Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ientulehdus ei parane

Vierailija
02.01.2024 |

Nyt jo 4kk ollut ientulehdus kaikissa hampaissa. Alkoi ihan yhtäkkiä parista hampaista jonka jälkeen levisi koko suuhun. Harjaan hampaita kolme kertaa päivässä, lankaan ja käytän väliharjoja. Hammaskiveä ei ole. Erikoissuuvettä on käytetty ja erikoishammastahnaa. Mitään apua ei ole ollut mistään tähän mennessä. Nyt on alkaneet jo ikenet vetäytymään hammasväleistä. Hammaslääkärillä todettiin kaksi 4mm ientaskua. Tästä on jo aikaa ja tilanne on pahentunut vaan. Juuri kuukautta ennen tulehduksen alkua oli hammastarkastus jossa ikenet olivat vielä terveet ja lääkäri kehui hampaita hyvinhoidetuksi.

Kaikki syyt vitamiininpuutoksista suolistosairauksiin on selvitetty. Mitään syytä ei ole löytynyt. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?  Olen vielä todella nuori ja ajatus paradontiitista ja hampaiden menettämisestä kauhistuttaa. 

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettiin oikomishoidon yhteydessä SIENI. Ikenistä otettiin sivelynäyte ja lähetettiin Helsinkiin. Sieni aiheutti jatkuvia ientulehduksia. Sain Mycostatin nimistä lääkettä siihen. Sitä siveltiin ikeniin joka päivä. Mietippä tätä vaihtoehtoa, jos tulehdus ei ala parantua.

Olen kysynyt sienen tai jäkälän mahdollisuutta mutta eivät tutki, sanovat vaan ettei siihen viittaavia valkoisia peitteitä suussa ole. Eivät usko kun sanon että olen tehnyt kaiken mitä kotona tehtävissä on. Hokevat vaan lääkärissä että plakki on ainoa mahdollinen syy ja puhdistus on riittämätöntä jos ientulehdusta on. 

Joku kysyi väliharjoista, olisivatko liian suuria. Koko on se pienin mahdollinen eli S. Alussa eivät meinanneet mennä hammasväleihin, enkä väkisin työntänyt vaan lankasin ne välit joihin ei mennyt. Nyt hujahtaa jo helposti kaikkiin väleihin, eli ien on tosiaankin vetäytynyt hammasväleistä.

Jos olisin jo vanhus tai huolehtisin huonosti hampaistani niin hyväksyä kohtaloni. Mutta nuorena tilanne on ihan mahdoton hyväksyä. Paradontiitti pitäisi pysyä hallinnassa hyvällä hoidolla, mutta ientulehduskin pitäisi parantua kokonaan hyvällä hoidolla muutamassa viikossa. Jos ientulehdus ei ole parantunut hyvällä hoidolla neljässä kuukaudessa, niin mikä onkaan ennuste paradontiitin suhteen. En edes uskalla ajatella.

Vierailija
82/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile harjata ja hoitaa vähemmän. Extra soft hammasharja käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut niin että kaksi viikkoa hoidin vähemmän ja vähensin lankaamista ja tikuttamista. Ei auttanut, meni vaan huonompaan suuntaan.  Ei vaan ole mitään enää mitä en olisi jo kokeillut. Hulluinta on se ettei minulla ole minkäänlaista aiempaa historiaa ientulehduksista ennen tätä.

Vierailija
84/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aiempi vastaaja laittoikin jo linkin Lumoral-laitteesta. Kallis on mutta joka sentin arvoinen. Mä sain vaikean ientulehduksen sillä pois. Laite nimenomaan puhdistaa plakin hampaiden pinnoilta pois. Suosittelen ehdottomasti tilaamaan!

Vierailija
85/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut Corsedyliä? Äitini on hammaslääkäri ja antaa sitä vähän joka vaivaan.

Vierailija
86/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulehdus johtuukin ruuasta? Sitrukset, tomaatti, kovat perunalastut, purukumi tai joku muu ruoka. Hammasharjan vaihtokin voi auttaa, bakteerit jäävät vanhaan harjaan.

Apteekista saa myös suun haavoja hoitavia geelejä ja liuoksia.

Vierailija
87/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut niin että kaksi viikkoa hoidin vähemmän ja vähensin lankaamista ja tikuttamista. Ei auttanut, meni vaan huonompaan suuntaan.  Ei vaan ole mitään enää mitä en olisi jo kokeillut. Hulluinta on se ettei minulla ole minkäänlaista aiempaa historiaa ientulehduksista ennen tätä.

Onko verensokeri mitattu? Kohonnutta verensokeria ei välttämättä tunne. Tämä pitäisi heti tehdä jos ei ole tehty. Itse olen diabeetikko ja kyllä jatkuvasti vaivaa on ikenissä..saatko esim jostakin lainaan verensokerimittari?

Vierailija
88/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulehdus johtuukin ruuasta? Sitrukset, tomaatti, kovat perunalastut, purukumi tai joku muu ruoka. Hammasharjan vaihtokin voi auttaa, bakteerit jäävät vanhaan harjaan.

Apteekista saa myös suun haavoja hoitavia geelejä ja liuoksia.

Aiheuttaako purukumikin ientulehdusta?

Vierailija
89/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, viimeisimmissä viesteissä alkoi olla totuutta ja tietoa eli suun tulehdusta hoitava Betadine -liuos käyttöön 4x päivässä. Puna-valkoinen pakkaus. Älä käytä hammastahnaa tai mitään, edes harjaa ihan aluksi.  Annat ikenien rauhoittua ja levätä sekä tulehduksen parantua. Ellei auta niin vaihda hammaslääkäriä tai varaa aika yleislääkärille , jotta saat antibioottikuurin. Hampaat ja ikenet kaipaavat nyt rauhaa. Syö hyvin vähän ikeniä ärsyttäviä ruokia, esim. Voisi kokeilla banaani, jogurtti, puurot, perunasose, ja kaikki ylimääräiset mausteet ketsupit ym pois. Isoimmat kokkareet varovasti pois hammasväleistä. Juot vettä ja sen jälkeen Betadine- huuhtelu. Tarvittaessa särkylääkettä ettei kieli hakeudu ärsyttämään ikeniä. Myös kisko pois käytöstä kunnes parantuu kunnolla.

Vierailija
90/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sairastanut koronan viime aikoina? Tai muun influenssan? Nimittäin itselläni sen yhteydessä tulehtui myös ikenet, vaikka kyllä kipeänäkin hoidin hampaita. Tulehtui myös nivelet jälkivaivana. Kyllä nuo tuommoiset kuormittaa elimistöä ja elimistön puolustuskykyä.

Mullakin meni korona ikeniin, vuosivat ihan valtoimenaan viikon-pari, vaikka ei ole muuten erityisemmin ientulehdusta ollut.  Erikoinen oire, sinä olet vasta toinen jolla kuulen olleen samaa.

Vierailija
91/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko verensokeri mitattu? Kohonnutta verensokeria ei välttämättä tunne. Tämä pitäisi heti tehdä jos ei ole tehty. Itse olen diabeetikko ja kyllä jatkuvasti vaivaa on ikenissä..saatko esim jostakin lainaan verensokerimittari?

Verensokeri on mitattu ja useita muita labroja useampaan otteeseen. Kaikki tulokset tähän mennessä ovat olleet normaaleja. En tupakoi, ei muitakaan perussairauksia. Keliakia ja muut tulehdukselliset suolistosairaudet on suljettu pois. Vatsalaukun tähystyksestä ei löytynyt mitään. 

Vierailija
92/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verensokeri on mitattu ja useita muita labroja useampaan otteeseen. Kaikki tulokset tähän mennessä ovat olleet normaaleja. En tupak

Sitten sun varmaan kannattaa vaan otattaa hampaat pois, ja hankkia tekarit. Lääketiede on voinaton, syytä ei löydy.

Vierailija
93/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eräs tuttu sai kyseiseen vaivaan kaksi päällekkäistä antibioottikuuria. Niillä tulehdus saatiin lopulta hiipumaan. 

Vierailija
94/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ferritiini mitattu? Minulta parani vertavuotavat ikenet, kun ferritiiniarvo nousi

Vierailija
95/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta olet, ap, hampaaton. Niistähän se tulehdus aloituksesi mukaan lähti.

Vierailija
96/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sairastanut koronan viime aikoina? Tai muun influenssan? Nimittäin itselläni sen yhteydessä tulehtui myös ikenet, vaikka kyllä kipeänäkin hoidin hampaita. Tulehtui myös nivelet jälkivaivana. Kyllä nuo tuommoiset kuormittaa elimistöä ja elimistön puolustuskykyä.

Mullakin meni korona ikeniin, vuosivat ihan valtoimenaan viikon-pari, vaikka ei ole muuten erityisemmin ientulehdusta ollut.  Erikoinen oire, sinä olet vasta toinen jolla kuulen olleen samaa.

Olen sairastanut koronan mutta siitä on yli vuosi aikaa. Jollekin joka kysyi niin rokotteita en ole ottanut yhtäkään.

Vierailija
97/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eräs tuttu sai kyseiseen vaivaan kaksi päällekkäistä antibioottikuuria. Niillä tulehdus saatiin lopulta hiipumaan. 

Sama juttu oli minunkin tutullani mutta itse en ole saanut antibiootteja pyynnöstäni huolimatta. Olen syönyt eläessäni peräti yhden kuurin eli en ole edes mikään antibioottien liikakäyttäjä.

Vierailija
98/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juveniili parodintiitti. Menisin parodontologille. Perushammaslääkäreistä moni on valitettavasti huono diagnosoimaan paropuolta ja jopa ientaskujen mittaamista ei osata tehdä oikein. 

Vierailija
99/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ferritiini mitattu? Minulta parani vertavuotavat ikenet, kun ferritiiniarvo nousi

Ferritiini oli viimeksi kuukausi sitten mitattuna 48.

Vierailija
100/179 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää vaihtaa hammaslääkäriä. Sun suussa riehuu bakteeri, joka aiheuttaa ientulehduksen. Sen vuoksi sun omilla toimilla ei ole vaivaan minkäänlaista parantavaa vaikutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi