Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ientulehdus ei parane

Vierailija
02.01.2024 |

Nyt jo 4kk ollut ientulehdus kaikissa hampaissa. Alkoi ihan yhtäkkiä parista hampaista jonka jälkeen levisi koko suuhun. Harjaan hampaita kolme kertaa päivässä, lankaan ja käytän väliharjoja. Hammaskiveä ei ole. Erikoissuuvettä on käytetty ja erikoishammastahnaa. Mitään apua ei ole ollut mistään tähän mennessä. Nyt on alkaneet jo ikenet vetäytymään hammasväleistä. Hammaslääkärillä todettiin kaksi 4mm ientaskua. Tästä on jo aikaa ja tilanne on pahentunut vaan. Juuri kuukautta ennen tulehduksen alkua oli hammastarkastus jossa ikenet olivat vielä terveet ja lääkäri kehui hampaita hyvinhoidetuksi.

Kaikki syyt vitamiininpuutoksista suolistosairauksiin on selvitetty. Mitään syytä ei ole löytynyt. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?  Olen vielä todella nuori ja ajatus paradontiitista ja hampaiden menettämisestä kauhistuttaa. 

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap: olen lukenut ketjua vain sieltä täältä, jote sori, jos on nyt toistoa, mutta tulipa mieleeni, että oletko kokeillut myös elimistön tulehdustilaa laskevaa ruokavaliota tai sitten vastustuskykyä nostavaa (ovat molemmat melkein samat, mutta erojakin on).

Lainaus ikaisemmasta viestistäsi: 

Purkkaa syön joka päivä. Narskuttelen öisin joten joudun käyttämään purentakiskoja jotiden kanssa joudun nukkumaan suu auki. Kiskot on minulla olleet kuitenkin jo 6 vuotta eikä ongelmia aiemmin ole ollut. En oikein keksi nille voisin enää olla allerginenkaan, kun en syö mitään ruoka-ainetta säännöllisesti vaan todella vaihtelevasti. Vitamiineja otan purkista lisäksi.

Luuletko, että ihmiset on ihan tyhmiä täällä? Sori sun ihmeprantuminen kerjuunnilmestyneellä laitteella meni nyt ihankuule saruilun pariin Kokeile muuta somekanavaa, jos tärppäis. Ja jos ja kun tämö ketju säilyy täällä, kaikki tulee linkittää sun keskustelun siihen. 

Vierailija
142/179 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap: olen lukenut ketjua vain sieltä täältä, jote sori, jos on nyt toistoa, mutta tulipa mieleeni, että oletko kokeillut myös elimistön tulehdustilaa laskevaa ruokavaliota tai sitten vastustuskykyä nostavaa (ovat molemmat melkein samat, mutta erojakin on).

Purkkaa syön joka päivä. Narskuttelen öisin joten joudun käyttämään purentakiskoja jotiden kanssa joudun nukkumaan suu auki. Kiskot on minulla olleet kuitenkin jo 6 vuotta eikä ongelmia aiemmin ole ollut. En oikein keksi nille voisin enää olla allerginenkaan, kun en syö mitään ruoka-ainetta säännöllisesti vaan todella vaihtelevasti. Vitamiineja otan purkista lisäksi.

Luuletko, että ihmiset on ihan tyhmiä täällä? Sori sun ihmeprantuminen kerjuunnilmestyneellä laitteella meni nyt ihankuule saruilun pariin Kokeile muuta somekanavaa, jos tärp

anteeksi nyt, mutta kun lainasti minua, niin sinulle tiedoksi: tuo lainaamasi teksti oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun ja nyt sinä selität tai uskottelet minun olevan ap tai tuo luomoral myyjä. Minä en tiedä mistään lumoraleista ja uskon hammaslääkärin tietävän ratkaisun ap:n ientulehdusongelmiin. Oma ientulehduskierteeni katkesi sillä, kun aloin käyttämään silikonisia hammasväliharjoja, hammaslääkäri samalla määräsi lääkehammastahnaa ja kuurina otettavan suupurskuttelun. Tuo suupurskuttelu oli alkuun, lääkehammastahnaa piti käyttää puoli vuotta. Siihen loppui oma ienverenvuoto. ämä ovat yksilöllisiä asioita ja varmaan hammaslääkäri ap:ta osaa neuvoa eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että ihmiset on ihan tyhmiä täällä? Sori sun ihmeprantuminen kerjuunnilmestyneellä laitteella meni nyt ihankuule

Anteeksi nyt vain.. Mei ei olla täällä palstalla hammaslääkäreitä.. Ja se kun yks kaks kaikkien neuvojen jälkeen alkaa ilmaantuu valohoito-ohjeita, soi jokaisen hälytyskellot. 

Ihan sama mitä sanot, mutta turha sanoa täällä, että valohoito poisti kaikki ongelmat. Kukaan ei tule sitä uskomaan. 

Vierailija
144/179 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän ketjun voi kuopata valohoitomainoksena

Vierailija
145/179 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että ihmiset on ihan tyhmiä täällä? Sori sun ihmeprantuminen k

MUTTA KUN MINÄ EN OLE VÄITTÄNYT VALOHOIDON AUTTAVAN MIHINKÄÄN, MITÄ SINÄ NYT OIKEIN SEKOILET! Ja kapiteelit oli ihan tarkoituksella.

Vierailija
146/179 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että ihmiset on ihan tyhmiä täällä? Sori sun ihmeprantuminen kerjuunnilmestyneellä laitteella meni nyt ihankuule

En ole kokeillut kyseistä laitetta enkä aio kokeillakaan. Tässä ei nyt mitenkään voi olla harjasta tai tekniikasta kyse kun samalla harjalla on menty ilman ongelmia vuosikausia ennen tätä. Siksi en aio ostaa uutta hammasharjaa.  

Minulla ikenet eivät siis vuoda verta harjatessa, eikä langatessa, eikä tikuttaessa, eivät ole koskaan vuotaneetkaan. Mutta siitä huolimatta ovat arat ja punaiset jatkuvasti, ja ikenet vetäytyneet. Nyt on lisäksi kolme poskihammasta kipeytynyt niin että koko hammas on todella arka.

Toivon todella että hammaslääkäri vihdoin määräisi sen antibiootin koska mikään tässä tilanteessa ei ole normaalia. Minulle sanottiin että parodontiitin kehittyminen vie yleensä vuosia, ja vaikka suuhygienia olisi huono niin yleensä nuorilla tupakoimattomilla perusterveillä ihmisillä ientulehdus ei etene parodontiitiksi asti tuosta vaan. Jos omahoito olisi auttanut niin en olisi lääkäriin edes mennyt, ja en ole saanut sieltä mitään apua. 

Tässä joutuu jo oikeasti miettimään niitä proteeseja.

Ruokavaliosta sen verran että en siis syö sokeria, en ole vuosiin syönyt. Ja syön suhteellisen paljon kasviksia. Minulla on kuitenkin kausia kun syön jotain tiettyjä ruokia ja kasviksia kauan putkeen, ja sitten vaihdan johonkin muuhun. Siinä mielessä siis vaihtelevaa. Syön gluteenitonta ruokaa. Mustaherukka on lempi marjani, sen pitäisi laskea tulehdusta. Mutta mikään ruokavalionmuutos ei täsmää tähän ientulehduksen alkamiseen. Enkä ole huomannut että mikään olisi auttanut tai pahentanut tilannetta, paitsi todella mausteiset ruuat kirvelevät.

Vierailija
147/179 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä todennäköisesti suun punajäkälä. Ei parane, mutta hammaslääkäri voi määrätä salvaa. 

Vierailija
148/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä tilanteeseen. Vaihdoin hammaslääkäriä ja minulla ei edes ole ientulehdusta, ja ei ole koskaan ollutkaan. Mitään ientaskuja ei löytynyt. Kaikki oireeni ovat johtuneet liiallisesta harjaamisesta ja väärästä harjaustekniikasta (jonka se parodontologi neuvoi minulle). Ikenen pinta on mennyt rikki ja se on aiheuttanut kirvelyn ja polttelun, sekä ikenien vetäytymisen.

Nyt pari päivää olen harjannut vaan kerran päivässä ja eri tekniikalla ja kaikki oireeni ovat poissa. Harmittaa vietävästi sillä ikenet ovat vetäytyneet pysyvästi. Kaduttaa että menin koskaan tuon parodontologin vastaanotolle, nyt ikenet ovat pilalla.

Vierailija
149/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri ei mielestäni tarkista hammaskiveä. Suuhygienistille hampaiden puhdistukseen ja pyydä apua myös oikean hampaidenopesutekniikan suhteen.

Vierailija
150/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä syöt liikaa sokeristuvia juttuja, sekin vaikuttaa, liian usein syöminen vaikuttaa

Osta sitä pahaa hammastahnaa...en muista nimee mutta on justr tuohon suunniteltu, sain itte sillä taintumaan...parodon...tms alkoi, pahaa kuin faan mutta kyllä siihen tottuu, ja aikanaan voi jättää pois...hyi kuinka pahaa se on mutta se auttaa, usko pois!

Joo ja jätä ne suuvedt jos niitä...

Oli hammaslääkärin määräämä suuvesi ja juuri se pahanmakuinen hammastahna. Sokeria en syö ollenkaan ja syön 3 kertaa päivässä. Viimeaikoina ruokahalu on kadonnu eikä tule syötyä edes sitä.. 

Tässä voi olla syy: Keripukki. Et syö kunnolla C-vitamiinia, hampaat tippuu, ikenet vuotaa verta, hiukset lähtee. Tai jos vitamiini ei imeydy?

Vierailija
151/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eikös se syy ole hammaskivi, joka tulisi poistaa. Hammaskivi aiheuttaa ikenien ärsytystä ja ne vetäytyy silloin. 

Näkeekö sen hammaskiven itse?

Vierailija
152/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan  sinulla nimen omaan sähköhammasharja? Lankaatko siis joka ilta hampaat?

Onko sinulla jokin lääkitys joka voisi kuvattaa suuta? Voisiko tuo suuauki nukkuminen kuivattaa suutasi?

Onko ruokavaliosi sokeri tai erityisen hiilihydratttipitoinen? Juotko vettä päivän mittaan riittävästi?

Oletko käynyt suuhygienistillä?

Vierailija
153/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no eikös se syy ole hammaskivi, joka tulisi poistaa. Hammaskivi aiheuttaa ikenien ärsytystä ja ne vetäytyy silloin. 

Näkeekö sen hammaskiven itse?

Hammaskiveä ei ollut. Kävin suuhygienistillä joka sanoi että erittäin puhtaat hampaat. Syy siis selvisi jo, ei ollut mitään ientulehdusta vaan kaikki johtui liiallisesta harjaamisesta. Parodontologi väitti että kyseessä on ientulehdus ja käski harjata vaan lisää. Kävin toisella lääkärillä eikä mitään tulehdusta ole vaan ikenet vaurioituneet liiasta harjaamisesta.

Vierailija
154/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivitystä tilanteeseen. Vaihdoin hammaslääkäriä ja minulla ei edes ole ientulehdusta, ja ei ole koskaan ollutkaan. Mitään ientaskuja ei löytynyt. Kaikki oireeni ovat johtuneet liiallisesta harjaamisesta ja väärästä harjaustekniikasta (jonka se parodontologi neuvoi minulle). Ikenen pinta on mennyt rikki ja se on aiheuttanut kirvelyn ja polttelun, sekä ikenien vetäytymisen.

Nyt pari päivää olen harjannut vaan kerran päivässä ja eri tekniikalla ja kaikki oireeni ovat poissa. Harmittaa vietävästi sillä ikenet ovat vetäytyneet pysyvästi. Kaduttaa että menin koskaan tuon parodontologin vastaanotolle, nyt ikenet ovat pilalla.

Hyvä juttu! Minähän ihan alussa jo sanoin että sulla on väärä harjaustekniikka. T: shg/suuhygienisti

Vierailija
155/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia siis alunperin aloit luulemaan että sinulla on ientulehdus ja menit parodontologille? 

Vierailija
156/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu! Minähän ihan alussa jo sanoin että sulla on väärä harjaustekniikka. T: shg/suuhygienisti

Miten sen nyt ottaa, hyvä että selvisi mutta masentaa todella kun ikenet ovat pilalla :( 

Vierailija
157/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia siis alunperin aloit luulemaan että sinulla on ientulehdus ja menit parodontologille? 

Ikenet oli kipeät, punaiset, kirveli ja poltteli. Sain lähetteen parodontologille joka totesi että ientulehdus on koko suussa ja pelotteli parodontiitilla. Itse silloin epäilin voisiko johtua liiasta harjaamisesta, kun ikenet ei edes vuoda verta harjatessa, mutta hän oli sitä mieltä ettei johdu siitä vaan pitää puhdistaa paremmin että ientulehdus lähtee pois. Aloin harjaamaan kahta kauheammin parodontologin neuvomalla omituisella tekniikalla ja ikenet sekä hampaat kipeytyivät vielä enemmän sen jälkeen, ja tosiaan vetäytyivät ihan kunnolla.

Vierailija
158/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikenet oli kipeät, punaiset, kirveli ja poltteli. Sain lähetteen parod

Tee valitus, kyllähän parodontologin pitäisi olla pätevä. Eihän tuommoinen käy vielä jos ientaskutkin mitannut väärin

Vierailija
159/179 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös hiivatulehdus suussa voi aiheuttaa runsasta ienverenvuotoa, ikenien tai kielen punoitusta, kirvelyä tms. Samalla voi olla valkoinen kieli, välttämättä ei edes ole muita oireita kuin ienvuoto. Sokeripitoinen ruoka voi altistaa ja hiivapitoinen myös (leivät jne) vaikkei olisi diabetesta, tai hiiva voi olla kroonistunut jolloin pesiytynyt elimistöön ja lehahtelee välillä. Itse huomaan aina alkavan suun hiivatulehduksen kun ikenistä alkaa vuotaa verta langatessa. Hiivakapselin jälkeen ienvuotokin loppuu, eikä vuoda vaikka kuinka lankaisi.

Vierailija
160/179 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen nyt ottaa, hyvä että selvisi mutta masentaa todella kun ikenet ovat pilalla :( 

Älä turhaan masentele, nyt tiedetään mitä pitää tehdä ja sitten se tehdään. Monella on vetäytyneet ikenet, nyt vaan pidät hellästi huolta ettei plakki jää hampaiden pinnoille, myöskään välipinnoille.

Käytä hyvää hammastahnaa niin eivät sitten ala hampaat vihlomaan. Mitä tulee ikeniin, niitäkin voi korjata leikkauksille mutta se on tyyristä ja menee omasta pussista.

Huoli ja harmi pois, nyt tehdään mitä tarvitaan. t. shg/suuhyg

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi