Ientulehdus ei parane
Nyt jo 4kk ollut ientulehdus kaikissa hampaissa. Alkoi ihan yhtäkkiä parista hampaista jonka jälkeen levisi koko suuhun. Harjaan hampaita kolme kertaa päivässä, lankaan ja käytän väliharjoja. Hammaskiveä ei ole. Erikoissuuvettä on käytetty ja erikoishammastahnaa. Mitään apua ei ole ollut mistään tähän mennessä. Nyt on alkaneet jo ikenet vetäytymään hammasväleistä. Hammaslääkärillä todettiin kaksi 4mm ientaskua. Tästä on jo aikaa ja tilanne on pahentunut vaan. Juuri kuukautta ennen tulehduksen alkua oli hammastarkastus jossa ikenet olivat vielä terveet ja lääkäri kehui hampaita hyvinhoidetuksi.
Kaikki syyt vitamiininpuutoksista suolistosairauksiin on selvitetty. Mitään syytä ei ole löytynyt. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Olen vielä todella nuori ja ajatus paradontiitista ja hampaiden menettämisestä kauhistuttaa.
Kommentit (179)
Pahassa vaiheessa oleva tulehdus tarttee antibiootti kuuri muiden temppujen lisäksi. Mee hammaslääkäriin
4 mm ientasku ei ole vielä parodontiitti, se on ihan normaali vaikka onkin ylärajalla, jos niitä oli kaksi niin enpä sanoisi että tilanne on paha. Näkemättä ei kukaan voi sanoa varmasti mitään, muista että tämä on VAUVA-palsta. Olisin kovasti kiinnostunut näkemään tilanteen ja miettimään syytä, t. suuhygienisti
1 harjaus + tikutus /pvä henkilönä pidän hammasrassauksiasi liiallisina ja vaivasi aiheuttajana.
Vierailija kirjoitti:
Pahassa vaiheessa oleva tulehdus tarttee antibiootti kuuri muiden temppujen lisäksi. Mee hammaslääkäriin
Ap sanoi, ettei hammaslääkäri suostu määräämään antibioottia.
Jos ei vielä ensi viikollakaan anna reseptiä, kannattaa käydä jollain toisella hammaslääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
4 mm ientasku ei ole vielä parodontiitti, se on ihan normaali vaikka onkin ylärajalla, jos niitä oli kaksi niin enpä sanoisi että tilanne on paha. Näkemättä ei kukaan voi sanoa varmasti mitään, muista että tämä on VAUVA-palsta. Olisin kovasti kiinnostunut näkemään tilanteen ja miettimään syytä, t. suuhygienisti
Kyllä, osaavan tekijän mittaamana 4mm tasku ei ole paha, mutta kun fakta on se, että harva hammaslääkäri osaa mitata sitä oikein, pois lukien parodontologit. Tämä yli 10 vuoden kokemuksella.
t. Toinen suuhygienisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eräs tuttu sai kyseiseen vaivaan kaksi päällekkäistä antibioottikuuria. Niillä tulehdus saatiin lopulta hiipumaan.
Sama juttu oli minunkin tutullani mutta itse en ole saanut antibiootteja pyynnöstäni huolimatta. Olen syönyt eläessäni peräti yhden kuurin eli en ole edes mikään antibioottien liikakäyttäjä.
Vaihda hammaslääkäriä ja kerro, että haluat kokeilla antibiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on hammasharja väärässä asennossa jos et saa 2 harjauskerralla hampaita puhtaiksi. Samoin hammasvälipintojen puhdistus tapahtuu väärin jos sekään ei auta. t. shyg
Harjan asento on neuvottu hammaslääkärin ja suuhygienistin toimesta, lisäksi olen katsonut netisti videoita. Harjaan juuri niin kuin on opetettu. Olen aina harjannut samalla tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ientaskuja enemmän ahdistaa ienvetäytymät. Ne kun eivät sitten enää palaudu, ja ovat tulleet niin lyhyessä ajassa. Jos tilanne olisi mennyt edes vähän parempaan suuntaan näiden kuukausien aikana, niin ehkä vielä voisin olla toiveikas. Mutta kun tilanne on pahentunut entisestään.
Minulla on täysin myötätunto puolellasi. Silti varovasti sanoisin, että tilannetta todella jo pahentaa se, että elämäsi pyörii vain ja ainoastaan asian ympärillä, ymmärrän sen kyllä ja minä jos joku tiedän, että hammasvaivat voivat olla todella ikäviä.
Itselläni todella monta hammaslääkäri käyntiä takana, kuvia otettu jne. Lopulta kun mädät tuli ikenestä läpi aloitettiin juurihoito, hammas oli jo kuollut. Nyt ollut samanlaista oireilua toisessa hampaassa, kuvat näytti heinäkuussa hyvältä ja kuitenkin vanhat paikat uusittiin. Oireet palasi takaisin ja vieläkin kuva näytti hyvältä (kaksi lääkäriä tutki), hammas kuitenkin avattiin ja kuollut sekin oli. En edes muista aikaa kun suuni ei olisi tuntunut miltään, saan nukuttua enkä syö särkylääkkeitä, mutta aina vihloo jostain jne. Minulla on kahdeksassa etuhampaassa minijuuret ja nyt näyttää, että menetän ne yksitellen. Hammaslääkärit on nyt vähän ihmeissään kanssani. Olen juuri täyttänyt 50 v, mutta ilo syömisestä on hävinnyt. En kohta tiedä mitä järkeä näissä juurihoidoissakaan on, ei ilman etuhampaita voi olla. Implantteja ei minulle laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on täysin myötätunto puolellasi. Silti varovasti sanoisin, että tilannetta todella jo pahentaa se, että elämäsi pyörii vain ja ainoastaan asian ympärillä, ymmärrän sen kyllä ja minä jos joku tiedän, että hammasvaivat voivat olla todella ikäviä.
Itselläni todella monta hammaslääkäri käyntiä takana, kuvia otettu jne. Lopulta kun mädät tuli ikenestä läpi aloitettiin juurihoito, hammas oli jo kuollut. Nyt ollut samanlaista oireilua toisessa hampaassa, kuvat näytti heinäkuussa hyvältä ja kuitenkin vanhat paikat uusittiin. Oireet palasi takaisin ja vieläkin kuva näytti hyvältä (kaksi lääkäriä tutki), hammas kuitenkin avattiin ja kuollut sekin oli. En edes muista aikaa kun suuni ei olisi tuntunut miltään, saan nukuttua enkä syö särkylääkkeitä, mutta aina vihloo jostain jne. Minulla on kahdeksassa etuhampaassa minijuuret ja nyt näyttää, että menetän ne yksitellen. Hammaslääkärit on nyt vähän ihmeissään kanssani. O
Ei sinunkaan tilateesi hyvältä kuulosta. Ja se kun itse et voi asialle mitään tehdä... Implantit maksavat todella paljon ja kela ei niitäkään korvaa. Olen kuullut lisäksi että implanteissakin on todella paljon ongelmia nimenomaan tulehduksien kanssa.
Olen tässä itsekin joutunut miettimään kaikenlaista implanteista proteeseihin, ja paradontiitissahan on sekin hauska juttu että implantit eivät luukadon vuoksi ole mahdolliset ja proteesi voi luukadon vuoksi myöskin aiheuttaa ongelmia.
Ainoa mitä sinulta kadehdin on ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, osaavan tekijän mittaamana 4mm tasku ei ole paha, mutta kun fakta on se, että harva hammaslääkäri osaa mitata sitä oikein, pois lukien parodontologit. Tämä yli 10 vuoden kokemuksella.
t. Toinen suuhygienisti
Olen sun kanssa täysin samaa mieltä! T. se shg jonka viestiin vastasit
Vierailija kirjoitti:
Itselläni todella monta hammaslääkäri käyntiä takana, kuvia otettu jne. Lopulta kun mädät tuli ikenestä läpi aloitettiin juurihoito, hammas oli jo kuollut. Nyt ollut samanlaista oireilua toisessa hampaassa, kuvat näytti heinäkuussa hyvältä ja kuitenkin vanhat paikat uusittiin. Oireet palasi takaisin ja vieläkin kuva näytti hyvältä (kaksi lääkäriä tutki), hammas kuitenkin avattiin ja kuollut sekin oli. En edes muista aikaa kun suuni ei olisi tuntunut miltään, saan nukuttua enkä syö särkylääkkeitä, mutta aina vihloo jostain jne. Minulla on kahdeksassa etuhampaassa minijuuret ja nyt näyttää, että menetän ne yksitellen. Hammaslääkärit on nyt vähän ihmeissään kanssani. O
Miksi ei laiteta implantteja? Meinaavatko sitten että ilman hampaita pitäisi olla?
Mikä tässä on ongelma? Jos hampaat putoaa niin tekohampaat sitten halvin ratkaisu. Tai sitten aidonkaltaiset hampaan vanhojen tilalle.
Eipähän tarvitsee hampaita enää pestä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla todettiin oikomishoidon yhteydessä SIENI. Ikenistä otettiin sivelynäyte ja lähetettiin Helsinkiin. Sieni aiheutti jatkuvia ientulehduksia. Sain Mycostatin nimistä lääkettä siihen. Sitä siveltiin ikeniin joka päivä. Mietippä tätä vaihtoehtoa, jos tulehdus ei ala parantua.
Olen kysynyt sienen tai jäkälän mahdollisuutta mutta eivät tutki, sanovat vaan ettei siihen viittaavia valkoisia peitteitä suussa ole. Eivät usko kun sanon että olen tehnyt kaiken mitä kotona tehtävissä on. Hokevat vaan lääkärissä että plakki on ainoa mahdollinen syy ja puhdistus on riittämätöntä jos ientulehdusta on.
Joku kysyi väliharjoista, olisivatko liian suuria. Koko on se pienin mahdollinen eli S. Alussa eivät meinanneet mennä hammasväleihin, enkä väkisin työntänyt vaan lankasin ne välit joihin ei mennyt. Nyt hujahtaa jo helposti kaikkiin väleihin, eli ien on tosiaankin
Outoa. Miksi eivät tutki kun se on todella helppoa. Pieni sivelynäyte vain otetaan. Ei kai sitä voi paljaalla silmällä nähdä. Nyt VAADIT että näyte on otettava. Kaikki mahdollisuudet olisi hyvä käydä läpi. Tuo on vain laiskuutta. P.S: minulla todettiin myös karttakieli. Se on ihan näkyvä vaiva. Tv.Sienestä kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eräs tuttu sai kyseiseen vaivaan kaksi päällekkäistä antibioottikuuria. Niillä tulehdus saatiin lopulta hiipumaan.
Sama juttu oli minunkin tutullani mutta itse en ole saanut antibiootteja pyynnöstäni huolimatta. Olen syönyt eläessäni peräti yhden kuurin eli en ole edes mikään antibioottien liikakäyttäjä.
Vaihda hammaslääkäriä ja kerro, että haluat kokeilla antibiootteja.
Mitkä antibiootit tuohon voivat auttaa?
Musta tuntuu että sä vähän panikoit liikaa tosta. Ei toi tilanne kuulosta miltään todella kamalalta eikä tulehdus miltään hirveän pahalta. Vai onko ikenet tosi kipeät? Miten tulehdus ilmenee? Vuotavatko? Tietenkin tulehdus pitäisi saada pois, mutta ei ne hampaat kovin helposti ala irtoilemaan. Mutta mene nyt vielä hammaslääkäriin uudestaan tai suuhygienistille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ientaskuja enemmän ahdistaa ienvetäytymät. Ne kun eivät sitten enää palaudu, ja ovat tulleet niin lyhyessä ajassa. Jos tilanne olisi mennyt edes vähän parempaan suuntaan näiden kuukausien aikana, niin ehkä vielä voisin olla toiveikas. Mutta kun tilanne on pahentunut entisestään.
oletkohan liian voimakkaasti käyttänyt jotain lankaa tai tikkua tai harjaa ja sen takia ikenet vetäytyvät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Toinen suuhygienisti
Mutta ap:han sanoi käyneensä ientulehduksiin erikoistuneella lääkärillä joka mitannut nuo
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että sä vähän panikoit liikaa tosta. Ei toi tilanne kuulosta miltään todella kamalalta eikä tulehdus miltään hirveän pahalta. Vai onko ikenet tosi kipeät? Miten tulehdus ilmenee? Vuotavatko? Tietenkin tulehdus pitäisi saada pois, mutta ei ne hampaat kovin helposti ala irtoilemaan. Mutta mene nyt vielä hammaslääkäriin uudestaan tai suuhygienistille
Ikenet eivät ole kipeät muuten, vaan enemmänkin arat jos niitä koskee, ja etenkin hampaita pestessä. Hampaiden pesun jälkeen myös muuttuvat entistä punaisemmaksi. Eivät vuoda verta kun itse harjaan ja tikutan, mutta hammaslääkärin käsittelyssä vuosivat kuin seula (ientaskumittaus ja tikkujen käytön demonstrointi).
Eniten se ienten vetäytyminen huolettaa, ja se ettei tulehdus tunnu talttuvan millään. Elämässäni on aiemmin ollut vaiheita etten ole pessyt hampaita välttämättä kuin kerran päivässä, mutta eivät ole ennen siitä tulehtuneet. Lankaakin aloin käyttämään vasta parin viime vuoden sisällä, eikä ongelmaa ollut sitäkään ennen. Tuntuu täysin järjenvastaiselta että tällä hoidolla voidaan olla tässä tilanteessa ja vielä näin lyhyessä ajassa. Netissä tietenkin sanotaan että ienten vetäytyminen kertoisi siitä että parodontiitti olisi jo edennyt.
Joku kysyi tikutanko tai harjaanko liian kovaa. Minulla on hammasharja valolla, enkä ole koskaan saanut sitä valoa punaiseksi, en edes lähelle. En eden ymmärrä miten joku pystyy painamaan niin paljon että valo menee punaiseksi, luulisi aiheuttavan aikamoista kipua. Pidän harjaa hellästi paikallaan kynäotteella. Langan kanssa olen ollut aina todella varovainen, en vedä sitä syvälle tai kovakouraisesti. Tikuilla sama homma, en väkisin työnnä jos ei mene. Olen saanut hammaslääkäriltä vihjailua vähän siihen suuntaan että olisin liiankin varovainen.
Voi toki olla että joku toinen ei edes huomaisi että ikenet ovat vetäytyneet, koska monet eivät varmasti edes katso hampaitaan niin tarkasti.
Sulla on hammasharja väärässä asennossa jos et saa 2 harjauskerralla hampaita puhtaiksi. Samoin hammasvälipintojen puhdistus tapahtuu väärin jos sekään ei auta. t. shyg