Ientulehdus ei parane
Nyt jo 4kk ollut ientulehdus kaikissa hampaissa. Alkoi ihan yhtäkkiä parista hampaista jonka jälkeen levisi koko suuhun. Harjaan hampaita kolme kertaa päivässä, lankaan ja käytän väliharjoja. Hammaskiveä ei ole. Erikoissuuvettä on käytetty ja erikoishammastahnaa. Mitään apua ei ole ollut mistään tähän mennessä. Nyt on alkaneet jo ikenet vetäytymään hammasväleistä. Hammaslääkärillä todettiin kaksi 4mm ientaskua. Tästä on jo aikaa ja tilanne on pahentunut vaan. Juuri kuukautta ennen tulehduksen alkua oli hammastarkastus jossa ikenet olivat vielä terveet ja lääkäri kehui hampaita hyvinhoidetuksi.
Kaikki syyt vitamiininpuutoksista suolistosairauksiin on selvitetty. Mitään syytä ei ole löytynyt. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Olen vielä todella nuori ja ajatus paradontiitista ja hampaiden menettämisestä kauhistuttaa.
Kommentit (179)
Kysyin asiaa tekoälyltä ja se vastasi näin:
Krooninen ientulehdus, joka tunnetaan myös nimellä ientulehdus (gingiviitti), voi johtua monista eri tekijöistä, mukaan lukien huono suuhygienia, plakin kertyminen hampaisiin ja ientaskuihin, tupakointi, stressi ja tiettyjen sairauksien tai tilojen vaikutukset. Vaikka vitamiinien puutostilat voivat vaikuttaa suun terveyteen, ei ole yksiselitteistä vitamiinia, joka aiheuttaisi suoraan kroonista ientulehdusta.
Kuitenkin vitamiinien, erityisesti C-vitamiinin, B-vitamiinien (erityisesti B2, B3, B6, B9 ja B12) ja D-vitamiinin, puutostilat voivat vaikuttaa suun terveyteen ja altistaa ientulehdukselle. Esimerkiksi C-vitamiinin puutostila voi heikentää ikenien terveyttä ja aiheuttaa verenvuotoa sekä ikenien tulehdusta.
Ientulehdus voi myös olla merkki jostain muusta sairaudesta tai tilasta. Jotkut sairaudet ja tilat, jotka voivat olla yhteydessä ientulehdukseen, ovat:
1. Diabetes: Huonosti hallittu diabetes voi altistaa ientulehdukselle ja hidastaa paranemista.
2. Sydänsairaudet: Tutkimukset ovat osoittaneet yhteyden ientulehduksen ja sydänsairauksien, kuten sydänkohtausten ja aivohalvausten, välillä. Ientulehduksen aiheuttama tulehdustila voi vaikuttaa sydämen terveyteen.
3. Raskaus: Raskauden aikana hormonaaliset muutokset voivat altistaa ientulehdukselle, mikä tunnetaan nimellä raskausgingiviitti. Tämä voi johtaa turvonneisiin ja verenvuotaviin ikeniin.
4. Autoimmuunisairaudet: Tietyt autoimmuunisairaudet, kuten systeeminen lupus erythematosus (SLE) tai reumatoidiartriitti, voivat vaikuttaa suun terveyteen ja aiheuttaa ientulehdusta.
On tärkeää huomata, että ientulehdus voi johtua monista eri syistä, ja tarkka diagnoosi vaatii hammaslääkärin tai suuhygienistin arviointia ja tutkimuksia. Jos sinulla on ientulehdukseen liittyviä huolia tai oireita, suosittelen konsultoimaan hammaslääkäriä tai suuhygienistiä saadaksesi asianmukaista hoitoa ja arviointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oil pullingia kokeilisin sun tilanteessa. Haittaa siitä ei ainakaan ole. Harjaatko tai lankaatko jotenkin kovakouraisesti?
Tätäkin olen kokeillut. Harjaan hellävaraisesti pehmeällä harjalla ja n. 4 min kerralla. Harjausta tulee siis päivässä lähes 12 min, mutta tulehdus vaan jatkuu. Lankaan ja pesen samalla tavalla kuin aina ennenkin. Mitään järkevää selitystä ei tunnu löytyvän.
Nautiko alkoholipitoisia juomia tai muita sokerisia. Itse harastettuani drinkkejä kymmeniä vuosia, siis viikottain jotai, ainakin viiniä, niin helposti ikenet vuosi verta aamulla harjatessa. Sain myös hoidattaa pitkiäkin aikoja ientulehduksia. Oli mm alaleuassa, joka nei näkynyt normaali hammasröntgenissä, mutta kun parin alahampaan kohdalta oli lievästi painoarka alaleuan kohta, niin 3 d kuvaksessa tulehtuneet juuret näkyi. Hoito kesti!
No, nyt olen ollut vallan absolutisti 2 vuotta,( aikaisemminkin olin ihan tavallinen nautiskelija), eikä ikinä tule verta ikenistä. Hoidan entiseen tapaan.
Onko testattu, ettei ole herpes tai muu virus?
Oletko sairastanut koronan viime aikoina? Tai muun influenssan? Nimittäin itselläni sen yhteydessä tulehtui myös ikenet, vaikka kyllä kipeänäkin hoidin hampaita. Tulehtui myös nivelet jälkivaivana. Kyllä nuo tuommoiset kuormittaa elimistöä ja elimistön puolustuskykyä.
Ketjussa kaikenlaista ehdoteltu, mutta ehdotan päinvastaista: ei sähköhammasharjaa, vaan superpehmeä ihan perinteinen hammasharja, osta vaikka pari kpl ja vaihdat usein niin kauan kunnes tulehdus on parantunut, joku täällä nimittäin kirjoitti, että hammasharjan vaihto oli auttanut, sen lisäksi fluorattu hammaslanka, esim Jordanilla on saat sillä fluoria myös hammasväleihin. Älä harjaa liian aggressiivisesti, äläkä ärsytä ikeniä.
En mä tiedä. Muistan lapsuudestani 80-luvulta kuinka ikenet vuotivat verta ja hampaissa oli reikiä. Ei kukaan valvonut hampaiden pesua tms. Nyt olen aikuisiällä eli viimeiset 30v ollut vailla mitään ongelmia. En tiedä miten auttaa. Pesen vain aamuisin, lankaan hammasvälit ja purskutan nafdent-liuoksella. Syön harvoin. Turha kenenkään sanoa että omaat vain hyvät geenit. En todellakaan jos miettii lapsuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ongelmana ienverenvuoto, vai onko tosiaan syventyneitä ientaskujakin? 4mm ientasku on hyvin pieni vielä.
Perusverenkuvasta voi selvitä esimerkiksi anemia, joka selittää vuototaipumista ilman ientulehdusta. Syvän ientaskun syynä voi olla purenta tai avoimeksi jäänyt hammasväli (kerää ruokaa). Myös runsas omega-3:n saanti voi lisätä ienverenvuotoa, mutta ientulehduksesta ei tällöin ole kyse.
Jatkuva jynssääminen pahentaa tilannetta. Kaksi kertaa päivässä riittää, ja kannattaa käyttää hammasväliharjaa ja lankaa vaikka vuorotellen.
Ikenet eivät vuoda verta harjatessa. Ovat muuten vain arat ja punaiset. Ikenet ovat monessa kohtaa ns irti hampasta, tavallaan makkaralla. Ja vetäytyneet hampaiden välistä niin että aiemmin tiiviisiin hammasväleihin on tullut kolot. Anemia on poissuljettu.
4m
Olen käynyt parodontologilla ja sieltä sain ohjeeksi tuon harjatikkujen käytön ja sanottiin vaan että plakki aiheuttaa ientulehduksen , muuta syytä ei ole. Ei ole otettu röntgenkuvaa ollenkaan. Ikenissä on selvää vetäytymää, olen varma että paradontiitti kyseessä.
Mä sain hammaslääkäriltä ohjeet : 2krt pv harjaus sähköhammasharjalla, silikonihammastikku ja lankaus joka atreian jälkeen, paroex suuvesi, sitä ei saa liikaa käyttää, eli ohjeen mukaan. Vesi juomana. Liikaakaan ei saa harjata eikä hoitaa. Juusto ehkäisee happohyökkäyksen ruoan jälkeen!
Tuolla joku aiemmin kysyi niin en tupakoi ja juonkin todella harvoin. Sokeria en syö. Raskaana en voi olla. Sukupuolitautitestit otettu suusta n.puoli vuotta sitten ja sen jälkeen ei ole ollut aktiviteettia.
Vaihda sähköhammasharjaan ,loppuu ientulehdus kyllä.
Ientulehdus on ikenissä eikä hampaissa.
Ja eipä paljon rohkaissut, jos tuollaisella suun hoitamisella tulee parodontiitti. 🙄 On varmaan joku muu syy oltava.
Vai oletko vain jynssännyt niin kovaa, että ikenet vetäytyvät? Tai ruokailun jälkeen? Ja kolme kertaa päivässä on kerta enempi kuin suositellaan harjaamaan.
Luulisi, että se tulehduskin olisi jo antibiootilla hoidettu, kun se kerran koko suussa on. Netin mukaan parodontiitin voi kyllä saada hallintaan hammaslääkärin hoidon sekä kotihoidon avulla.
Onpa kauheaa pelätä hampaiden menetystä nuorena. Koitan muistaa laittaa kädet ristiin sinun suuterveyden puolesta. 🙌
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko Corsodyl?
On suuvetenä mutta kannattaa ottaa Corsodyl geeli täsmälääkkeenä. Sitä voi levittää sormella kipeään kohtaan hampaanpesun jälkeen. Minulla ollut yhden hampaan ympäristössä niin että tuntui kylmässä kipeältä, mutta parani tuolla tavalla kun laitoin aamun ja illan harjaamisen jälkeen muutamana päivänä.
Hammasharja kuuluu myös vaihtaa uuteen ja puhtaaseen 3 kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Ientulehdus on ikenissä eikä hampaissa.
Ja eipä paljon rohkaissut, jos tuollaisella suun hoitamisella tulee parodontiitti. 🙄 On varmaan joku muu syy oltava.
Vai oletko vain jynssännyt niin kovaa, että ikenet vetäytyvät? Tai ruokailun jälkeen? Ja kolme kertaa päivässä on kerta enempi kuin suositellaan harjaamaan.
Luulisi, että se tulehduskin olisi jo antibiootilla hoidettu, kun se kerran koko suussa on. Netin mukaan parodontiitin voi kyllä saada hallintaan hammaslääkärin hoidon sekä kotihoidon avulla.
Onpa kauheaa pelätä hampaiden menetystä nuorena. Koitan muistaa laittaa kädet ristiin sinun suuterveyden puolesta. 🙌
Hammaslääkäri ei suostu määräämään antibioottia, kysyin sitäkin jo kun tuttavani sai ientulehdukseen antibiootin jolla se sitten parani.
Jos ikenet olisivat vetäytyneet yläosasta niin voisin ajatellakin että johtuu vaan harjaamisesta. Mutta kun ien on kadonnut hampaiden välistä, niin olen varma että kyse on paradontiitista. Netissä lukee että jos nuorella on paradontiittia niin on syytä epäillä jotain muuta syytä kuin pelkästään bakteeriplakki. Koska sairaus on harvinainen nuorilla.
En voisi hoitaa hampaitani enää paremmin, ja sen takia tämä onkin pelottavaa kun tulehdus ei silti parane. Pysyisipä edes ennallaan mutta kun etenee niin vauhdilla. Ahdistaa, en näe itselläni enää minkäänlaista toivoa. Ruokahalu on mennyt, enkä saa nukuttua. Koko elämä pyörii tämän asian ympärillä. Kohta olen siitä pisteessä etten kykene ahdistukseltani enää töihin.
On kuin eläisi painajaista josta ei voi herätä.
Kiitos 🙏
Jos on varaa, hanki suusuihkulaite kuten Waterpik, saa ainakin Saksan Amazonista (.de). Sen lisäksi myös monet muut täällä mainitut keinot ovat hyviä kuten tulehdusta poistavat suuvedet. Jos tilanne jatkuu edelleen tai itse asiassa jo nyt (koska tilanne kuulostaa todella pahalta) kannattaa mennä parodontologin vastaanotolle. Sinulla on todennäköisesti hammaskiveä myös ienrajan alla ja sen saa poistaa erikoishammaslääkäri.
Siitä väliharjasta, onko se liian paksu? Sain sijaissuuhygienistiltä hänen mielestään sopivan väliharjan takahampaille. Viikon verran oli ikenet kipeät ja verestivät, joten vaihdoin pienempään. Paranivat pian.
En halua neuvoa, mutta voisiko syynä sinulla olla joku tällainen? Hammaslankakin jos menee sinne hamoaan ja ikenen väliin voi saada ikenet vuotamaan.
Oikea osoite on varmaan hammaslääkäri.
Koronarokotehaitta. Montako otit?
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotehaitta. Montako otit?
Aika monta näköjään kun ei uskalla edes vastata.
Mulla todettiin oikomishoidon yhteydessä SIENI. Ikenistä otettiin sivelynäyte ja lähetettiin Helsinkiin. Sieni aiheutti jatkuvia ientulehduksia. Sain Mycostatin nimistä lääkettä siihen. Sitä siveltiin ikeniin joka päivä. Mietippä tätä vaihtoehtoa, jos tulehdus ei ala parantua.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa, hanki suusuihkulaite kuten Waterpik, saa ainakin Saksan Amazonista (.de). Sen lisäksi myös monet muut täällä mainitut keinot ovat hyviä kuten tulehdusta poistavat suuvedet. Jos tilanne jatkuu edelleen tai itse asiassa jo nyt (koska tilanne kuulostaa todella pahalta) kannattaa mennä parodontologin vastaanotolle. Sinulla on todennäköisesti hammaskiveä myös ienrajan alla ja sen saa poistaa erikoishammaslääkäri.
Kävin paradontologilla kuukausi sitten eikä siitä ollut mitään hyötyä. Todettiin vaan ettei ole hammaskiveä ja että tulehdus johtuu aina plakista ja täytyy käyttää hammasväliharjoja. Suuhygienistillä kävin marraskuussa, ja suuhygienisti sanoi ettei mitään puhdistettavaa oikeastaan ole. Sitä suuvettä ei saa käyttää jatkuvasti, ja olen jo käyttänyt sen maksimiajan.
Sinulla oli ientulehdus tupakoidessasikin. Tupakointi sen sijaan peittää ientulehduksen salakavalasti, koska tupakoivan ikenet eivät vuoda yhtä herkästi. Ikenien verenkierto normalisoituu tupakoinnin lopettamisen jälkeen, jolloin ientulehdus ilmenee selvemmin.