Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko jo menehtynyt jos lääketiedettä ei olisi? Minkä ikäisenä?

Vierailija
03.01.2024 |

Jos kuvitellaan ettei olisi olemassa lääketiedettä lainkaan. 

Minä olisin varmaan menehtynyt jo vauvana sydänongelman vuoksi tai sitten viimeistään 6-vuotiaans kun keuhkot eivät oikein toimineet. 

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantionalueen tulehdukseen parikymppisenä 

Vierailija
62/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman rokotteita suuri osa väestöstä olisi kuollut jo vauvana/lapsena triviaaleihin (lasten)tauteihin.

Jos olisin säilynyt hengissä, olisin jäänyt paitsi koulutuksesta, sillä likinäköisyyteni oli voimakas ja olisin koulussa ollut sokea pöllö. Opin itse lukemaan 4-vuotiaana, eikä lukeminen edellyttänyt laseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-vuotiaana virtsatietulehdukseen

28-vuotiaana munuaiskiviin liittyvään kipuun

28-vuotiaana synnytykseen (ja lapsi myös). Imukuppi.

Vierailija
64/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Toinen lapseni oli kookas ja perätilassa, hän syntyi suunnitellulla sektiolla. Voi olla, että olisin saanut synnytettyä hänet myös alakautta ja selvinnyt siitä. Toisaalta hän sai alkunsa lapsettomuushoidoilla, joten kenties en olisi koskaan synnyttänyt ilman modernia lääketiedettä.

Vierailija
65/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angiinan oon sairastanut muutamaan otteeseen, ekan kerran 10veenä ja aika rajun virstatietulehduksen kerran aikuisiällä, en tiedä oisko ilman antibiootteja selvinnyt, tuskin.

Varmaan joku hampaiden reikiintymisestä seurannut ongelma olis tappanut viimeistään parikymppisenä, kun on useamman kerran tulehtuneet juuret/ikenet.

Varsinaista sairaalahoitoa en oo onneksi tarvinnut koskaan ja synnytyksetkin ovat sujuneet ilman komplikaatioita, joskin varmaan isommin repeämin ilman apuja olisi mennyt.

Ja hyvin todennäköistä että ilman rokotuksia olisi iskenyt joku pahempi tauti jo ihan pienenä.

Vierailija
66/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain päähäni tikkausta vaativan haavan joskus alle kouluikäisenä. Helposti olisin kuollut tulehtuneeseen haavaan. Eräs kehitysmaissa toiminut lääkäri kertoi, kuinka surullista on, että nykyäänkin siellä kuolee porukkaa tavallisiin haavatulehduksiin, jotka länsimaissa saadaan hoidettua hyvällä hygienialla ja tarvittaessa antibiooteilla.

Vierailija
67/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin todennäköisesti kuollut syntyessäni keskosena, mutta viimeistään 30v vakavassa liikenneonnettomuudessa saatuihin vammoihin.

Kiitos Suomi, monessa muussa maassa olisin yhtä kuollut vielä nykyaikanakin. 

Vierailija
68/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini synnyttäessä kuollut hapenpuutteeseen ilman imukuppia.

Vierailija
69/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkojen ja elinkelvottomien kuuluisikin kuolla, sillä tavalla vain hyvät geenit jatkuu.

Vierailija
70/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaana keuhkokuumeeseen.

Sen jälkeen olisin ehtinyt kuolla monta kertaa muihinkin tauteihin, jos ei olisi antibiootteja.

Vierailija
71/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkojen ja elinkelvottomien kuuluisikin kuolla, sillä tavalla vain hyvät geenit jatkuu.

Aika kelvottomalta vaikutat, ei siis jatkoon.

Vierailija
72/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi koskaan syntynyt. Äitini olisi kuollut synnyttäessään isoveljeäni. Pikkusiskoni olisi kuollut ilman lääketiedettä, koska sillä piti vaihtaa veri kokonaan. Itsestäni en tiedä. 

Vierailija
73/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei 3kk ois erittäin paha suolistotulehdus tappanut niin 4v hengenvaarallinen hengitystieinfektio joka vaati tehohoitoa koneessa. 

Vierailija
74/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuollut äidin kohtuun ja erittäin todennäköisesti äitikin olisi kuollut. Hän oli kuitenkin jo 39-vuotias ja olin järjestyksessä kuudes lapsi. Äidille kehittyi raskausmyrkytys ja minulla ilmeisesti sydänäänet heikkenivät, jolloin piti tehdä hätäsektio. Minä olin todella huonokuntoinen, alle kahden kilon painoinen rääpäle joka vietiin äkkiä keskolaan hoitoon. Vaara oli todellinen minun kuolla jo ennen syntymääni tai viimeistään sen aikana. Ilman hätäsektiota ja 1980-luvulla jo melko hyvää keskosena tai sairaana syntyneiden lasten hoitoa olisin kuollut. Tuolloin 1980-luvullahan keskosena syntyneiden lasten selviämismahdollisuudet ilmeisesti paranivat erittäin nopeasti kun käyttöön tuli uusia ja tehokkaampia hoitovälineitä ja lääkkeitä.

Vierailija
75/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin, noin 10 vuotta sitten. Olen nyt 45-vuotias.

Minut pelasti kortisoni

Vierailija
76/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin menehtynyt jo 20 vuotta sitten ilman rankkoja syöpähoitoja. Tilanne on vakava, oli  kirurgin ensimmäinen kommentti. Tässä ollaan vielä. Kiitos lääketiede ja lääkärit!

Vierailija
77/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin luultavasti tullut kesken ilman 60-luvun lääketieteen taitoja, joilla minut saatiin pysymään kohdussa täysiaikaiseksi. Ja jos olisin siitä selvinnyt olisin taluteltava umpisokea. Kaihit ja verkkokalvojen irtoamiset molemmissa silmissä, nykyaikainen silmäkirurgia sai kaiken täysin kuntoon. Siinä ei olisi akupunktiot tai yrtit paljoa auttaneet.

Vierailija
78/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku 3 veenä... kuumekramppi.

Olisin voinu kyl men tuolloin, ni ei tarttis kattel tätä touhuu.

Kuumekrampit ovat suhteellisen yleisiä pienillä lapsilla. Miksi olisit kuollut siihen?

Vierailija
79/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 vuotiaana rintasyöpään. Kiitoksia vaan HUS:lle 💗. Sytostaatit joita sain oli törkeän kalliita. 

Vierailija
80/109 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivien aiheuttamaan tukokseen 42-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme