tyhjällä akulla töistä kotiin ja illan menot eivät odota.
Melko näppärää siis ja hyvä idea, vai mitä? Ajelee päivät yöllä halvalla pörssisähköllä ladatulla autolla ja tarpeen mukaan vaihtaa sen ilmaisella sähköllä aurinkopaneleilla päiväaikaan ladattuun. Täytyypä ottaa harkintaan itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuusi autoa ja yksi niistä on sähköauto. Sähkäri on käyttöautona ylivoimaisesti paras kaikissa olosuhteissa.
On, jos range riittää talvella. Sehän tässä on se juttu. Ainakin itsellä kaikki sähköauton hyvät puolet valuu viemäristä alas kun auton perustarkoitus ei toteudu säällisesti.
Kyllä minulla ainakin riittää helposti kun ei tarvitse Suomen ulkopuolelle ajaa. Kovilla pakkasillakin on range ollut yli 300 km ja kusella käydessä latautuu helposti parisen sataa kilometriä aina lisää. Pakkaspäivien merkitys ylipäätään koko vuoden aikana on hyvin pieni. Kesällä rangea on reilusti yli 500 km. Johan siinä saa veritulpan jos ei tajua pitää taukoja välillä.
Kivat sulle. Meillä sinänsä ihan toimivalla rangella oleva pienempi sähköauto (joka kaikin puolin sopii työmatka-ajoon yms) on ollut alentuneen rangen takia hermoja raastava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinun palkkasi on neuvotellut? TES-kommunistit vaiko sinä itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä mahtaa olla talossa hyvät sulakkeet jos kolmea autoa voi ladata samaan aikaan.
Tietysti on mutta ei niitä kaikkia täydellä teholla silti yhtä aikaa voi aina välttämättä ladata, kuormanhallinnallahan tuo hoidetaan eikä sulakkeilla. Yöllä kun niitä ei käytetä ehtii hyvin latautumaan vaikka vähän pienemmilläkin sulakkeilla.
Ja käytte öisin herätyskellon aina soitua laittamassa toisen lautautumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat sulle. Meillä sinänsä ihan toi
Melko pienet asia sinun hermoja raastaa. Oletko kenties kermaperse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä mahtaa olla talossa hyvät sulakkeet jos kolmea autoa voi ladata samaan aikaan.
Tietysti on mutta ei niitä kaikkia täydellä teholla silti yhtä aikaa voi aina välttämättä ladata, kuormanhallinnallahan tuo hoidetaan eikä sulakkeilla. Yöllä kun niitä ei käytetä ehtii hyvin latautumaan vaikka vähän pienemmilläkin sulakkeilla.
Miksi? Kyllä ne voi illalla laittaa molemmat piuhaan kiinni ja automatiikka hoitaa loput.
"Liikenne- ja viestintäministeriön vuoden 2004 selvityksen mukaan ajoneuvon painon nousu lisää tienpinnan kulutusta samassa suhteessa kuin paino lisääntyy. Esimerkiksi auton massan kasvu 1200 kilogrammasta 1300 kilogrammaan lisää tienpinnan kulutusta noin 11 prosenttia. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-sahkoautot-kuluttavat-tien-pint"
Varmaan näin mutta tässä unohtuu se että myös polttisautojen painot ovat olleet kovassa kasvussa ja varsinkin katumaasturibuumi on voimistanut tätä kehitystä. Isompi katumaasturi painaa polttiksenakin helposti yli 2 tonnia joka ylittää monen yleisen sähköautron painon. Esim. Tesla Model 3 painaa reilu 1600 kiloa joka on vain alle 100 kiloa vähemmän kuin suosittu polttis Skoda Octavia farkku.
Samoin painon takia teiden ehdottomasti kovin kuluttaja ovat kymmeniä tonneja painavat rekat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimi sähkis yli 40 asteen pakkasellakin. Tuttu soitti kerran apuunkin kun polttis ei lähtenyt käyntiin (12V akku lienee simahtanut) ja oli tarvetta päästä asioille.
Miten? Sitä 12v akkua ei tarvita auton liikuttamiseen ja ajoakussa on valtava määrä sähköä mikä pitää tuon 12v akun muutenkin toimintakuntoisena. Sähköautossa kun ei tarvitse moottorin pyöriä sen 12v akun lataamiseksi.
"Tosin tavallisella autolla on vaihtoarvoa vielä pitkään sen jälkeenkin kun sähköautosta ei enää kukaan ole käytettynä kiinnostunut kun akkutakuu on päättynyt."Q
Olen aina sanonut että minun pihaani saa tuoda ne kaikki arvottomat (=ilmaiset) sähköautot joita kuulemma niin paljon on. Yhtään ei jostain syystä ole vielä tuotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Kyllä ne voi illalla laittaa molemmat piuhaan kiinni ja automatiikka hoitaa loput.
Lataatte yhtä autoa 10 tuntia. Huh huh.
" akuille annetaan yleisesti takuuajaksi 5-6- vuotta tai 100,000-200,000 km"
Akuille kyllä annetaan yleisesti takuuajaksi 8 vuotta ja 160-200tkm, Toyota tosin antaa 10v ja miljoona kilometria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi. Tai mistä autosta tällainen omakohtainen käyttökokemus on? Vai uskotko nettitrollien tietotoimistoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So? Ei siinä vieressä tarvitse olla käsi kiinni letkussa kuten pumpulla. Ja jos on 11kW 3-vaihe niin harvassa autossa niin iso akku että kestäisi edes tyhjästä täyteen 10 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen nyt yleensä nukkuu sen 8 tuntia ja viettää muutenkin aikaa kotona useita tunteja joten mikä tuossa on ongelma?
Ymmärrän aloittajaa. Pakko olla ainakin kaksi sähköautoa että voi vaihtaa ladattuun autoon sen jälkeen kun tulee tyhjällä akulla töistä kotiin ja illan menot eivät odota.