Olisitko jo menehtynyt jos lääketiedettä ei olisi? Minkä ikäisenä?
Jos kuvitellaan ettei olisi olemassa lääketiedettä lainkaan.
Minä olisin varmaan menehtynyt jo vauvana sydänongelman vuoksi tai sitten viimeistään 6-vuotiaans kun keuhkot eivät oikein toimineet.
Kommentit (109)
Jos olisin selvinnyt syntymästäni hengissä, viimeistään tuhkarokon jälkitautiin olisin kuollut 7-vuotiaana. Siinä on hengenlähtö ollut toistaiseksi lähimpänä. Mun lapsuusaikoina ei siis vielä rokotettu tuhkarokkoa vastaan. Itse tauti ei ollut kai kovin paha, mutta jälkitaudista ei olisi selvinnyt ilman sairaalahoitoa.
en tiiä, olin vähä keltanen sillo, ja pitkään.
varmaan siks tykkään kiinalaisesta ruuasta .
Olisin kuollut ilman lääketiedettä 2 vuotiaana munuaisongelmiin.
Tämän jälkeen useita kertoja allergisten reaktioiden takia.
Aikuisena olisin ehkä menehtynyt 23 vuotiaana keuhkokuumeeseen ja ihan viimeistään 31 vuotiaana aivokalvontulehdukseen
Hyvin todennäköisesti. Minulla puhkesi keliakia alle kouluikäisenä, ja ehti jo nyt lääketieteenkin aikana pituuskasvu hidastumaan. Ilman hoitoa lapsikeliaakikot yleensä nälkiintyivät lopulta kuoliaaksi kun pikkuhiljaa muutkaan ravintoaineet ei tuhoutuneessa suolistossa ilmeytyneet.
Mulla oli myös vauvana huuli-ienhalkio, olisi se varmaan heikentänyt riittävää ravitsemusta muutenkin. Ainakaan imetys ei onnistunut, mutta toki ennen vanhaankin on jonkinlaisia pullosysteemejä ollut...
Veikkaan että olisin elänyt aika kitukasvuisena vaikeiden vatsavaivojen kera jonnekin teini-iän tietämille ja kuihtunut pois. varmaan tartuntatauditkin olisi herkemmin iskeneet vakavasti heikommalla ravinnolla.
Lapsena diabetekseen tai viimeistään ensimmäiseen synnytykseen
Luultavasti olisin kuollut viisaudenhampaideni aiheuttamaan tulehdukseen 26 vuotiaana.
Joitakin viikkoja syntymäni jälkeen olisin todennäköisesti nääntynyt hengiltä mahanportin ahtauman takia. Leikkaushoito keksittiin muistaakseni noin 100 vuotta sitten ja nykyisin lähes kaikki jäävät henkiin. Aiemmin vakavat tapaukset kuolivat lähes poikkeuksetta ja lievemmistäkin seurasi yleensä elinikäisiä aliravitsemukseen liittyviä ongelmia.
Saikohan tuhkarokkoon jotain lääkettä? En tiedä, mutta sai varmaan.
No, olisin kuukahtanut viimeistään umppariin aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin selvinnyt syntymästäni hengissä, viimeistään tuhkarokon jälkitautiin olisin kuollut 7-vuotiaana. Siinä on hengenlähtö ollut toistaiseksi lähimpänä. Mun lapsuusaikoina ei siis vielä rokotettu tuhkarokkoa vastaan. Itse tauti ei ollut kai kovin paha, mutta jälkitaudista ei olisi selvinnyt ilman sairaalahoitoa.
Mikä jälkitauti?
Mäkin sairastin kovan tuhkarokon. Rokot kuuluivat tavallisiin lastentauteihin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä lääketiedettä tarkoitat? Länsimaista lääketiedettä joka perustuu oireiden hoitoon ja ei ole niin vanha lääketiede kuin esim kiinalainen lääketiede, jossa hoidetaan syytä eikä oiretta.
Myös kiinalainen lääketiede tuntee kirurgian ja akuuttien tulehdusten ym hoidon.
Toki kiinal lääket on valovuosia länsin lääket edellä ns juurisyiden ja kroonisen vaivojen hoidossa, mutta ei se sulje pois sitä, että akuutissa tilanteessa pitää pystyä toimimaan ja silloin pelastetaan henkiä. Asia, missä länsim lääket on kunkku, koska on pistänyt kaikki paukut siihen.
Synnytyksessä',äidillä ahdas lantio ja ilman keisarinleikkausta minua ei olisi saatu ulos.
En olisi syntynyt edes',äidillä ahdas lantio ja ilman keisarinleikkausta minua ei olisi saatu ulos.
Olisin kuollut synnytyksessä, enkä selvinnyt sen jälkeenkään ilman happikaappia.
Mahdollisesti. Hypertyreoosi olisi voinut aiheuttaa sydänkohtauksen.
En ole varma olisinko vielä menehtynyt, mutta olisin sokea kyllä. Lisäksi on mahdollista että olisin tulekehtunut astmaani, tai sitten verenpainetauti olisi tuhonnut sydämen tai räjäyttänyt suonen aivoista.
Viimeistään parikymppisenä olisin kuollut sepsikseen.
Viimeistään olisin kupsahtanut peritoniittiin + sepsikseen 36-vuotiaana. Silloinkin oli melkoisen lähellä, vaikka sairaalaan pääsinkin.